[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cynthia82

Berichten: 9317
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:00

Nou, gisteren om 19 uur zei ik nog: Eerst deze baby afwachten en om 21:45 uur is hij geboren :D
Twee weken te vroeg, dus ik ga niet voor de veulenhengstigheid, maar die daarna.

Muronia, prachtige hengst van die eerste combi!

Nicole schreef:
Is de eerste keer dat je met een meer sport pony dekt dan een cob toch? Kan me altijd herinneren dat je altijd met cobs fokte. Leuk! Wat is de reden erachter vind gewoon interessant. Al denk niet dat Marjolein heel moeilijk is en vast wel langs mag komen.

Klopt :) Ik vind persoonlijk dat er niet heel veel kwaliteit is in de Cob hengsten. De in mijn ogen beste/mooiste zijn Sublime (Fi haar vader), Black marvel (terug naar Wales) en Brad Pit (daar heb ik dan nu een veulen van. De andere vind ik niet zo goed (of ik mis er nog een paar).
En ik weet zeker dat een sportpony als Cassanova of DaVinci een hoop aan Fi kan verbeteren. Dus ik ben heel benieuwd wat zo'n combi gaat doen :)

Gezellig Fotsy!! :D

Hele mooie dieren Goldenarrow!

Eef! :D

En ik heb nog een vraagje: Ik weet dat er klinieken zijn die een merriebegeleidingspakket hebben. Dan betaal je een vast bedrag voor scannen, insemineren en scannen op dracht. Weten jullie misschien klinieken in Zuid-Holland (omgeving Rotterdam/Den Haag) die dat doen?
Ik ben dol op mijn veearts hoor, maar zij hebben niet zo'n pakket en dan betaal ik dus bij ieder bezoekje alleen al € 40,- voorrijkosten. Dus als het voordeliger kan, zou dat fijn zijn :)

AM_Horses

Berichten: 2621
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:44

Mooie combinaties Mirjamalvaro.

Cynthia. Ik ken het probleem :') elke keer als ik de rekening krijg van het scannen schrik ik me rot.
Als deze cyclus niet lukt breng ik Didi naar het dekstation is een stuk goedkoper :j

Ik heb vanavond Didi nogmaals geinsemineerd. Cervix was al bijna dicht. Nu 18 dagen wachten op de drachtscan :):)

Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:58

baudyh schreef:
Oh ben benieuwd hoe dat gaat mirthee. Mijn da waarschuwde me voor Bordeaux. Slecht sperma.
Maar goed er zijn zat nakomelingen van.


Meelezer meld zich.
Hier geen moeite gehad met Bordeaux :)

Leuk om ieders combinaties te zien.
Ik wacht de veulens van dit jaar af, en zal dus áls er gedekt wordt een kort en laat seizoen hebben. 1 of 2 rondjes goed geluk in juli. Heb wel al voorkeur voor hengsten
Laatst bijgewerkt door Caily op 08-04-20 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:58

Nou ik schrok vanmiddag van de rekening van 't KI station... :oo

Bijna 500 euro... 5 dagen stalling en paar keer scannen, meer niet... Ze is niet geinsemineerd oid. Ik ga er morgen achteraan bellen want vind het achterlijk veel.

Stalling was totaal overigens 100 euro dus dat is de kostenpost niet.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 00:01

Om welke tijden is er gescand? Toen ik informeerde over diepvries op de kliniek werd mij ook kostenplaatje van 500 a 750 euro per cyclus mee gegeven.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 00:12

Geen flauw idee.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 00:13

Maar ze werd niet goed hengstig. Wel eitjes. Dus weer naar huis gestuurd.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 02:06

Ah lijkt me da dat er niet op idiote tijden is gescand, dan is het wel een bizar bedrag 8)7

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 02:09

Hier kost een pakket scannen diepvries 125 euro totaal.. incl stalling.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 02:13

Wauw, dat is lekker. Dan aan huis of op de kliniek? Pakket kan ik hier sowieso nergens krijgen. Dan staat de merrie minimaal 1,5 uur rijden verderop op een grotere kliniek. Voor scannen kan het als je naar het hengstenstation komt sochtends, maar ook dat is nog wel een eindje, met veulens aan de voet wil ik dat niet, en afgelopen zomer was vervoer nog lastig.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 02:26

Nee, bij de veearts thuis. Ik breng ze hengstig, zij spuiten ei af en insemineren binnen 6 uur na eisprong. Dag later nog een scan om te checken op vocht en dan haal ik ze weer op..

Cynthia82

Berichten: 9317
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:15

Ik wil ze dus ook niet met veulen wegbrengen. Dus dan moet het thuis en dan wordt het een behoorlijk duur grapje. Ik ga maar eens rondbellen met andere klinieken ook.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:37

Caily schreef:
Ah lijkt me da dat er niet op idiote tijden is gescand, dan is het wel een bizar bedrag 8)7



Ja toch? Leek mij wel wat extreem.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:42

cp112 schreef:
Nou ik schrok vanmiddag van de rekening van 't KI station... :oo

Bijna 500 euro... 5 dagen stalling en paar keer scannen, meer niet... Ze is niet geinsemineerd oid. Ik ga er morgen achteraan bellen want vind het achterlijk veel.

Stalling was totaal overigens 100 euro dus dat is de kostenpost niet.


Jeetje dat is wel heel veel.

Ik kreeg ook alweer een rekening van 2 x verzendkosten sperma uit Duitsland 154 euro.
Ppfffff gelukkig is de hengst niet duur.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:43

Hier zitten we vol spanning. Tussen 10 en 12 komt de scanner.

