[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja84

Berichten: 0
Geregistreerd: 07-01-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:11

Ynekes nog niet, maar komt wel. Babyfoon werkt dus niet tot bij ons en staat op pensionstal. Hebben een comfortabele mobilhome dus dat is geen probleem

Muronia

Berichten: 19593
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:16

Kabayo zo, die ziet er echt mooi vol uit!

Riv_Q ah heerlijk zo samen. Mooi.

Tanja spannend hoor, wat een buik!

Veronia is vandaag 260 dagen drachtig. Vanmiddag even zonder jas geposeerd voor die gelegenheid :)

Ze wordt aardig dikkie dik!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78533
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:27

Muronia, zeker van voren zie je de buik uitpuilen. Alleen deze fotokwaliteit ben ik niet van je gewend, normaal blinkt ze het scherm af met met zoveel ruis weinig blink. :))

Muronia

Berichten: 19593
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:32

:D ik was vergeten mijn instellingen te veranderen nadat ik vanmorgen heel vroeg mijn kipjes in de sneeuw op de foto had gezet. Oftewel, gevalletje iso veel te hoog! Baalmomentje maar het is niet anders O:)

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:53

Zilver oogt ook al wel goed dik zeg, van opzij lijkt het mee te vallen, maar anders... hihi!

Zo Tanja, ik denk dat je pony er ook al wel klaar mee is. Benieuwd wanneer die kleine gaat aandienen.

Veronia heeft ook een tonnetje hangen. Zekee langs voren duidelijke vracht aanwezig :D

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:59

Veronia ziet er goed uit en inderdaad, glans mist :') Komt vast door het vocht buiten.

Vanmorgen Carlijn en de koeien op de foto gezet. Carlijn bijna 8 mnd, zwarte Dexter Fleur 7 mnd en Fleckvieh Elsje 4 mnd. (Koeien dragen 9 mnd ;) Bolle buik van Fleur kan je nog net zien aan de linkerkant.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Imaginaerum
Berichten: 3717
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:35

Ik was weer zomaar ontstipt. -O-

Mooie buikjes hoor, suffie, Muronia en Kabayo.
Tanja84, ze ligt er al klaar voor. :P
Wat gezellig zo samen, Riv_Q. :D

Diva Gen had even geen zin in een fotomoment, maar hier een foto-update van dag 220. Ze is in haar wintervacht altijd op haar mooist, glanzend zwart.
Afbeelding

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:47

Dat is een echte zwarte glimworm, mooi!

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:55

Ik heb vandaag sinds een hele poos mn merrie ook eens geborsteld. Was jaloers op alle glimmende glimwormen hier.
Blijkt.. Mijne glimt ook nog gewoon heel mooi onder de modder en poep! Gelukkig _O-

Volgende keer maak ik een foto :))

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:22

:')
Ik poetst ze bijna nooit :o

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:36

Ik ook niet =:)
En ik heb er 1 die altijd een hoop drollen uit zoekt en ook graag in de modder rolt. Zonder deken.
Die ziet er niet uit _O-

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:58

Ik vind die spiegeltjes altijd zo mooi.

Hier borstel ik ook niet vaak. En als ze eens mooi spik en span zijn, dan is het maar even... Vooral de lichtsten zijn de besten in camouflage.
Afbeelding

Afbeelding
Chakira zij is 200 plus dagen.

Afbeelding

Afbeelding
Flirt volgt op 3 dagen afstand van chakira. Zij heeft de meeste buik.

Afbeelding

Afbeelding
Gaya is weer 66 dagen later.


En maraya is de beste in vies zijn. Maar ook degene die momenteel het meeste speelt en ondeugend is.

Afbeelding
Zij wordt 18 april 2 en is nog maar 80 cm.

Muronia

Berichten: 19593
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:44

Oh wat ziet die van jou er mooi uit zo imaginaerum!

