[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:12

ja de nageboorte is er goed vanaf gekomen

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:35

Ik ben ook meer van het zekere voor het onzekere. Vooral met die jonge veulens.

Ik was even een weekend weg, wietse, mijn man, mocht zich even zelf redden ;) 1 veulen geboren, maar gelukkig vlekkeloos verlopen.

Ik dacht een paar dagen zonder paarden, ook wel eens even fijn :') Vond ik in Diever in een stuk land een merrie die aan het bevallen was. De bewoner geroepen, veulen was er toen al half uit en die belde de eigenaren. Die vonden het volgens mij maar irritant dat een ander het had ontdekt, want er kon eigenlijk geen hoi of dankjewel af := Ze stond in een wei met prikkeldraad met nog 2 andere merrie met veulens, dus had gewacht tot hun er waren, gecheckt of het vlies scheurde, half uur verder en dan krijg je een "we redden ons wel" dus met andere woorden doeiii *\o/*

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:44

Afbeelding

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:38

Wat een mooie foto yvonnev wat bedoel je met trillen? Mijn merrie had dat ook heel erg ik dacht even dat er iets geraakt zou zijn van een zenuw ofzo door de bevalling. Da zei dat dit niet abnormaal was.

Goh kiki voor mij niet. Ik heb ook eens een veulen gehad en die knorde best lang na hoor en ineens was dat weg. Longen zijn eerst helemaal gevuld met vruchtwater en bij geboorte moeten die leeg lopen voor ze naar eerste adem snakken. Al wat achterblijft wordt geleidelijk door het lichaam weggewerkt das niet op 1 2 3 weg en soms door hoesten en knorren. Goed opvolgen zou ik zeggen voor longontsteking. Is je da ook geweest of enkel filmpje naar kliniek gestuurd?

Hahaha vulina ze achtervolgen je zelfs op vakantie

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:48

@Vulina, na ja zeg! Had tenminste een fatsoenlijk “dankjewel” afgekund!

Hier een bewogen dag…

Teun(tje) werd ‘s middags goed actiever. Van de DA moesten we elk uur tenminste 100 ml met de fles (hij dronk meestal 200 ml) geven tot aan 14:00 uur en daarna moest hij honger gaan krijgen en mochten we tenminste 2 uur niet flessen, maar proberen aan de tepel te krijgen.

Tegen 14:00 uur zou namelijk de corticosteroïden goed moeten werken en hij daarna snel fit genoeg moeten zijn om zelf de tepel te pakken.
Maar Teun vond het helemaal niet nodig om een tepel te zoeken, maar we hebben doorgezet, om 16:00 uur begon hij eindelijk interesse te krijgen, maar miste nog kracht en balans, plus die tepels spoten melk alle kanten op en de fles was toch echt makkelijker dan zo’n stomme stugge tepel (aldus Teun), dus hij liet elke keer los, was dan moe en wilde weer slapen. We hebben doorgezet en om 17:00 zagen we op de camera dat hij nu echt zelf ging zoeken, maar nog balans miste, met een beetje hulp van ons zat hij EINDELIJK om 17:15 aan de tepel. Hij was toen al 12 uur oud, dus een lange dag. Nou dan vloeit er toch veel opgekropte spanning van je af, we zeiden die 2 minuten geen woord tegen elkaar, bang om ook maar iets te doen om hem te doen schikken terwijl hij gulzig dronk.

Aangezien ik met een minuutje melken elke keer al 250 ml opgevangen had, heeft hij vast een hele slok binnengekregen.

Na het volgende slaapje, ging hij tegen 18:00 uur weer zelf op zoek en weer moesten we hem helpen, maar het kwartje was gevallen en met wat steun van ons (voor balans), had hij zo zelf weer de tepel te pakken.

Vanavond tegen 20:00 uur zagen we hem op de camera toch wel wat langer onder Pleun staan, dus snel bij de stal gespiekt en ja hoor, hij had het helemaal zelf voor elkaar gekregen.

Slapen met Mamma:

Afbeelding

Afbeelding

De andere kant van zijn koppie:

Afbeelding

Maanoog?

Afbeelding

Ik ben 182 cm, dus ondanks dat hij 12 dagen te vroeg is, is hij geen kleintje.

