[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:07

Hier gisteren de eerste groep de wei op incl hengst. 2 van de dames zijn dragend nog (juli en september) dus die staan er voor de show in :+


Thor vind het allemaal wel prima. Maakt zich niks druk. Wacht rustig af tot de dame in kwestie gewillig is :Y)
De dame links.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:25

Ik ga kijken bij NRPS nieuwe fokrichting hengst Forsyth Junior. Een kleine springgefokte hengst. Ik fok dit keer een helemaal voor mijzelf (doe ik eigenlijk altijd) en vergeet even de welsh stamboek regels.
Springen vind ik geweldig en Pleun kan het goed. Helaas vind zij springen wat eng met alle kleurtjes en attributen. Crossen daarentegen, dan springt ze alles!
Afbeelding

Met deze hengst hoop ik net een slagje groter te fokken en meer springkwaliteit in te brengen, meer vermogen en techniek. De hengst is gemeten op 155cm maar was toen nog geen 3 jaar dus daar zal nog wel wat zijn bijgekomen. Maar ik mag langskomen en ga de 21e hem in het echt bekijken!
Afbeelding

Cynthia82

Berichten: 9339
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:38

Hele knappe hengst heb je uitgekozen!

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:41

StalMelyn schreef:
Ik ga kijken bij NRPS nieuwe fokrichting hengst Forsyth Junior. Een kleine springgefokte hengst.


Hij was ook te zien op de NRPS hengstenshow, toch? Volgens mij deed hij een rondje bij het springen.Erg aansprekend dier en mooie combi!

Mijn merrie is zaterdag geïnsemineerd. Zondagochtend is ze gescand en het ei was weg. Nu duimen! De 29e weer terug.

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 21:58

Brigitte_D schreef:
Spannend allemaal!

Imaginaerum, hopelijk gaat het bij jou makkelijker whaha.

Carienke vrijdag gescand, eitje was niet weg wel flink groter geworden, ei weg gespoten, zaterdag weer geinsimineerd. Vanmorgen voor de zekerheid gescand en 3 x raden.... Het ei zat er nog, wel was die anders van structuur en gevuld met een vloeistof ofzo ik snapte er niet veel van..

Kans is 50 % dat het toch goed gaat. Iemand hier ervaring mee?


Klinkt inderdaad als een bloedei of spikkelei. Ei wordt dan wel heel zacht, maar groeit door en ovuleert niet. Ik had het vorig jaar bij de laatste dekpoging van dat jaar.
Merrie is daarna weer gewoon hengstig geworden, maar toen was het dekseizoen al voorbij. Ik heb van andere mensen gehoord dat hun merrie hierna hengstig gespoten moest worden omdat het ei anders niet afkwam, maar dat was bij ons niet zo.

Cheytjuh

Berichten: 4034
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:01

Bij ons ook niet, 2 jaar geleden een spikkelei/bloedei gehad en daar is het jaar erop netjes een gezond veulen uit gekomen.

Verder ook geen problemen gehad weer na de tijd qua hengstig worden oid

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:36

Mijn merrie is oom hengstig gespoten, is toen geinsemineerd 2 dagen later scan, eitje zat er ook nog.. nog een keer geinsemineerd , ei ging snel springen zei de da. Dus ei afspuiten was niet nodig.
Zoveel spanning brengt dat met je mee :=

Kan het ook nog dat haar ei dan niet ovuleerd ? Wel hengstig gespoten.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:41

Na het hengstig spuiten duurt het sowieso 5 tot 7 dagen tot ovulatie. Dus na pg spuiten insemineren is volledig zinloos.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:45

Huh, die snap ik ook niet helemaal.. hengstig gespoten en toen ze eenmaal een goed ei had? Of is ze gelijk na het spuiten geinsemineerd?

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:48

Vulina schreef:
Na het hengstig spuiten duurt het sowieso 5 tot 7 dagen tot ovulatie. Dus na pg spuiten insemineren is volledig zinloos.



Nee ze is donderdags hengstig gespoten,
Toen die week erna woensdags geinsemineerd.
Vrijdag gescand ei zat er toen nog en toen is ze vrijdags nog geinsemineerd. En nu moet ik 20 april terug voor een 17 dagen scan. Ze had 2 eitjes zitten. Maar eentje was echt al 5cm groot de ander bleef klein. :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:54

Leuke hengst stalmelyn

Bloedei idd lastig, hopelijk seizoen niet voorbij

Mag toch ook hopen dat er na hengstig spuiten niet onmiddellijk werd geïnsemineerd

Ik rij deze week eens naar kliniek, benieuwd wat ze te zeggen hebben.
En ik hoop dt we binnen paar weken niet in total lock down gaan.

AM_Horses

Berichten: 2632
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:56

Michelle dit weet je pas bij de volgende echo. Of het ei weg is, of ze moest echt al aan het ovuleren zijn. Wordt dus nu niet gecontroleerd of ei weg is en of er vocht aanwezig is :?

Ik dacht dat dit ook niet nodig was bij die van mij, omdat de cervix sluite en niet meer hengstig was, maar helaas eieren zaten er nog -O-

Ik heb ondertussen besloten om mijn Jazz terug te dekken met Formidable. Ik ben zo weg van hun zoon, is een hele aparte beweger en een uitstraling<3
Afbeelding

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:01

AM_Horses schreef:
Michelle dit weet je pas bij de volgende echo. Of het ei weg is, of ze moest echt al aan het ovuleren zijn. Wordt dus nu niet gecontroleerd of ei weg is en of er vocht aanwezig is :?

