Dundee in het bos

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 20:34

In mei dit jaar had ik een fotoshoot met Dundee.

Heb lang op de foto's gewacht , maar ze zijn er eindelijk.

Ik werd belaagd door muggen maar desondanks was het wel een fijne shoot.
Dundee stond aan een fotohalstertje maar was wel erg braaf. Heb nog complimenten gehad hoe braaf hij is voor een jong paard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:47

Zulke herinneringen zijn altijd fijn, dat er zo veel muggen waren, heb je goed kunnen verstoppen. Jullie expressie is mooi op de foto's.

Ik vind het wel geen reclame voor de fotograaf. Heb de prijzen even opgezocht en voor die tarieven verwacht ik wel dat iemand weet hoe hij/zij met belichting moet werken. Het donker paard is steevast onderbelicht, alle detail valt weg. Dat je hier een half jaar op hebt moeten wachten vind ik heel jammer voor jou.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:49

Helemaal mee eens, het paard is veel te donker op de foto's.
En ik mis ook warmte in de foto's, ik vind ze erg koud qua kleur.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-23 21:02

Mijn enkels waren na de shoot dik van muggenbeten :+
Dundee zelf had minder last, fotograaf had een spuitbus bij die wel heel goed werkte tegen die muggen.

Het lange wachten op de foto's heb ik haar ook over gesproken dat ik het niet fijn vond.

De kleuren zijn zoals het die dag oorspronkelijk ook was. Het was ook avond.

Ik houd niet van foto's waar de kleur totaal veranderd wordt of te overbewerkte foto's. Zoals een andere fotograaf steevast al de foto's een bruinige tint geeft. Je ziet dan niet meer terug welk seizoen het was is mijn mening. Want zomerfoto's krijgen ook een herfsttint namelijk.

Ik koos deze fotograaf omdat de portfoliofoto's nog mooie natuurlijke kleuren hadden.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-10-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:05

Daar hou ik ook niet van, maar een écht goede fotograaf heeft zelfs geen nabewerking nodig. Zeker als je dat geld vraagt, volgens mij 165 euro zonder verplaatsing, verwacht ik beter dan dit.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:26

Oh meis, wat jammer dat je zo lang op je foto's hebt moeten wachten!

Het zijn hele lieve foto's <3 Ik mis ook wel net een beetje de wauw factor, maar als jij er maar blij mee bent natuurlijk!

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:05

Hehe fijn dat je ze eindelijk hebt maar ik ga wel echt met voorgaande bokkers mee. Geen enkele details zijn meer zichtbaar zo donker is dundee hier heel jammer. De kleuren zijn persoonlijk maar je wil toch wel graag wat details zien in het paard/onderwerp van je shoot :j

Dandelion2
Berichten: 139
Geregistreerd: 18-01-19
Woonplaats: Bussloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:40

Wat een leuke foto’s! Prachtige plek en mooie sfeer en natuurlijk zijn jullie ook erg knap . Paard doet het zeker braaf! Volgende keer (want die komt er vast) zelf blote voeten om de sfeer helemaal compleet te maken?

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:57

Leuke foto's hoor! 3 en 4 spreken mij aan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 09:43

Dandelion2 schreef:
Wat een leuke foto’s! Prachtige plek en mooie sfeer en natuurlijk zijn jullie ook erg knap . Paard doet het zeker braaf! Volgende keer (want die komt er vast) zelf blote voeten om de sfeer helemaal compleet te maken?

Haha ik vind mijn eigen voeten niet mooi genoeg om ze bloot op foto te hebben staan :+

Elisa2 schreef:
Leuke foto's hoor! 3 en 4 spreken mij aan.

Ja ik kon niet goed kiezen welke ik op print wou. Uiteindelijk heb ik voor foto 2 gekozen daarvoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:06

Ik ben even heel heel asociaal geweest, Art. Maar dit is het resultaat na 1 druk op de knop in photoshop op mijn telefoon:

Afbeelding

Origineel:
Afbeelding

Ik denk echt dat je goed in gesprek moet met de fotograaf, want het resultaat is echt echt niet goed, sorry.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:25

Ik moet toegeven, dat ik de door san aangepaste versie wel mooier vindt :j maar jullie zijn in elk geval een leuk stel samen :D

Balou_k

Berichten: 14068
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 12:51

Och Marijke, ik vind deze foto's ook niet mooi.
Je zegt dat je houdt van de natuurlijke kleuren en belichting. Maar ik kan mij niet voorstellen dat jij in een dergelijke omgeving, met natuurlijk licht zelf ook grijs/groen uitslaat?
Zeker als ik begrijp dat je daar redelijk wat geld voor mag neerleggen zou ik hier absoluut niet tevreden mee zijn!

Dundee en jij zijn een leuk stel!

