Monster gaat los!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:59

Ik heb een filmpje gezien toen je dit dier net had en toen zag het er veel beter uit. Meer bespiering, meer glans en veel voller.

Kan best dat het door omstandigheden nu anders is en dat is lastig als je het niet opgelost krijgt. Maar het dier lijkt eerder 19 dan 9 in mijn ogen. En dat is jammer want het is een prachtig paard. :-)

Ik hoop dat je iets gaat vinden waardoor het weer wat meer in de oude vorm komt. :-)

xSCWx
Berichten: 7068
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:11

Ik vind het een prachtig paard :j

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 23:41

Joh, dat het nog niet is waar we moeten zijn weten wij ook :)

Het is work in progress, en dat kost simpelweg tijd. Overigens is dat filmpje van voor de blessure, en die boxrust is echt het stomste geweest wat ik had kunnen doen, werkelijk....... daar leer je van de voor volgende keer (die hopelijk niet komt) zo dramatisch ingevallen...... en het filmpje ziet er redelijk uit maar paard had al ondergewicht toen hij bij mij kwam. Filmpje vertekende ook wel.

Toen paard een beetje weer op gewicht was kwam die blessure dus.

Ik weet van een vriendin van me dat paard is werkelijk 100 kg afgevallen in een paar weken door boxrust ook. Pijn en stress vreten energie en gewicht erop krijgen is 1 (al heb je die kilo's er ook niet zo maar op) maar dan de spieren terugkrijgen is definitely nog een heel ander hoofdstuk.

Het kost gewoon allemaal tijd en dat is normaal :) maar het gaat wel degelijk de goede kant op. De beweging is veel beter, bijna op zijn oude niveau en de spieren gaan er vanzelf weer komen :)

Thanks SCW :D

KootMiraDrum

Berichten: 8331
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 00:36

Foto 2 en 3 zie je die spieren hardstikke goed zitten, doet me denken aan van die plaatjes waar je met stoepkrijt de spieren op het paard tekent.
Lekker dier, duidelijk met een eigen mening! :9

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 00:45

Lief, thanks <3

prompter

Berichten: 11244
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:43

Ik vind het een prachtig paard met veel uitstraling. De bespiering naast de ruggengraat - vooral naast de schoft - kan beter, maar ik begrijp dat daar aan gewerkt wordt :)

7September
Berichten: 95
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:53

Prachtig paard met uitstraling en karakter ;). Ik heb je volg topic (start eind 2021) gevolgd (in stilte) en ben erg benieuwd hoe het jullie nu vergaat.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:00

Ik blijf me er telkens over verbazen hoe mensen maar elke keer hun mening geven.
Het is een paard in beweging, dat betekend aan en ontspanning van spiergroepen. Bij veel foto’s loopt hij met protractie van het voorbeen en extensie van de bovenlijn. Dit betekend een caudaal translatie van de scapula en wegdrukken thoracaal. Dan kun je niks zeggen over een eventueel “gat” in de bespiering.
Als je hier echt een oordeel over wilt geven moet je dit beoordelen vanaf een standfoto en daarbij ook een gedegen palpatie uitvoeren.

Wat ik zelf veel interessanter vind is de algemene indruk van het paard. En zo vanaf de foto lijkt deze erg positief. Een ontspannen paard zonder pijnsignalen in zijn gezicht.

Als ik het zo lees ben je hard aan het werk TS en ik wil je hiervoor complimenten geven! Wat meer positiviteit zal de paardenwereld goed doen, laten we daar samen met elkaar mee beginnen…

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:05

PipMarly schreef:
Ik blijf me er telkens over verbazen hoe mensen maar elke keer hun mening geven.
Het is een paard in beweging, dat betekend aan en ontspanning van spiergroepen. Bij veel foto’s loopt hij met protractie van het voorbeen en extensie van de bovenlijn. Dit betekend een caudaal translatie van de scapula en wegdrukken thoracaal. Dan kun je niks zeggen over een eventueel “gat” in de bespiering.
Als je hier echt een oordeel over wilt geven moet je dit beoordelen vanaf een standfoto en daarbij ook een gedegen palpatie uitvoeren.

Wat ik zelf veel interessanter vind is de algemene indruk van het paard. En zo vanaf de foto lijkt deze erg positief. Een ontspannen paard zonder pijnsignalen in zijn gezicht.

Als ik het zo lees ben je hard aan het werk TS en ik wil je hiervoor complimenten geven! Wat meer positiviteit zal de paardenwereld goed doen, laten we daar samen met elkaar mee beginnen…


Fijne post. Ik begon al te twijfelen aan mezelf, want net als jij ben ik positief en zie een blei ei op de foto.
Zelfs na tig keer kritisch terugkijken vanwegevalle kritische commentaren. Dus ik ben blij met je post en het ook met je eens, ben meer leek als jij.

