Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 09:02

Zoals vele weten hebben we Frits al even (12 jaar). Lange tijd struggles gehad, wel rijden, niet rijden, bijzetje, elastiekje, aan de lijn of gewoon los.

Frits is koning in snelheid, wendingen, lanceren en torpederen.

Er is een dame die zielsveel van hem houdt en steeds meer der weg vindt met hem.

Jill is net 8 geworden en ik ben zo trots op alles wat ze met deze pony bereikte. Ze oefent op mijn grote en is zelf ook vooruit gegaan.

Frits staat nu gevarieerd aan de lijnen, voor de kar en eigenlijk heb ik hem weer uitgebouwd naar onder het zadel. Jill rijdt niet veel met hem en gisteren was het moment.


Afbeelding

Afbeelding

Er is beeld en er zal gegarandeerd een hoop gezeur op komen want het is nooit goed zeg maar. Frtis loopt namelijk nog steeds aan een losse bijzet.

Aan de andere kant vind ik het te mooi om het niet te delen. Aan het begin hebben we hem vast en zie je de onzekerheid in Jill. Naarmate we alles in goede banen wisten te leiden zie je ze samen veranderen. Trots worden en sprongen maken.

De Link
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5645846381

Ik snap negatieve reacties, maar hou het kalm en bespreekbaar. Ik deel dit namelijk omdat niet alles makkelijk gaat in paardenland en er ook wel eens naar het proces gekeken mag worden. Daarin worden fouten gemaakt en geleerd.

Hanneke137

Berichten: 383
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:10

Ik vind het super tof! Zeker met de historie welke jullie al hebben met Frits.
Iedereen moet het leren, en je doet het op deze manier onder een veilige en gecontroleerde omgeving.
Succes aan je dochter en hopen op vele leuke en veilige kilometers onder het zadel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:16

Dit is toch prima zo? Net wat Hanneke ook al zegt, voor de veiligheid aan een longeerlijn en Frits aan een bijzetje.

Later, als ze los lopen, is er een moment dat ik Frits plots een bijzonder ondeugend hoofd zie trekken, dus ik kan mij voorstellen dat het een beetje blijven opletten is :-)

GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 22:22

Frits blijft frits en zal altijd frits blijven hahahaha. Ondeugende kop en veel bedoelt hij niet eens rot, maar hij wordt zo enthousiast en wilt alleen maar sneller en harder. Ik heb nog een filmpje van samen en daar gaat het best wel goed, alleen je ziet zijn kop.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5645846381

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:39

Leuk zo met de pony en je dochter.

Maar die bijzet, is die puur omdat het bij de pony "tussen z'n oren" zit dat die eraan hangt?
Want die zit zo los dat die er eigenlijk gewoon af kan volgens mij?

GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 00:31

Art_Ificious schreef:
Leuk zo met de pony en je dochter.

Maar die bijzet, is die puur omdat het bij de pony "tussen z'n oren" zit dat die eraan hangt?
Want die zit zo los dat die er eigenlijk gewoon af kan volgens mij?

Zeker!

Ik heb misschien ook nog wel filmpjes van hem zonder dat om en dan gooit hij zijn koppie de lucht in en gaat als alpaca op zijn tempo door de baan. Ik probeer hem er namelijk geregeld af te halen. Juist omdat ik ook zie dat die bijzet eigenlijk helemaal niks doet. We binden hem ook zeker niet strak vast, want daar ben ik 100% tegen. Hij zou het liefst op de renbaan rond rennen met hindernissen van 1.20.

Er zit zoveel snelheid, wendbaarheid en energie in deze pony dat die eigenlijk geweldig zou zijn voor een grotere en oudere ruiter maar hij mist gewoon aardig wat centimeters.

Toen ik nog een stuk slanker was stapte ik er wel eens op om hem los te werken en dan is hij ook mega fijn.

Het is ook geen onwil, maar juist dat hij te graag wilt. Hij wordt daardoor fel als mijn dochter hem afremt.

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 04:54

Je ziet haar zekerder worden naar mate er ze langer opzit. Zo leuk om te zien en knap dat ze zo doorzet ondanks zn snelheid etc!

GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 12:03

Vaak is ze onzeker.

Als je hem laat gaan dan gaat hij gewoon echt hard en als je hem inhoud wordt hij boos omdat hij hard wilt.

Je moet dus een heel stuk snelheid accepteren en aankunnen. Dat is echt verre van makkelijk. Ruiters die verder zijn kunnen dit zeer positief omzetten naar het perfecte plaatje, maar voor zo'n frummel is het gewoon toooo much.

Hij heeft haar hierdoor al een paar keer heel lelijk vliegles gegeven. Paar keer plat op haar rug terecht gekomen. Dit proberen we nu te doseren door hem te geven en een stukje van hem terug te nemen.

Zolang ze beide blij zijn ben ik dat ook! Het gaat goed voor nu zoals het gaat. Wie weet wat de toekomst brengt.

Ondanks het commentaar wat ik kan krijgen plaats ik hem toch even. Zo zie je dat het eigenlijk een bizar fijne pony is met best wat capaciteit in dat lichaam van hem.

Door die trui lijk ik dikker dan ik was haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit deed ik natuurlijk niet dagelijks maar wel meestal 5 minuutjes voordat zij opstapte. Ik vond daar al dat ik het matje was, maar nu ik bevallen ben zit er nog 5 a 10 teveel kilo's aan voor dit. Als hij een hete dag had reed ik er even een paar goede oefeningen uit waar hij zijn ei in kwijt kon en dan was hij weer wat afgeblust.


