[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:52

Gefeliciteerd allemaal!
Echt veel valkjes geeft White Dream.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:09

Wow een mooie nacht. Iedereen gefeliciteerd met de veulens.

Vanmorgen vroeg op om samen tiara te doen. Je moet er wat voor over hebben hè. Met z’n tweeën gaat het gewoon echt makkelijker. Maar vriendlief moet om 7 uur naar zijn werk dus tja.
Ik werk thuis dus mijn ochtenden beginnen altijd later. Ha ha

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:11

even voor 2 uur keken we op de camera en was ze onrustig. Heeel veel kleine plasjes. Zelfs lopend. Staart op de rug gooien. Puffen/hijgen. Rondjes lopen, schrapen. Even daarna ging ze liggen. De bevalling ging vrij vlot. Toen we op de klok keken was het 15/5 2.22u. Toen we de nageboorte op wilde binden kwam het er al af. Met een uurtje stond hij maar daarvoor was hij al op mijn dochters schoot gekropen. <3 Drinken wilde niet echt vlotten. Hij stond elke keer op het velletje op de overgang van achterbeen naar flank te zuigen en sturen wilde niet lukken. We besloten ze even alleen te laten en binnen op de camera te kijken.

Hij was achterin de stal gaan liggen en toen we terug kwamen mochten we er van de merrie niet meer bij en stond ze op het veulen te klauwen, Ik denk dat ze hem wilde motiveren om op te staan maar het was doodeng. 4.30u DA gebeld en die adviseerde om haar uit de stal te halen en proberen te melken en het veulen de fles te geven. Dat was geen succes. Ze kwam recht omhoog. Haar weer terug in de stal gelaten begon ze weer op het veulen te klauwen. DA weer gebeld.

Terwijl we aan het overleggen waren wat te doen stond het veulen op en begon in de richting van het uier drinkgeluiden te maken. We zagen zijn slokdarm bewegen maar konden niet zien of hij nu echt aan een speen hing. In overleg met de DA besloten om maar ff een uurtje af te wachten. Als hij niet slapper zou worden zou hij wel wat binnen gekregen hebben. Even daarna heeft hij gemest.

We hebben hem op de camera nog een paar keer onder het uier gezien. Om 6 uur maar even mijn bed in gedoken. Toen ik om acht uur weer op de camera keek stond hij weer onder het uier. Nu slaapt hij weerAfbeelding

Kiki hij kan nog onder mama door maar die is dan wel 1.73

Knolselder ons valkje is van Krem

Al_Zawraa

Berichten: 2360
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:16

Weer een mooi veulentje van White Dream, hele verschillende merries dekt hij ook.

Kiki, hij is echt mooi.

Yvonne, hij is wel knap. Wat naar dat zijn moeder zo vervelend naar hem deed. Is het haar eerste veulen? Is ze inmiddels wel wat liever voor hem?

Hier heeft Nadjarah echt haast, normaal loopt ze wel een aantal dagen met hars, maar nu..
Afbeelding

Het was nu wel opgedroogd en als je het eraf haalde kwamen er nog geen nieuwe druppels. Wel had ze al wat melk op haar benen, al is dat nog wel minimaal. Als ze in dit tempo doorgaat zou het me niet verbazen als ze vannacht gaat.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:28

Ja het is haar eerste veulen. Ze is wel lief voor hem maar ik denk dat haar instinct haar vertelde dat hij moest moest drinken en daarvoor op moest staan en niet beter wist dan te klauwen.

Ilsje87

Berichten: 1279
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:49

Jemig een ware baby boom vannacht! Gefeliciteerd allemaal!

shadow gefeliciteerd. Maar wel balen als je een merrie verwacht en hoopt en dan een hengst krijgt

greeneyez ooo wat jammer! Hopelijk hoef je niet al te lang meer te wachten.

laura wat kan het wachten lang duren he?! Hier zitten wij ook al op 344

us fijn dat het persen niet meer gezien hebt! En super fijn dat het blij is! Maar voor moeders wat minder :')

kiki wat is hij toch mooi! Kan me voorstellen dat je dochter er ook onwijs blij mee is.

al zawraa dat kan toch inderdaad niet lang meer duren *\%/*

yvonne fijn dat ze verder wel lief is voor haar zoon! Eerste veulens zijn soms ook zo raar voor de merrie

Cioccolato

Berichten: 6650
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:08

Gefeliciteerd!

Yvonne je kan aan het uier van de merrie zien of er aan gezogen is of niet. Dat checken wij altijd :j
Naast luisteren en naar t veulen kijken als het er onder hangt, maat soms gaan we ook even weg en bij terug komst is dat een maatstaaf of er uit is gedronken ja of nee.


