Cobus: de weg naar herstel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Cobus: de weg naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-23 19:36

Begin dit jaar kregen we de schrik van ons leven... Cobus (v. Tsjalle 454) stond met een dik been in de wei... niet zomaar een dik been, maar een echt heel erg dik been. Volgens de veearts die erbij hadden gehaald, was het een verstuiking. In overleg geen boxrust, maar gewoon in de kudde laten lopen, en rust, rust en nog eens rust. We mochten wel wandelen, maar niet rijden. Na 2 maanden was zijn been wel aanzienlijk dunner geworden, maar nog steeds te dik voor het mooie, dus hebben we een andere veearts naar stal laten komen, met een mobiele röntgenapparaat.

Op de foto's was een reactie op zijn scheenbeen te zien, het leek wel of hij er een trap tegenaan had gehad.... het was geen breuk, maar een soort van vastzittend "uitstulpinkje". De foto's zijn ter beoordeling en advies nog naar Paardenkliniek Wolvega doorgestuurd, want het klinisch beeld klopte niet helemaal met wat de foto's lieten zien. Om precies te zijn: Cobus liep niet kreupel, alleen wat stijfjes... maar dat is natuurlijk niet zo gek, als je spronggewricht aanzienlijk dikker is dan wat het hoort te zijn. Het advies was opereren, en daarna injecties... Dat advies volgen we op... Cobus is 23 mei naar Wolvega gebracht door een geweldig lief stalgenootje, 24 mei is hij geopereerd en 25 mei was hij weer thuis.



Toen begon het allermoeilijkste: absolute boxrust. Cobus is gewend om 24/7 buiten te staan, het hele jaar door. Zolang er andere paarden op stal stonden, was het wel okay... Cobus schikte zich naar zijn lot. Helaas was het eind mei al prachtig weer, dus de paarden gingen allemaal de wei op en Cobus bleef alleen achter... hij bleef maar rondjes draaien in zijn box, tegen de wanden schoppen, bokken en steigeren... niet bevorderlijk voor zijn geopereerde been. Ik kon het niet meer aanzien en onze stalgenootjes ook niet... dus hebben 2 stalgenootjes geholpen hun winterverblijfje "Cobus-klaar" te maken: ze hebben het verharde deel van de paddock met schuilstalletje afgezet met draad, zodat hij niet het zand op kon, en ze hebben geholpen om Cobus van de stal naar de paddock te brengen... 700 kilo paard dat naar buiten wil in bedwang houden, is een hele klus ;) Ik heb een ander paard uit onze kudde gehaald, en ze staan nu samen in het winterverblijfje. Cobus was meteen rustig, dit is wat hij wou... lekker buiten, met een vriendje... of in dit geval: een vriendinnetje.

Nog op stal.. hij had de, naar mijn mening, mooiste box van stal gekregen

Afbeelding

Afbeelding

Ik zat toen zo'n beetje de hele dag op stal, om Cobus in de gaten te houden, en proberen rustig te houden als hij uit zijn dak ging

Afbeelding

Hier stonden de paarden net 2 minuten in het afgezette stukje paddock
Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/NxVcGa.jpg

Afbeelding

Kijk ze eens genieten <3

Afbeelding

Afbeelding

https://boktimg.nl/img/m/UMzgcy.jpg


Om het herstel en behoud van het gewricht voor de toekomst te bevorderen, moet Cobus nog geïnjecteerd worden met ALPHA 2EQ. Hiervoor moest bloed worden afgenomen, dus Paardenkliniek Wolvega is bij ons op stal geweest hiervoor. Ze waren overigens heel tevreden over het stukje paddock.

Afbeelding

Afbeelding

Het bloed mocht niet stollen, dus het moest op een rollerbank in de auto
Afbeelding

We mochten Cobus er nog een strookje zand bij geven, en daar maakten beide paarden meteen dankbaar gebruik van
Afbeelding

Afbeelding

We mochten beginnen met rustig opbouwen van ruimte erbij geven, want Cobus is geen gekkenhuis. Tuurlijk, hij is en blijft een paard, maar hij gedraagt zich prima, dus inmiddels hebben ze er nog een stukje zand bijgekregen.

Mijn man rijdt morgen (maandag) naar Wolvega om het geprepareerde bloed op te halen. We moeten het in de vriezer bewaren. Komende donderdag krijgt hij zijn eerste injectie. In week 5 of 6 na de operatie krijgt hij er nog een, in week 8 of 9 ook... en daarna nog 3 maanden lang 1x per maand.

Cobus geniet ondertussen van de buitenlucht, de extra ruimte en het gezelschap dat hij heeft... en natuurlijk ook van mij :P Ik ga 2-3x per dag nog even kijken of hij en het andere paard er nog goed bij staan, en dan valt er natuurlijk ook altijd wat te vreten te halen :Y)

https://boktimg.nl/img/m/0YE8lP.jpg

Afbeelding


maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Cobus: de weg naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:42

Wat super goed hoe jij oplossingen zoekt!!

Op naar een spoedig herstel

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Cobus: de weg naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 20:12

Succes met het herstel! Fijn dat jullie zo’n mooi plekje voor hem maken!

SkoganJarig

Berichten: 792
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: Cobus: de weg naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 00:47

Sterkte met de herstel. Hij ziet erg lief uit. :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Cobus: de weg naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-23 07:53

Dank jullie!

gairylove123
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-05-23
Woonplaats: breda

Re: Cobus: de weg naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 09:21

leuke foto`s en filmpjes:) :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Cobus: de weg naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 21:19

Dank je!

Ik ben al aan het aftellen… over 2,5 - 3 weken mag Cobus weer in de kudde <3 *\o/*

gairylove123
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-05-23
Woonplaats: breda

Re: Cobus: de weg naar herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:46

echt dat is een goed voor uit zicht hè :) banjer