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:07

Tja, ik zie ook zeker verbetering. Ook in uitstraling, vachtconditie (ja goh, wellicht vertekend de wintervacht, maar toch).
Ook paarden die wellicht wat pech hebben gehad op gebied van gezondheid mogen door hun trotse baasjes geshowd worden en ik vind dat dit niet zoveel ophef hoeft te geven. Dat het niet perfect is ziet TS volgens mij wel in. Het zijn eerlijke foto's.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:09

Ik ga mee met de post van PipMarley.

Als mijn draver zo ligt te rennen met staart erop ziet hij er ook schraler uit dan wanneer hij rustig staat te eten.

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:10

PipMarly schreef:
Ik blijf me er telkens over verbazen hoe mensen maar elke keer hun mening geven.
Het is een paard in beweging, dat betekend aan en ontspanning van spiergroepen. Bij veel foto’s loopt hij met protractie van het voorbeen en extensie van de bovenlijn. Dit betekend een caudaal translatie van de scapula en wegdrukken thoracaal. Dan kun je niks zeggen over een eventueel “gat” in de bespiering.
Als je hier echt een oordeel over wilt geven moet je dit beoordelen vanaf een standfoto en daarbij ook een gedegen palpatie uitvoeren.

Wat ik zelf veel interessanter vind is de algemene indruk van het paard. En zo vanaf de foto lijkt deze erg positief. Een ontspannen paard zonder pijnsignalen in zijn gezicht.

Als ik het zo lees ben je hard aan het werk TS en ik wil je hiervoor complimenten geven! Wat meer positiviteit zal de paardenwereld goed doen, laten we daar samen met elkaar mee beginnen…




Het is gewoon zonde om te zien in vergelijking met hoe het dier was.

Maar goed, hopelijk kan ze hier weer komen nu de boxrust voorbij is. Je kan niet alles van te voren weten natuurlijk. :)
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 09-05-23 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd, geen toestemming van eigenaar voor plaatsen van deze foto's

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:13

Ik zie een blij ontspannen paard dat herstellende is na een terugslag door blessure. Niet zo raar dat ze dan in minder strakke vorm zijn dan voor de blessure... En volgens mij is hij in hele goede handen bij TS dus die vorm komt heus wel goed.

Rocamor

Berichten: 10957
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:15

PipMarly schreef:
Ik blijf me er telkens over verbazen hoe mensen maar elke keer hun mening geven.
Het is een paard in beweging, dat betekend aan en ontspanning van spiergroepen. Bij veel foto’s loopt hij met protractie van het voorbeen en extensie van de bovenlijn. Dit betekend een caudaal translatie van de scapula en wegdrukken thoracaal. Dan kun je niks zeggen over een eventueel “gat” in de bespiering.
Als je hier echt een oordeel over wilt geven moet je dit beoordelen vanaf een standfoto en daarbij ook een gedegen palpatie uitvoeren.

Wat ik zelf veel interessanter vind is de algemene indruk van het paard. En zo vanaf de foto lijkt deze erg positief. Een ontspannen paard zonder pijnsignalen in zijn gezicht.

Als ik het zo lees ben je hard aan het werk TS en ik wil je hiervoor complimenten geven! Wat meer positiviteit zal de paardenwereld goed doen, laten we daar samen met elkaar mee beginnen…


Nou, dan ben ik blij voor Ava en haar knappe paard dat er dus niks aan de hand is. Bovenlijn komt wel weer met het juiste voer en de juiste training.

7September
Berichten: 95
Geregistreerd: 20-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:18

PipMarly schreef:
Ik blijf me er telkens over verbazen hoe mensen maar elke keer hun mening geven.
Het is een paard in beweging, dat betekend aan en ontspanning van spiergroepen. Bij veel foto’s loopt hij met protractie van het voorbeen en extensie van de bovenlijn. Dit betekend een caudaal translatie van de scapula en wegdrukken thoracaal. Dan kun je niks zeggen over een eventueel “gat” in de bespiering.
Als je hier echt een oordeel over wilt geven moet je dit beoordelen vanaf een standfoto en daarbij ook een gedegen palpatie uitvoeren.

Wat ik zelf veel interessanter vind is de algemene indruk van het paard. En zo vanaf de foto lijkt deze erg positief. Een ontspannen paard zonder pijnsignalen in zijn gezicht.

Als ik het zo lees ben je hard aan het werk TS en ik wil je hiervoor complimenten geven! Wat meer positiviteit zal de paardenwereld goed doen, laten we daar samen met elkaar mee beginnen…


Eens!

