[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 1007
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:03

Bedankt weer voor jullie advies!
Ik ga er weer mee aan de slag!

Maar als het veulen groter wordt kunnen de merries naar wat ik heb gelezen minder voer eten omdat ze minder ruimte over houden in de buik. Kan het dan geen kwaad dat ik ze 3 a 4 keer per dag vol stop met fibrebeet en seniores priores en ze daardoor misshcien minder hooi eten? Of is het een dusdanig goede ruwvoervervanger dat het geen kwaad kan als ze daardoor misschien minder hooi eten (tot nu toen gaat het hooi trouwens nog in een behoorlijk tempo op dus ze lijken er geen last van te hebben)

Ik voer trouwens ook de Breed & grow van Vitalbix

Misschien wel goed om te zien waar we vandaan moesten werken deze foto is gemaakt dit voorjaar bij de hengst. En dit was niet omdat ze geen eten kreeg maar omdat ze in korte tijd heeeeeeel hard gegroeid was. Op dat moment heb ik mijn plannen voor zadelmak maken en verkopen om gezet in lekker laten staan en een veulentje er in.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DDDara op 28-01-21 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:08

StalMelyn schreef:
Hier loop ik vast met instellen van de 4g camera. Wie weet heeft iemand hetzelfde probleem gehad?

Ik heb de simkaart in de camera gedaan. Ik kan internetverbinding (hotspot) zien en wachtwoord ingevoerd maar krijg toch de melding: internet misschien niet bereikbaar. Kan idd geen browser openen. Simkaart zit er wel goed in, gewoon instructie gevolgd.


Heb je het via de pc gedaan ipv de app? En eerst simcode van simkaart afhalen!

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:13

Michelle5418 schreef:
Voor een aantal schiet het al echt op nu de eerste veulentjes gaan straks komen, spannend <3

Ik heb ook 2 cameras in stal hangen, 1 foscam en 1 van de action die toen te koop waren. Prima kwaliteit ook snachts goed beeld. Ook nog geluid erbij dus kan me merrie mooi horen :))

Ik zou ook een grotere stal doen voor merrie en veulen. Voelt prettiger. Ik heb zelf nu een stal van 4.75m lengte en 3m breed. Denk dat dat wel goed genoeg moet zijn.

Wie weet nog websites waar ze isobetadine, navelklem etc verkopen?
Of zou je dit ook bij de welkoop kunnen kopen nu?

Wij hebben ook weer een mijlpaal hier, 300 dagen drachtig. Over 20 daagjes veilig, dat voelt dan wel prettig, is nu zo spannend..
Buik groeit met de dag :=
En baby is ook lekker aan het zakken[ [url=m/8Lbx8q.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb de navelklem bij mn apotheek besteld is wel erg klein vroeg me af of die lang genoeg is, en isobetadine schijnt het zelfde te zijn als gewone betadine?

Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:23

sannahtris schreef:
StalMelyn schreef:
Hier loop ik vast met instellen van de 4g camera. Wie weet heeft iemand hetzelfde probleem gehad?

Ik heb de simkaart in de camera gedaan. Ik kan internetverbinding (hotspot) zien en wachtwoord ingevoerd maar krijg toch de melding: internet misschien niet bereikbaar. Kan idd geen browser openen. Simkaart zit er wel goed in, gewoon instructie gevolgd.


Heb je het via de pc gedaan ipv de app? En eerst simcode van simkaart afhalen!


Het is gelukt, ik heb beeld (blijf wel de melding geen internet houden maar camera werkt gewoon).
Volgend probleem, ik heb alleen beeld als ik in dezelfde omgeving van de camera ben via mifi. Als ik overstap op wifi van thuis dan werkt het niet meer. En bedoeling is toch camera op stal en ik thuis haha

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:29

ynekes schreef:
Hier onze Swarte vandaag 312 dagen *\o/*
[ [url=m/kazUOF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/eLDalz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ontzettend veel zin in!


