Johnny

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:08

Sheeltje2 schreef:
[ [url=m/7ZvzK8.png]Afbeelding[/url] ]
<3


Hij is wel super mooi! Beestje waar je lang plezier van hebt, lekker mee gaan grondwerken en de eerste 2/3 jaar vooral niet gaan rijden. Aan de hand kan je ook veel leuke dingen doen, zag al wat plaatjes voorbij komen. De rug vooral niet belasten / met rust laten en laten uitgroeien.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:11

Kabayo schreef:
Earth schreef:
Jawel, dan kun je hem toch evengoed even weg zetten?

Voor 4 weken? Jawel. Maar of dat lichaam daar iets mee doet betwijfel ik enorm in die 4 weekjes

Ik praat het verder niet goed. Maar om TS erop af te straffen vind ik niet fair.



Paard is met 3 of 4 jaar ook niet uitgegroeid. Voor een jaar of 5/6 moet je daar uberhaupt niet op de rug willen gaan zitten, om latere problemen voor te zijn. Dus het gaat hier niet om 4 weekjes, het gaat er om dat de beenderen zich goed sluiten alvorens er gewicht op gezet wordt. En dat is ook niet met 3 of 4 jaar. Dat is pas later.
En ja dan kan je ter discussie stellen of het kopen van een paard die al beleerd is op die leeftijd, wel goed is. Want je weet niet hoe erg een paard belast is. Anderzijds, als je hem of haar dan lekker uit laat groeien en later oppakt, is het altijd beter dan er op gaan zitten met deze leeftijd.
Veel paarden zijn halverwege hun leven verpest en worden afgemaakt omdat ze kapot zijn. Niet zonder reden. Dit is een van de redenen. Te jong en te zwaar belasten. Eerst laten uitgroeien, DAN pas belasten is het beste.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:20

Kabayo schreef:
Amber_anne schreef:
Ik ben gewoon verbaasd dat dit anno 2024 nog gebeurt en mensen het verdedigen

Ik heb er gewoon geen woorden voor dat het hier op bokt een plek heeft. Je zou toch denken dat iedereen dit niet oke vindt. Er is geen enkele goede reden om het paard op deze leeftijd al in te rijden

Het is zelfs gewoon bewezen dat het beter is voor het hele gestel om het paard geleidelijk aan te trainen vanaf jongere leeftijd ipv pas op 7 jarige leeftijd.

Wil je graag leesvoer. Hier een link
https://bartelsinstituut.nl/doseren-het ... ong-paard/


Geleidelijk aan trainen ja. Je begint aan de hand, grondwerk, dat soort dingen. Als ze uitgegroeid zijn, ga je pas gewicht op de rug zetten. Voor die tijd moet je dat niet willen. Maar zeker is het belangrijk om te gaan grondwerken, dingen te leren vanaf de grond. Heb je later weer profijt van. Helemaal niks doen lijkt mij zeker niet goed, ze moeten wel in beweging blijven en dingen leren. Alleen niet met druk op de rug.
3 jarige 3x per week 30 min zeggen ze toch, 4 jarige 4x per week 40 min.
Dat red je al makkelijk met 10 min instappen, 10 min uitstappen, 10 min zonder belasting op de rug laten lopen (3 jarige).

Kabayo

Berichten: 14009
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:26

Missmii beter typ je alles gewoon in 1 bericht in plaats van zo te spammen
Daarnaast adviseer ik je het artikel te lezen en blijf ik erbij wat ik zei. Geleidelijk trainen onder het zadel met beleid!! is juist goed!! voor een paard. Lees ook de reacties voorgaande jou reacties. Meer heb ik er ook niet over te zeggen
Er is ook grijs tussen het zwart (keihard aan het werk) en wit (helemaal niks doen)
3 jarige een halfuur zou ik nooit doen. Een kwartier 1 a 2 keer per week is lang zat. Dat is ook wat er in het artikel is en ik verwacht echt niet dat TS langer rijdt. Daarnaast een paard op conditie hoef je echt niet 20 minuten te stappen.

Vind het trouwens wel erg grappig dat jij het zegt. Je hebt in 2021 een 3.5 jarige gehad die je ook gewoon op die leeftijd hebt gereden. En dat terwijl je dier te mager was (je kon ribben zien) en je dit schema had... Vind ik toch behoorlijk zwaar voor een jonkie
Citaat:
Momenteel wordt hij 2x per week intensief getraind, goed halfuur longeren (moe maken) en dan halfuur rijden. We galopperen geen kilometers, het is vooral nog buigen, figuren rijden. Dus niet lichamelijk heel zwaar. Geen parcour springen oid. Vooral nog aan de longe.

Ik ben zelf niet heilig en heb ook mijn fries als 2jr en 8 maanden ingereden. Maar ik sta er wel achter dat ze er niet kapot van is gegaan. Wel vind ik het fout van mijzelf en doe ik dit niet weer. Wel lekker grondwerk en voor de wagen.