[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7670
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:59

Sterkte Frosty!

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:03

Jeetje dat is schrikken Fotsy! Wat raar ook..

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:35

Omg Fotsy, dat is flink schrikken! Hopelijk komt het gewoon weer goed! Beterschap en sterkte, ik ga voor je duimen. :j

angelpam

Berichten: 1376
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:40

Sterkte fotsy. Wat een domper. Hopelijk komt ze de nacht goed door.

Gefeliciteerd aan alle drachtige dames.

Ik zit inmiddels ook op wachtbankje. 28 juni gaan we scannen op dracht.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:42

Sterkte Fotsy!!
Raven is nog niet hengstig, eitje zit klaar met 3,5cm maar door technische problemem kan het zijn dat ik deze hengstigheid zal moeten overslaan...

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:47

Cioccolato schreef:
Jeetje dat is schrikken Fotsy! Wat raar ook..


Vind het zeer eigenaardig zo ineens lag ze daar en kreeg ze met geen stokken recht en dan eindelijk recht getrokken wou ze steeds gaan liggen en rollen en kijken naar die buik. Zou de dracht er voor iets tussen zitten want op echo en opvoelen en punctie was niet veel te zien. Buscopan leek ook niet echt te werken terwijl dat normaal wel snel moet beteren.
Pijnstilling hielp gelukkig dan wel. Ik kan alleen maar toekijken nu.

Dank jullie voor het duimen.

Jammer voor raven maar het weer werkt ook niet goed mee heb ik de indruk.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:51

candalisa schreef:
Cio dankje hoop op een iets wat minder turbulente dracht idd ... nu achteraf gezien is het gewoon pech geweest. Ze is 1x in de stal vast komen te liggen snachts en ruim 12 uur daar gelegen dus ze kon niet meer zelfstandig in de benen komen uiteindelijk lukte het met veel pijn en moeite. Daarna haar strak in de gaten houden en telkens als ze ging liggen rende de stal houdster erheen om dr overeind te helpen want ze stond niet meteen op. Haar helemaal na laten kijken en niks bevonden uitgebreid bloed onderzoeken alles prima... toen zei de dierenarts tis gewoon een “dramaqueen” lekker laten liggen die wacht gewoon tot jullie haar helpen en als er niemand komt staat ze vanzelf wel op en vanaf dat moment niks aan het handje. Rest van de dracht ook appeltje eitje en bevalling ook uit het boekje dus aangezien ik niet meer de ambitie heb om met haar te rijden en ze zelf een top moeder is nog maar een gokje gewaagd.
Normaal blijft het ei altijd erg lang zitten bij haar afgelopen jaar heb ik 3x zaad moeten laten komen omdat het ei na het spuiten niet sprong nu dus 12 uur na het insemineren gesprongen.


Hopelijk valt zoiets niet weer in de dracht. Sommige paarden.. }:0

Fotsy
Nou snap ik. Het is dan 'fijn' om te weten als het om koliek zou gaan. Maar zo niks is naar. Waar komt het vandaan? Wat is het? Wat moet ik anders doen..
Toevallig vorige week, in veel mindere mate, zoiets meegemaakt. Toen was het zo'n warme dag, daar gooien we het nu maar op in combinatie met misschien wat meer factoren.

Cynthia82

Berichten: 9341
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:55

O nee! Veel sterkte Fotsy!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:03

Oh jeetje fotsy! Ik duim voor je dat ze snel weer beter is!

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:04

Gatver Fotsy, wat een ruk-nieuws! Ik hoop dat ze zich snel beter voelt en dat alles goed komt, ook met het kleintje. Onze (oudere, koliekgevoelige) merrie hing er gisteren ook opeens weer tegenaan terwijl het nu al maanden goed ging. En waar het aan lag? Ik heb geen idee..

AM_Horses

Berichten: 2633
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:15

Jeetje wat schrikken. Sterkte Fotsy! Hopen dat ze snel opknapt.

Candalisa. Welkom. Mooie combi.

2a54... balen

Corinadrenth. Is vrij normaal dat ze iets langer hengstig zijn. Mij is vertelt dat na één ovulatie niet meer eitjes doorzetten. Wel kan het zijn dat er meerdere tegelijk ovuleren.

Jumpyhorse. Super schattig.

Tiwi. Spannend.

Esmeralda wordt morgen ochtend gescand. Ze voelde gisteren niet top met insimineren hoorde ik. Tja meer als afwachten kunnen we niet.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:15

Idd waar ligt het aan? Ik heb nog nooit koliek gehad buiten die ene keer vorig jaar met andere merrie tijdens dracht. Heb ook al eens eentje gehad die onderkoeld was na stortbui in putje van de zomer 8)7 tzijn tere wezens

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:21

Ik duim voor je Fotsy Y;( Pfff, geeft je toch altijd gelijk weer wat extra grijze haren als ze zoiets hebben.

