Mijn rescue voor mini pony's in de USA

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Mijn rescue voor mini pony's in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 16:25

Tja, waar begin ik :Y)

De afgelopen jaren heb ik een aantal RIJ-ITP topics geplaatst over mijn (trainings)paarden in de USA, wedstrijden en mijn visie op dressuur. En hoewel daar niets veranderd is, had ik toch al heel lang het gevoel nog meer te willen doen. Het verschil kunnen maken voor dieren die eigenlijk geen kans meer hebben omdat ze òf niet meer berijdbaar zijn òf van zo ver moeten komen dat men daar niet al hun geld en energie in wil stoppen.

En zo kwam ik bij shetlanders uit :+ In eerste instantie zocht ik voor mijn paard Action een maatje. Omdat Action nooit is opgegroeid met soortgenoten gaf het altijd problemen wanneer ik hem samen zette met andere paarden. Maar door de jaren heen merkte ik dat hij wel heel voorzichtig was met alles dat klein is, kinderen, katten maar ook kleine pony's.

Toen kwam Bibi op mijn pad. Een shetlander die van veiling naar veiling is doorverkocht (en daar gaan ze niet altijd leuk met dieren om). Ze kwam bij mij met ernstige gebitsproblemen, ondergewicht, diarree, wormen en heeft als gevolg van deze problemen ook een longontsteking gekregen. Buiten de fysieke problemen heeft ze een nog groter mentaal probleem. Ik ben de enige die haar kan 'vangen', ze is heel angstig naar mensen. Inmiddels hebben wij tweetjes helemaal onze weg gevonden, voornamelijk het obstacle-course vindt ze fantastisch en dan komt ze helemaal uit haar schulp.

Daar ontstond het idee voor Bibi's Mini Rescue. Shetlanders een tweede kans geven in een mini-paradijsje bij mij <3 Onlangs is Chico aan de familie toegevoegd. Hij heeft jaren geleden een ernstige been fractuur opgelopen en is daardoor blijvend kreupel. Na röntgen foto's en overleg met dierenartsen en een chirurg hebben we besloten dat een rustig leven op de wei nog een goede optie voor hem is en hem niet onnodig lijden zou moeten geven. Het grotere probleem wat we nu hebben is dat hij een operatie aan zijn kaak zal moeten ondergaan.

Van beide shetlanders wist ik niets - geen leeftijd, geen naam, niet waar ze vandaan zijn gekomen, niks.
Mijn doel? Nog veel meer verwaarloosde shetlanders een fijn leven geven bij ons :j Onze avonturen kan je volgen op instagram @Bibisminirescue

Nou, geniet (hopelijk) van de foto's <3 Ik ben stiekem zo trots op mijn kleintjes!

Bibi (zit 10 maanden tussen deze foto's)
Afbeelding


Afbeelding

Ze heeft haar eerste wedstrijdje gewonnen *\o/* Obstacle course in hand
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Chico <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het ongelooflijk om te zien hoe lief Chico is, en hoeveel vertrouwen hij nog heeft in de mens. Hopelijk kan ik snel een vriendje voor hem vinden. Ik heb op de planning om ergens deze zomer naar een kill pen of veiling te rijden om weer en volgend projectje op te halen :j

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:31

Wat een lieverds! En heb je gelijk gevolgd op insta! Zo onwijs goed dat je dit wilt gaan doen voor de Shetlanders in Amerika. Zijn ze daar erg populair?
Heb zelf een Shetland pony en meerdere verzorg Shetlanders (waaronder de kudde van mijn pony) en ze zijn zo onwijs leuk!

Het verhaal van Bibi is zo onwijs sneu en verdrietig. Gelukkig is ze nu bij jou terecht gekomen!

EllyC

Berichten: 8138
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Mijn rescue voor mini pony's in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:41

Goed initiatief. Nu die amerikanen ook nog bijbrengen dat fokken met dwergsyndroom niet zo verstandig is. Wat zie je vaak gehandicapte kleintjes voorbij komen op social media. En het dan helemaal geweldig vinden.

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 16:43

Amerikaanse shetlanders zijn wel compleet een ander ras dan de onze in NL yaartje. Het zijn kruisingen van onze shet met de rankere mini paarden dus vandaar dat ze ook wat smaller gebouwd zijn. En er zijn er daar inderdaad heel veel van die in kill pens terecht komen ;(

Wat gaaf ts , als ik in Amerika had gewoond dan had ik dit misschien ook wel gedaan. Ik ben helemaal verknocht aan gewone shetlanders <3
Ik heb er 2 in de mini maat. Dus ik ga zeker volgen als je een volgtopic zou maken!

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 00:31

Dankjewel voor de lieve reacties <3

Bibi en Chico zijn inderdaad allebei ‘mini ponies’, mensen zijn hier beledigd wanneer je hun mini een Shetlander noemt :7 het maakt mij allemaal vrij weinig uit.

Ik merk vooral dat er nog veel onwetendheid is rondom de mini’s hier. Men denkt dat ze klein zijn en daardoor makkelijk/goedkoop in onderhoud, maar beseffen niet dat ze gewoon alle zorg nodig hebben die een groot paard ook nodig heeft. Dus veel verwaarloosde mini’s die dan op veilingen eindigen waar men er nog wat aan probeert te verdienen.

AnnickT

Berichten: 1469
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Mijn rescue voor mini pony's in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 08:18

Wat een leuk initiatief <3 Ik volg graag mee.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 09:18

Wat ze in Amerika shetlanders noemen is dan ook iets volledig anders als de shetlanders die wij hier kennen in Europa, google maar eens op ASPC, American Shetland pony.

