[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:54

Luna2006 schreef:
Wat gaat iedereen zo snel!
Hier nog steeds 40 dagen tot de eerste veilig is -O- lijkt wel een eeuwigheid!

De mijne zitten pas op 177 dagen :')
Afbeelding

Afbeelding

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:08

Oooh ik heb de baby zo duidelijk zien bewegen! Ik kan er echt uren naar kijken...
Phoebe is nu 193 dagen..
Ik heb het wel op film maar daar ben ik natuurlijk een digibeet in..

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:20

Sannahtris ik heb nu van die lange handschoenen van haar gekregen, type die ze ook met insemineren gebruiken.
Navelklem gebruik je als het na afbreken erg bloed. Maar ook als hij niet breekt, klem bij navel, en stukje verder ook af binden, zodra de navelstreng niet meer klopt daartussen doorknippen.
Hier gaf de VA aan dat als alles gewoon goed gaat ze niet langs hoeven te komen. Ook voor controle van de placenta kan ik foto s van internet gebruiken om te vergelijkem. Veulenprik doen ze ook niet meer.
Uiteraard bij spoed of twijfel over veulen of zaken rond bevalling komen ze gewoon :-)

Laurentii spannend, ook al aftellen!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:57

Kan je het licht niet aanlaten voor je cam? Heb je dan geen beter beeld.

Heel goeie inbreng aan dit topic met die uiers. Zo hebben we een beeld hoe die er tegen einde moet uitzien.

Afbeelding
Deze was ook 2 uur voor geboorte. Geen tekenen enkel ph was 5.5.

Wat zijn sommigen al ver ook. Straks een boom.
En dik jeetje dikke buiken is niet overdreven.

Hier wordt da ook gebeld van zodra ik zie dat ze beginnen. En ze krijgen altijd veulenprik. Zit naast vitaminen ook ab in voor paar dagen en tetanus dosis. Wij wonen hier op een heel oude boerderij met stukken prikdraad dat in de bomen en de struiken verweefd zitten en de veulens krijgen daar geen antistoffen van mee via de melk, dus zijn ze tot zes maand onbeschermd.
Maar ja dan nog moet je ook altijd wat geluk hebben of ze nu een prikje gekregen hebben of niet.

Jaaaaaaaaaaaaaaaa april

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 00:22

Hier wat fotos van de dames
Afbeelding
Kiki
Afbeelding
Sugs
Afbeelding
Linsey

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:54

sannahtris schreef:
@tanja84

Iemand enig idee wanneer je een navelklem gebruikt.
Als ik het goed zeg breekt de navelstreng van zelf, als dat niet het geval is moet je zelf knippen en dan de klem erop doen?

Zodra ik zie dat ze wan bevallen is wil ik gelijk een da inschakelen vind ik zelf prettig en hebben er toch meer verstand van..
iemand een idee welke DA goed hier in is omgeving katwijk aan zee ? Wassenaar, leiden en noorwdijk zit heel dichtbij ons.


De navelklem heb je ook vaak nodig als de navelstreng te snel breekt, bijvoorbeeld als de merrie direct na de geboorte opstaat. De navelstreng moet eerst een tijdje op spanning hebben gestaan voor het breekt dat zorgt er voordat het bloeden stopt.

Maar wat ik me dan weer afvraag is of het niet gewoon slim is om altijd een navelklem te gebruiken gewoon voor de zekerheid? of is dat echt niet nodig?

Mijn eerste merrie zit morgen ook op de 280 dagen! Het wordt zo spannend nu!

Ik ben ook echt heel blij met alle foto's van de uiers dat geeft hoewel iedere merrie anders is toch wel wat hou vast.


Even over het ontsmetten dan de navel ik lees dat je eidooier moet gebruiken voor je in jodium dipt iemand hier ervaring mee?

Jodium doodt virussen en bacteriën en heeft een opdrogend effect. Er is een oplossing van 2 en van 5 procent in de handel. De 5%-oplossing is stroperiger en blijft beter aan de navelstreng hangen. Dippen in bijvoorbeeld een eierdopje geeft het beste effect, omdat de jodium dan ook binnen het omhulsel van de navelstreng kan trekken.

Quir

Berichten: 17356
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:17

Lees je tekst nog even een keer haha. :))

Geen eidooier, maar jodium in een eierdopje doen, waar je eieren in zet dus.

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:48

Wat zijn sommige merries al ver. Super spannend :):)

Muronia. Ik zou het even in de gaten houden. Of eventueel nog temperaturen.

Tinniie. Ju kunt ze bijna rollen :') wat zijn ze rond

Mooie dikke buiken komen voorbij

Anso dat tongetje :P

Ynekes. Dat gaat echt opschieten *\o/*

Laurentii. Dat schiet ook al op. Spannend

Keresa. Zijn mooi rond

Goede inbreng van de uiers. Normaal voor de bevalling staan de uiers hier ook echt op knappen. Afgelopen jaar was dit iets anders. Ze had overdag haar uier terug gelopen maar haar melk was duidelijk aan het veranderen. In de ochtend nog doorzichtig maar plakkerig. In middag werd dit al troebel. En in de avond was het wit.

