[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:15

Dating is echt zo'n gave hengst! Echt een van de beste pony hengsten. <3

Maar helaas buiten Duitsland niet legaal te gebruiken, want hij staat niet op een EU station. Nu wil het in NL nog wel eens lukken, maar dan dus "illegaal".

Maar hij staat ook hoog op mijn lijstje! Waarschijnlijk brengen we de merrie dan dus naar Duitsland, maar niet dit jaar. Dit jaar gekozen voor hengst in Duitsland op een EU station.

Over 8 weken brengen we de merries weg! Over 2 weken spenen we dan 10,5 maanden oud veulentje en dan heeft ze dus nog zo'n 6 weken om te wennen zonder baby voor ze naar het station gaat. Maar hier is het dus nog wel even wachten. :=

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:17

Zighenya schreef:
Nu de hengstenkeuze definitief is en morgen voor het eerst gescand wordt meld ook ik me officieel *\o/*

Na een aantal pony veulens gefokt te hebben uit mijn paardenlijntje hebben we dit jaar een merrie aangekocht voor een zuivere pony lijn.

Zij is een NRPS valk merrie op 1.44 gemeten van Gin Power * Idzard. Bij aankoop heb ik haar laten keuren voor een röntgen certificaat, maar helaas is ze nog niet op de merrie keuring geweest. Ben heel benieuwd wat ze gaat doen op de keuring van de zomer!

Ik heb van haar al een cremello merrie jaarling lopen van Cassanova du Bois, een ontzettend fijn dier.

Dit jaar gaan we haar dekken met.... DATING AT! Het was lang wikken en wikken en wegen deze keer, maar ik vind hem zo onwijs gaaf dat ik er gewoon maar een keer voor ga. Dit wil zeggen, als het allemaal lukt met koerieren en de juiste papieren want ik vind dat nog een heel gedoe.

Heb nog niet echt knappe foto's van de merrie helaas maar hier de combi.

[ [url=m/fNryZe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jWctlD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop dat het zo uitkomt dat we midden april kunnen beginnen met insemineren, maar zal wel eerder worden.


Voor de geïnteresseerde even off topic:
Mijn fokmerrie (geboren in DBT13, Imagine) van 1.60 verwacht in mei een veulen van Don Cremello du Bois en dan stoppen we met haar dekken. Ik hoop over een aantal jaar met haar Cassanova du Bois dochter verder te gaan. Zij was kampioen op de late veulenkeuring




Ohhhh dating heb ik ooknaar zitten kijken, maar is niet EU |(
Mazzelaar jij haha

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:22

Flubberboot schreef:
Oh spannend Tinnie!! Gaat Jade weer terug met Ollie?



Yes! We gaan terug voor een Jade X Ollie baby :)
Afbeelding

Het resultaat dit jaar <3
Afbeelding

Flubberboot

Berichten: 2932
Geregistreerd: 14-09-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:36

Oh leuk!!
Ik vind Belle echt zo enorm leuk <3 Hopelijk lukt het dit jaar weer en krijgt ze een knap broertje/zusje!

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 20:26

Leuk! Wat is grullo voor kleur?

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 20:28

Dat is zoals papa , zwart + dun (wildkleur)
Smoky wil zeggen met crème gen er ook bij, enkel zie je dit niet echt op zwart.

Afbeelding

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 20:49

Quir schreef:
Dating is echt zo'n gave hengst! Echt een van de beste pony hengsten. <3

Maar helaas buiten Duitsland niet legaal te gebruiken, want hij staat niet op een EU station. Nu wil het in NL nog wel eens lukken, maar dan dus "illegaal".


Ja ik weet het daarom echt lang getwijfeld! Afgelopen 2 jaar overwoog ik Diamond Touch en me daardoor laten tegenhouden. Toch lopen er een hoop nakomelingen van deze hengsten in Nederland waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze allemaal in DE gedekt zijn. Wellicht besluit ik nog haar daarheen te brengen voor de zekerheid, ben er nog niet uit.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 20:51

Kan je het zaad niet zelf gaan halen? Duitsland is inderdaad wel super streng, wij verzenden zelfs niet naar Duitsland..

Ik ben een keer ook zelf gaan ophalen daar en toen moest ik een papier tekenen dat mijn merrie daar geïnsemineerd was, anders kreeg ik het niet mee.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:00

Zighenya schreef:
Quir schreef:
Dating is echt zo'n gave hengst! Echt een van de beste pony hengsten. <3

Maar helaas buiten Duitsland niet legaal te gebruiken, want hij staat niet op een EU station. Nu wil het in NL nog wel eens lukken, maar dan dus "illegaal".


Ja ik weet het daarom echt lang getwijfeld! Afgelopen 2 jaar overwoog ik Diamond Touch en me daardoor laten tegenhouden. Toch lopen er een hoop nakomelingen van deze hengsten in Nederland waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze allemaal in DE gedekt zijn. Wellicht besluit ik nog haar daarheen te brengen voor de zekerheid, ben er nog niet uit.