En vergeet niet: Een foto is en blijft een momentopname en dat is vanaf een computer/laptop/telefoon toch lastig(er) te beoordelen. Wij zien het paard niet dagelijks, wij zien niet hoe druk TS bezig is met haar paard. Dit lezen we alleen.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:34

Elisa2 schreef:
PipMarly schreef:
Ik blijf me er telkens over verbazen hoe mensen maar elke keer hun mening geven.
Het is een paard in beweging, dat betekend aan en ontspanning van spiergroepen. Bij veel foto’s loopt hij met protractie van het voorbeen en extensie van de bovenlijn. Dit betekend een caudaal translatie van de scapula en wegdrukken thoracaal. Dan kun je niks zeggen over een eventueel “gat” in de bespiering.
Als je hier echt een oordeel over wilt geven moet je dit beoordelen vanaf een standfoto en daarbij ook een gedegen palpatie uitvoeren.

Wat ik zelf veel interessanter vind is de algemene indruk van het paard. En zo vanaf de foto lijkt deze erg positief. Een ontspannen paard zonder pijnsignalen in zijn gezicht.

Als ik het zo lees ben je hard aan het werk TS en ik wil je hiervoor complimenten geven! Wat meer positiviteit zal de paardenwereld goed doen, laten we daar samen met elkaar mee beginnen…



[ [url=m/WbYF8b.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YYTK17.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is gewoon zonde om te zien in vergelijking met hoe het dier was.

Maar goed, hopelijk kan ze hier weer komen nu de boxrust voorbij is. Je kan niet alles van te voren weten natuurlijk. :)


Ik vraag me dan toch af waarom je het zonde vind? Wat jij ziet waarom het paard daar beter lijkt?

Zelf zie ik 2 betere punten:
1. Is inderdaad het “gat” in de schoft, maar nogmaals is dat eigenlijk bij het bewegende paard niet te beoordelen. Dit gat wordt gevuld door de trapezius/rhomboideus/spinalis en longissimus en als het paard inderdaad vanwege een blessure een tijd heeft stil gestaan is het niet raar dat deze spieren tijd nodig hebben om zich weer te ontwikkelen. Het paard gebruikt deze namelijk bij laag cervicale extensie en hoog cervicalw flexie oftewel oprichting.
2. Het paard lijkt misschien wat “voller” maar ik zou hem een BCS van 6 geven en op de foto’s van de openingspost een BCS van 5.

Wat ik uit de foto’s van de openingspost echt beter lijk te vinden is de verdeling van bespiering voorhand, middenhand en achterhand. Deze lijkt mooi in evenwicht.
Ook vind ik de onderlijn een stuk beter, buiklijn loopt mooi van olecranon naar knie wat in die andere foto’s minder lijkt. Dit resulteert ook in een vloeiendere belijning van de wervelkolom.
En tot slot vind ik de gluteus medius en biceps femoris velen malen beter ontwikkeld.

Maar nogmaals, ik zeg lijkt omdat je voor een echt juiste beoordeling naast het paard moet staan en dan een gedegen onderzoek met inspectie en palpatie zou moeten doen.

Ik denk dat het belangrijk is dat iedere paarden eigenaar kritisch naar zijn eigen paard blijft kijken en zich daarbij de vraag stelt: is mijn paard happy, of kan ik het beter doen?

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:53

Elisa2 schreef:
PipMarly schreef:
Ik blijf me er telkens over verbazen hoe mensen maar elke keer hun mening geven.
Het is een paard in beweging, dat betekend aan en ontspanning van spiergroepen. Bij veel foto’s loopt hij met protractie van het voorbeen en extensie van de bovenlijn. Dit betekend een caudaal translatie van de scapula en wegdrukken thoracaal. Dan kun je niks zeggen over een eventueel “gat” in de bespiering.
Als je hier echt een oordeel over wilt geven moet je dit beoordelen vanaf een standfoto en daarbij ook een gedegen palpatie uitvoeren.

Wat ik zelf veel interessanter vind is de algemene indruk van het paard. En zo vanaf de foto lijkt deze erg positief. Een ontspannen paard zonder pijnsignalen in zijn gezicht.

Als ik het zo lees ben je hard aan het werk TS en ik wil je hiervoor complimenten geven! Wat meer positiviteit zal de paardenwereld goed doen, laten we daar samen met elkaar mee beginnen…



[ [url=m/WbYF8b.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YYTK17.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is gewoon zonde om te zien in vergelijking met hoe het dier was.

Maar goed, hopelijk kan ze hier weer komen nu de boxrust voorbij is. Je kan niet alles van te voren weten natuurlijk. :)


Misschien ben ik de enige die het niet oke vind dat een ander foto’s plaatst van andermans paard?

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:17

Vind je dat ook niet netjes in discussie topics? Want half bokt staat vol met foto's van andere paarden. En die zijn dan zelfs niet door de eigenaren zelf op bokt gezet.