Cynthia, wat fijn dat het alweer wat beter gaat met Fi.

2a54...Balen zeg. Technische problemen?

Haai Buuv :wave:

AMH en Tiwi, spannend nog even


Joan had vanavond alvast even een voorproefje op het moederen. Dusty van Candalisa was ontsnapt en kwam buurten terwijl ik Joan aan het poetsen was. Ze vond het helemaal geweldig :+: Ze was al verliefd op hem maar nu helemaal geloof ik :')

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:43

Wat schrikken Fotsy! Heb je nog iets gehoord van de kliniek vanavond?
Kan het geen innesteling pijn zijn? (weet niet hoelang ze drachtig is en of dat het dus zou kunnen zijn).Schijnt dat sommige merries daar heel heftig op kunnen reageren en dan zou het kunnen kloppen dat er aan de darmen niks te voelen is.
Wat het ook is, ik duim dat ze snel opknapt!Wel positief dat er niks acuuts te vinden is.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:44

angelpam schreef:
Ik zit inmiddels ook op wachtbankje. 28 juni gaan we scannen op dracht.


Hier op hetzelfde bankje ook wachten tot 28 juni.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:51

Bussymissy ze is 43 dagen nu en geen nieuws is goed nieuws. Ze gaan me alleen bellen als er iets echt mis is en er beslissingen moeten genomen worden.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:51

Forst sterkte

Noisy

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:58

BusyMissy schreef:
Wat schrikken Fotsy! Heb je nog iets gehoord van de kliniek vanavond?
Kan het geen innesteling pijn zijn? (weet niet hoelang ze drachtig is en of dat het dus zou kunnen zijn).Schijnt dat sommige merries daar heel heftig op kunnen reageren en dan zou het kunnen kloppen dat er aan de darmen niks te voelen is.
Wat het ook is, ik duim dat ze snel opknapt!Wel positief dat er niks acuuts te vinden is.

De innesteling begint rond de 35 dagen, dus dat zou het eigenlijk niet kunnen zijn

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 23:52

Jakkes Fotsy, wat rot! Sterkte en mijn duimen draaien!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 06:19

Sterkte fotsy!
Hopelijk is het vannacht allemaal goed gegaan.

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:10

Sterkte Fotsy! Ik hoop dat ze snel weer op zal knappen.

Noisy schreef:
De innesteling begint rond de 35 dagen, dus dat zou het eigenlijk niet kunnen zijn

De innesteling vindt toch plaats rond 9 dagen na ovulatie? Als je bevruchte eicel in de baarmoeder aankomt? Anders kan je toch nooit rond de 16-18 dagen scannen op dracht?

Muronia

Berichten: 19642
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:18

Nee de eerste 34 dagen zwemt het vruchtblaasje los door de baarmoeder en bounced daarbij van de ene kant naar de andere kant tegen de wand van de baarmoeder. Rond dag 34 nestelt het in en is het verbonden met de baarmoeder wand. De plekken waar het vruchtblaasje tegen de baarmoederwand gekomen is in de voorgaande dagen gaan een hormoon afgeven die de dracht in stand moet gaan houden. Dus hoe beter gebounced, hoe meer van dat hormoon er is. Daarom is een vruchtblaasje bij een paardenembryo zo mooi rond, dan stuitert hij beter rond.

Ik heb dit ergens gelezen trouwens, ik zal even zien of ik de link kan vinden.

Cynthia82

Berichten: 9341
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:19

Fotsy, ik duim dat ze de nacht goed is doorgekomen

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 07:21

AndreaB schreef:
Sterkte Fotsy! Ik hoop dat ze snel weer op zal knappen.

Noisy schreef:
De innesteling begint rond de 35 dagen, dus dat zou het eigenlijk niet kunnen zijn

De innesteling vindt toch plaats rond 9 dagen na ovulatie? Als je bevruchte eicel in de baarmoeder aankomt? Anders kan je toch nooit rond de 16-18 dagen scannen op dracht?


Toch niet, het vruchtje verplaatst zich dan nog tot dag 35 ongeveer en dan zit het op zijn plaats en hangt vast. Rond dag 40-45 komt er blijkbaar wel een bepaald hormoon vrij dat ervoor zorgt ook dat ze als ze vrucht zou verliezen ze niet meer hengstig worden dat seizoen.
Geen nieuws dus ik denk dat ze de nacht goed is doorgekomen. Dank jullie voor meeduimen

ZonnetjeX
Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-19

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:11

Fotsy wat naar! Dat was vast een slapeloze nacht voor jou, maar fijn dat ze er (waarschijnlijk) goed doorheen is gekomen. Ik duim op goed nieuws!