Ja het is wel mogelijk, maar niet via de officiële wegen zeg maar. Vaak als je zelf het sperma op gaat halen, dat het wel gaat. Ook moet de dierenarts het dan erin willen stoppen, maar zover mijn ervaring in NL was, is dat vrijwel nooit een probleem. Nu woon ik wel al even in Zweden, dus hele recente ervaringen zijn het ook niet. :))

Vanaf dit jaar mag ik zelf insemineren, dus misschien dat ik het volgend jaar eens probeer. Hier willen stations en dierenartsen absoluut niet insemineren met sperma uit het buitenland dat niet van een EU station komt, onwijs hoge boete staat er op. Plus je kan in Zweden niet registreren als je geen EU export papieren hebt met een hengst uit het buitenland, maar ik registreer sowieso niet in Zweden dus dat is ook geen probleem (registreer veulens in Nederland en Duitsland).

Maar als het lukt, absoluut gaan voor Dating! *\o/*
Echt zo'n fijne hengst en zijn nakomelingen zijn ook echt leuk. <3

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:57

Mooi veulen Tinniie, ik snap dat je terug dekt!

En leuk dat sommigen al echt begonnen zijn met het seizoen. Veronia was vandaag op dag 6 van haar hengstigheid. Ik vermoed dat ze nu haar eisprong heeft gehad en ik loop de hele dag al te bedenken dat ik vandaag een potentieel veulentje heb weggegooid :oo _O- . Het volgende potentiele veulentje mag hem/haar worden wat mij betreft!

Quir leuk dat je zelf mag insemineren (en AM ook). Ik zou dat donders graag willen leren. Ik kom niet verder dan dat ik in Zwolle een 7-daagse cursus kan doen gevolgd door praktijk in Utrecht en een stageperiode van 3 maanden. Hebben jullie dat ook zo gedaan?

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:06

Tinniie schreef:
Kan je het zaad niet zelf gaan halen? Duitsland is inderdaad wel super streng, wij verzenden zelfs niet naar Duitsland..

Ik ben een keer ook zelf gaan ophalen daar en toen moest ik een papier tekenen dat mijn merrie daar geïnsemineerd was, anders kreeg ik het niet mee.


Vorig jaar wilde ik zelf gaan halen ivm corona (de koerier reed niet) maar toch vanaf gezien ivm het testbeleid toen en de onduidelijkheid mbt EU regels. Nu heb ik alles wel voor beeld en rijdt de koerier gewoon :D

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 22:17

Haha potentieel veulentje door de goot. :))
Maar het volgende eitje mag een prachtige baby worden!

Ik heb de KI opleiding in Zweden gedaan. Er zijn hier wat meer en strengere regels dan in NL (hier mag je bijvoorbeeld niet thuis insemineren zonder vergunningen), er is ook maar 1 opleiding per jaar met plek voor 16 mensen (2x 8 van twee verschillende verenigingen, dus eigenlijk 8 plekken per jaar, omdat je maar met 1 vereniging kan mee loten).

Vorig jaar dus gewoon ingeschreven, omdat de kans heel klein is dat je de opleiding mag doen en ik graag thuis zelf wil gaan insemineren en ook zelf de hengsten in eigen beheer wil hebben. Maar meteen de eerste keer ingeloot (uit meer dan 150 inschrijvingen := )! In mijn groep zaten mensen die al langer dan 5 jaar bezig waren erin te komen.

Maar hier is het 8 weken theorie met 1x per week een korte toets van de stof die week en dan aan het einde een theorie examen over alles, als je die gehaald hebt mag je met de praktijk week mee doen en aan het einde van de week heb je dan praktijk examen (bestaat uit sperma vangen, verwerken, dosis berekenen en dan insemineren).

Dit seizoen ga ik op station mee doen met sperma vangen, verwerken en merries insemineren. Toevallig zit mijn docent van de opleiding op iets meer dan een uurtje van mij, dus ze vroeg of ik daar niet mee wilde komen werken. Uiteraard ja gezegd, mooie kans om het goed te leren onder veel begeleiding! Ook mijn eigen merries gaan daar heen en ook nog een EU station, dus ook nog extra regels leren ook. :D

Hoe het in NL precies gaat op dit moment weet ik niet, heb wel KI op Deurne gedaan en op een hengstenhouderij gewerkt. Maar Deurne is al lang geleden (10/15 jaar denk ik). Maar het is wel erg interessant en ook niet zo moeilijk, weet ook niet of je overal 3 maanden stage moet doen? Maar dat weet Annet misschien wel. :D

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:36

Zojuist Prganza samen met haar veulen van dit jaar naar het KI-station gebracht. Ze had al een ei van 4cm erop zitten, maar hij was wel nog hard. Donderdag gaan we insemineren :) Ik verwacht wel dat ze in 1x pakt, je kan haar nog met slootwater insemineren en dan wordt ze drachtig _O-

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:37

Haha optimistisch :D daar durf ik niet meer van uit gaan.
Hier vanmorgen geïnsemineerd en afgespoten, dus wee me 18 dagen op het wachtbankje :)

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:41

Spannend!