Met deze uier beviel ze uiteindelijk
Afbeelding
Dit was 2 dagen ervoor. Voor het buiten staan en erna
Afbeelding

Gisteren konden de dames nog even de sneeuw bewonderen. Was al snel weer gesmolten.

Afbeelding
Afbeelding
Sammie zit op 276 dagen dracht
Afbeelding
Afbeelding
Wild Thing 244

Kabayo

Berichten: 14006
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 12:45

Nog meer tietjes. Al kunnen we er natuurlijk geen pijl op trekken. Sommige vullen pas tijdens de geboorte. Dat was wel bijzonder om bij mijn palomino te zien. Die had helemaal geen uier en verwierp haar veulen op 9 maand dracht. Daar stroomde ineens het melk er uit

Mooie winterse kiekjes amhorses. Hier vooral veel regen en blubber... :(

Keresa die zien er ook lekker uit :P die op de eerste foto is erg bol !

Marryanner wat gaaf! <3

Ennasil wat leuk een palomino mini , vind die onderste ook erg leuk :D leuke kleur manen

Laurentii ook lekker gepaneerd :) ze zien er goed uit!

Sannahtris dankje! Haar dochter is wel verkocht , 3.5 uur verderop ;( maar ik krijg wekelijks, bijna dagelijks, een foto of video gestuurd ! Heel leuk :D

Jacky leuke mijlpaal! Bijnaaaa

Anso leuke bles heeft ze eigenlijk :D

Michelle die buik steekt gewoon uit :wow: ze glimt heel mooi :j

Tinniie mooie foto's! Ze hebben een heerlijke wollie vacht <3 wat leuk dat ze precies samen lopen

Claudia mooi dat begin :) dit lijkt mij normaal. Zilver was als maiden ook vroeg met het uier. Nu niet zo'n haast :=

Dankje allemaal voor complimentjes over Laventhe. Heel trots op haar :D

DDDara
Berichten: 991
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:44

Quir schreef:
Lees je tekst nog even een keer haha. :))

Geen eidooier, maar jodium in een eierdopje doen, waar je eieren in zet dus.


:+ :+ oh wat erg hahahaha ik vroeg me al af of dat niet slecht was..... maar goed dat ik het vraag zie me al die navel in eidooier dopen en dan in de jodium hahahaha :') -O-
Laatst bijgewerkt door DDDara op 26-01-21 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19570
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:51

_O- _O- hilarisch!! Dat had ook prima een stunt van mij kunnen zijn hoor :+

Sanne96

Berichten: 1250
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Ouddorp

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:01

Ik zou dat ook prima kunnen zijn :')

Wat geven jullie als advies om te hebben liggen voor het ontsmetten van de navel, enige wat ik heb liggen is blauwspray. Ben nu de dingen die ik nog nodig heb aan het bestellen, dus zou ik gelijk iets mee kunnen bestellen. Maar geen idee wat?

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:20

Michelle5418 schreef:
Aah baudyh dan lopen onze merries gelijk op. Mijne zit nu ook op 297 dagen. Hoe maakt jou merrie het ? Samen waken op de 27e :=
[ [url=m/LKfBva.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk!!

Afbeelding

Onze merrie net na haar zandbad. Ze gaat prima

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:40

Ik gebruik vetericyn super7+ naveldip. M'n oom (stalhouder) heeft deze al staan voor de lammeren. Vorig jaar ook gebruikt, fijn spul :)

Tanja84

Berichten: 0
Geregistreerd: 07-01-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:43

Afbeelding
Nieuwe camera, hopelijk doet deze het s'nachts beter... wat ben ik jaloers om te lezen dat jullie weten op hoeveel dagen jullie zitten. Dierenarts denkt aan de uier te zien nog zeker een maand.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 15:44

Kabayo schreef:
Nog meer tietjes. Al kunnen we er natuurlijk geen pijl op trekken. Sommige vullen pas tijdens de geboorte. Dat was wel bijzonder om bij mijn palomino te zien. Die had helemaal geen uier en verwierp haar veulen op 9 maand dracht. Daar stroomde ineens het melk er uit

Mooie winterse kiekjes amhorses. Hier vooral veel regen en blubber... :(

Keresa die zien er ook lekker uit :P die op de eerste foto is erg bol !

Marryanner wat gaaf! <3

Ennasil wat leuk een palomino mini , vind die onderste ook erg leuk :D leuke kleur manen

Laurentii ook lekker gepaneerd :) ze zien er goed uit!

