[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:39

Normaal wel Vulina :')

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:12

Ik kijk naar wat mij aanspreekt en in overleg wat verbetert moet worden aan mijn merrie. Daar kennen de HH's imo het meeste van. Zowel Atomic in 2017 als Kazan/Columbus kunnen verbeteren wat moet verbeterd worden. En ze spreken me ook nog aan. Dus prima :)

tiwi1969

Berichten: 7669
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:37

Murosch schreef:
Ik ben zo eentje die juist eigenwijze keuzes maakt die de meute niet zou maken. Ik kijk echt puur naar wat ik bij mijn merrie vind passen en hoe ik haar het beste kan verbeteren, daar zit voor mij echt de uitdaging in. Wat voor naamplaatje er aan de hengst hangt interesseert me minder. Qua verkoop denk ik dat een goed, mooi veulen wel verkoopt, hoe dan ook. Ik vind de du bois hengsten knappe dieren hoor, daar niet om, maar als ik een pony had zou ik ze overslaan omdat ze zo massaal veel gebruikt worden. Er zijn toch vast ook andere mooie en goede pony hengsten.



Tja ieder zijn ding, ik kies in het geval van een kruising het liefst voor een hengst die bewezen goed uitpakt op warmbloeden. Daarbij is de hengst bewezen gezond en correct. Dat is net iets minder gokken.

Overigens is ons veulen, eerst nog drachtig, een blijvertje; voor de verkoop zou ik binnen het stamboek blijven.

Cioccolato

Berichten: 6645
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:39

Ibbel schreef:
Cioccolato schreef:
Wij hebben denk ik al een stuk of 8 baby zwaluwen dood op de grond gehad. Onwijs veel nesten in de stal, paarden worden zelfs ondergepoept. Maar op de 1 of andere manier is een groot deel dood op de grond geëindigd :')


Te heet onder het dak, voor de hitte gevlucht en te vroeg het nest uit gesprongen?
Ik heb hier pas zwaluwen op stal sinds we een geisoleerd dak hebben, en dan nog hebben ze de neiging op de balken naast de nesten te gaan zitten om een beetje te verspreiden. Met z'n 5-en op een kluitje in een met dons gevoerd nest is echt te heet kennelijk...


Het was ruim voor het warme weer dys warm viel wel mee denk ik. Ze lagen ook overal, op stal, buiten. Maar dat kunnen de honden ook hebben gedaan.
Ik zou de eeden dus niet weten maar maakt me ook niet uit haha

Cioccolato

Berichten: 6645
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:42

Ik kijk binnen het kwpn en ga er dus vanuit dat ze correct zijn. Daarbij zie ik wel vaak iets Frans of iets toontredend (etc). Dat vermijd ik, de keuze is groot zat. Daarbij kijk ik wel hoe de hals, bovenlijn etc etc is en past bij mijn merrie. Karakter mag pittiger als de merrie makkelijk is. Is de merrie lastig wil ik zeker geen iets lastige hengst.

Door de grote keuze heb ik kleur mee kunnen nemen. En heb ik ze bekeken op film en natuurlijk overlegd met m'n instructeur en hengstenhouder. Dus ik denk wel een weloverwogen keuze die ik altijd maak :j

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:58

Zo ik zal weer even alles bijlezen we hebben het hier druk gehad met maaien :D

Tja ik wilde altijd al eens een dressuur hengst op mijn merrie proberen dus ik ben ook wel eens eigenwijs en heb het nu maar een keer gedaan. Ik kijk wat ik wil verbeteren aan mijn merrie maar ik kijk ook naar wat ik mooi vindt.