Suffie jouw koetjes vind ik zo <3

Stal HD die zijn ook niet echt schoon te houden in de winter denk ik. Valt mij nog mee hoor zo. Ik had eerder een schimmel-mini. Die was in de winter gewoon zwart.

Ik wil eigenlijk dat ze minimaal 1 keer per week even grondig worden gepoetst in de winter hier. Degenen die gereden worden krijgen hun borstelbeurtjes wel maar ik heb hier ook een gepensioneerde pony en Veronia die met verlof is en die schieten er dan nog wel eens bij in.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:49

Zo die zwarte ziet er echt prachtig uit, wat een vacht!

En ook de andere met mooie buikjes en walrus poses; ik hou ervan!

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:39

Zo een paar x per week ga ik eens met de borstel rond. Maar het is dan eerder dat degenen die komen drammen om gepoetst te worden meer gepoetst worden en degenen die gaan lopen veel minder. Beetje van de bar is open en wie wil kan iets komen halen :D De meesten zijn dan toch gebeurd.
Op de nieuwe plek blijven ze nu ook beter schoon dan vroeger.
Nu doe ik dat ook vaker omdat het nu ook aangenamer is om te doen. En als ik dan aan het poetsen ben, geniet ik er ook wel van. En dan vroeg ik mij af waarom ik dat eigenlijk niet meer doe. Dus daarom...

Veel zandpateekes hier op de foto's :D

DDDara
Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:12

Nog 69 dagen dan is de eerste merrie aan de beurt (nog 49 dagen tot veilig) Nu wil ik me vast gaan voorbereiden.

1) nummers van verschillende dierenartsen
Duidelijk
2) gsm met opgeladen batterij
Duidelijk
3) bandage voor staart
Is dit nodig? wanneer doe je dit? en stel de bevalling is begonnen moet ik dan nog snel die staart gaan bandageren?
4) isobetadine gyneacologisch (tast slijmvliezen niet aan)
Waar is dit voor? niet voor de navel wat dat staat al bij punt 8
5) emmer lauwwarm water
Waarvoor?
6) glijmiddel of anders huishoudolie
Duidelijk
7) touwtjes om de nageboorte op te binden en/of als trektouwtjes te gebruiken
Wat voor touw gebruiken jullie hiervoor want het mag natuurlijk niet snijden als je moet trekken
8) betadine om het navelstompje te ontsmetten
Ik dacht gelezen te hebben dat ik beter iets anders kon gebruiken dat ook zorgt voor sneller indrogen wat gebruiken jullie en waar kopen jullie het?
9) klem voor op het naveltje
Gebruiken jullie echt klemmetjes en in welke situatie gebruik je ze? Alleen als er bloed/ vocht uit het naveltje blijft lopen of altijd voor de zekerheid? wat is slim in deze situatie?
10) rekkertjes/elastiekjes
Waarvoor nodig
11) schaar en/of mes
waar heb ik die voor nodig
12) handdoeken
duidelijk
13) riek om viezigheid mee uit stal te scheppen
duidelijk
14) kruiwagen
Duidelijk
15) stro en hooi om stal bij te strooien en merrie iets te knabbelen te geven
duidelijk
16) koud water (om op het hoofdje te gooien als het veulen niet meteen reageert/ademt -> schrikreactie)
Duidelijk
17)videocamera en fotocamera (met opgeladen batterijen) :)
Duidelijk
18) emmer met deksel (om de nageboorte in te bewaren voor de veearts)
Laten jullie altijd het nageboorte controleren? of doen jullie het zelf? Ik had er een filmpje van gezien en het zag er niet al te ingewikkeld uit.


Adviseren jullie een veulenprikje en waarom wel of niet?

Stel dat de navelstreng niet breekt moet je dan altijd een navelklem gebruiken voor je hem door scheurt of knipt?

Zijn er verder nog dingen die jullie mij kunnen adviseren?