Zo, die kan eigenlijk al binnen de week een veulentje hebben :wow: zo spannend!!!
Friezen durven toch al eens vroeger gaan toch? Uier gaat ook mooi vooruit.

Ik voer graag pulp en luzerne bij om aan te zetten. Of Zupa.
Ik denk als je ze hoogwaardige ruwvoervervangers geeft, het niet erg is als ze wat minder hooi eet. Zolang ze maar constant toegang hebben tot ruwvoer. Pulp en luzerne enz zijn uiteindelijk ook ruwvoeders. Wel zien dat ze voldoende te kauwen hebben. Dus oik structuurrijk voer.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:49

Tanja84 schreef:
[ [url=m/zK1FG9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fzijEy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zo? Want dit zie ik ze nu wel af en toe doen :?


Doet die van mij ook steeds vaker zie ik net of ze scheetjes laat, dit is toch geen teken dat binnen kort al komt :\

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:12

Vorige dracht heeft deze merrie 327 dagen gedragen. Hoop dat het iig tot half februari lekker warm id buik blijft zitten. Alleen ben wel heeeel nieuwsgierig..

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:19

Oooh, nog 2 weekjes dan! Nog een heel eind _O-

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:21

@Dddara,oa fibrebeet is ruwvoer en geen krachtvoer. Dus niet zo'n ramp als ze daardoor iets minder hoor eet. Gewoon zorgen dat ze altijd toegang heeft tot hooi zodat ze geleidelijk door kan knabbelen :j

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:34

Ynekes, ze ziet er goed uit. Ook goed om te horen dat je Friezen het ook goed doen op Vitalbix. Heb het ook voor de veulens in de gedachten straks. Hoeveel geef je nu aan je hoog drachtige Fries?

Sanna, geen idee of dat hetzelfde is. De navel klem lijkt mij ook wat aan de kleine kant. Maar dat kunnen de ervaren bevallingsdeskundigen hier vast beter vertellen.

Stalmelyn, kan je er niet verder mee helpen helaas. Wel een beetje een gedoe zo met de camera. Hopelijk heb je het gauw aan de praat.

Dara, die heeft al een flinke route afgelegd qua gewicht inderdaad. Ruwvoer is ruwvoer, dus verschillende ruwvoeren als het goed spul is, kan natuurlijk niet kwaad, misschien stimuleert het haar om goed te blijven eten. De kwaliteit ervan en onbeperkt lijkt me nu heel belangrijk voor haar. Zeker als ze straks bevallen is, zal het zogen van het veulen weer erg veel van haar vragen. Als je even niet oplet kunnen ze helemaal terugvallen, zag ik met name bij merries die daar al gevoelig voor waren.
Waarschijnlijk moet je haar ontzettend goed in de gaten houden met veulen aan de voet en erboven op zitten dat ze kwalitatief goed en onbeperkt ruwvoer heeft aangevuld met goede merriebrok.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:46

Knolselder schreef:
Oooh, nog 2 weekjes dan! Nog een heel eind _O-


Hahaha.. niet voor te stellen hoe snel dit is gegaan :j kan er nog niet bij dat het bijna zover is!

Sunnyhorse;
Ik geef de drachtige merrie nu 2 x per dag 3 vitalbix-bekers helemaal vol; rond de 2 kg dus. Na de geboorte bouw ik dat nog meer op. Ze krijgt ook 2x per dag vrij eiwitrijke voordroog en daarnaast droog mooi hooi tussendoor en voor de nacht.

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:57

Hey even vraagje aan de ervaren fokkers: moet ik mij zorgen maken als het veulen nog steeds scheef lijkt te liggen? Ik weet dat ze een draai maken rond de 300 dagen, maar is er niet kans dat die draai dan ook mis gaat gezien die nu nog steeds scheefligt? (Lijkt zo iig) Of hoef ik daar niks mee te doen?