Mijn combinatie dan ook nog maar eens :o


Afbeelding
Sita Zuidhorn x planeet


Afbeelding
Svalegards Design

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:13

Wat een ontzettend gave hengst paardje2013 :~

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:31

Ik heb nog geen hengst gevonden die alles verbeterd maar kijk zeker naar de verbeterpunten. Eerste keer heb ik sportgericht gefokt en maakte de maat mij niet uit. Mijn welsh nwr van 2 jaar is nu 150cm en groeit misschien de e maat nog uit. Hoop van niet maar sta er niet raar van te kijken als dat gebeurd. Voor mijzelf helemaal niet erg.
Dit veulen fok ik meer voor eventuele verkoop en stamboek. Dus meer rastype en front wil ik erin hebben. Daarnaast wil ik een gehoekt(er) achterbeen gezien mijn merrie wat stijl is en wil niet inleveren op beweging.

Kleur heb ik nog nooit naar gekeken. Anders had ik geen schimmel gekocht en helemaal niet met een appaloosa gedekt. Beide zeker niet mijn favoriete kleuren haha. Uiteindelijk val ik echt op uitstraling en een lief oog. Paard moet goed uit de ogen kijken.
Ik ben voor het welsh ras gevallen maar wat ik mooi vindt is ook te vinden in andere stamboeken.

Ieder zijn ding uiteraard. Maar alles met elkaar mixen ben ik geen voorstander van.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:54

Voor mij moet een hengst behalve de verbeterpunten (front, wil niet minder beweging uiteraard, karakter) op de merrie een bepaald gevoel geven. Dat heeft de hengst waarmee ik nu gedekt heb al vanaf begin af aan. Ik heb getwijfeld vanwege de maat, maar deze heeft zoveel pluspunten dat ik hoop dat het veulen (als het pakt) in de D-maat blijft.

Mijn Cassanova is leuk gelukt (vind ik ;) ) maar ze heeft maat. Ze is nu met een jaar al een flinke D-pony. Ik vind het leuk om iets anders te proberen, maar ik heb ook wat een aantal anderen hebben. Namelijk dat er al zo ontzettend veel mee wordt gedekt dat ik het zelf niet weer doe.

Pjotr vind ik ook een heel erg leuke hengst pien. Goede keuze, zeker ook voor het type. Heb het zelf ook overwogen.

Nog iets meer dan een week wachten, dan weet ik of Fleur drachtig is.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:25

Ok mijn combi dan en waarom, hebben jullie een minuutje :')

Afbeelding

Vulina ik vind beenwerk goeie overweging maar ik ga geen rotkarakter hengst nemen ook al heeft die goed beenwerk.
Net zoals prestatie, gezondheid niet overstijgt voor mij.

Dus op de eerste plaats staat voor mij het karakter, ik wil geen veulen of paard waar ik me mee kan verongelukken. Het blijft een hobby en moet ook plezant zijn.
Bovendien wil ik ook wel dat ze zeker 5 of zelfs 7 panel negatief zijn. Men merries zijn ook allemaal 7panel negatief en dus ook getest op nieuwe ziekte IMM.
Ik wil de hengst graag eens bezig gezien hebben onder het zadel. Zij het in het echt, zij het op video. Daar zie je al vaak op of ze geïrriteerd lopen of niet en waarom.
Dan moeten ze qua bouw tuurlijk ook wel aansluiten op de merrie. Mijn dunalino is ook vrij fijn en lang in benen dus wil iets meer body.
Kleur speelt een rol maar is niet topprioriteit. Ik wil wel een lage kans op een vos veulen want daar lopen er al genoeg van rond in de quarters en als het nodig moest zijn, krijg je die helaas ook heel moeilijk verkocht of voor weinig geld. Tblijft wel altijd gokken natuurlijk maar dat is er dan ook weer leuk aan.
En dan budget speelt ook een rol. Fokken kost geld dus wil ik ook een levend veulen garantie.
Ik let erop dat ik levend veulen garantie heb zonder betaling jaar erop. Want ik ga geen 2000 euro betalen en dan de merrie niet drachtig krijgen en jaar erna opnieuw 500 moeten betalen want zo zijn er helaas veel hengsten maar das geen echte levend veulen garantie, vind ik. :D
Plus wil ik ook vers zaad beschikbaar ( gaat net iets makkelijker allemaal en houdt de kosten beperkter) en goeie communicatie met hengstenhouder. Ik luister ook naar andere medefokkers welke hun ervaringen zijn met sommige hhs want er zitten wat cowboys tussen
Om die reden heb ik voor men dunalino merrie gekozen voor arany. Ik weet hoe zijn veulens zijn want heb er zelf twee lopen van hem.
Staan correct en mooi op benen en hebben sterke voeten. Zijn zalig om mee te rijden en te werken, braaf cool en niet snel onder de indruk en toch hebben ze wel hun eigen karakter. Ze zijn bovendien uitzonderlijk slim voor een paard zeg ik altijd.
Ook heeft die hengst al heel veel veulens maar komen er nooit echt veel tekoop omdat iedereen zo onder de indruk is dat ze hun veulen houden. Dus das ook altijd mooi meegenomen als ik euhhhh ik zeg als ik zou beslissen toch eens eentje te verkopen. :j :')

