Zondagochtend buitenrit, Portugal

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Zondagochtend buitenrit, Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 19:08

Dit weekende was een vriendin van me die in Centraal Portugal woont bij me komen logeren. Ze heeft haar eigen zadel meegenomen (in de vorige eeuw in Ierland, waar ze toen woonde, gemaakt voor haar) dat ook op mijn paarden past.
Ik woon in zuidwest Portugal aan de Alentejaanse kust.
De bomen die je ziet zijn kurkeiken en pijnbomen (zover het oog reikt).
Ik heb 5 paarden maar ik rijdt alleen op 2 met regelmaat, en daar gingen we op.

´sMorgens om 8.45 h vertrokken, ik op Olímpio (vos) en vriendin op Vincent van Gogh (schimmel), Die heeft, voor die het opvalt, een grote bult onder zijn oog, dit is verkalking van een oude breuk van het jukbeen.
Ik bedacht me op de terugweg pas dat ik een camera bij me had, maar uiteindelijk heb ik daar de mooiste uitzichten dus het was niet zo erg.

Olímpio´s zicht verslechterd dus hij was wel hier en daar op zijn hoede als hij iets zag dat hij niet meteen herkende en het kleine stukje dat we over de asfalt weg moesten heb ik Vincent voor laten gaan zodat Olímpio niet opzij het verkeer in zou springen als hij zou schrikke van iets in de berm ofzo.

Hij zag op de heenweg ergens kassen in de verte en hij keek van Vincent af wat die er van vond, maar omdat die niet reageerde, (en ik ook niet) ontspande hij wat meer. Hij heeft sinds kort wel graag dat ik contact houd en niet de teugel slap heb, omdat hij toch wel wat geleid wil worden. Ook niet zo raar met slecht zicht in een vreemde omgeving. Op de stukken die hij kent kan ik met een halsriem rijden.
Maar ik had nu onderweg toch wel twee keer dat hij iets opzij sprong, niet zo erg dat ik er half af lag ofzo en aan de kletter gaan doet hij gelukkig niet, maar je moet wel stevig in het zadel zitten want het komt altijd onverwacht, hè. :P .

Om 10.45 waren we terug. Fus het was een rit van precies 2 uur. We hebben de meeste tijd gestapt omdat de paarden al een tijdje niet meer bereden waren wegens een regenperiode. Twee stukjes gedraafd.
Moest onderweg nog afstappen wegens steentje in de hoef van Olímpio en met de hulp van een betonnen bak in de buurt weer opgestegen... Dat krijg je als je ouder wordt, dan heb je opstapjes nodig :D
Toen we terugkwamen, kwamne de thuisblijvers, Gandhi ,Pocotó en Chico meteen hinnikend op ze af gegaloppeerd. Stom genoeg geen foto genomen, maar dit zijn ze

Afbeelding

Enfin, foto´s die tijdens de rit genomen zijn:

Oortjes en uitzicht
Afbeelding

Rosalie op Vincent
Afbeelding

Toem ze een foto van mij nam liepen de paarden dicht bij elkaar dus ik hing was opzij om in het frame te passen :D

Afbeelding


De paarden met z´n tweetjes
Afbeelding

Vincent
Afbeelding

Bitloos en ijzerloos, voor die het interesseert.
De draver had heel slechte hoeven, plathoeven die ook nog eens makkelijk brokkelden en scheurde, en hoornzuilen, maar hij doet het goed zonder ijzers, tegenwoordig gewoon totaal geen brokken of scheuren. De Lusitano heeft altijd op ijzers gelopen maar doet het ook goed ijzerloos, zijn hoeven zijn ook verbeterd.

Gekleurde frontriem en kaptoom van Dabo´s Design, verstelbaar zodat het op meerdere paarden van me past. De teugels zijn door een andere Bokker gemaakt, maar ik weet haar naam niet meer. Dabo en ik kennen elkaar al heel lang, sinds begin jaren 80.

soesita

Berichten: 5166
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 19:51

Wat leuk om nog een keer foto's van jou te zien. Ik vind dat je een stel fijne paarden hebt (met leuke namen 8-) )
Die kurkeiken zijn zo mooi! <3

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zondagochtend buitenrit, Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 20:26

Dank je! Ik zie trouwens dat er ook nog wat olijfbomen staan (links van het pad).

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Zondagochtend buitenrit, Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 20:51

Supergave foto's! Leuk om jouw gezicht te zien!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zondagochtend buitenrit, Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 14:33

Ik zag dat een van de foto´s Uitgelicht heeft gehaald, leuk! Bedankt.