Zijn jullie altijd bij de bevalling aanwezig want las ook dat iemand alleen per camera volgt is er een reden om er niet bij te zijn? en ga ik echt de stal in of kijken jullie van buiten de stal toe? IS er een reden om niet de stal in te gaan? En doen jullie in de stal het licht vol aan of net zo veel licht dat je kan zien wat er gebeurt?
Laatst bijgewerkt door DDDara op 18-01-21 10:27, in het totaal 3 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6625
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:20

Ik heb alleen trek touwtjes, om het veulen uit te trekken eventueel. Glijmiddel en ontsmettingsmidddl voor t veulen. Een schaar ligt er in.

Koud water heb ik altijd wel op stal staan. Stro en hooi ligt niet anders. Handdoeken heb ik zo niet. Warm of lauw water is zo uit huis te halen. Navelklem heb ik niet.
Nageboorte bewaar ik in een kruiwagen in de schuur een dag en laat ik nakijken door de da die het veulen ook gelijk even checkt. En de merrie.
Staart doe ik niks mee.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78533
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:04

Ik heb alleen ontsmettingsmiddel voor de navel, daar check ik op vanwege de datum. Verder liggen er genoeg bruikbare dingen standaard op stal. Veulenprik doe ik niet aan, is enkel een vitamine prik.
Enige wat ik nog wel heb klaar liggen is een grote injectie spuit met de kop eraf en een fles. Mijn merrie laat de eerste uren niet drinken want dan doet de uier te zeer. We melken met die injectie spuit en geven dan de fles.
Ik wacht altijd tot ze ligt voor ik de stal in ga. Laat haar zoveel mogelijk zelf bevallen, en controleer of het vlies van de neus is.

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:29

Hier heb ik handdoeken, ontsmettingsmiddel, glijmiddel , thermometer , telefoonnummers , emmer met afgesloten deksel voor de nageboorte , koud water bij de hand , net als stro en hooi. Ik zal mijn bak binnenkort inpakken. Denk dat ik wel meer spulletjes heb.

Zilver poets ik vaak 1x per week :=

Stalhd van bovenaanzicht zie je nog niet zo veel :D mooi zo in de sneeuw <3

Cioccolato nu ben ik erg benieuwd naar een foto :))

Imaginaerum wauw! Die ziet er prachtig uit !

Suffie ik vind Carlijn zo mooi. Wat is die snel groot geworden :+ lijkt wel gister toen ze geboren werd. Knappe koetjes :D

Knolselder Jaa ze word ineens dik :=

Claudia Jaa ze ziet er goed uit! Lekker dik haha. Veroon word ook breed zie ik :D volgens mij is ze heel lief als ik dat zo zie op de foto's <3

Tanja heb je een link? Wat een goed idee. Ik hoop dat dat werkt. Mooi beeld ook! Ze slaapt lekker :)

RivQ wat een geweldige foto. Allemaal lekker in de rust :z haha mooie hooi snor van zilver he _O-

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:34

Ik heb sommige merries wel gebandageerd. Maar dat zijn diegene die ik heel goed ken en weet wanneer ze gaan. Dagen errond houden is niet gezond.

Ik heb touwtjes van een melkboer gekregen. Dit zijn dikke bruine maar gelukkig nog nooit nodig gehad.

Gebruik al jaren betadine. Ze zien soms wel een paar dagen geel onder de buik haha!

Ik heb idd een navelklemmetje gekocht bij de apotheek. Tot nu toe nog niet moeten gebruiken. Altijd netjes afgebroken.

Schaar en of mes is heel handig bij een redbag maar ook voor evt navelstreng.

Ik laat de nageboorte altijd nakijken. Het is niet heel moeilijk zelf te doen. Maar een second opiniun is nooit slecht

Hier altijd een veulenprik laten geven, da is er toch en kan geen kwaad.