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:28

Ik heb lang getwijfeld over pjotr. Hij was toch wat te klein maar heeft zoveel pluspunten. Heb 3 nakomelingen gezien uit rijpony merries en die zagen er goed uit. Als ik de eerste was geweest had ik het niet gedaan, ben daar als fokker nog te onervaren voor en was dan toch voor meer zekerheid gegaan.

Daarnaast is er nog geen pjotr nakomeling bij het NWPCS stamboek dus dat vind ik ook wel leuk :D

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:31

Pien, leuk dat je met Pjotr gedekt hebt! Het is dat mijn merrie in de verste verte niet bij hem past, want ik vind het zo'n leuk beestje <3 ik ben benieuwd wat het volgend jaar brengt.

Dit is mijn combinatie
Gentiana C (Chippendale x Inspekteur) x Ferguson
Afbeelding

Afbeelding


Marije, heftig om je kind te verliezen. Daar zijn geen woorden voor. Sterkte!

DustinLover, bij jou ook al zulk heftig nieuws! Heel veel sterkte toegewenst!

Vulina, oepsie! :oo gelukkig is het toch nog goed gekomen met bestellen.

Kabayo, succes met je laatste poging. Hopelijk levert het nog wat op.



Mijn paarden kunnen zelf kiezen waar ze staan. Weiland, rijbak of paddock met schuilstal. Dinsdag hebben ze van alles wat gedaan, maar voornamelijk in de schaduw in de schuilstal gestaan. Mijn merrie komt zelf vragen of ik haar ook even douche als ik met het water bezig ben. De andere twee willen er niks van weten en zweten zich liever een ongeluk.

Afbeelding

Rondom de stal hebben wij 9 zwaluw nestjes zitten waarvan sommigen al met de tweede leg bezig zijn. Onze stal is gelukkig lekker koel, dus alles is gelukkig in de nestjes blijven zitten. Op de hooizolder wordt het wel bloedheet en op de een of andere manier zit daar ieder jaar weer een paar te broeden. Ik kom daar niet vaak, maar het zou me niet verbazen als ik daar wel dode zwaluwtjes aan zou treffen.

Het is wel één grote smeerbende in de stal, maar ze zijn ook wel schattig en gezellig hoor!

Afbeelding


Afbeelding

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:52

Ik vind Beenstand 1 van de belangrijkste dingen. Het zorgt voor zoveel ellende. Karakter is ook belangrijk, maar een kreupel paard kan nog zo lief zijn, je kunt er in principe niks mee.

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:03

Leuke foto's en combinaties komen er weer voorbij :j

Ik ben eerst naar een hengstenshow geweest, was eigenlijk in de ban van High Five maar mwah twijfelde ik wel een beetje. En toe zagen we Geniaal... En die vond ik, geniaal :')

Daarna contact opgenomen met Joop. Heeft foto's en filmpjes van mijn merrie gezien, die kwam met een lijstje wat hij voorstelde qua verbeterpunten etc. Daar zaten oa Geniaal en HF tussen. Heb ik nog even met 'm gebeld en is de keuze definitief op Geniaal gevallen .
Vooral omdat we deze ip voor ons zelf fokken, wil meer paard/body en een goed karakter is een must :j

StalMelyn

Berichten: 2068
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:17

Gelukkig fokken we allemaal net iets anders. Allemaal dezelfde pony's en paarden fokken is ook niet goed.