Was even vergeten hoe zenuwslopend die 18 dagen zijn.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:46

Ik kom me hier ook melden, sowieso 2 merries laten dekken dit jaar. :D

Eerste keer in Zweden veulen fokken, maar wat een ingewikkeld gedoe hier en kneiterduur, zou er bijna van terug naar NL verhuizen. :+
Maar goed, in mei gaan ze naar het inseminatie station en dan hopelijk allebei gewoon in één keer drachtig.

Eerste combi is:

Odette van de Beekerheide
(Orchid's Floris x Conrad SR x Kooihuster Folkert)
Afbeelding

X

FS Champion de Luxe
Afbeelding


En de tweede combi wordt:

Liberty van Equi Center
(Kraneveld's Kadans x Irakion x Rocky)
Afbeelding

X

Mangold
Kampioen van Denemarken met oa 10 voor de draf.
Afbeelding

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:47

corinadrenth schreef:
Hier zitten we vol spanning. Tussen 10 en 12 komt de scanner.

Was even vergeten hoe zenuwslopend die 18 dagen zijn.


Succes, wij doen het altijd op 16 dgn. Scheelt 2 dgn stress . Ha ha

Riv_Q

Berichten: 3
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:47

Spannend Corina, hopen op goed nieuws! Ik was ook heel zenuwachtig.

Ik laat de dierenarts ook aan huis komen maar dat resulteert idd wel in 40 euro voorrijkosten per keer. Deze cyclus enorm mazzel dat ik met 1 keer scannen en 1 keer insemineren klaar was maar alsnog rekening van 300 euro.... alle ditjes en datjes bij elkaar op.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:48

Vulina schreef:
Hier kost een pakket scannen diepvries 125 euro totaal.. incl stalling.


Wow, dat is bijna niets. :+
Hier betaal je 15 euro stalling per dag voor merrie zonder veulen, 350 euro insemineren/scannen met vers (scannen met insemineren, dan 16 dagen bij dracht op 16 dagen ook 90 dagen) en 750 euro met diepvries en dan komt alles er verder nog bij (medicatie, etc).
Verzenden binnenland 85 euro per keer, buitenland 100 euro per keer (vanuit Denemarken, Duitsland, Nederland en België binnen 24 uur), spoed, weekend en feestdagen is veel duurder.

Alles excl 25% BTW. En dan het dekgeld nog natuurlijk en registreren veulen (130 euro voor registratie + papier + paspoort en dan 150 euro chippen en schetsen door dierenarts).

Thuis insemineren kan niet, dus je moet ze weg brengen naar station. In principe kan je wel steeds heen en weer rijden, maar dichtsbijzijnde is 80/100km voor ons, dus dat doe je ook niet zomaar.

Had uitgerekend dat per merrie met beetje geluk zo'n 1500 (excl BTW) kwijt ben om ze drachtig te krijgen... Gelukkig zijn paarden hier ook een stuk duurder met verkoop. :+

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:50

Jeetje 500 euro das belachelijk veel.
En dan nog niet geïnsemineerd.

Hahaha Cynthia en ineens kan je naar 2021.
Gefeli
Leuke combi lijkt me wel.

Amai jullie zijn allemaal al goed bezig. Duidelijk geen last van de coronamaatregelen.
Vraag me wel af of er van andere landen zaad kan komen nu de grenzen dicht zijn.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:56

Fotsy schreef:
Jeetje 500 euro das belachelijk veel.
En dan nog niet geïnsemineerd.

Hahaha Cynthia en ineens kan je naar 2021.
Gefeli
Leuke combi lijkt me wel.

Amai jullie zijn allemaal al goed bezig. Duidelijk geen last van de coronamaatregelen.
Vraag me wel af of er van andere landen zaad kan komen nu de grenzen dicht zijn.


Vooralsnog wel, wordt gezien als goederen en die mogen gewoon nog de grenzen over.

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:01

Nou ik heb erover gebeld en ze ging even uitzoeken. Ben benieuwd. 300 euro voor het scannen alleen vind ik wel achterlijk veel. Vooral omdat het voorheen niet zo was...

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:02

Alles behalve Frankrijk gaat momenteel nog. Italië blijkt in de praktijk ook al wel moeilijk..


Hier waarschijnlijk morgen Jade insemineren, eitje van 4 net..
we gaan voor een vol broertje of zusje van Ron:
Afbeelding
Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:04

Nou, wij komen net terug van de 16-dagen scan van Brown. Helaas niet drachtig -O- Wel had ze er een flink ei opzitten dat ook al week begon te worden (wel erg vroeg...), dus nu proberen het sperma zo snel mogelijk te regelen dat we het liefst vandaag nog kunnen insemineren. Blij dat we met 16 dagen hebben gescand, want over 2 dagen zit dat ei er waarschijnlijk al niet meer.

Edit; gave hengst die hierboven!

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:20

goldenarrow schreef:
Nou, wij komen net terug van de 16-dagen scan van Brown. Helaas niet drachtig -O- Wel had ze er een flink ei opzitten dat ook al week begon te worden (wel erg vroeg...), dus nu proberen het sperma zo snel mogelijk te regelen dat we het liefst vandaag nog kunnen insemineren. Blij dat we met 16 dagen hebben gescand, want over 2 dagen zit dat ei er waarschijnlijk al niet meer.

Edit; gave hengst die hierboven!


Aaah zonde! Hopelijk de volgend ronde wel raak