Ik probeer altijd aanwezig te zijn in de stal. Mijn merries vinden de extra hulp tijdens het persen wel fijn. 1tje doet het liefst alleen en dan wacht ik uit de stal tot beeb erlangs ligt.

Muronia

Berichten: 19593
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:41

Ik bandageer geen staart maar ik vlecht hem wel in als ze tegen de tijd zit.

Iemand een linkje naar welke betadine ik nodig heb voor het ontsmetten van de navel?

Navelklemmetje is gewoon bij de mensen-apotheek te koop?

Handen ontsmetten, kan denk ik met zo'n pompje die je ook gebruikt nu met corona?

Touw.. strotouw?

Schaar heb ik, stro komt er nog (ik heb vlas-stallen maar gooi er dan stro overheen bij haar.

Glijmiddel.. voor als je mee moet helpen? Nooit gebruikt of nodig gehad tot noch toe.

Koud water is er, emmer is er, kruiwagen is er.

Waar is lauw water dan voor nodig?

LaDonna75

Berichten: 2174
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:11

Luna2006 schreef:
Hier altijd een veulenprik laten geven, da is er toch en kan geen kwaad.


Daar zijn de meningen over verdeeld. Een shot met breedspectrum antibiotica doet voor een gezond veulen niet per se goed, in tegendeel. Van een willekeurige dierenarts-website:
Citaat:
Vroeger bestond de veulenprik standaard uit een shot antibioticum. Antibioticum bij een jong veulen is echter lang niet altijd nodig en ook niet altijd goed. De antibioticum kan het opnemen van antistoffen in de darm tegenwerken en de kans bestaat dat we resistentie van antibioticum in de hand werken.


Lauw water gebruik je om de vulva van de merrie te wassen. En mijn vader zegt dat het voor een moederdier beter is eerst een emmertje lauw water te drinken direct na de geboorte van haar jong in plaats van koud water, oude boerenwijsheid? Hij geeft in elk geval alle schapen en koeien lauw water als ze net gejongd hebben en vorig jaar kreeg Ashley dat dus ook, ze dronk het graag.

Handen ontsmetten kan ook met gel, zoals nu in de Corona-tijd. Let wel op dat je gel goed moet inwrijven en pas als je handen droog zijn, de merrie aanraken. Ontsmettingsgel en dergelijke prikkelen enorm op slijmvliezen! Vergelijk het met handgel op een open wondje, dat bijt ook.

Het naveltje ontsmet je het beste met chloorhexidine in alcohol, oa hier te koop: https://www.medicalllifesupport.nl/desi ... s-flacon-/ (maar ook bij apotheken enz) , ook navelklemmetje verkoopt de gewone apotheek, drogisten misschien ook wel?

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:55

Ik doe geen staartbandage om, meestal heb ik de staart in een vlecht als ze bijna aan de tijd zitten.
Staartbandage kan wel fijn zijn als je moet helpen, dan heb je geen haren die mee naar binnen gaan.
Voor het ontsmetten van de navel heb ik jodium staan.
Ik laat de nageboorte van het veulen ook altijd controleren door een dierenarts.
Sowieso laat ik de dierenarts komen als het veulen is geboren om gewoon even te laten checken of alles goed is.
Schaar is voor zoals al eerder gezegd voor bij een eventuele redbag, of doorknippen navelstreng.

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:14

Wat is een redbag?

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:18

Ik vlecht ook de staart in. Dat kan zeker geen kwaad.

Schaar ligt hier sinds de laatste 2 jaar ALTIJD al in de stal klaar. Ik wil niet moeten gaan zoeken en rommelen wanneer elke seconde/minuut telt. Ik kus mijn beide handjes dat de redbags hier goed zijn afgelopen want het was altijd mijn grote nachtmerrie en nu 2j achter elkaar eentje gehad.

Strotouwtjes om te trekken nog nooit gebruikt. Kan iemand mij het voordeel van touwtjes tegenover handen uitleggen?