Dit is ook de reden dat ik binnen het welsh naar andere secties ben gaan kijken en zelfs buiten het stamboek ben gaan kijken naar hengsten. Ik ben van mening dat ze binnen de sectie nwr maar een type hengst doorlaten en dat ene type dat ze graag zien past echt niet op alle merries. En vers bloed hebben we ook hard nodig!

xHylkje

Berichten: 29
Geregistreerd: 22-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:19

Wauw, wat een mooie combinaties komen hier voorbij! Ook interessant om te lezen waarom en hoe de combinaties tot stand zijn gekomen, erg leerzaam!

Dustinlover, sterkte met je zusje! En gefeliciteerd met de dracht, een dubbel gevoel zo lijkt me..

Gefeliciteerd met de dracht Soezee!

Kabayo, balen zeg... Ik hoop voor je dat het deze ronde wel pakt!

Succes Baudyh met de komende ronde! Hoop voor je dat het mag slagen deze keer. Wat ideaal zo'n drive-in! Had het ook nog nooit gezien, maar lijkt me heel efficiënt werken voor een DA! En fijn dat de andere merrie nog mooi drachtig is!

Hier niet zo veel last gehad van de hitte! Overdag waaide het nog wel een beetje en ze hebben schaduw en voldoende water tot beschikking! 'S avonds lekker afgespoeld en op stal afgekoeld. Vandaag en gister was het hier in het noorden weer 'frisjes', maar vind het veel beter zo :D

Pien26, erg leuke combinatie! Ben benieuwd wat voor leuks daar uit komt!

Oei Vulina, gelukkig nog op kunnen lossen. Foutjes zitten in een klein hoekje.. maar inderdaad, fijn dat de hh ook meewerkt daarin!

Helaas Sanne96.. Succes met de nieuwe ronde!

Yfkelover, hopen dat dat goed gaat! In ieder geval een voorzichtige gefeliciteerd! :)

2a54, succes met het insemineren!

Evelien_, opzich een goed teken dat ze het nu rustig houd!

Ik ga samen met mijn ouders en zusje volgend jaar om de beurt waken op de camera. Stal is achter huis, dus dat scheelt met slapeloze nachten op stal! Maar daarvoor moet ze eerst nog wel drachtig worden...

Succes nog met het wachten Jeannaa!

Ik heb met de keuze gekeken naar verbeterpunten van de merrie, daarmee rekening houdende met een het verwantschap en inteelt wat in de friezen nog wel een dingetje is... Ook wilde ik graag 'doorwerken' met het vorige veulen, die was qua beweging goed maar miste in exterieur iets luxe. Vandaar dat ik een zoon van de hengst uit de vorige combinatie heb gekozen, die qua type iets luxe toevoegt en in de beweging hopelijk de galop en bruikbaarheid van het lichaam kan verbeteren! De merrie is nogal groot/lang en af en toe iets onhandig op de benen.

Helaas is Rimke vanochtend weer niet drachtig gescand... Er zat een ei van 3cm, zaterdagochtend vroeg nog scannen en daarna brengen we haar direct naar de hengstenhouder. Ik hoop dat ze daar meer kunnen monitoren om zo het juiste moment te kiezen, eventueel met vers sperma...

mirjamalvaro

Berichten: 14658
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:49

Balen xhylkje.

Sterre mag meer knieactie. Wat meer lengte in het lijf en wil graag boveb de 1.45m blijven.

Eliana is vooral karakter dat ik wil verbeteren, meer rijbaarheid. :')

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:09

Evelien__ schreef:
Zowel Domino als Prisca hebben de hele tijd dat het hier zo warm was nog geen druppel gezweet. Ze hebben wel schaduw en een trekgat (plek waar veel wind door komt/moet) waar ze gretig gebruik van maken.