Ik neem morgen weer even de tijd om op iedereen te reageren :)

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:01

[quote="floripori17"]Hey even vraagje aan de ervaren fokkers: moet ik mij zorgen maken als het veulen nog steeds scheef lijkt te liggen? Ik weet dat ze een draai maken rond de 300 dagen, maar is er niet kans dat die draai dan ook mis gaat gezien die nu nog steeds scheefligt? (Lijkt zo iig) Of hoef ik daar niks mee te doen?

Ik neem morgen weer even de tijd om op iedereen te reageren

Hoe zie je dit?

AM_Horses

Berichten: 2631
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 00:56

Ynekes dat gaat opschieten *\o/*

De laatste draai gebeurt voor de geboorte.
Omdat een merrie van mij vorig jaar veulen achter ste voren had heb ik gevraagd voor opvoelen. Volgens de dierenarts kon dit een maand van tevoren. Voor de uitgerekende datum, dan zou het veulen niet meer draaien. Maar ik vernam hier in deze topic dat dit niet altijd zo is?

Dddara. De merries zijn al wat opgeknapt. Maar geef je dan elke keer zoveel brok? Dat is ook niet goed.

Hier staan ze nu op 2x kg merrie brok havens en 1x beetje pulp (ong. handje ongeweekt) met luzerne brok erdoor met vitamine en olie.
Ze staan er hier echt kapitaal bij. Voorheen als ik ze te schraal vond kregen ze een emmer vol pulp met luzerne brok erdoor.

Vitalbix zal vast goed zijn. Maar sommige paarden hebben net wat meer nodig. Ik heb hier van dichtbij ook voorbeelden gezien.

Staart afhouden betekent niet dat er gelijk een veulen komt hoor :') kunnen ze heeeel lang doen. Zonder er iets komt

Stalmelyn. Fijn dat de camera het doet. Hopelijk werkt deze straks ook thuis.

Essie_blue. Welkom, mooie merrie. Van welke hengst is ze drachtig?

Dustinlover. Prima beeld zo. Dat gehucht dingetje ken ik :')

Wild Thing heeft volgens mij haast :oo
Afbeelding
Links voor het buiten staan en rechts na het buiten staan. Ik gok dat ze niet over gaat dragen. :j

Sammie doet nog niks of nauwelijks iets met haar uier.

Sammie nog 62 dagen tot uitgerekend dus nog 42 tot veilig
Wild Thing nog 94, dus 74 dagen tot ze veilig is.

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 07:45

Ynekes echt nog heel eventjes :wow: *\o/* ik heb er echt zin in haha. Baby's <3 Zilver was wel erg vroeg, 317 :=

Amhorses zo! Die tietjes hebben er zin in :D Wild thing moet nog wel lang zie ik nu. Niet bang voor placentitus? Vind ze al best vol :o

Floripori de draai kan inderdaad misgaan. Dan heb je een stuitbevalling of ze komen eerst met de achterbenen.

Sannahtris nu zilver 268 dagen drachtig is laat ze ook meer scheten. Het veulen is groot en drukt op de darmen. Dat is niks ergs :) Die navelklem is goed hoor. Ik heb dezelfde :j

Stalmelyn ik heb geen tips. Ik vind die camera's installeren altijd maar een erg gedoe :+ Ben altijd blij als ie het doet

Hier ook de vitalbix breed&grow. Wij bemesten alleen met paardenmest.

Pikeur hoe groter hoe beter. Heb je minder kans op vastliggen e.d. Die van mij is 4 bij 6. Maar die is gewoon van hekken gemaakt
Afbeelding

Tamaramt oe dat is een goede vraag. Mijn vriend heeft deze besteld via marktplaats voor 20 euro haha. Deze camera heeft 2 ontvangers en je moet binnen een straal van 100 meter bij de camera blijven voor ontvangst. Ik weet zo niet hoe die heet

Michelle wat een buik en wat een glans :wow: prachtig ! Staat ze onder een deken? Bijna veilig *\o/*

Knolselder oh oké :) Hopelijk vult ze wat aan in het gras dit zomer !