Ts, de boxrust is toch al best lang geleden? Ik moet zeggen dat ik de conditie ook achter vind blijven en de bespiering op bepaalde plekken ook. Daarvan zou je juist verwachten dat ze met goede training al meer zouden zijn.
Aan laten komen kost tijd, ja. Maar zo lang zou het niet moeten duren als een paard verder gezond is. Net als de bespiering, boxrust is daar enorm rot voor, maar het is in mijn ogen niet verkeerd dat mensen er opmerkingen over maken. Zodat je wel kritisch blijft op de training en hoe lang de opbouw ervan duurt, zodat je eventueel wat aan kan passen.

En dat moet je natuurlijk wel los zien van het mentale gedeelte, meer tevreden en relaxed is fantastisch. En echt een overwinning.

Captain

Berichten: 21412
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:22

Heb even terug gelezen en de boxrust was in januari 2022, dat is bijna anderhalf jaar geleden. Daar had ze al echt van bijgetrokken moeten zijn. Heb je al eens op tekorten getest in het bloed?

Ik ben het er zeker mee eens dat ze veel gelukkiger oogt, ik zie ook een blij paard!! :j

Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:25

Ik vind het paard er ook niet erg gezond uitzien. Vraag me ook af, heb je volgtopic een tijdje gevolgd TS, die boxrust was in jan/feb 2022 toch, of is hij later nog een keer op boxrust gegaan? een paard mag daar meer dan een jaar later echt niet meer zo schraal van zijn mijns inziens. Heb niet het idee dat iemand hier TS of het paard probeert af te katten, maar paard ziet er gewoon niet gezond uit . Daar mogen op een beschaafde manier best opmerking over gemaakt worden, zodat TS misschien kritisch kan kijken naar haar voerbeleid of wellicht het paard verder laten onderzoeken.

Niet wat je wil horen als je gewoon leuke kiekjes van je paard wil delen, maar soms zie je als eigenaar niet dat er iets mis is met je paard als je er al zolang tegen aan kijkt.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:38

Afbeelding

Kijkend naar de BCS is dit paard echt 4-5 niet lager. Dat is gemiddeld en netjes.
Het is absoluut heel belangrijk om kritisch te zijn, maar met verstand en respect denk ik.
Ik ken TS niet en heb TS niet gevolgd dus kan daar geen uitspraak over, maar als het echt beter kan is het denk ik ook belangrijk aan te geven hoe iemand dit kan doen en niet alleen dat het niet goed is.
Kennis delen, niemand weet alles!

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:51

Even voor mijn beeldvorming: wat is de toegevoegde waarde van enkel/voornamelijk de mindere punten benoemen en vervolgens vrijwel geen tips geven?

Wil je dan even je gelijk halen? Laten zien dat je het beter weet? TS te 'kakken' zetten?

Als je dan zo begaan bent/je mening belangrijk acht, geef dan ook wat tips. Dit is enkel iemand afzeiken, niet netjes.

Overigens, ik vind in berichten van Bokkers iets terugzoeken al niet zo netjes, foto's van een andere Bokker (opnieuw) online plaatsen al helemaal niet.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:57

De ribben moeten bij een 5 gevoeld kunnen worden en niet te zien zijn. Hier zijn ze duidelijk te zien, wat meestal op foto's juist lastiger is. Dus een 5 vind ik het al niet. Nu is het vooral veel bespiering wat ik beter zou willen zien, maar ook dat zou niet zo lang moeten duren bij een gezond paard, met correcte voeding en training.

En advies geven, ts geeft zelf aan te weten hoe ze moet trainen en voeren. Daarnaast is advies geven lastig als je niet weet wat er nu gedaan wordt en wat het niveau is, plus dat dat online niet echt goed te doen is op een correcte wijze. Ik geef juist het advies om na te gaan waarom het zo lang duurt, want dat hoort niet. Is de voeding correct eb passend bij het paard? Is de training correct en passend bij het paard? Of moet je van eigen ideeën afwijken, omdat wat je nu doet niet of niet goed genoeg werkt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:13

Vergeet niet dat dit paard op de foto's zichzelf showt.

Als mijn draver zo loopt zie je zijn ribben ook hard. Ook als hij wat gestrest is zie je zijn ribben.
Maar als die gewoon rustig is is dit hoe mijn draver erbij staat.
Tevens is mijn fysiotherapeut vorige week geweest en heeft hij Dundee goedgekeurd ze was zeer tevreden over de vorderingen.
http://boktimg.nl/img/m/nucMFO.jpg

En hij is lange tijd zo geweest ondanks erg veel bijvoeren, onbeperkt ruwvoer en extra supplementen.
Deze foto is zelfs nog van februari dit jaar.
http://boktimg.nl/img/m/12mJE9.jpg
Laatst bijgewerkt door Sica op 09-05-23 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Fotos in link gezet

AlwaysH

Berichten: 11285
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Monster gaat los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:31

Wat een verschil zeg!