Ook hier kunnen ze kiezen, weide of paddock met hooi. Meestal ergens er net tussenin  trekgat, op de middag.

Oh Vulina, even miscommunicatie daar. Hopelijk is het in orde nu?

Jolandje, ja, ik herinner me dat het met Glowy niet altijd even goed gegaan is. Hoe reageert ze op veulentjes van de andere merries? Erg mooie combinatie! Een hele waslijst aan kleurkansen ook zeker?
.



wat goed dat je je dat nog herinnert, glowy denkt dat ze dood gaat als ze een veulen krijgt en doet dan ook niks meer, ze floept het veulen er in een paar seconden uit en gaat dan liggen om niet meer overeind te komen, met veel gedoe en da erbij met spuitjes hebben we het de laatste keer nog gered, maar toen perste ze nog de baarmoeder eruit , dus weer da erbij, dus dat doen we niet meer , de combinatie van ziyadah en camille kan leuke kleurtjes opleveren, ziyadah is bay dun bont, splash, en camille is buckskin homozygoot voor zwart, ben nu al benieuwd :)camille heeft ons al twee prachtige veulens op rij gegeven, beide merries, ik hoop dat ze dat nog een keer wil doen :)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:26

Even ego maar...

Het hartje klopt! *\%/*
Afbeelding
Straks een topic aanmaken, maar nu eerst even de dracht “vieren” met fluppie, lekker manen overnieuw doen en veel koekjes en knuffels geven <3

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:14

Proficiat!
Trotse grootmoeder hier... *\o/*

Er komen er nog enkele aan hier denk ik :P Arany is goed bezig, uit een drukke dekweek (14-21 dagen geleden) 5 drachtig, eentje niet en 2 nog te scannen...

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:15

Leuk om de combinaties op foto te zien! Alle hengsten hebben wel wat stoers.

Gefeliciteerd jumpyhorse!

Ik selecteer op verbeterpunten en bij het kwpn ook op karakter. Niet op welke hengsten 'in' zijn en veel gebruikt worden.
Dit jaar met de fries vielen alle hengsten met dragerschap van iets af, scheelt al veel. Daarna geselecteerd op het kruis en de stap. Verder is de merrie heel correct. Ik wil absoluut geen standsafwijkingen op de benen en weke ruggen.
Laatst bijgewerkt door rensju op 27-06-19 19:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:20

Altijd fijn zo een kloppend hartje jumpyhorse

Mee eens hoor vulina maar met een smeerlap van een paard kan je ook niet rijden en dat is iets dat helaas weinig geadverteerd staat bij de hengsten dus ik wil ze wel in actie gezien hebben ook daarom.
Ik ken iemand die onlangs een been is afgesmeten. Is me allemaal niet waard en ik zoek dat liever niet op.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 19:58

Proficiat jumpyhorses

Mijn hengstenkeuze was eigenlijk een beetje niet zo gepland. Vorig jaar mijn oudje laten dekken maar niet drachtig geraakt. Hengst was echt helemaal wat ze te kort had. Groot, moderner gebouwd, goed karakter en niet te heet tijdens het rijden. Had hem al op de hengstenkeuring gespot en het jaar later op de hengstencompetitie was ik weg van die hengst. Ook had mijn oude merrie al een dochter van gelijkaardige hengst die nu aardig in de sport liep.
Heb dan in oktober een nieuwe merrie aangekocht en had die dek nog liggen. Ik kon wisselen maar hengsten houder zei dat dit geen slechte keuze was. Vooral naar karakter toe. Voor haar is het niet direct mijn eerste keuze maar ben wel benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Ik ben wel echt helemaal stapel op die hengst maar had bij haar eerder weer de dressuur richting uitgegaan.
Mijn merrie is een diarado x Ramiro Z x abgar xx (moeder is volle zus van zeoliet)

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:08


candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 20:11

Beetje meegelezen en afgewacht maar vandaag bevestiging gehad Sal is drachtig!!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blubje 2.0 wordt medio 12 mei verwacht!