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 13:08

Had ook al even wat getest en inderdaad zoals bij San al veel beter

Maar als je zelfs tevreden wie zijn wij om er over te vallen :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 15:11

Echt helemaal tevreden ben ik niet. Al helemaal niet over hoe het gegaan is... Heb letterlijk overal zelf achteraan moeten gaan van keuzepagina die pas begin augustus toegestuurd werd tot met ontvangst foto's. Anders had ik ze nu nog niet gehad vrees ik.

Ik heb er in ieder geval uit geleerd en heb daarom expres ook niet gezet welke fotograaf het was. Als ik echt tevreden ben zet ik de naam van de fotograaf erbij.

Het grijsgroene op mij zie ik zelf niet. Kan zijn dat da aan mijn gsm ligt. Die van San is wel duidelijk beter wat Dundee betreft. Heb dan ook wat getest en zelfs met filter "ontwasemen" bij foto's bewerken op mijn gsm (huawei) is het ook echt stukken beter. Komt Dundee mooier uit maar worden de kleuren van de achtergrond wel te fel.

Seven

Berichten: 21206
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 15:16

Jammer dat het zo is gelopen
Ik zou er zeker nog wel een berichtje aan wagen als ze ook niet helemaal zijn zoals je verwachte zeker naar de gang van zaken :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 15:19

Seven schreef:
Jammer dat het zo is gelopen
Ik zou er zeker nog wel een berichtje aan wagen als ze ook niet helemaal zijn zoals je verwachte zeker naar de gang van zaken :j

Vrees dat ik dan alsnog weer weken kan wachten. Heb lang genoeg gewacht.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 16:43

Maar als je er niet achteraan gaat weet je zeker dat je blijft zitten met het resultaat wat je nu hebt. En daarin ga ik met mijn voorganger mee: dat is niet wat je van een professionele fotograaf mag verwachten. De nabewerking van _San87_ doet jullie als model al veel meer recht, daarop komt jullie uitdrukking veel meer tot recht. Jij straalt daarop met jouw paard, dat zie je op het origineel niet goed.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 18:55

Mooie foto's!
Overigens zijn de foto's van de betreffende fotografe in haar portfolio ook gewoon nabewerkt (nabewerking betekent niet meteen dat foto's niet meer natuurlijk lijken). Het lijkt bijna alsof ze die stap bij jou is vergeten :).

Tenno7

Berichten: 2254
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Dundee in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:43

Wat zijn jullie een onwijs mooi duo zeg!

Over de foto's. Erg jammer dat je er zo lang op hebt moeten wachten. Misschien kun je de desbetreffende fotograaf gewoon eens bellen met je bevindingen? Soms komt dat beter over dan een mail/appje.
Fototechnisch ga ik me er verder niet over uitlaten maar gaat er voornamelijk om dat jij tevreden bent, zeker als je ervoor hebt betaalt en zo niet dan zeker er wel even achteraan gaan. :)

Tenno7

Berichten: 2254
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:49

Tieneke schreef:
Daar hou ik ook niet van, maar een écht goede fotograaf heeft zelfs geen nabewerking nodig. Zeker als je dat geld vraagt, volgens mij 165 euro zonder verplaatsing, verwacht ik beter dan dit.


Niet helemaal waar! Een goede fotograaf moet zeker nabewerken om alle kleuren in het ruwe bestand te bevestigen en de witbalans correct te zetten. Daarbij kun je zo ver gaan als je zelf wilt, aangezien het ook een kunstvorm is, maar net zoals vroeger een negatief ook bewerkt moest worden is zeker nu in de digitale wereld nabewerken een must.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:45

Ik bedoel meer dat nabewerking een plus hoort te zijn voor een goede fotograaf, om de puntjes op de i te zetten. Er zit al onwijs veel in de camera zelf of in je eigen kunde. Imo is er een verschil tussen een fotograaf en een beeldbewerker. Ik kom nog uit de donkere kamer waar we het moesten doen met onze negatieven inderdaad en de techniek. Het is een andere stiel dan op de computer dingen aanpassen. De digitalisering van de fotografie heeft ervoor gezorgd dat er meer in de camera zelf nu kan gebeuren, als je weet wat je doet. Een beeldbewerker doet dingen die je in een donkere kamer nooit gemanipuleerd krijgt. Ik druk er geen waardeoordeel over uit, ik vind het gewoon twee verschillende dingen die elkaar kunnen aanvullen maar ook los kunnen staan van elkaar. De fotografen floepen uit de grond als paddestoelen, je ziet het overal. Maar 90% kan geen fatsoenlijke compositie maken of levert foto's af zoals hier bij TS tegen een prijs die niet in verhouding staat tot de kwaliteit. Dan ben je imo geen fotograaf. En ook geen beeldbewerker.