[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:49

moner schreef:
We willen het dit jaar twee Friese merries laten dekken, we gaan eerst 5 dagen een uterphyt geven om de baarmoeders van beide merries te optimaliseren voor de inseminatie. Hopelijk snel drachtig


Leuk Moner, welke hengsten willen jullie gaan gebruiken?

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:04

mooney schreef:
suffie schreef:
Is Kathmann wel EU station of moet je dan ook zelf op en neer Mooney?

Ze zijn beschikbaar via een Nederlands station, dus dan hoef ik zelf niet heen en weer. Vandaar dat ik die achter de hand hou. Anders had het weinig meerwaarde

december heb ik daar nog voor gebeld. Wilde heel graag met Diamonds Gold fokken maar toen niet in Nl. beschikbaar. Ik ben dus ook wel heel benieuwd waar in NL wel.

moner

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:44

Sanet schreef:
moner schreef:
We willen het dit jaar twee Friese merries laten dekken, we gaan eerst 5 dagen een uterphyt geven om de baarmoeders van beide merries te optimaliseren voor de inseminatie. Hopelijk snel drachtig


Leuk Moner, welke hengsten willen jullie gaan gebruiken?


Voor onze Sterre komt eigenlijk alleen Alwin in aanmerking , dus die in elk geval, we zitten ook te denken aan een combinatie met een Arabier ivm alle problemen bij Friezen. Dit jaar krijgen we een veulen van Jepke

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:48

Ik meld mij ook. Willen dit jaar onze welsh a pony dekken. Heb de hengsten keuringen online gekeken. Maar ben er nog niet uit. Zit ook niet echt in de welsh pony's meer in de new forest pony.

Dus als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Ook hoe dat straks met de dracht en voer gaat. Wand ze word al dik van hooi waar niks in zit. En krijgt 2 keer per dag nu 1 handje brokjes als de rest ook krijgt dat ze de boel niet afbreekt. Dus ben een beetje bang met merrie broek geven en welke hoeveelheid.

Ook word waarschijnlijk de merrie van mijn zusje gedekt dat is een new forest pony. In 2020 bleek ze toch niet drachtig te zijn. Als daar een mooi merrie veulen uit komt is de kans redelijk groot dat die bij mij mag blijven. Helaas mijn new forest pony in januari in moeten laten slapen op bijna 30 jarige leeftijd en dat is de moeder van de pony van mijn zusje. En was mijn eerste pony die ik ruim 15 jaar heb gehad.

Afbeelding

Foto van beide pony's

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:46

conejo schreef:
Ik meld mij ook. Willen dit jaar onze welsh a pony dekken. Heb de hengsten keuringen online gekeken. Maar ben er nog niet uit. Zit ook niet echt in de welsh pony's meer in de new forest pony.

Dus als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Ook hoe dat straks met de dracht en voer gaat. Wand ze word al dik van hooi waar niks in zit. En krijgt 2 keer per dag nu 1 handje brokjes als de rest ook krijgt dat ze de boel niet afbreekt. Dus ben een beetje bang met merrie broek geven en welke hoeveelheid.

Ook word waarschijnlijk de merrie van mijn zusje gedekt dat is een new forest pony. In 2020 bleek ze toch niet drachtig te zijn. Als daar een mooi merrie veulen uit komt is de kans redelijk groot dat die bij mij mag blijven. Helaas mijn new forest pony in januari in moeten laten slapen op bijna 30 jarige leeftijd en dat is de moeder van de pony van mijn zusje. En was mijn eerste pony die ik ruim 15 jaar heb gehad.

[ [url=m/M8raxA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Foto van beide pony's


Zo dik ziet ze er niet uit toch?

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:48

moner schreef:
Voor onze Sterre komt eigenlijk alleen Alwin in aanmerking , dus die in elk geval, we zitten ook te denken aan een combinatie met een Arabier ivm alle problemen bij Friezen. Dit jaar krijgen we een veulen van Jepke


Wat voor afstamming heeft Sterre?
Jepke, dat is jullie Elias? Die wordt toch dit jaar 3? Is ze al drachtig?

pradadaan

Berichten: 4681
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:48

Kleine vergissing hier denk ik :P
Ik was er van overtuigd dat Giv vorige week hengstig stond maar vandaag staat ze dus weer gillend en plassend op de paddock :+

Wat zouden de fokkers met meer ervaring aanraden wanneer de DA te laten komen om te scannen?
Ik wou ze over 2 weken laten komen maar moet ik dat nu maar later doen of toch gokken dat ze over 2 weken goed zit?