Sannahtris dankje! Haar dochter is wel verkocht , 3.5 uur verderop ;( maar ik krijg wekelijks, bijna dagelijks, een foto of video gestuurd ! Heel leuk :D

Jacky leuke mijlpaal! Bijnaaaa

Anso leuke bles heeft ze eigenlijk :D

Michelle die buik steekt gewoon uit :wow: ze glimt heel mooi :j

Tinniie mooie foto's! Ze hebben een heerlijke wollie vacht <3 wat leuk dat ze precies samen lopen

Claudia mooi dat begin :) dit lijkt mij normaal. Zilver was als maiden ook vroeg met het uier. Nu niet zo'n haast :=

Dankje allemaal voor complimentjes over Laventhe. Heel trots op haar :D


Ja leuk is ze hè :D ik ben ook zeer benieuwd naar het veulen.
De kleuren van Femme haar manen komt doordat zij de kleur Bay dun (wildkleur Bruin) heeft en heeft hierdoor ook een streep op haar rug.

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:07

Tanja die EZVIZ heb ik ook en heel duidelijk nacht zicht (in stal)

Afbeelding

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:05

Kabayo wat leuk dat je zo op de hoogte word gehouden. Ga je dit veulen ook verkopen?

Ennasil ja dat duurt nog even, maar lekker mee genieyen van alle veulentjes die eerder komen :o

Keresa wanneer moeten jouw merries?

Had een paar week terug geschreven/gevraagd of iedereen de verwachte veulendatum in zn onderschrift wil zetten, alweer allemaal nieuwe mensen erbij, maar dan is het iets overzichtelijker, we zijn met zoveel 8)7

AMhorses zien er lekker warm uit in hun vachtjes! En sneeuw, o ik wou dat we nog even een week echte winter kregen {:)

Sanne ik heb betadine jodiumoplossing gekocht.

DDDara die tip van een eierdopje vind ik een hele goeie! Inderdaad wel een goed dopje uit de kast pakken, ik zie me ook al een gekook ei half afpellen :))

Baudyh heerlijke beautybehandeling, full body scrub voor de zwangere dame +:)+

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:00

Sanne96 schreef:
Ik zou dat ook prima kunnen zijn :')

Wat geven jullie als advies om te hebben liggen voor het ontsmetten van de navel, enige wat ik heb liggen is blauwspray. Ben nu de dingen die ik nog nodig heb aan het bestellen, dus zou ik gelijk iets mee kunnen bestellen. Maar geen idee wat?


Blauwspray is ons altijd afgeraden door de DA toen wij nog een melkveebedrijf hadden. Het houdt de navel nat. Jodium droogt uit en zorgt ervoor dat de navel sneller indroogt.

AnsoDM

Berichten: 229
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:06

Die uier foto’s vind in echt geweldig. Zoals in al eerder zei gaat Mira zoiezo naar mijn DA maar moet toch beetje weten wanneer ik ze moet brengen. Mij maakt het niet uit dat ze daar een tijdje staat maar ik kan daar natuurlijk de deur niet gaan platlopen. Dus wil ik ze ook niet te vroeg brengen.



Kabayo: ja vind ik ook. Als je goed kijkt zie je de silhouet van giraffen hoofd. Ze heeft meerder vlekken in een vorm van iets maar haar giraf vind ik de leukste. Samen met de neushoorn :+ _O-

Am_horses. Ja kreeg die foto doorgestuurd van men halvestal. Veel te schattig.
Foto’s in de sneeuw! Wat mis ik het! Ik zit echt tot boven men enkels in de modder. :( zal toch blij zijn met de lente. Maar sneeuw is ook welkom.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:45

Baudhy jij wist wel weer wat doen _O-

Ennasil, Femme is zo een mooie merrie <3

Keresa die van jou nemen ook graag modderbadjes zo te zien :D

Sammie is wel heeeel rond AM! Knappe merrie.

Tanja, hopelijk heb je nu beter beeld!

Bambi krijgt sinds kort extras. Ze weet dat al goed :+

Afbeelding

Patty haar uiertje doet nog niet veel. Ik zou graag wat vordering zien _O- hatelijk om niets te weten!
Ze staat al aan huis juist omdat we niets weten. Daar wordt ze elke dag verwend door kinderen :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 19:56

Jacky daarvoor is de openings post. Staat alles heel netjes op een rijtje op uitreken datum gesorteerd.

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:24

Jacky
De zwarte merrie kiki 16 febr
De bruine merrie Sugs 22 febr
De schimmel Linsey
5 april
De valk Lynn 11 april

Knolselder
Gaan iedere dag naar buiten van 9.00 tot 16/17.00 uur

Hier de naveltjes altijd met vetracin en dan gelijk ook een heel pak stro er bij

Jacky84

Berichten: 8
Geregistreerd: 20-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 20:30

floripori17 schreef:
Jacky daarvoor is de openings post. Staat alles heel netjes op een rijtje op uitreken datum gesorteerd.


Ah bedankt, wist ik niet :o

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 22:04

Eerlijk zou ik navel klem gebruiken in nood. Die navel moet je echt afblijven met je handen of enige andere dingen.
Wij sprayen jodiumtinctuur in een spuitbus op de navel. Puur jodium is te vloeibaar en brandt in de huid als je ernaast giet. Wel zeer zeer goed spul. Dood bacteriën en droogt heel erg uit.
Maar heb eens per ongeluk beetje in men oog gehad en dat geeft direct brandwonden. Gelukkig had ik lenzen in.