[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 23:33

Jacky, als je de rode zak met wit/roze ster ziet wil dat zeggeb dat ook de placenta al los is en je veulen geen zuurstof meer krijgt. Ook het water zal niet of moeilijk breken waardoor de merrie het er amper uitgeperst krijgt. Je veulen is dus aan het stikken. Je moet dan een sneetje in de rode zak maken en dan komt hopelijk de witte pootjesblaas tevoorschijn. Omdat het veulen geen zuurstof meer krijgt moet het er zo snel mogelijk uit.
Omdat je een sneetje hebt gemaakt, zal ook het water eruit komen waardoor het al iets vlotter zal gaan. Elke seconde/minuut is kritiek. Je gaat dan intensief mee moeten helpen met het veulen eruit trekken, maar uiteraard zien dat je je merrie niet beschadigd.

Achteraf os het dan spannend of je veulen effectief nog leeft en als het leeft, of het geen zuurstofgebrek heeft opgelopen.

Kabayo

Berichten: 14120
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:03

Ladonna wat een super knap kalfje <3

Anso wat een zwijn :+

Flori die van jou is gewoon altijd schoon :) ik doe het alarm denk ik met 310 dagen om.

Renske bescheiden nog!

Cio ik denk dat poep lekker warm en zacht is := jeetje. Succes met poetsen haha

Tanja beste buik zeg!

Sunnyhorse wat heb jij een schone tinker zeg. Ze ziet er prachtig uit , zo drachtig

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:27

Knolselder bedankt voor de uitleg, inmiddels ook al even gegoogeld.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:18

Er stonden voorheen wat filmpjes op youtube van een redbag bevalling. Altijd interessant om te kijken :)

Cioccolato

Berichten: 6678
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:30

Ja. Ik heb een beknopte versie gedaan want Google heeft alles uitgebreid staan. Belangrijk is gewoon dat t veulen ee gelijk af moet zoals ik al zei.
Slim om je in te lezen! :j

Tanja84

Berichten: 0
Geregistreerd: 07-01-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:34

Afbeelding
Iemand die hierin gelooft? :D

Renske_W

Berichten: 13848
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:52

Ariel is de 27ste april uitgerekend, tijdens de super maan, ik ben benieuwd. :')

LaDonna75

Berichten: 2201
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:45

SunnyHorse schreef:
Ladonna, knap ding! Zo mooi, lekker bij de mama. Hoe werkt dat bij koeien, wanneer worden die afgespeend? (Zeg je dat ook zo bij koeien?)

Koeien hebben ook spenen, dus ja ;) wij hebben zoogkoeien, dus voor het vlees en niet voor de melk. De kalfjes blijven bij ons gewoon bij de koe, tot ze stoppen met drinken/er een nieuw kalfje komt/het kalf en/of de koe verkocht wordt. Echt afspenen zoals bij een veulentje hoeft niet. We hebben bijvoorbeeld een stiertje gehad, dat tot ruim 2 jaar gewoon bij zijn moeder in de kudde liep (hij is wel gecastreerd op jonge leeftijd hoor) en die heeft tot ongeveer een jaar gedronken, toen stopte hij ermee.

Icecrystal

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:44

Sunnyhorse; Jouw buik lijkt een beetje op de mijne. Naja, de buik van je paard op die van mijn paard :+ . Een beetje puntig naar onder.

Cio; Vies poep paard }> . Wees inderdaad maar blij dat het geen schimmel is. Het lijkt inderdaad bont eigen om met hun hoofd in de poep te gaan liggen. Mijn vorige bonte merrie deed dat ook echt altijd.. Nu twee zwarte merries en nergens last meer van :Y) .

Hier nu 272 dagen en ik herken dat 'zielig' tegen de wand hangen wel hoor.. Die van mij begint ook echt last te krijgen van haar buik.

Afbeelding


LaDonna; Wat een knap kalf! leuke verrassing. Blijven die ogen zo mooi blauw of worden alle kalfjes zo geboren? :o?

Ik krijg alweer de kriebels van die red- bag verhalen.. Deze tijd loopt bij mij de spanning altijd wel op. Ik ben blij als alles er weer gezond naast staat.

Tanja84; Wat zeggen die maanstanden dan precies? Die van mij moet volgens jouw schema op 28 maart met volle maan bevallen :P

Tanja84

Berichten: 0
Geregistreerd: 07-01-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:54

Ja bij de mens zeggen ze dat ook, als ze rond volle maan zijn uitgeteld dat ze dan over dragen of net eerder verlenen om dan op volle maan te kunnen veulenen. Hoorde bij ons op stal dat dit fabeltje ook bij paarden al eens gezegd word

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:59

Bij mij doen ze nooit mee aan de volle-maan bevallingen :P

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:54

Tanja84 schreef:
[ [url=m/6vm9VZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Iemand die hierin gelooft? :D


Dan moet ik nog een paar dagen langer wachten -O-

Van het weekend de 7 maanden foto gemaakt :o

Afbeelding

sblom

Berichten: 160
Geregistreerd: 15-08-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:09

Ocean werd ook met volle maan geboren in 2017! Nu is ze zelf 28 april uitgerekend, ben benieuwd dan de 27e.
Bedankt voor uitleg redbag, ik ga even op youtube kijken naar een filmpje, goeie tip.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:44

Wat hebben die maanstanden te betekenen?

Ik vind die filmpjes over redbags ook interessant.
Hopelijk hoef ik het nooit mee te maken.

ICE wat een buik al zeg!
Maca jou merrie ziet er ook goed uit!