Afbeelding

Afbeelding

Het is moeilijk om iemand te vinden die dit naar wens kan.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:27

Netjes hoor! Gaat steeds beter toch! Juist heel goed bezig en tja als je iets te groot bent, t is niet dat je er 6 uur op naar het strand gaat ofzo...vindt het vaak een hoop gemeut over zo goed als niets...

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:49

Netjes hoor.
Ik moest wel lachen: van de hu naar de pu, en dan van de pu naar de u. :D

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 10:48

Wat ontzettend knap van Jill. Ik had dat zeker niet gekund op haar leeftijd, en ik denk zelfs nog steeds niet.
Frits doet me een beetje denken aan twee pony’s die ik heb gereden.

Maar nogmaals, heel knap en ontzettend tof <3

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:16

Pony’s zijn draken :D .
Die bijzet is zo los dat ik niet weet welk gezeur daarop zou moeten. En in deze: veiligheid van het kind staat voorop.

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:44

Frits doet me denken aan mijn vroegere Snuitje. Ook zo'n draak. En zo schattig <3
Als ik hem met mennen een sperriempje omdeed, heel lichtjes, hield hij zich rustig. Deed ik dat niet, bleef hij maar drammen }:)

Toch hou je van ze ^) :))

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:31

Haha ja het weet wat die welshjes. Ik heb vroeger in de tijd toen ik nog op de manege reed in de lessen ook vaak op zo’n type gereden. Hij heette treesje en het was net een circuspony. Ook een witte welsch. Tippel tippel tippel ging die door de bak als een echt showpony :') En af toe ging die ineens af vanuit het niets en dan was het benen naar voor lijf naar achter en hopen dat je het kon uitzitten :+
Vaak zijn het niet echt geschikte kinderpony’s vanwege hun looplust en heetheid. Maar ze leren er wel van rijden :')

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:11

Ik zeg altijd het is maar goed dat ze geen grote paarden zijn ... :')

nevica

Berichten: 1001
Geregistreerd: 21-11-22

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:50

Van de huh naar de buh. _O- Heerlijk haha. Ik vind dat ze het super doet! Snap niet waarom je commentaar zou krijgen maar dat heb ik wel vaker op dit forum. :')

GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 22:17

Hahahahaha jullie willen niet weten hoe vaak we afgebrand zijn. Was het niet om de elastieken, was het wel om het niet dragen van bodyprotector en als dat onderwerp dan van tafel was dan vonden ze hem te gespannen of vroegen ze zich af waarom ik haar zelf les gaf en dit niet uit handen gaf. Er was eigenlijk altijd wat.

Ik heb er oprecht maling aan en deel werkelijkwaar alles. Goede momenten en slechte momenten juist omdat we ervan leren.

Vaak kregen we een heleboel commentaar terwijl ik zeker weet dat het gross van de mensen Frits allang een ander adres hadden gegeven.


Dankjulliewel voor de positieve reacties die worden gewaardeerd. Juist omdat we weten dat het niet perfect is en alleen maar onze weg willen vinden met deze pony. Dan wel een weg waarin iedereen gelukkig is.

De huh naar de puh naar de eeeeeh naar de buh oooh en vergeet vooral de kuh niet.

Het is oprecht genieten met dit stel.

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Re: Jillie en Fritsie! Zou het dan toch eens gaan lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 11:11

Hele leuke pony! Jammer dat het z'n boefje is zeg, anders kun je daar hoge ogen mee gooien.
En prima opgelost zo in de bijzet.

GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 13:45

Tinkels schreef:
Hele leuke pony! Jammer dat het z'n boefje is zeg, anders kun je daar hoge ogen mee gooien.
En prima opgelost zo in de bijzet.

Het is oprecht een hele goede pony en het is doodzonde dat hij eigenlijk centimeters mist. Eer dat zij hem goed kan rijden is ze waarschijnlijk te groot.

Ze wilt wel menlessen gaan doen. Dat vind ik super van der. Het gaat haar echt om hem als pony en niet om het rijden.

GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 00:26

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag ging het zo goed!

Tot hij weer eens een aanval op zijn frits kreeg. Dit is vastgelegd en wil ik dan ook best delen MAAR ik verwacht geen trotse mensen of applausje het is alleen wel waarom wij alles eraan hebben hangen en dus ook zeggen dat hij in een fractie van een seconde kan veranderen. We zijn ons ook bewust dat hij dit absoluut niet mag doen. Wordt aan gewerkt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 01:08

Ze geniet er duidelijk van. Wat jammer dat hij weer in protest ging. Heb je Fritsie al eens laten onderzoeken? Als het zo out of the blue komt, zou het ook iets lichamelijks kunnen zijn.

GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 07:20

Dubbele post
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 06-10-23 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Berichten: 5764
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 07:23

senna21 schreef:
Ze geniet er duidelijk van. Wat jammer dat hij weer in protest ging. Heb je Fritsie al eens laten onderzoeken? Als het zo out of the blue komt, zou het ook iets lichamelijks kunnen zijn.

Het is verre van out of the blue eigenlijk. Zodra die vindt dat hij harder kan gebeurd dit.


Hij is echt volledig nagekeken,
Hij doet dit ook met zijn oren naar voren. Er zit namelijk voor hem absoluut geen kwaad bij. Sterker nog, als ze bijna valt staat hij stil het is verder een superlief dier en hok wil dan gewoon hard.

Hij is ook best duidelijk en ze voelt hem goed aan, maar als zij voelt dar hij wilt gaan is hij eigenlijk al net vertrokken