[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:47

De osteopaat die hier komt behandeld ook niet in de eerste 3 en de laatste 3 maanden. Zij gaf aan dat het op zich geen kwaad kan, maar dat zij wel de schuld krijgt mocht het mis gaan. Daarom waagt zij er niet aan.
Een eerdere osteopaat heb ik idd ook eens horen zeggen dat behandeling SI een vroeggeboorte zou kunnen triggeren.

Aleeyah heeft haast! Net in mijn pauze even heen en weer gefietst.
Begin pauze, daarna hars even weggehaald.
Afbeelding

Een kwartier later.
Afbeelding

Ik ga ze na het werk meteen binnen doen, ipv vanavond pas. Hopelijk helpt dat om het op een beetje schappelijke tijd te laten komen :D

Romy_L1998
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:51

Al_Zawraa schreef:
De osteopaat die hier komt behandeld ook niet in de eerste 3 en de laatste 3 maanden. Zij gaf aan dat het op zich geen kwaad kan, maar dat zij wel de schuld krijgt mocht het mis gaan. Daarom waagt zij er niet aan.
Een eerdere osteopaat heb ik idd ook eens horen zeggen dat behandeling SI een vroeggeboorte zou kunnen triggeren.

Aleeyah heeft haast! Net in mijn pauze even heen en weer gefietst.
Begin pauze, daarna hars even weggehaald.
[ [url=m/eUb0Bw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een kwartier later.
[ [url=m/Ta9g5s.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ga ze na het werk meteen binnen doen, ipv vanavond pas. Hopelijk helpt dat om het op een beetje schappelijke tijd te laten komen :D



Spannend!! Veel succes!

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:51

Mijn osteopaat behandelt in principe niet in de eerste en de laatste maand, tenzij er reden toe is. Na overleg was die reden er en daarom is ze wel behandeld. Ik denk dat ik er ook echt wel blij om ben want ze had het echt nodig en ik denk dat ze de bevalling zo beter aan kan.

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:54

Muronia schreef:
Mijn osteopaat behandelt in principe niet in de eerste en de laatste maand, tenzij er reden toe is. Na overleg was die reden er en daarom is ze wel behandeld. Ik denk dat ik er ook echt wel blij om ben want ze had het echt nodig en ik denk dat ze de bevalling zo beter aan kan.


Ik denk ook dat je eigen osteopaat het risico het best in kan schatten en ook of het noodzakelijk is of niet. Zelfde als DA bezoeken etc, wat is het en kan het wachten tot na de bevalling of niet.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:55

Oh jaloers op de merries die door zetten!! Veel succes Al Zawraa!

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:05

Lastig hoor een merrie die niet alles kan eten..

Maar wat geroepen wordt, als veulen goed groeit en merrie ziet er goed uit krijgt die wss wel genoeg.
Ze kunnen best wel eens zuur doen als ze drinken. Maar goed, wij zien het niet.. dus dat maakt het lastig.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:05

Wat bijzonder eigenlijk dat sommige merries echt lang er over doen om uier aan te maken.
Wij zitten vandaag op 308 dagen en toch al best een hoop, de spenen doen nog niets (gelukkig). Maar het is een groot verschil met begin deze maand.

Afbeelding
2 maart

Afbeelding
29 maart

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:07

Amhorses: hmm zet mij nu weer aan het twijfelen.
Nee dat hij nu tandjes krijgt is niet de reden van dit probleem, ik loop hier al vanaf het begin tegen aan.
Mijn merrie heeft pijn, Dat is wel het probleem.
En het veulen valt in.. En de uier heeft bij haar zelden echt op spanning gestaan. Hij moet al vanaf het begin de uier heel erg stimuleren.
En het lijkt mij dat als ik ‘melk’ er toch wel wat uit hoort te komen? Dierenarts gaf aan van wel.
Er zijn momenten in het begin geweest dat ik twijfelde maar als ik dan zelf de speen pakte er echt wel een straal uit kwam.

Wat betreft gezond voer heb ik mij het laatste half Jaar verdiept.
Maar ik loop vast……. Deze merrie verdaagt zo absurd weinig.
De equifit die jij noemt heb ik niet geprobeerd.
Maar is dat voldoende voor een lacterende merrie? Ik ga mij erin verdiepen. Al durf ik nu bijna niet meer te switchen.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:08

Over de osteopaat.
Mijn osteopaat behandeld niet tijdens de dracht.


Sanet wat mooi om de ontwikkeling te zien!
Bij mijn merrie ging het toch wel snel. Die had al vroeg een flinke uier…Maar waar die nu is gebleven? :')


Luna: tafelbier? Gewoon een hertogje ofzo?
Wat voor slobber geef je?