Hier nog geen veulen. Was ook niet klam van warmte want heb alle andere paarden ook gevoeld. Klamheid was wel even later weer weg. Nu volop hars

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:17

Cioccolato we konden niet in de stal komen

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:19

Oh, ik loop nu al achter.

Wat balen Baudyh. Is de prognose op genezing wel goed? Bijzonder van die koffie daar had ik nog nooit van gehoord, hopelijk geneest het voorspoedig. Ben zelf nog van de honingzalfgeneratie.
Wel tof van de verkoop. 2 tegelijk is dan toch wel een soort van jackpot.

Gefeliciteerd US met je blije ei, mooi veulen!Fijn dat het persen over is.


Wat zijn die kleintjes toch een poppetjes Jolandje, weet je inmiddels al het geslacht?

Begrijp de teleurstelling van een hengst maar al te goed, haha. Maar gelukkig alles goed gegaan Shadow. Ben benieuwd naar droogfoto's van deze black beauty.

Jij ook gefeliciteerd Yvonne, mijn oudste merrie deed dit ook altijd bij de veulens, net zolang schrapen, klauwen en duwen totdat ze goed gedronken hebben en ze maakte ze dan ook steeds wakker om weer opnieuw te drinken. Is ook een supergoede moeder geweest voor al haar veulens.

White Dream geeft toch wel hele mooie veulens AM. Geeft hij (bijna?) altijd van die lichte kleurtjes?

Plop1997

Berichten: 1406
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:24

Gefeliciteerd allemaal!

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:32

Wauw, het regent veulens!! Gefeliciteerd!!

Onze merrie was heel onrustig, ze ging ook steeds liggen en keek dan naar haar buik en zette zich schrap met haar achterbeen. Wij dachten: daar gaan we!

Helaas was niks minder waar :') Ze heeft wel echt een zooitje van haar box gemaakt en vannacht ook veel gelegen, dat zag ik op de camera. Vanmorgen in tegenstelling tot eerdere dagen geen hars aan de spenen.. zeg het maar..

shadow33
Berichten: 151
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:58

Jij ook gefeliciteerd Yvonne.

De naweeën zijn gestopt gelukkig. Nageboorte is gecheckt en die was verder ook goed eraf gekomen.
Het veulen (Toronto) had om half 5 ongeveer gepoept, daarna ben ik zelf even gaan slapen.
Vanmorgen zag ik dat hij bleef persen, dus toch maar even klysma gegeven. Toen is er nog wel aardig wat vanaf gekomen. De dierenarts heeft voor de zekerheid een tweede achtergelaten. Ben nu wel op m'n werk, maar kan het via de camera wel goed in de gaten houden en ben binnen een kwartiertje thuis. Als ik thuis kom even voor het eerst de wei op en mooiere foto's maken.
Hij heeft in ieder geval zolang gezeten dat hij zelfs een baard heeft :P
Afbeelding

Oja en over het geslacht is inderdaad wel balen, al had ik zelf al zo'n voorgevoel. Dus in die zin was de verassing ook weer niet zo groot. T is alleen meer dat je tot de geboorte hoopt dat je gevoel niet klopt B-) Het is haar eerste hengst en vanaf de 9 of 10e maand van de dracht kreeg ze ineens zelf hengstengedrag. Aan het einde vd dracht werd ze ineens super knuffelig terwijl ze dat normaal niet zo is en dan ook nog eens dat lange overdragen wat ze normaal niet doet..

Nou van mij mag nummer 2 van Voraya er wel snel achteraan **\O/** :=

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:26

Jolandje, shadow, yvonne en AM gefeliciteerd!!

Baudyh hoe is het nu met de kleine?

Fleuribelle
Berichten: 781
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:40

Jolandje, shadow en yvonne gefeliciteerd!!

AM, White Dream geeft ze wel heel knap.

veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:55

Allemaal gefeliciteerd met jullie veulens! Fijn dat het weer redelijk vlekkeloos is verlopen.

Ik wil onderhand ook wel een veulen maar ik denk dat Chacha graag onderaan de lijst wil staan. Haar uier staat gewoon stil, is ietsje gevuld maar nog niet de moeite waard. Het ziet eruit alsof ze nog wel een week of 3 kan wachten.