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:56

Als je deze cyclus niet wilt gebruiken zou ik niet scannen. Tenzij je een check wilt doet qua cystes oid. Maar dat kan volgende ronde ook.

corinadrenth

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:36

pradadaan schreef:
Kleine vergissing hier denk ik :P
Ik was er van overtuigd dat Giv vorige week hengstig stond maar vandaag staat ze dus weer gillend en plassend op de paddock :+

Wat zouden de fokkers met meer ervaring aanraden wanneer de DA te laten komen om te scannen?
Ik wou ze over 2 weken laten komen maar moet ik dat nu maar later doen of toch gokken dat ze over 2 weken goed zit?


ik zou zo spoedig mogelijk scannen

Yvk

Berichten: 102
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:14

pradadaan schreef:
Kleine vergissing hier denk ik :P
Ik was er van overtuigd dat Giv vorige week hengstig stond maar vandaag staat ze dus weer gillend en plassend op de paddock :+

Wat zouden de fokkers met meer ervaring aanraden wanneer de DA te laten komen om te scannen?
Ik wou ze over 2 weken laten komen maar moet ik dat nu maar later doen of toch gokken dat ze over 2 weken goed zit?


Wilde je komende cyclus al insemineren?
Dan zou ik over 2 weken haar goed in de gaten houden en op het moment dat je denkt dat ze hengstig is, laten scannen. Ze laat het wel redelijk zien als ik je zo begrijp?

Welkom alle nieuwe :)

Vulina: Voor jullie gaat het dekseizoen ook echt beginnen!
AM: Wat leuk dat je het zelf doet, het insemineren. Wel bijzonder denk ik.

baudyh

Berichten: 4296
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:56

Zo het eerste veulen is geboren dit jaar dus dan komt de keuze voor dit jaar weer om de hoek kijken. Nog geen idee.

En we hebben nog een gelderse stermerrie die we eigenlijk willen verkopen maar omdat dat niet zo wil. Doen we haar eerst maar bij de hengst.
Ik denk Henkie. Daar heeft ze al een paar mooie veulens van gehad.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:12

Mijn aangekochte merrie 12 jaar een welsh cob sectie C.

Ster en keur en gaat dit jaar onder de hengst.

Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2631
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 18:20

Welkom voor de nieuwe in deze topic :wave:

Moner. Nog nooit van uterphyt gehoord. Wat doet dit?

Pradadaan. Als je nu nog niet wilt dekken zou ik haar goed in de gaten houden, eventueel schouwen. Als ze sypthomen heeft, dan scannen.

Yvk. Vindt het ook super leuk, zeker als ze dan ook drachtig zijn. Vorig jaar heb ik voor het eerst merries geinsemineerd. Dit jaar doe ik nu ook het opvangen en bewerken :j

Baudyh. Lastig he hengstekeuzes. Vindt het ook erg lastig voor mijn Jazz merrie. Heb wel een paar hengsten op het oog maar we zijn er nog niet uit. Ligt er natuurlijk ook aan hoe deze dracht verloopt. We kunnen altijd nog voor Formidable kiezen :j
Ik zag de Gelderse merrie voorbij komen. Mooie merrie :j

jazzejam

Berichten: 400
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:01

pradadaan schreef:
Wat zouden de fokkers met meer ervaring aanraden wanneer de DA te laten komen om te scannen?
Ik wou ze over 2 weken laten komen maar moet ik dat nu maar later doen of toch gokken dat ze over 2 weken goed zit?


Hangt ervan af of je in februari/ begin maart al een veulen wil, weet niet of je merrie makkelijk drachtig werd de vorige keer. Wil je nu toch nog niet dekken dan is het handig om vast uitrekenen wanneer ze weer hengstig zou zijn en daarop plannen.

Hier zouden we vandaag de merrie weer kunnen ophalen bij de DA. Gisteren geinsemineerd, moest alleen nog vanochtend worden gecontroleerd of het ei weg was en dan nog een rietje erbij insemineren too be sure . Dat bleek gebeurt,maar ze heeft even een paasei extra uit de hoge hoed getoverd die ook op springen staat....

Dus nu moet ze tot maandag blijven.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:09

Sorry voor ego bericht.

Qua inseminatie etc weet ik weinig vanaf. Denk zoals inderdaad jazzejam zegt.

Am- wat gaaf dat jij dat kan :)

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:25

Hoeveel veulens doen jullie achter elkaar? Als in hoevaak drachtig en hoevaak leeg? Ben ik wel benieuwd naar..