Ze krijgt hier slobber marstall mash.
Had er ook wel agrobs myo flakes door maar daar ging ze niet goed op.
Luzerne gaat ze sws heel slecht op, ook in brokvorm.
Laatst bijgewerkt door Marus op 29-03-24 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:14

Cioccolato schreef:
Lastig hoor een merrie die niet alles kan eten..

Maar wat geroepen wordt, als veulen goed groeit en merrie ziet er goed uit krijgt die wss wel genoeg.
Ze kunnen best wel eens zuur doen als ze drinken. Maar goed, wij zien het niet.. dus dat maakt het lastig.


Snap je wel.
En dat ze eens zuur doen en ff geen zin in dat gedoe hebben mag.
Maar dit gebeurt einde vd dag en avond te vaak…En neemt extreme vormen aan.
En ik weet dat het door pijn komt, want op die momenten boert ze ook vaak, of scheten. Pakt dan de liksteen of tralie weer stevig beet en gaapt veel. Voor mij is dat wel duidelijke bevestiging.
Het gaat wel beter dan een week geleden. Toen pakte ze hem echt, zorgelijk.
De kuur begint aan te slaan maar zal meer tijd nodig hebben denk ik.

Complex.. Ik zou het graag anders zien. Ik doe er alles aan. Maar soms weet ik het zelf ook niet meer.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:26

Extra melk geven aan het veulen is wel een goede optie hoor. En stimuleren dat het veulen brokjes gaat eten.
Bij melk geven er op letten dat je veulen niet te hard gaat groeien .
Ik heb een veulen gehad die opgegroeid is bij een pleegmoeder die ze met pillen aan de melk hebben gekregen. Die merrie had totaal geen vol uier maar er kwam wel melk uit. Die kreeg poedermelk erbij. Maar dan is het wel zaak dat je de groei van het veulen in de gaten houd

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:30

@Baudyh: bedankt voor je reactie. En de tip.
Mijn dierenarts gaf aan kijk maar als je aanbiedt hoeveel hij wil drinken. Maar hielden jullie je aan een bepaalde hoeveelheid?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 15:53

Nog even een tip van flip omtrent merries die extra eiwitten nodig zijn maar bij voorkeur geen extra suikers/zetmeel etc.
Wij geven sinds een aantal jaar erwteneiwit isolaat bij. Puur eiwit zonder poespas. Dit mengen wij door de pulp of met een beetje water door de muesli (poeders blazen ze er anders altijd zo snel uit of blijft in de bak liggen onderin dus we zorgen altijd dat het nat is/blijft plakken).


Bijkomend voordeel. Het is relatief gunstig voor de portemonnee.

Ik bestel altijd bij bulk.com en geef 1 of 2 scheppen per dag bij.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:15

Marus schreef:
Over de osteopaat.
Mijn osteopaat behandeld niet tijdens de dracht.


Sanet wat mooi om de ontwikkeling te zien!
Bij mijn merrie ging het toch wel snel. Die had al vroeg een flinke uier…Maar waar die nu is gebleven? :')


Luna: tafelbier? Gewoon een hertogje ofzo?
Wat voor slobber geef je?

Ze krijgt hier slobber marstall mash.
Had er ook wel agrobs myo flakes door maar daar ging ze niet goed op.
Luzerne gaat ze sws heel slecht op, ook in brokvorm.


Ja zolang er geen alcohol in zit is het goed voor je paard. Belle krijgt het standaard. 2 flessen en heeft een uier als een melkkoe :+

Ik geef slobber van domelsche nog wat. Ruikt heerlijk vind ik terwijl het er maar als een grijze smurrie uit ziet. Merries vinden het ook heerlijk. Je merkt echt dat ze ervan aankomen.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:31

Marus schreef:
@Baudyh: bedankt voor je reactie. En de tip.
Mijn dierenarts gaf aan kijk maar als je aanbiedt hoeveel hij wil drinken. Maar hielden jullie je aan een bepaalde hoeveelheid?


Ja maar wij kwamen er anders. Doordat de moeder weg viel toen het veulen 10 dgn oud was en de pleegmerrie eerst nog een de melk moest ( duurde 10 dgn ongeveer) gaven wij al elke 3 uur.
Toen de pleegmerrie erbij kwam werd dat langzaam terug gebracht.

Ik zou ook naar behoefte aanbieden maar goed je veulen in de gaten houden of ze niet te snel groeit

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 17:40

Maar is het dan gewoon niet dat de merrie last heeft van de buik en niet van t uier? Wat het ook is, als je zegt dat t veulen invalt is dat natuurlijk wel een ding.
Pijn zal melkgift ook niet te goede komen..

Ik zou bijna zeggen, plaats het veulen bij een pleegmerrie.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:17

Wat vervelend als je merrie niet goed in haar vel zit.. helemaal als je alles probeert kun je daar soms zo wanhopig gevoel van krijgen.
Geen tips wat betreft melk voor je veulen. Maar pleegmerrie klinkt niet eens zo verkeerd kun je moeders op de rit krijgen en heeft veulen minst last ervan. Maar of dit zo makkelijk en zwart wit is weet ik natuurlijk niet.