Ik dacht dat dit ook niet nodig was bij die van mij, omdat de cervix sluite en niet meer hengstig was, maar helaas eieren zaten er nog -O-

Ik heb ondertussen besloten om mijn Jazz terug te dekken met Formidable. Ik ben zo weg van hun zoon, is een hele aparte beweger en een uitstraling<3
[ [url=m/uNPwB9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Aah nee ze zag toen op de echo bij 2e inseminatie (vrijdags), dat het ei binnen een aantal uur zou gaan ovuleren. Zag ze door het vocht? en door de verandering van het ei. Aangezien vorige eigenaar ei altijd afspoot vroeg ik of dat nu niet gedaan moest worden, en toen zei ze dat dat echt niet nodig was. Is toen ook zaterdag voor laatst hengstig gezien

Was die van jou ook hengstig gespoten toen?

Gave hengst, ook een schimmel eens wat anders <3

AM_Horses

Berichten: 2632
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:08

Die van mij was helemaal zelf hengstig geworden. Cyclus ervoor was super kort. En deze dus lang en geen ovulatie -O-

Op die manier, wilde ze niet meer scannen op vocht? Dat willen ze hier wel altijd. Al vraag ik me af of het meer zakken vullen is of noodzakelijk :roll:

Je zou maar zo'n hengst onder je kont hebben en dat hij van jezelf is :D
Nu wil ik wel echt een keer zijn kleur :Y)
Laatst bijgewerkt door AM_Horses op 13-04-20 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle5418

Berichten: 276
Geregistreerd: 26-05-14
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:19

AM_Horses schreef:
Die van mij was helemaal zelf hengstig geworden. Cyclus ervoor was super kort. En deze dus lang en geen ovulatie -O-

Op die manier, wilde ze niet meer scannen op vocht? Dat willen ze hier wel altijd. Al vraag ik me af of het meer zakken vullen is of noodzakelijk :roll:



Nee had nog gevraagd of we moesten komen 2 dagen later voor een scan maar ze zei dat het niet nodig was. Ze zei kom over 17 dagen maar terug. Was geen vocht bij het ei. Vocht in de baarmoeder, wagenwiel noemde ze het geloof ik.
En het ei vervormde op de scan makkelijk, zoiets was het als ik het goed zeg :')

Wat rot dan zeg! Geen ovulatie.. nou hopen bij mij gewoon een ovulatie, en als de da dat allemaal zegt moet ik daarvan uitkunnen gaan lijkt me

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:21

Toch altijd handig, die veeartsen met hun glazen bol :D

Brigitte_D
Berichten: 684
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 23:56

Wow bedankt voor de ervaringen, dit maakt het allemaal wel wat duidelijker.

De da bij mij zei wel dat er nu dus wel 50 procent kans was dat ze drachtig is, ik heb er zelf persoonlijk wel een iets minder positief gevoel bij.

We gaan het zien, gelukkig is het nog vroeg, maar dat dacht ik vorig jaar ook en na vele pogingen is het uiteindelijk ook niet gelukt..
Is het nog een optie om haar een supplement bij te voeren en zo ja wat zijn jullie ervaringen qua merk etc

Riv_Q

Berichten: 3
Geregistreerd: 29-10-13
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:19

Brigitte, ik heb dit jaar Pavo Fertile gegeven met het idee: alle beetjes helpen. Ze was in 1 keer drachtig maar heb het niet 2 weken voor de dekking al kunnen geven ivm onverwachts sneller hengstig en plotseling insemineren. Dus of het werkt geen idee maar je kunt het altijd proberen, bevordert wel de hengstigheid.

Kabayo

Berichten: 14089
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:53

Zilver hier net leeggescand op 18 dagen. Dit was poging 2 met diepvries. Heb nog 1 portie liggen. Vraag mij alleen af of ik daarna nog porties kan krijgen of dat ik dan nogmaals het dekgeld moet betalen? Zal eerst maar eens een mailtje de deur uit doen.

Ze gaat morgen naar de kliniek voor poging 3

Selente
Berichten: 1868
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:16

Ik kom me hier ook graag melden, verwacht dit seizoen ook te dekken *\o/*

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:26

Jammer kabayo, diepvries lijkt me moeilijk ook. Moet heel precies toch?

Leuk selente, welke combi wil je maken?

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:21

Oh balen kabayo... Ik heb ook diepvries. Krijg donderdag te horen of het gepakt heeft.... Spannend.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:28

Hier ook DV. Vanavond wordt de merrie weer gescanned. Kijken hoe ze in d'r cyclus zit nu. Vorige ronde was ze niet fijn hengstig te krijgen. Wel veel eitjes.
Nu dus poging 2.

Kreeg gelukkig ook uitleg mbt de factuur. Het is sinds dit jaar dus een pakket. Ik hoef dus de rest van het seizoen niet meer apart te betalen voor het scannen etc. Dat was dus alles in 1x.
Wist ik veel :+ voorheen rekende ze scannen per keer :')

Ook weer opgelost dus. Hopelijk kan ze nu wel geinsemineerd worden.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:31

pakket is ideaal, helemaal met diepvries veel voordeliger

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:33

CP112. Handig als ze dat even vermelden op de factuur, kom je niet meteen in aanvalsmodus :+