Afbeelding

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:00

Daphara: wat fijn dat hij het nu eindelijk zelf voor elkaar heeft!

vulina: wat een onbeschofte mensen!

yvonne: wat een knapperd!

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:19

Daphara, gefeliciteerd met de grote man. Was een spannende en intensieve dag zo te lezen. Gelukkig heeft het zijn vruchten afgeworpen.

Cynthia, heerlijk zo samen met je 2 knapperd.

Jolanda, wat een klein frummeltje. (Maar niet minder knap!)

Yvonne, de vlaggetjes hangen zie ik. Gelijk een goede schriktraining.

Kiki, wat vervelend die zorgen. Hopelijk is het niks ernstigs en lost het zichzelf op.

Nieky, wat leuk de halfbroers samen. Ze lijken ook enorm op elkaar. En succes .et Saartje vanavond.

Vulina, wat een ondankbare mensen heb je getroffen. Waarschijnlijk was hun reactie anders geweest als het niet zo goed was verlopen.

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:21

Fotsy het is niet echt trillen maar als ze echt plat ligt beweegt ze ongecontroleerd met haar benen. Ik denk toch een combinatie van vermoeidheid met die bekkeninstabiliteit. Het wordt al wat beter. Als het nu begint gaat ze op haar buik liggen en is het weer over. Komt vast goed

Jennyk dank je welAfbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:22

Heeft iemand dat trouwens wel eens meegemaakt dat een merrie niet wil liggen bij een bevalling?
Was dat dan eenmalig of gebeurde dat elke keer?

Staand had ze gewoon minder pers kracht, dus het veulen is er door stalhouder en DA uitgetrokken.

cp112

Berichten: 14741
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:30

Gefeliciteerd Daphara :j


Hier de laatste 4 dames op stal en zijn allemaal tussen nu en eerste week juni uitgerekend.
Lillie gaat het hardst momenteel (onze kleinste cob dame van 1.30)

Foto van uier net na de hele dag buiten.
Afbeelding

Al_Zawraa

Berichten: 2358
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:25

Gefeliciteerd daphara!

Uhm, dames? Moet dit?
Ga net nog een laatste check doen bij Nadjarah die vanavond bij het binnen gaan wat melk lekte. Maar droogde ook weer op, af en aan. Nu drupt ze niet, maar wel bomvol en wat melk op haar benen.

Afbeelding

Maar ik dacht, ik check Mishrikah voor de zekerheid ook even

Afbeelding

Afbeelding

Echt serieus? Zouden ze toch voor de duo bevalling gaan? :')

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:26

Fotsy, nee vanuit de kliniek zijn ze geweest en hebben hem helemaal nagekeken en geluisterd.
Longen klonken gelukkig schoon.

Vulina, jeetje wat heb je toch een ondankbare mensen

Daphara, gelukkig gaat het beter. Maar wat een knapperd.

Begin van de avond was het geknor ( weet niet hoe ik het anders moet noemen) al een heel stuk minder.
En zonet hebben we het niet meer gehoord.
Hopelijk heeft het zichzelf opgelost

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:29

Whaaaa spannend, dat wordt dubbel waken vannacht _O-

BusyMissy

Berichten: 976
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:44

Wat een opluchting Daphara!

Bizar verhaal Vulina, soms snappen mensen het gewoon allemaal niet...

Turbo bevalling vanavond Al_Zawraa, rol je zo van de ene bevalling in de andere. Scheelt wel waken :')

Al_Zawraa

Berichten: 2358
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:47

Ja, van mij mogen ze allebei vannacht! Was alleen even schakelen, had Mishrikah niet direct zo ver verwacht. Ik zag wel vanmiddag al dat haar uier dat veranderd was, maar dit ineens is wel weer het andere uiterste. Maar laat maar komen die veulens!
Ze zijn alleen allebei zo rustig dat ik het nu nog niet direct verwacht.

Setteli

Berichten: 3175
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 23:53

AZ spannend! Succes met waken *\o/*

Nou zeg Vulina, wat een ondankbare mensen

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 00:27

YvonneVdan zullen het wss nog naweeën zijn. Wat een mooi plaatje zo <3

Vulina gefeliciteerd. En wat een hork van een vent zeg dat hij niet even dankjewel zegt.

Daphara klinkt als een enerverende en zware dag idd. Gelukkig drinkt hij nu zelf. Dat lijkt idd een blauw oog <3 Skye hier ging ook niet liggen. Heel lastig dan idd.