Feanyth

Berichten: 669
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:19

@yvk: Super! Toch FF gekozen :D

Zie zoveel leuke combinaties voorbij komen. Heerlijk.

Hier aan het puzzelen. Nog een paar weken en dan gaan we beginnen. Ze toont echter 0 hengstigheid de afgelopen maanden. Zelfs geen hint. Doe haar regelmatig bij de mannen schouwen maar helemaal niks.

Merrie van stalgenoot beetje zelfde probleem. Zij had twee jaar geleden veel problemen met drachtig krijgen totdat ze besloten haar te helpen met een hengstigheidinjectie. Toen was direct raak. Zij denkt dus af te stemmen met onze DA na scannen maar direct te helpen. Waarschijnlijk gaan we hetzelfde doen met mijn merrie.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:29

Hier is het idee 2 veulens op 3 jaar ongeveer.

Welkom nieuwe mensen!

Spannend, de eersten beginnen nu echt :):)

Mijn ene merrie mag over 6 weken op date. Of nou ja, s*xdate dan. Vandaag nog 3 uur met heer en dame samen buiten gereden. Beide braaf geweest. Ondanks de niet zulke subtiele hinst en stinkende troubele pis van de dame :+ Mijn andere merrie heb ik de hengstigheid compleet van gemist. Ik meen dat ze 20 februari hengstig was, was toen ook al wel heel subtiel, maar nu dus echt niks gezien. Maar ik heb haar pas sinds 14 februari en het is nog vroeg in het seizoen, dus komt vast goed. Tel gewoon vanaf 20/2 verder en zal wel gaan schouwen dan. Blijkbaar is in het zicht staan van de hengst voor haar niet genoeg. Wel lekker makkelijk in de omgang.

AirborneStud

Berichten: 14
Geregistreerd: 20-02-19
Woonplaats: Heteren (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:31

conejo schreef:
Ik meld mij ook. Willen dit jaar onze welsh a pony dekken. Heb de hengsten keuringen online gekeken. Maar ben er nog niet uit. Zit ook niet echt in de welsh pony's meer in de new forest pony.

Dus als iemand tips heeft hoor ik het graag.


Belangrijk is vooral wat je mooi vindt. Zijn er specifiek dingen die je aan je merrie zou willen verbeteren? Kijk ook naar type, beweging en kleur. En hoe ver ben je bereid te reizen voor een dekking? (Bij Welsh A's is natuurlijk dekken de standaard).

We fokken zelf Welsh pony's op onze stoeterij in Heteren (bij Arnhem) en hebben daar de zelfgefokte NWPCS goedgekeurde 4-jarige bruine hengst, Airborne Montgomery, staan. Zie de foto hieronder. Maar ook als je andere kleuren of een ander type zoekt, is er in het land genoeg moois te vinden.

Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:24

Welkom alle nieuwe!

En Jazzejam leuk, jij ook al geïnsemineerd! We
Zijn nu echt vertrokken in het topic :)

Hier wordt dadelijk Jade geïnsemineerd. :)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:27

Spannend Tinniee !

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:29

Inderdaad, zo benieuwd met mijn lieve Ollie. Hij is alvast helemaal verliefd :P
Afbeelding

Satinka zit vandaag op 13 dagen en mijn gevoel zegt dat ze drachtig is.. nog eventjes geduld :):)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 12:34

Ik ga stuk om die foto _O-

EllyC

Berichten: 8139
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:15

Cailin is vandaag hengstig geworden. De pony die ze normaal gesproken zou hebben vermoord als ie deed wat ie nu deed, mocht er nu bijna inkruipen.
Nu even kijken hoelang ze hengstig is en dan bij de volgende laten insemineren.

Had gister nog even hoop voor Diamonds Gold maar KI is alleen mogelijk voor 3 noordelijke provincies.

StalMelyn

Berichten: 2067
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 17:58

EllyC schreef:
Cailin is vandaag hengstig geworden. De pony die ze normaal gesproken zou hebben vermoord als ie deed wat ie nu deed, mocht er nu bijna inkruipen.
Nu even kijken hoelang ze hengstig is en dan bij de volgende laten insemineren.

Had gister nog even hoop voor Diamonds Gold maar KI is alleen mogelijk voor 3 noordelijke provincies.


En naar een dekstation rijden in de dichtst bijzijnde provincie of woon je echt niet in de buurt? Anders is max een uurtje voor dé hengst misschien nog overwegen waard?