Shires in de herfst

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 23:11

Nou, een ITP topic, iets dat ik bijna nooit doe, maar nu een hele goede reden voor heb. Eind april kregel wij een nieuwe bijrijder/verzorgster er bij die ook wat hobby fotografie doet, zo leuk om op die manier hele mooie foto’s van mijn paarden te krijgen.

Mijn bijrijders hadden al een keertje samen de paarden op de foto gezet en deze heb ik groot ingelijst cadeau gekregen van ze. Dus bij deze mijn twee Shires:

1.
Duke • 9 jarige ruin • 179 cm
Afbeelding

2.
Pleun • 5 jarige merrie• 180 cm (en nog in de groei)
Afbeelding

Via het topic “Buitenritjes op de Sallandse heuvelrug” heb ik een paar jaar geleden Bokker MarliesV leren kennen. We hebben een paar keer afgesproken voor ritjes op de SHR. Het laatste jaar werd afspreken wat moeilijker gezien de gezondheid van de semi gepensioneerde Brandy, de pony van Marlies, maar aangezien ik toch 2 paarden paarden heb en Pleun inmiddels goed ingereden is, heb ik Marlies uitgenodigd eens bij ons te komen en samen met mijn paarden weg te gaan.

Vanwege het mooie herfstweer wilde ik ook nog graag herfstfoto’s of in ieder geval wat goede rij foto’s met Pleun hebben, de enige dag waarop mijn bijrijder/fotograaf kon was dezelfde dag als dat ik de buitenrit met MarliesV gepland had, dus dan gezellig met z’n beiden op de foto.

3.
MarliesV houdt de paarden even vast terwijl ik de fiets voor de fotograaf pak. Ja, ze zijn echt groot.
Afbeelding

En dan de foto’s

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Bij de eerste galop was Duke een beetje over enthousiast :D
Afbeelding

8.
En Pleun deed vrolijk mee
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Gelukkig is Duke meestal braaf
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Racen door het bos
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Sprongetje
Afbeelding

En nog een filmpje

https://www.instagram.com/reel/CkoOwgXI ... MyMTA2M2Y=

Zo, 15 foto’s kiezen is moeilijk, maar jullie begrijpen vast dat ik heel blij ben met het resultaat.
De foto’s zijn gemaakt door Marlies M fotografie, dit is haar instagram account:
https://instagram.com/marliesm_fotograf ... MyMTA2M2Y=

MarliesV en MarliesM, dank jullie wel voor de gezellige dag!
Laatst bijgewerkt door Daphara op 16-11-22 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15235
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:15

Het was echt super leuk en gezellig.

Je hebt twee kanonnen van paarden <3 , zo groot maar zo braaf en lief,en super opgevoed.

Thanks voor de leuke rit en blij met de foto's.

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:48

Wat een heerlijke foto's!

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 09:55

Wat een prachtpaarden heb jij! En zo te zien hebben jullie samen een hoop plezier. :)

Captain

Berichten: 21409
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:01

Geweldige foto's! _O_

Bentuh

Berichten: 3441
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:56

wauw het plezier straalt er echt af.

en wat zijn ze groot!!! lijkt mij heel gaaf.. je moet alleen denk wel vaak bukken voor laag hangende takken. HAHA

Daihyo

Berichten: 88090
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:00

Wat een buffels, geweldig <3

Neon

Berichten: 4939
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:03

Wat een gave paarden en foto's <3 heel tof dit... moet toch ook wel heel erg gaaf zijn om met zo'n paarden door de bossen te galopperen :D

xSabineW
Berichten: 55
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Brabant

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:16

Wat een schitterende paarden! En de foto's zijn ontzettend leuk.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:20

Wat een heerlijke foto's! Lijkt me een machtig gevoel om op zulke dieren te zitten, ze zijn prachtig!

DemiSisa

Berichten: 1052
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:40

Wat een prachtige paarden. Wat een gevoel moet dat geven om op zulke machtige dieren te rijden! :)

Kashmino
BFB 2023 winnaar

Berichten: 968
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Nijmegen/Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:47

Ik blijf de foto's leuk vinden, het plezier straalt er vanaf! Het was ook echt een super gezellige dag :)

Ben nog steeds onwijs blij dat ik je knappe paarden mag verzorgen en fotograferen :D

thequeensmum
Berichten: 3566
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:00

Mooie foto’s hoor. Idd, zal geweldig zijn om met die tanks door het bos te galopperen.
Foto 7 staat Duke echt heel goed op, die mooie, lange, wapperende manen. Práchtig

Granoek
Blogger

Berichten: 10482
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:23

Heeeel mooi! <3 voor mijn gevoel is pleun echt nog 1,5

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 14:27

Iedereen super bedankt voor de complimenten! Ik ben ook heel blij met de foto's en ik zal er vast wat af laten drukken, hoewel ik nog niet kan kiezen welke.