Cp112 Dat is al een goed volle uier :D

Al_zawraa Dat wordt een duo bevalling :D

Kiki1976 Gelukkig werd het tegen de avond minder en heb je het nu niet meer gehoord. Hopelijk blijft het weg nu.

Hier is het ook waken. Ashley was mega onrustig en rond 22u dacht ik echt dat ze ging beginnen. Maar het heeft niet door gezet. Wel even gechecked en zowel de ph van Ashley als van saartje is gedaald nu. Dus ook dubbel waken hier. Alhoewel Ashley nog geen melk drupt nu. Saartje heeft wel weer hars eraan hangen. Als Ashley vandaag bevalt is dat we 3de x op rij dat ze op haar uitgerekende datum bevalt :+

AM_Horses

Berichten: 2626
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 02:16

Nieky. Ze maakt het spannend. Succes met waken

Az. Dat ziet er veelbelovend uit. Succes met waken

Kiki. Gelukkig lijkt het beter lijkt te gaan. Toch even flink schrikken

Cp. Dat is al een flink uier

Daphara. Ik heb al heel wat merries gehad die niet gingen liggen. Meestal is dit omdat veulen niet goed ligt (sterrenkijker, nog niet gedraaid) of ze vinden het spannend of niet veilig om te liggen.

Liezella haar veulen was nog niet gedraaid, heb ik uiteindelijk voor elkaar gekregen. Maar ging niet liggen.
Odilia ging helemaal niet liggen, maar had flinke pers weeën en deed goed haar best.

Daphara fijn dat hij het drinken door begint te krijgen.
Oog lijkt me geen maanoog, is re grijzig van kleur

Vulina. Heel onfatsoenlijk. Een bedankje kost niks zou je denken.
Paarden achtervolgen je overal :+

Al_Zawraa

Berichten: 2358
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 05:11

Nou Mishrikah heeft de eindsprint gewonnen :D
Zware bevalling en ze heeft nog wat last van naweeën. Hopelijk komt de nageboorte er snel netjes af en gaat het drinken straks ook vlot.
Geboren rond 4.25 uur, een MERRIE! *\o/* *\o/* Ik ben zo blij <3

Afbeelding

Nu hopen dat Nadjarah het goede voorbeeld nog even volgt :D

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 05:38

Gefeliciteerd !!

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 05:49

Gefeliciteerd Daphara en Al_Zawraa *\o/*

SophievdV
Berichten: 14755
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 05:54

Gefeliciteerd dames! Fantastisch :D

Hier nog niks. Wel een betere nacht dan gisteren. Merrie ging gisteravond weer liggen maar er gebeurde verder helemaal niks.

Cynthia82

Berichten: 9319
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 05:55

JAAAAAAAAAAA!!!! Gefeliciteerd AZ!!! *\o/* *\o/*
Dit jaar is echt het jaar voor de mensen die al zo lang een merrie wilden, maar niet kregen. Ik ben zo blij voor je! <3

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 06:02

Daphara vulina en alzawra gefeliciteerd.

Vannacht bij mij ook een veulen. Doe je alles om erbij te zijn. Flikt ze het mij weer he.
Laatste check hetzelfde als anders niets geks te zien, kijk ik vannacht weer, ja hoor een veulen. Heeft veel gepoept, gedronken. Plassen nog niet gezien. Is heel vlug. Springt door de stal.
Waar ik al bang voor was is gebeurd. Het is een hengstje. Nr 4 van de 4 voor haar. Dus Odi en Marco hebben een broertje erbij. Hij is vos en ik vermoed sabino. Hij is gelukkig levend en gezond, maar moet even over mijn teleurstelling heen. Zeker ook omdat het verloren veulen van flirt een merrie was.
Afbeelding

Afbeelding
Hij heeft een brede bles en ik dacht ook wit op de onderlip en in ieder geval twee witte achterbenen.

Het wordt in ieder geval een clowntje. En super verwend door al zijn tantes.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 06:28

Gefeliciteerd AZ! Eindelijk een merrie :D Had je bij haar nou FillyPlus gebruikt?

Stal_HD; jij ook gefeliciteerd! Jammer dat het een hengstje is, maar gelukkig is het wel gezond.