Davinci die zit nog strak in het pak! Mooi paard :)

Welkom essieblue. Wat een prachtig zwart paard! Op die foto nog niet heel bol :D Nee ik heb geen veulendeken. Alleen mijn shetlander heeft wel een vliegen en zweetdeken. Maar die zijn te groot voor een pasgeboren veulen. Wat voor vader heeft je merrie , hoe heet ze en door wie is ze gedekt?

Hier geen nieuws. Behalve dat ik en Zilver helemaal klaar zijn met al die regen en blubber :(

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:39

Wat het voeren betreft is er natuurlijk wel groot verschil in welk ruwvoer je gebruikt. Heb je hooi van natuurland, of een beetje bemest land, of goed bemest land....
Mijn merrie, ik heb een quarter, is moelijk op gewicht te houden. Nu hebben quarters wel een andere eiwitbehoefte dan veel andere rassen ivm bespiering.
Maar mijn merrie moet bijvoorbeeld echt hooi hebben van flink bemest land. Hooi van bijvoorbeeld natuurland heeft ze echt te weinig aan. Daarnaast voer ik onbeperkt luzerne, dit is iets wat bij een kwpner bijv volgens mij niet kan, want die worden er veel te heet van. Verder krijgt Cass Cavalor Probreed Muesli, momenteel 2,5 kg per dag, eind v d dracht en na de bevalling zal dat rond de 3kg per dag zijn.

Camera advies kan ik niet mee verder helpen, regelt mijn man..... :(:)

Ynekes wauw, dat schiet mooi op!
Zo leuk dat we allemaal bij elkaar mee kunnen genieten!

Tanja hopelijk gaat jouw merrie duidelijk laten zien als het zover is, niks aan voor je dat mensen op je stal je zo met je bemoeien. Advies is fijn, maar niet leuk als mensen negatief tegen je gaan doen.....

AM wow, dat ziet er idd al mooi uot, Cass doet nog weinig met t uier

Wij zijn op t moment een weekje op vakantie, gelukkig goeie oppas thuis, als we thuis komen is Cass 290 dagen.

stal_HD
Berichten: 3091
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:02

Oooh wat zijn sommige merries al ver. Nog maar een paar dagen.
Ik mag nog geduldig wachten tot, ik verwacht, begin mei. 1e 2 half mei uitgerekend.

Hier ergens begin april de camera weer geïnstalleerd krijgen... We zijn vorig jaar verhuisd, dus het zal weer even puzzelen zijn. En dan is dat ook weer voor 1 seizoen, want als het goed is gaan deze noodstalletjes er volgend jaar af.

Wie van jullie pendeld er ook wel eens?
Ik heb deze week gependeld. Gewoon voor de fun om te kijken of het klopt. Dat was vaak wel zo trouwens. Maar ik zet het niet vast.
Maar als de uitslag klopt, dan ben ik super blij. Want dan krijg ik eindelijk een merrie van flirt en van Gaya. Chakira geeft dit jaar een hengstje volgens de pendel.

Ik weet dat we het eens een jaar hebben gedaan met een aantal, misschien leuk om nu ook te doen?
Leuke gokjes waar niets van afhangt.

DDDara
Berichten: 1007
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:06

Toen ik vanochtend ging voeren schrok ik me rot! Me zwarte kwam ZWAAR kreupel aanlopen. Ik keek meteen om me heen en zag dat de water bak stuk was er was een stalenplaat af dus ren haar stal in om te kijken of ze ergens bloed had. Toen ik niets kon vinden probeerde ik haar hoeven op te tillen de eerste voorhoef weigerde ze en de andere tilde ze op zonder dat ik het haar vroeg. Toen ik er onder keek zag ik een grote steen in de hoef zitten ik probeerde hem er uit te trekken maar kreeg er geen beweging in dus snel hoeven krabber pakken. Dus ik wrik die steen eruit........
Blijkt het een dop (gewisselde kies te zijn) was ze dus op de wortel kant van de dop op de scherpe punten gaan staan die waren in haar zool geprikt en de mooie vlakke kant raakte de grond.......

