[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:49

Muronia. Goed teken *\o/*
Vaak ken je je eigen merrie zo goed. Als insemineren goed voelde en net kleine veranderingen opmerk. Dan weet ik vaak genoeg <3

Yes ei was af. Alles netjes. Nog beetje twijfel om Wild Thing terug te dekken. Moet ik nog wel voor opschieten. Dat duurt ook niet lang voordat ze hengstig wordt. Dierenarts heeft eigenlijk al aangegeven dat ik zelf mag insemineren, schouwen op gok insemineren. Ze komen duidelijk niet graag helemaal hier naartoe :') beetje uithoek. Gisteren nam nog iemand contact met mij op of ik een dierenarts in de buurt weet wat komt. Mijn dierenarts kwam ook niet. Ik ben gelukkig vaste klant (of dit positief is >;)) waarschijnlijk komen ze daarom nog wel bij mij.
Ze zit nu 17 dagen na de veulen hengstigheid. We gaan schouwen. Toont ze goed gaan we gewoon om de dag insemineren. Normaal moet ze wel 2x zelfs met chorulon spuiten. Er zat gisteren al wel een ei van 3.5 cm. Maar meestal gaat ze wel richting de 5.5. Dinsdag komt hier nog wel een dierenarts op stal. Kan die ook weer controleren. Is een beetje roeien met de riemen die we hebben. Gelukkig kan ik zelf insemineren, en bmm opvoelen.
Laatste keren deden we haar gelijk dichtzetten. Nu zit ik nog met de twijfel om dit met bv 16 dagen te doen als ze drachtig is.

Baudyh. Leuk he fokken :+ ik kom nu elke dag tm september vroeg uit de veren. En werk tm 00.00. Zijn lange dagen, maar heb er ook veel plezier in. Super leuk om te horen dat merries drachtig zijn. En al helemaal als ze geboren/gezond zijn.

Insemineren is idd echt doen, en ervaring opdoen. Hoevaak ik de eerste keren ook stond te tobben bij lastige merries. Voor mij is het nu een normaal iets. Ook lastigere merries. Gisteren nog één geinsemineerd van mijn eigen hengst in veulen hengstigheid. Ging ook heel makkelijk.

Ik ben wel benieuwd wat jullie vinden om in veulen hengstigheid te dekken. Je hoort altijd veel verschillende verhalen

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:55

Am. Ik snap dat je je merrie nog een keer dekt. Als ze verder fit zijn waarom niet?!

Hier mag ik vanavond weer insemineren. De gast merrie had ei van 5.2 zitten.

Muronia

Berichten: 19570
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:04

Veulenhengstigheid heb ik nog nooit gebruikt. In principe vind ik dat het lijf wel even nodig heeft om te herstellen van dracht en geboorte dus als het niet hoeft (als je niet echt laat in het seizoen zit) dan zou ik hem overslaan. Maar goed, daar denkt iedereen natuurlijk z'n eigen over.

Vervelend dat je zo lastig zit qua dierenartsen zeg! Wel fijn dat je zelf zoveel kan, anders werd het helemaal lastig. Ik denk dat ik het ook nog een keer zou proberen met Wild Thing. Deze dracht ging echt goed in vergelijking met de vorige keren he?

Corina ook de derde inseminatie op 1 ronde? Pittig. Als je de mogelijkheid had gehad, zou ik zeggen nu afspuiten en vanavond insemineren dan.

Ik heb ze aan huis dus hier is het nooit weekend of vakantie haha. Wekkertje gaat elke dag om 06.00 en meestal ben ik er daarvoor al wel uit.

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:26

Ik had ze vorig jaar op 1 na allemaal in 1 x drachtig. Qua insimineren baalde ik daarvan.
De vaderland die nu geboren is ,is de enige die zelf lukte omdat die inderdaad de eerste keer niet drachtig was.
Ik heb nu deze om te insimineren en de andere 2 a 3 zijn weer nieuw voor me.
Deze mevr wil me graag helpen. Staat ook echt naast me dat vind ik fijn.
Nee ik vertrouw mezelf er nog niet mee.

Afbeelding
We hebben haar Uliantha G.W. Genoemd.
Mama is Diantha en oma Liantha. Dus naar Oma.