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:58

Mijn merries zijn ook rond 27 april uitgerekend, van mij mag het. Heb aansluitend 2 weken vakantie, dus kom maar op.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 22:29

Veel mooie buiken al hier en de eerste merries die echt last van de buik beginnen te krijgen.
Ook nog een onverwacht kalfje, gefeliciteerd!!


Hier zijn de 240 dagen bereikt gisteren. Nog 99 dagen tot de uitgerekende datum dus.

Afbeelding

Afbeelding
Op de foto's is niet veel verandering te zien, maar de buik groeit toch flink. Ik denk ongeveer een singelgaatje per week haha.

AM_Horses

Berichten: 2650
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 02:20

Florie. Dat schiet idd al op. Meestal wordt een geboorte alarm gebruikt als het spannend begint te worden. Maar als je veilig wilt zitten vanaf de 320 dagen

Heerlijk die vieze paarden _O-
Sammie doet ook aan moddermaskers.
Afbeelding
Gelukkig is mijn schimmel (Formidable) best schoon. Alles op één plek en niet als hoofdkussen :')

Ik ben ook niet zo van het poetsen. Maar zo af en toe neem ik de tijd ervoor, anders is het even snel een borstel erover.

Ansodm. Wat een bitchy. Maar beter ongelukken voorkomen

Ladonna wat een leuk kalf. Is wel apart zo tussen de rest in de wei

Jacky. Lees je idd even goed in. Net als verkeerde liggingen en wat dan te doen. Is echt wel belangrijk als je de bevalling zelf doet. 9 van de 10 keer gaat het goed. Maar je zal net zien.

Tanja. Erin geloven. Geen idee... We zullen het beleven dit jaar

Cioccolato. Hier valt niet tegenop te poetsen. Hoe krijgen ze het soms voor elkaar.

Icecrystal. Wat is ze al zwaar :wow:

Kyrkelover. Jullie mogen ook gaan aftellen. :):)

De dames hier gaan ook goed. Lekker rond :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sammie moet nog 70 dagen tot ze uitgerekend is. Dus dat betekent nog 50 tot ze veilig is *\o/*
Wild Thing moet nog 102 dagen.

Muronia

Berichten: 19668
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 08:35

Volle maan geloof ik niet zo in eigenlijk.

Ik ga ook nog even weer filmpjes bekijken van red bag bevallingen voor de zekerheid. Dat hoop ik niet tegen te hoeven komen brr.

Mooie buiken allemaal en veel die nu echt onder de 100 dagen zitten! Welke merrie is als eerste aan de tijd hier? Die van Jacky? Of Corina? Het wordt spannend al :)

Veronia is nu 263 dagen ver en ik zag gisteren tijdens haar poetsbeurt dat haar vulva nu al aan het veranderen is? Komt dat door het gewicht van het veulen?

Is ook goed te zien tot waar het veulen al helemaal ligt. Er zit een glijbaan onder haar buik :)


Afbeelding

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:22

Tanja, nee geloof er inprincipe niet in al is mijn merrie 28 maart uitgerekend dus ben benieuwd haha.

Ice glanst ook mooi!

Macavityl wat een prachtige merrie ook! Mooi buikje!

Kyrke dat ziet er nog ebst bescheiden uit, maar jou pony loopt nog onder het zadel denk ik?

AM wat een pracht merrie toch die sammie!

Muronia wat een mooi dun velletje heeft jou merrie nog zeg. Zit ook een mooie glans over!


Aimee vandaag 270 dagen en Lana 267. Nog eventjes geduld.... haha

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:32

Gister nog flink wat redbag filmpjes bekeken.
En ook artikelen geconden met verkeerde liggingen en wat te doen.

Ik heb de mazzel dat een van onze DA twee boerderijen verderop woont, volgende week komt die ook enten. In geval van nood snachts is die dus dichtbij gelukkig!

Cass vind eollen ook heerlijk, dus nu met een nattere paddock ook modderbaden

Volgens mij is Corina eerst aan de beurt toch? En Tanja en de nieuwe fries? (Sorry je naam ben ik even kwijt)

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78605
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:01

Mijn nuchterheid gelooft er niet in, maar heb wel ieder jaar gezien dat de volle maan iedere keer veel veulens gaf.
Volgens die theorie draagt Sarona dan een week over. Prima, koningsdag veulen, dichter ook bij het goede weer, alleen overdragen is niet zo goed voor mijn spanning. :')

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:20

Wie kan ik vragen stellen over bepaalde merrie bloedlijnen (kwpn)?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:40

Volle maan heeft hier nog nooit een verschil gemaakt..

tamaramt

Berichten: 7551
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:57

Vraagje. Tot hoe ver in de dracht rijden jullie? Ik wilde met 9 maanden dracht stoppen maar volgens de dierenarts is het beste om te blijven rijden mits ze het zelf niet te zwaar hebben.
Mijn 15 jarige merrie is 8,5 maand drachtig van haar eerste veulen en heeft nog geen super dikke buik.
Ik rijd nu 4 x per week een uur ongeveer met daarvan ongeveer 40 min stap per keer. 3 x per week daarvan in bos en 1 x per week in de bak op amper B niveau.
Mijn paard is al 1,5 jaar revaliderende van een zware blessure dus ik doe alles rustig aan en geen zware oefeningen etc.
Deze foto is van 8 maanden dracht.Afbeelding

Renske_W

Berichten: 13848
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:58

Dat is echt paard afhankelijk.
Goed luisteren naar je paard.
Olivia had het vorig jaar goed aan dat ze er klaar mee was. Heeft nog wel een tijdje aangespannen gelopen nadat we stopte met rijden.
Ik blijf ze vaak nog wel wat longeren om ze in conditie te houden.