Deze merrie is echt bizar vruchtbaar. 1x gehad dat het rietje viel en ze toen met een klein restant haar hebben geinsemineerd, en gelijk drachtig. Vorig jaar laten insemineren met een hengst die slecht sperma had én diepvries, ook gelijk drachtig. Ze wordt ook altijd enorm hengstig en staat dan de staldeur uit zijn voegen te beuken enzo _O-

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 11:43

Wel ideaal zo'n vruchtbare merrie! :D

Spannend Tinniie!

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:22

Ik sta te popelen om te beginnen, maar ze willen niet echt op gang komen :')

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:45

Wij hadden ook al graag begonnen maar eerst moet de baby eruit. Wordt dus wel in de veulenhengstigheid dekken.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 12:57

Quir, wat een super gaaf aanbod. Echt een mooie kans.

Goldenarrow, spannend. Hopelijk idd weer zo makkelijk drachtig.

Tinniie, spannend. Hopelijk in 1x drachtig. Duimen mee voor je.

Knolselder, hier moeten we ook nog beginnen hoor. Wel al hengstig geweest.
Maar paard van vriendin moest ook nog even uit de koelkast komen zei de da. Vond het wel grappig omschreven.

Luna2006, wanneer is ze ongeveer uitgerekend?

Hier nog weinig te melden. Is nu afwachten totdat ze weer hengstig wordt. Hopelijk als ze het net als andere jaren doet, dan zou dit aan het einde van de maand weer hengstig moeten worden (de 28ste). Eerdere jaren kon je er altijd de klok op gelijk zetten. Als ze begin dan vanaf die dag stipt 3 weken later weer. Maar we gaan het zien, we wachten (on)geduldig af.

karelien

Berichten: 489
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:01

Wij willen dit jaar onze merrie ook weer laten dekken. Vorig jaar een mooi merrieveulentje van Jameson gekregen, helaas deze met 7 weken moeten laten inslapen vanwege zware koliek. Toen nog 1 poging gedaan om de merrie opnieuw te dekken, maar dit is niet meer gelukt. Nu beginnen we in april weer met goede moed.

Afbeelding
Merrie(Londontimes x Indoctro


Afbeelding
Jameson RS2(Blue horse zack x Negro


Afbeelding
veulen van vorig jaar (JamesonxLondontimes)

Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2634
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:28

Tinniie. Als Ollie tich al mocht, ideaal om dan gelijk een portie te gebruiken. Duimen dat het gelijk is gelukt.

Dating AT mooie hengst. Altijd lastig met verzending naar buitenland.
Hier ook veel vraag voor White Dream uit buitenland. Heel vervelend, maar ik doe het niet. Dan komen ze het zelf maar ophalen op eigen risico. Of eventueel naar dierenarts vlakbij de grens.

Karelien. Hopelijk nu meer geluk

Kiki. Spannend, white dream gaat van het weekend verhuizen. Dan is hij er zo goed als klaar voor :j

Goldenarrow. Dat is wel ideaal zon vruchtbare merrie.

Ik wil ook dv van White Dream, wellicht dan wel eu. Even kijken wat mogelijk is. Maar nog niet voor dit dekseizoen. Ik heb er ook wel van geleerd na het verlies van Formidable. Na zijn dood zo vaak de vraag gekregen of er dv was. Dat is dan zo dubbel, je maatje is er niet meer en dan ineens is hij gewild? Was echt raar

Luna. Ze neemt er alle tijd voor :')

Knolselder. Je zou toch denken met dit weer, dat dit wel op gang moet komen. Dek je niet met veulen hengstigheid?

Ik heb bij Pasedes cursus gedaan. Nu had ik hiervoor al wel veel kennis door werken op dekstation. Anders is het zoveel info in korte tijd.

Muronia. Je mag me pb sturen. Dan zal ik info doorspelen. Nu zal het dit jaar niet meer worden,maar wellicht volgend jaar

Einde van de maand verhuizen de merries. Dan gaan we hier ook rustig aan beginnen. Ik denk dan paar dagen nog aan de regumate houden en dan stoppen zodat Liezella niet te veel stres heeft.
Odilia komt uit de opfok, dus even afwachten wanneer ze hengstig wordt. Nigrante en Wild Thing moeten nog bevallen

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 13:41

AM_Horses, je zei het ja, S6 met de verhuizing. Hopelijk doorstaan ze allemaal goed de verhuizing.
Dat is idd wel zuur en verdrietig. Dan zoveel vraag om dv.

Karelien, wat verdrietig. Hopelijk dit jaar een stuk meer geluk.

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:23

Even naar Dating gekeken maar wat een pony.
Die Duitsers zijn toch wel een stuk verder dan NL met de ponyfokkerij moet ik zeggen.

Flubberboot

Berichten: 2932
Geregistreerd: 14-09-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:31

Oh super handig zo een vruchtbare merrie goldenarrow!!!

Sneu dat het veulen van vorig jaar overleden is karelien! Hopelijk dit jaar meer geluk!

Ik zie veel mensen hier die binnenkort willen beginnen! Spannend! Dan moeten we het wachtbankje maar vast klaar gaat zetten? _O-

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 14:34

Bedankt voor jullie info, je hebt een pb Annet!

Ja laten we het wachtbankje maar alvast afstoffen, goed plan!