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 10:32

Deze dracht ging idd top. Vorige heeft ze vroeg verworpen. Ik had het er laatst nog met iemand over. Denk toch ergens door de stres verhuizen of dat ze bv gevallen is. Ze rent stallen /openingen in. Als je haar niet goed kent kan dit nog wel eens gevaarlijke situaties opleveren. Vorig jaar biopt laten afnemen omdat we toch 2 dode veulens hebben gehad. Maar was zeer goed, zeker voor oudere merrie. Je merkt wel dat haar rug wat inzakt. Maar gebeurd dit niet bij alle oudere merries? Ze is verder echt top fit. Het is echt een alpha merrie die op haar strepen staat. Ik kan met haar lezen en schrijven. Wellicht zoek ik een meisje die haar rustig wat wilt rijden zodat ze fit blijft deze winter. Ik kom er niet aan toe om haar te longeren.

Corinadrenth. Spannend. Was deze merrie al vaker gedekt deze cyclus?

Het dekseizoen is hier echt begonnen. Super leuk. Onze hengst gisteren na korte pauze ook weer onder het zadel. Deed hij top, laat echt wel dingen zien waar we iets gaafs mee kunnen. Zelf moet ik nog iets fitter om zelf ook weer te rijden. Maar kan niet wachten, hij wordt heeel stoer <3
Na zijn training heeft hij heel even rust gehad, was toch best afgevallen. Ik heb liever een beetje spekjes erop als hij moet dekken en trainen. Op ander terrein, ander beleid, voer enz. Nu weer echt strikt onbeperkt hooi, hoogwaardig voer en extra vitamines.

Baudyh. Wat super fijn zo iemand. Had ik ook graag gehad de eerste keren. Had een hoop onzekerheid gescheeld. Ze is prachtig, mooie passende naam.

Als Nigrante een merrie veulen krijgt wil ik het liefst ook iets met (Nigr)ante, (Jubil)ante, er is een Udante. Maar vindt ik niet heel mooi. Nog best lastig

Libera

Berichten: 3979
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 16:29

AM hier is de merrie lijn -daza, ook best lastig! Ik kies meestal gewoon een naam en plak er dan daza achter haha… zo hebben we nu Ravidaza (Raven) en Tsunamidaza… dit haar helaas geen veulentjes dus mag volgend jaar weer iets bedenken met een V :D

Muronia

Berichten: 19570
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 07:01

Fijn dat je dan zo iemand bij je hebt Baudy, het wordt steeds makkelijker :j .

Jouw Wild Thing klinkt echt als een karakter-tante, ik hou daarvan <3 . Ik ben heel benieuwd of het met haar nu weer gaat lukken, zou erg mooi zijn. Mijn Wainonia staat nu ook hengstig. Ze zit een stuk beter in haar vel dan de afgelopen jaren. Had ik nu zelf een hengst gehad, dan had ik ook zeker nog een poging gewaagd, maar ik heb geen zin meer om daar weer veel geld in te pompen met grote kans dat het toch niet gaat lukken.

Ik zit met de -onia als hier merrieveulens geboren worden. Ik heb er nog ruim 20 op mn lijstje staan, dus ik kan nog even vooruit. Mijn geluk is dat een merrie niet aan een beginletter hoeft te voldoen :)

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:04

Voor mij is het meel makkelijk volgend jaar, er moet gewoon Dodona achter en ik kan alles ervoor pleuren als het maar begint met de V.

Annet: Anidante, Uniquante <3 , Universante ik denk nog wel even verder voor je ;) Al zou ik 100%voor Uniquante gaan, maar ja...

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:59

Gister weer te scannen geweest en het ei is er af. Nu nog 15 dagen wachten en helaas ben ik dan zelf op vakantie maar gelukkig wil mijn vader heen. Jammer dat ik er niet bij ben maar even een weekje op vakantie is toch ook wel fijn.

Mijn merrie is een Eastwood S x Prestige VDL.

Naam ben ik helemaal uit. Als het een hengstje wordt dan word het Verdejo en bij een merrie Viognier.

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:06

Vanmorgen wezen scannen een mooi ei. Deze afgespoten vanavond insimineren en morgen avond voor de zekerheid ff scannen of het ei er af is.