De mini's die jij opvangt zullen AMHA/AMHR kruisingen zijn of misschien wel volle AMHA? American miniature horses? Ik heb trouwens ook niet graag dat ze mijn minipaarden, shetlanders noemen, het is toch wel een totaal ander ras met andere karakters/bouw. Maar inderdaad, ik hoor heel vaak dat de minipaarden op auctions terecht komen, waaronder zeker ook minipaarden die het dwergsyndroom hebben, die worden door onwetendheid zelfs heel duur verkocht omdat ze er zo schattig kunnen uitzien maar ze hebben enorm veel medische klachten en aandoeningen. Er is nu gelukkig een test voor en veel Europese fokkers maken daar goed gebruik van maar het valt me op dat ze in Amerika het nog steeds negeren en zelfs gaan fokken voor dwergen wegens hun populariteit op tiktok en zo, ik denk dan vooral aan Peabody en Thumbelina.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 19:52

Jorex schreef:
Amerikaanse shetlanders zijn wel compleet een ander ras dan de onze in NL yaartje. Het zijn kruisingen van onze shet met de rankere mini paarden dus vandaar dat ze ook wat smaller gebouwd zijn. En er zijn er daar inderdaad heel veel van die in kill pens terecht komen ;(

Wat gaaf ts , als ik in Amerika had gewoond dan had ik dit misschien ook wel gedaan. Ik ben helemaal verknocht aan gewone shetlanders <3
Ik heb er 2 in de mini maat. Dus ik ga zeker volgen als je een volgtopic zou maken!

Dank je wel voor je uitleg! Eigenlijk zijn het daar of wel gewoon mini paarden of kruising Shets?

Wat onwijs verdrietig en zo sneu zeg dat veel van de mini paarden daar in kill pens terecht komen ;( . Daar breekt mijn hart van als Shetlander/mini liefhebber. Sta er net zo in als jij. Had ik daar in Amerika gewoond had ik zo hetzelfde gedaan!

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mijn rescue voor mini pony's in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 15:23

Zie laureas boven je, het is een compleet ander ras dan wat wij hier in Europa een shetlander noemen. Zie de wiki, wel de Engelse versie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/American_Shetland_Pony

Christine dat is zo sneu, maar inderdaad mensen daar zullen ze eerder als een soort veredelde hond zien dan een volwaardig paard en vervolgens weer weg doen als ze er problemen mee krijgen. Zo volg ik ook rescues op YouTube en die nemen dus ook regelmatig een batch minis mee die vervolgens door gaan naar een speciale mini opvang.

_Christine

Berichten: 6363
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: USA (NC)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 15:33

@ Jorex, welke accounts zijn dat? Ik ben benieuwd waar ze zitten!

Ik ben er al wel achter dat het gebit van mini ponies beduidend slechter is dan het gemiddelde paard wat ik in handen heb gehad. De tandarts van mijn paarden/mini's hier gaf dat ook aan. En dan zijn de kosten voor medische behandeling hier ook nog even 3x hoger dan wat ik in NL gewend was. Dat geeft opzich niet, maar dat is wel weer een extra factor waardoor zoveel mini's en paarden op veilingen of kill pens terecht komen. Het houden van een paard is hier echt enorm duur.

Even ter illustratie, ik betaalde 2 weken geleden $660 voor het bijwerken van de tanden van Bibi en Chico. :Y) Dat was gewoon de kosten voor een basisbehandeling en niets extra's.

Marilu
Berichten: 1248
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Mijn rescue voor mini pony's in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 16:54

Geweldig dat je dit voor hen wil en kan doen ! Deze twee diertjes zien er alvast erg gelukkig uit bij jou !

Spijtig dat dieren toch nog altijd zo snel 'bij het oud vuil gezet worden' door veel mensen.

JorexJarig

Berichten: 9969
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mijn rescue voor mini pony's in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:38

Pfft dat zijn echt enorm hoge bedragen. Ik volg oa horse plus humane society ( https://www.horseplushumanesociety.org/ ) en die lappen de minis dus eerst op zodat ze daarna op transport gaan naar een speciale mini rescue en daar vandaan worden minis dan weer door mensen geadopteerd. Maar die komen ook echt verschrikkelijk veel leed tegen oa veel tw's, trekpaarden en afgedankte paarden van de Amish die zij dan "the last act of kindness" moeten geven. ;(

Picopico
Berichten: 889
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 17:51

Wat goed dat je dit doet!

Jorex schreef:
Amerikaanse shetlanders zijn wel compleet een ander ras dan de onze in NL yaartje. Het zijn kruisingen van onze shet met de rankere mini paarden dus vandaar dat ze ook wat smaller gebouwd zijn. En er zijn er daar inderdaad heel veel van die in kill pens terecht komen ;(

Amerikaanse Shetlanders zijn gekruisd met Hackney's en Arabieren, vandaar dat ze ook wat groter zijn dan de 'gewone' Shetlander, zo rond 112 cm.

gerlindie

Berichten: 4646
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Mijn rescue voor mini pony's in de USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 15:15

Dat is inderdaad het dubbele bedrag van hier in NL (daar zijn de prijzen ook gestegen)
Die rankere mini's hebben inderdaad vaker gebitsproblemen; die kiezen passen gewoon minder goed in zulke smalle bekjes, waardoor er eerder verschuivingen etc optreden :j