Dan moet je echt pech hebben dat die dop uit je mond valt precies verkeerd om en dat je er dan ook nog boven op gaat staan als je 2 hectare ruimte hebt... :')

Maar pech hebben wij echt altijd. De bruine was van de zomer met haar hoofd door het raam gegaan. En de 13 jarige was tegen een omgevallen boom aan gelopen en een tak was helamaal haar boeg in geprikt......
Laat me alsjeblieft meer geluk hebben bij het krijgen van de veulens........ ik wil echt geen drama bij de veulens.

Nog even over de foto's van de zwarte ik moet toch zeggen dat die foto wel een beetje vertekend beeld geeft omdat ze zo anders gebouwd is dan de bruine. Zij en de bruine zijn beide 1.80 hoog maar kwa bouw totaal anders de zwarte is 2 dekenmaten langer dan de bruine en in haar hele body best fors en er is geen rib te zien. Alleen vanaf haar croupe tot de staart aanzet licht de ruggengraat er nu nog bovenop en dat wordt denk ik ook het lastigste om weg te krijgen.

AM_Horses ze krijgt ieder voerbeur 0,5 kilo vitalbix breed en grow aangevuld met fibrebeet en sp tot en max van 2 a 2,5 voerschep (in totaal 2 kilo vitalbix per dag)
Laatst bijgewerkt door DDDara op 29-01-21 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

florie71
Berichten: 132
Geregistreerd: 17-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:06

Gek vraagje. Ik weet dat de uier vol moet gaan lopen.
Maar zie je zoiets ook van achteren of ...
Merrie is 305 dagen.
Dat we straks geen ontsteking hebben.
Iedereen plaatst altijd foto's van onderen.....Afbeelding

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:41

Wow wat een pech Dddara, idd straks bij de veulens geen gekke fratsen graag :n

Florie goeie vraag, ben benieuwd naar antwoorden van de ervaren fokkers.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:58

Ja, dat is normaal florie :)

corinadrenth

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:14

er zit beweging in t uier

Afbeelding

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:16

Florie dat is heel normaal hoor. Ik kijk altijd juist met foto's ook naar de achterkant. Als je dan net iets lager gaat zitten dat je beide spenen ziet dan zie je vaak wel of die echt vol zit of niet.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:50

Ja dat is heel normaal florie

Dara dat is nog eens pech hebben. Liep ze nu weer goed?

Heeft iemand toevallig ook een alternatief voor vitalbix breed en grow ? Ik heb mijn merrie altijd op vitalbix gehad en heeft altijd heel goed voldaan. Maar nu er een 2de merrie bij is vindt ik 25 euro wel duur worden. Als elke merrie op 2 kg per dag staat kan ik maar 5 dagen met een zak voer. Nu dus opzoek naar een zelfde soort merriebrok maar dan wat goedkoper :')

DDDara
Berichten: 1007
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:31

paardje2013 schreef:
Ja dat is heel normaal florie

Dara dat is nog eens pech hebben. Liep ze nu weer goed?

Heeft iemand toevallig ook een alternatief voor vitalbix breed en grow ? Ik heb mijn merrie altijd op vitalbix gehad en heeft altijd heel goed voldaan. Maar nu er een 2de merrie bij is vindt ik 25 euro wel duur worden. Als elke merrie op 2 kg per dag staat kan ik maar 5 dagen met een zak voer. Nu dus opzoek naar een zelfde soort merriebrok maar dan wat goedkoper :')


Ze liep daarna een stuk beter maar nog niet helemaal goed.

Vergelijkbaar voer met vitalbix is lastig ik ben ook ondanks de prijs voor vitalbix gegaan van ander voer voer je juist heel veel dus dat kost ook weer extra......
Ik ben uiteindelijk voor een bigbox gegaan 400 of 500 of 750 kilo over de prijs is dan ook nog te onderhandelen..... misschien dat dat voor jou ook een optie is.