Hier vernoem ik de merries altijd naar de moederlijk qua namen mits het kan.
De u was wel moeilijk.
Maar uiteindelijk 2 mooie namen geworden.
De mevr die una bella Donna prinses heeft gekocht vond de naam leuk dus dat is mooi.
En nu Uliantha tja niet heel origineel maar past in het rijtje Triantha- Hiantha- Liantha en mama Diantha en dan nu Uliantha

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 10:56

Mer. Wat een goede naam thnx. Roepnaam wordt misschien nog even nadenken. Nigrante noem ik okk wel grantje of naja reus :+

Baudyh. Wat goed. *\o/* success met insemineren.

Vibabu. Top. Welkom op het wachtbankje

Muronia. Jaa wild Thing is een aparte. Onder het zadel gaat ze door het vuur voor je. Haar gedrag aan de hand ligt misschien aan haar geschiedenis.
Ooh ja dat weet ik nog. Je hebt zoveel geprobeerd met wainonia. Dan zou ik het ook opgeven.al is het dan weer zo verleidelijk als er zo goed voortaan.

Libera. Ooh dat is ook best lastig! Nog even goed brainstormen

Ik zou bijna denken dat mijn merrie drachtig is. Is nog zo vroeg, maar ze was nu al zoveel zachter en rustiger. Ergens zegt iets in mij, nee ze was niet perfect met hengstigheid. Maar aan de andere kant toch juist wel. Nou ik ben benieuwd.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 14:17

DDDara Fijn dat de zweer er zo uitkomt. Hoe is het ondertussen?

Am_horse Fijn dat Rosa geinsemineerd is *\o/* . Nu wachten maar. Ik snap helemaal dat je Wild thing nog eens wilt laten dekken. Als ze zo makkelijk bevalt enz waarom niet hé. Wat apart van je 2 jarige die probeert te drinken :=.
Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn jonge merrie. Gedekt op 3j, op 4j veulen gehad. Ze had een hele zware bevalling dus heb haar eerst ruim laten herstellen en ben in de winter beginnen beleren. Nu staat dat even stil vanwege drukte :') . Maar ik vind dat zo ook ideaal op deze manier met een jong paard.

Wij dekken soms wel in de veulen hengstigheid. Afhankelijk of de merrie al toont, of ze niet te beschermend is en hoe de bevalling geweest is. Degene die we gedekt hebben in de veulen hengstigheid zijn eigenlijk altijd van de eerste x drachtig.

Ennasil92 Dan had ik het goed onthouden van Demi. Extra speciaal ook.

Vibabu Welkom. Welke combinatie heb je gemaakt? Nu spannend afwachten maar.


Baudyh wat leuk dat je de dekking gewonnen hebt :D . Mooi dat het seizoen voor jou ook gestart is.

Muronia in principe hebben we nooit tweelingen gehad. Maar mocht er een tweeling opzitten kan de veearts op dat aantal dagen idd niet 1 meer weghalen. Maar dan zouden we gewoon de pech nemen en allebei laten weghalen, dat gaat wel. Nina is idd degene met veulen aan de voet die niet hengstig wordt. Maar denk dat we haar mss gaan overslaan dit jaar dan.

Fijn dat het ei weg is *\o/* . Nu aftellen maar weer.

Corinadrenth Dat is een mooi groot ei. Fijn dat je kan insemineren.

Hier zitten de eerste 5 op het wachtbankje ( Jessie, Saartje, Mirthe, Fleur en daisy). Na een paar dagen pauze voor Booster is vandaag Ashley gedekt.
Ashley is een merrie van 1.45m en heeft al eerder 2 veulens van Booster gehad.
Afbeelding

Ashley is ons bewegings kanon. Ze heeft niet het zwaarste beenwerk maar geeft wel enorm behang door en de beweging. Booster verbeterd het beenwerk.
Afbeelding

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 17:46

Zo de eerste keer insimineren zit er weer op. Was er rustiger onder dan vorig jaar.
Ik heb der half geinsimineerd. Ik vertrouw gewoon niet dat ik goed zit. Maar ja weer een nieuwe merrie voor mij. Deze heb ik vorig jaar niet gedaan omdat het een beetje lastige merrie is. Het duurde haar nu ook net lang genoeg. Maar al met al heb ik nu een beter gevoel.
Morgen voor de zekerheid nog scannen of het ei weg is en dan op het bankje.