Al Zawraa, jouw merrie lijkt er wel aardig klaar voor. Hopelijk vannacht een mooi merrieveulen voor je.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:30

ik zei al gisteren, een veulen is een leuk moederdag cadeautje :+ gisteravond was ze al onrustig, wat heen en weer lopen, op een gegeven moment telkens liggen en weer opstaan, rondje lopen, liggen enz. toen ging ze liggen en zijn we er heengegaan , ze begon direct te persen en binnen 5 minuten was het veulen eruit , de nageboorte kwam er binnen een kwartier af, was mooi compleet ook, veulen liep toen al rond na een kwartier en dronk al bij mama, eowyn is een superlieve mama, tilt netjes haar achterbeen voor hem op , zoals ik al dacht is het een hengstje. bruin dun ( bay-dun) gekleurd zonder aftekening , nog even later zagen we hem persen en kwam de darmpek eraf, ik heb vanmorgen een paar foto's gemaakt , de komende dagen zien jullie vast betere foto's maar hier zijn er al een paar, zijn naam moet ik nog even over nadenken :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:30

oja, ook shadow en yvonne gefeliciteerd *\o/*

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:52

Wat een dotje Jolandje <3
Hij is echt heel goed gelukt, en kijk hem eens dapper achter moeders aan gaan.

Dat achter moeders aan gaan is hier wel anders..... moeders gaat enkel achter hem aan. Erg handig met binnen/buiten zetten _O-
Gelukkig ging het vanmorgen al een stuk beter.
Enkel jammer dat we nu best miezer hebben, net voor de regen weer binnen.

Hij is naar mensen heel bescheiden en afwachtend, vind het allemaal nog wat spannend. Maar is wel echt nieuwsgierig.
Kreeg vanmorgen vroeg al wat foto's van de staleigenaresse.
Sorry voor de mest, maar ze stapelt nu eenmaal graag alles netjes op een hoop (moest nog mesten haha)
Afbeelding
Afbeelding

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:59

kiki wat een mooierd, is dat palomino? en zo'n fijne bles, daar hou ik ook van <3

onze jongen heeft nu ook een naam: Josta Ziyadah's Lumen ( de hoeveelheid licht die komt van een lichtbron ) past mooi bij hem, een helder licht haha : hij is nieuwsgierig en l
komt zo naar je toe voor een kriebel, en eowyn is ook superlief en vind het ( van mij dan ) prima

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:01

Jolandje, mooie naam met een mooie betekenis.
King is idd palomino maar heeft wel een rossige gloed in zijn manen en staart

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:09

kiki1976 schreef:
Jolandje, mooie naam met een mooie betekenis.
King is idd palomino maar heeft wel een rossige gloed in zijn manen en staart

waar komt die rossige gloed dan vandaan? zegt dat iets over zijn kleur? die hij straks gaat krijgen?

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:10

Haha ik heb geen idee.
Maar misschien verdwijnt dat straks wel weer, ik heb niet niet zoveel verstand van kleuren genetica

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:18

haha nee ik ook niet, maar bij mijn veulen zag ik direct de aalstreep, kan dus in dit geval alleen bruin-dun zijn, wildkleur bruin

AM_Horses

Berichten: 2634
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:28

Kiki. Knap ventje. Dat komt straks vast goed. Lekker mee knuffelen, dan weten ze zo waar je kriebels moet halen.
Ik had gewild dat die van moj alles netjes op één hoop deden :=

King is idd Palomino. Zijn manen zullen wit uitgroeien, met als je soms bij vossen ziet. Het is er één van White Dream, kon genetisch enkel Palomino of valk worden

Jolandje. Wat een mooie naam, bij een knap ventje <3

Shadow. Knap veulen! Dat haar moet ik altijd wel om lachen. Bij sommige valt het meer op, als bij een ander.

Sophie. Ze houd de spanning erin

Busymissy. Hij geeft altijd een verdunning mee, en geen zwart. Dus altijd een Palomino of valk, nu zijn er best wat opvallend licht van kleur.

Cioccolato. Spannend. Hier hadden ze het gisteren ook wat warm.

AZ. Ja klopt hij heeft van alles gedekt. Dit jaar dekt hij toch echt vooral sportpaarden, ook best wat springers nu. Nadjarah, gaat snel! Duurt vast niet lang meer

Yvonne. Knapperd hoor

Baudyh. Gefeliciteerd met de verkoop van de twee veulens. Natuurlijk flink balen van Tiara, hopelijk geneest het mooi

Er zijn echt een paar hele mooie veulens van White Dream geboren, maar die ga ik hier niet posten.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:07

Ik vind dat tiara het heel goed doet. Ja de koffie erop vind ze nog wel spannend en slaat dan ook. Maar ze accepteert ons wel steeds beter.

Iemand vroeg over boxrust. Het vervelende was dat ze geboren is met een scheef voetje. Onder de kogel staat het hoefje iets naar buiten. De DA wilde eerst een blokje er onder. Maar toen die binnen was werd het al zoveel beter dat het niet meer nodig was. De hoefsmid komt nu elke week en schaaft iets weg en daardoor word het steeds beter. Maar daardoor mocht ze niet lang naar buiten. Want als het voetje moe word gaat het slechter. Dus ze komt er elke dag maar even buiten. Dus dat zal voorlopig zo blijven.