Kashmino schreef:
Ik blijf de foto's leuk vinden, het plezier straalt er vanaf! Het was ook echt een super gezellige dag :)

Ben nog steeds onwijs blij dat ik je knappe paarden mag verzorgen en fotograferen :D


Aha, dit is dus je Bokt account :D
Wij zijn ook heel blij met jou hoor, ook zonder camera, maar dat weet je wel.


thequeensmum schreef:
Mooie foto’s hoor. Idd, zal geweldig zijn om met die tanks door het bos te galopperen.
Foto 7 staat Duke echt heel goed op, die mooie, lange, wapperende manen. Práchtig



Ja, vooral MarliesV haar gezicht is leuk, "Hoooooooooooo...." 8-)


Neon schreef:
Wat een gave paarden en foto's <3 heel tof dit... moet toch ook wel heel erg gaaf zijn om met zo'n paarden door de bossen te galopperen :D


Soms begint een aardbeving alarm te loeien. _O-


Bentuh schreef:
wauw het plezier straalt er echt af.

en wat zijn ze groot!!! lijkt mij heel gaaf.. je moet alleen denk wel vaak bukken voor laag hangende takken. HAHA


In het voorjaar gaan we regelmatig een rit langs de standaard route "snoeien", mesje mee in de laars en dan vanuit het zadel onder laaghangende takken de boel afbreken/ vrij maken. Worden ze lekker mak van (ze staan vaak op uitstekende takken te kauwen terwijl wij aan het snoeien zijn) en als wij er vrij onderdoor kunnen, dan kan iedereen er door.


Granoek schreef:
Heeeel mooi! <3 voor mijn gevoel is pleun echt nog 1,5


Haha, ja he, ze is alweer 5 jaar en begint een heerlijk paard te worden om te rijden, zoveel voorwaartse drang, dat je met het rijden eerder de rem er op hebt dan je been er aan.
Ze heeft altijd zin om te racen, galopperen vind ze heerlijk en ze kan zelf zo boos als worden, als een kleuter die haar zin niet krijgt, wanneer ze niet mag galopperen waar we dat normaal wel doen. We hebben op de standaard rit een stuk van bijna 2 km zandpad, tussen de golfbanen door (staat ook op het filmpje boven in de link) met vrij weinig bochten en altijd goed begaanbaar zand, nou ze wordt al ongeduldig als we in de buurt van dat pad komen. Laatst was iemand met paard en wagen mee op buitenrit en mocht ze dus niet galopperen daar, mevrouw werd zo boos als een kleuter, wilde vervolgens Duke een mep verkopen uit frustratie (wat ik nog net kon voorkomen) en heeft bijna de hele 2 kilopeter in piaffe gelopen met een druk zwaaiende staart. Ik zie daar de humor wel van in en een beetje kleuter gedrag mag, ze is pas 5 jaar.

Inmiddels pak ik haar ook al alleen mee op rit, dat vind ze nog wat spannend, maar ze doet het eigenlijk super braaf, wel vind ze het dan nodig om naar elk mens in het bos keihard te hinniken, waardoor we nietsvermoedende mensen regelmatig de stuipen op het lijf jagen als we van achter aan komen rijden en Pleun hun eerder ziet dan zij ons zien.


MarliesV schreef:
Het was echt super leuk en gezellig.

Je hebt twee kanonnen van paarden <3 , zo groot maar zo braaf en lief,en super opgevoed.

Thanks voor de leuke rit en blij met de foto's.


Je mag vaker mee hoor!

marley93

Berichten: 6041
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:17

Wàt een uitstraling heeft Duke, geweldig! <3 En Pleun mag er ook zeker zijn.
En dit is ook weer een mooi voorbeeld om te zien waar Bokt allemaal niet goed voor is wat betreft het leggen van contacten. :) Leuk dat dit zo kon en dat jullie zo'n lol hebben gehad!

HopeDreamer

Berichten: 972
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:28

Wauwww! <3

MarliesV

Berichten: 15235
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:13

Lief Daphara! Ga zeker nog eens mee. Al is het maar voor de gezelligheid!

Die foto is echt briljant, waarbij ik met meneer aan het commniceren ben, dat zo hard van stapel lopen niet helemaal de bedoeling is als je net 5 minuten verkering hebt :P

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:20

Wauw, wat zijn ze prachtig! Dat moet een machtig gezicht (en gevoel!) zijn, twee van die krachtpatsers zo in galop door het bos.