Op naar nr 2 dat word proxi met White dream.

Diantha ga ik op dag 20 hengstig spuiten. Ivm aan de nageboorte blijven staan. Dan pak ik nooit de veulen hengstigheid

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:23

@Niekky93 Mijn merrie is een Eastwood S uit een Prestige moeder. En ik heb Merlot Vdl uitgezocht als hengst.
Wat een behang heeft die van jou zeg wauw!

Spannend AM_horse!

@baudyh dat dacht ik ook dat het zo werkte haha. Dinsdagochtend injectie om het ei er af te laten, savonds geinsemineerd en donderdag zat het er nog steeds mooi op.

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:24

Ja daarom altijd voor de zekerheid ff scannen erna.

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 23:28

Baudyh. Fijn dat je nu een beter gevoel hebt. Je hebt nog 2 merries te insemineren. Lekker oefenen, en hoe fijn met een backup. Proxi is natuurlijk nog nooit eerder geinsemineerd, ook spannend om te doen.

Nieky. Wat een prachtige merrie. Fijn dat booster even een paar dagen pauze heeft gehad. Duimen dat de merries netjes drachtig zijn

Ik heb ook een keer een tweeling op later stadium afgebroken zien worden. Was toen rond de 30 dagen dacht ik. Maar ideaal is het niet. Beste is met kans op 2ling met 16 dagen scannen. Ik zou zelf nooit het risico nemen om te laten zitten


Na chorulon spuiten zal het eitje met 36 uur ovuleren. Nu komt het wel eens voor dat de merrie niet /of niet meer reageert hierop. Wild Thing reageert hier niet op. Vorig jaar had ze ei van ruim 5 cm chorulon gespoten en geinsemineerd. 2 dagen later zat er een ei van 5.5, nog maar een keer geinsemineerd. Keer daarvoor zelfde verhaal,dus dat hoeven we niet meer te proberen bij haar.
Nu is scannen nadien ook altijd fijn om te kijken of er geen vocht in de baarmoeder zit.

Wild Thing is nu 28 dagen na veulenen. Als veulen hengstigheid tm 10 dagen was, zou ze nu 18 dagen verder zijn. Ze toont nog niks, we wachten nog rustig af

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 19:57

Alleen durven hopen dat ik dit hier ook kon delen, maar nu mag het dan wel.
Perdida is vandaag op 15 dagen, drachtig gescand. In 1x raak
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19570
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:01

Wauw Marion wat mooi, gefeliciteerd!!

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:21

Wat fijn Marion! Gefeliciteerd!

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:42

Gefeliciteerd!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 20:45

Dank jullie wel. Ik duim dat jullie ook snel op het volgende wachtbankje mogen komen.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 21:22

Helaas niet drachtig, donderdag weer scannen!
Maar we hebben nog tijd genoeg O:)

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 22:22

Wat fijn Marion! gefeliciteerd.

En precies het tegenovergestelde voor laylah. Hopen op volgende ronde.

AM_horse, die van mij reageert er blijkbaar niet op. Zelfde verhaal, ei was even groot als voor het spuitje. Ben zo benieuwd! nog precies 14 dagen op het wachtbankje blijven zitten.

AM_Horses

Berichten: 2619
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 00:19

Laylah dat is jammer. Zo is dat! Op naar een nieuwe ronde. Was ze al weer beginnend hengstig?

Vibabu. Spannend!

Wild Thing zie ik nog steeds niet hengstig. 30 dagen na de bevalling. Met veulen hengstigheid zag je toch echt wel verschil dat ze hengstig was. Vandaag komt de dierenarts op stal. Als hij tijd heeft zal ik vragen of hij haar wilt scannen.
Fit is ze nog genoeg :=
Hond mocht niet in de buurt komen, liet ze even merken. Afbeelding
Afbeelding
Ik verheug me echt op beter weer zodat ze op de wei kunnen.

baudyh

Berichten: 4284
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 07:41

Hier had het ei eraf spuiten ook zijn werk niet goed genoeg gedaan. Maar volgends de DA komt het goed. Gisterenavond met scannen zat het ei er nog maar ging volgens de DA met een uur springen. Als het diepvries was zou hij met een uur insimineren zei hij. Sperma leeft nog een tijd in de merrie dus het kan nog prima goed komen.
Nu dus op het bankje.