Bij mensen is die hechting de eerste periode belangrijk. Hoe zal dat bij paarden zijn?

Ik voer ook Equifit maar dan breeding erbij naast haar standaard.

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:18

Ik hou niet precies bij hoe oud alle veulens zijn, sorry. Hoe oud is het veulen? Was misschien een goeie eerste vraag :o?

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:31

Als je veel melk gaat bijgeven, gaat de melkproductie van je merrie wel ook zakken. Dan is er niet meer voldoende stimulatie. Moeilijke situatie indien het veulen echt invalt.

Hier reageren merries na een tijdje soms ook chagrijning als de veulens te hevig gaan drinken. Als ik soms zie hoe die veulens naar de spenen grijpen, begrijp ik die merries volledig.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:38

Ja ze zijn soms ruig :')
En dat ze opgevoed worden is ook belangrijk!
Mijn vorige merrie corrigeerde haar veulen niet.

Hij is 3 weken :o

Ik heb ze zonet voor het eerst eventjes op het land gehad. Is nog wel aan de natte kant, maar wellicht haalt dat wat uit. Maar rustig opbouwen.

Pleegmerrie ook aan gedacht. Maar ik kan het niet helemaal verkroppen dat ik dan wellicht een merrie inpik voor een moederloos veulen.
Die van mij drinkt nog wel bij moeder. Alleen ik vermoed niet voldoende op het moment.
Wellicht dat ik toch kan proberen met de tips van hier haar productie iets meer op gang te helpen. Maar belangrijkste is dat ze van die pijn afkomt.

En de melk dacht hij blegh doe het zelf :')

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:29

Marus Balen zeg dat ze te weinig melk heeft. Hier zijn al hele goede tips gegeven. Ik geef zelf proteïne booster van pharmahorse bij voor extra eiwitten zonder suikers en zetmeel. Hopelijk krijg je de melk productie omhoog zonder dat ze maagpijn krijgt.

Knolselder de vader is op een volledige kleurenpanel getest. Hij heeft geen agouti gen.

Al_zawraa Aleeyah heeft haast *\o/* spannend zeg. Dat wordt zeker waken.

AnsoDM de kleur maakt mij sowieso weinig uit maar ben vooral heel nieuwsgierig haha.
Fijn dat het wondje opzich meeviel. Nu hopen dat het snel dicht gaat.

Cantodea11 Die is inderdaad bruin :j

Ladonna75 wat leuk dat kleine grut <3 .

Muronia Als ze zo last had snap ik dat je haar hebt laten behandelen. Kan ook misschien alleen maar baat hebben bij de bevalling als het allemaal losgemaakt is.

Sanet Dat schiet al best goed op met d'r uier idd :j

Hier gaan we nacht 3 in met waken bij Lexie. Uier leek toch weer voller maar de hars is weg. Ze heeft het ook wel flink zwaar vandaag en is niet ik haar normale,vrolijke doen.
Afbeelding

Vandaag extra aandacht aan Lilly gegeven en halster aandoen geoefend. Wat een dotje is ze zeg <3 . Haar volle zus vorig jaar was terug getrokken en keek de kat uit de boom. Lilly komt meteen naar je toe en wilt knuffelen. Alleen foto's maken is lastig zo :')
Afbeelding
Afbeelding

En vlug een foto van Kieran genomen in de bak. Mogelijks is hij verkocht maar daar weet ik komende week meer over.
Afbeelding

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:42

Knappe veulens zijn het Nieky.

Benieuwd of die bruine toch zwart is idd.

Moeilijk met die merrie met maagproblemen. Bij eiwitten denk ik gelijk aan luzerne of sojaschroot, maar weet niet of dat kan met gevoelige maag.

Camera is hier geïnstalleerd en ze blijft nu 's nachts op stal.

Afbeelding

Meer voor de zekerheid dan dat het echt al spannend wordt.
Tenzij ze heel gek gaat doen kan ik nog wel even rustig slapen denk ik.
327 dagen.

Afbeelding

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 21:55

Afbeelding
Zo schattig sorry effe veulenspam

claucarlien

Berichten: 285
Geregistreerd: 28-10-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:41

Wat een dotje zeg.
Het blijft mooi die kleintjes.

Hier doet de kleine het super goed.

Pien de merrie van mijn baas schiet nog niet echt op.
Nu op 332 dagen maar niks spannends aan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Willemiens

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:22

Cantodea11 schreef:
[ [url=m/I53Idq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hengste veulentje genaam Ultra Viper

Gefeliciteerd! Is de vader Red Viper ?