Wat voor zadel heb je op ze? Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn eigen tank, maar dat valt nog niet mee :))

miereneter

Berichten: 2583
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 19:03

Daphara schreef:
... wel vind ze het dan nodig om naar elk mens in het bos keihard te hinniken, waardoor we nietsvermoedende mensen regelmatig de stuipen op het lijf jagen als we van achter aan komen rijden en Pleun hun eerder ziet dan zij ons zien.

_O-

Prachtige foto's, schitterende paarden!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 03:03

Berdien schreef:
Wauw, wat zijn ze prachtig! Dat moet een machtig gezicht (en gevoel!) zijn, twee van die krachtpatsers zo in galop door het bos.

Wat voor zadel heb je op ze? Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn eigen tank, maar dat valt nog niet mee :))



Duke is wat overbouwd en heeft een onwijs hoge schoft, dus een goed passend zadel vinden voor hem was iets wat een uitdaging, maar nu zo’n 2 jaar een op maat gemaakte Symbion er op liggen.

Afbeelding

Ik heb in zijn groei periode eerst een K&M gehad, maar dat beviel niet goed. Ondanks dat Duke mega breed in de schouders is, is hij niet rond geribt, dat maakte de mogelijkheden wat betreft zadels weer wat beter te doen.

Voor Pleun heb ik een Fairfax Classic, op de 3e foto in de OP kun je het wel ongeveer zien, maar omdat Pleun drachtig is valt die een beetje weg vanaf deze hoogte, hieronder een betere foto van opzij.

Afbeelding

Het voordeel van Fairfax is dat deze goed aan te passen is en sinds Pleun dit zadel heeft, nu 10 maanden, is er al 3x een groter kopijzer in gezet. Mevrouw is in de groei en dan zijn deze aanpasbare zadels ideaal. Ze heeft er nu een “Extra wide” kopijzer in zitten en het lijkt er eindelijk op dat ze niet meer breder wordt. Nou ja, niet in de rug, haar buik zal de komende 6 maand nog even doorgroeien. :D
Duke had in zijn K&M een blauw kopijzer “medium wide” in zitten. Het is dus erg afhankelijk van de bouw en ontwikkeling van je paard welk zadel geschikt is.

Mijn tip, haal er een goede zadelpasser bij die meerdere merken in beheer heeft, probeer wat verschillende zadels uit. Ik zelf zit beter/lekkerder in de Symbion dan in de Fairfax, maar gezien dat Pleun nog behoorlijk in ontwikkeling was wilde ik een aanpasbaar zadel (en sowieso persoonlijke voorkeur voor geen blok/wrong op het zweetblad, maar er onder) en van de verschillende merken die ik getest heb; K&M, Wintec, Bates & Fairfax, vond ik de Fairfax veruit het beste.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 11:35

Wat een paarden zeg :wow: prachtig!

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:21

Daphara schreef:
Berdien schreef:
Wauw, wat zijn ze prachtig! Dat moet een machtig gezicht (en gevoel!) zijn, twee van die krachtpatsers zo in galop door het bos.

Wat voor zadel heb je op ze? Ik ben op zoek naar een zadel voor mijn eigen tank, maar dat valt nog niet mee :))



Duke is wat overbouwd en heeft een onwijs hoge schoft, dus een goed passend zadel vinden voor hem was iets wat een uitdaging, maar nu zo’n 2 jaar een op maat gemaakte Symbion er op liggen.

[ [url=m/YGsraq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb in zijn groei periode eerst een K&M gehad, maar dat beviel niet goed. Ondanks dat Duke mega breed in de schouders is, is hij niet rond geribt, dat maakte de mogelijkheden wat betreft zadels weer wat beter te doen.

Voor Pleun heb ik een Fairfax Classic, op de 3e foto in de OP kun je het wel ongeveer zien, maar omdat Pleun drachtig is valt die een beetje weg vanaf deze hoogte, hieronder een betere foto van opzij.

[ [url=m/4A6LCK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het voordeel van Fairfax is dat deze goed aan te passen is en sinds Pleun dit zadel heeft, nu 10 maanden, is er al 3x een groter kopijzer in gezet. Mevrouw is in de groei en dan zijn deze aanpasbare zadels ideaal. Ze heeft er nu een “Extra wide” kopijzer in zitten en het lijkt er eindelijk op dat ze niet meer breder wordt. Nou ja, niet in de rug, haar buik zal de komende 6 maand nog even doorgroeien. :D
Duke had in zijn K&M een blauw kopijzer “medium wide” in zitten. Het is dus erg afhankelijk van de bouw en ontwikkeling van je paard welk zadel geschikt is.

Mijn tip, haal er een goede zadelpasser bij die meerdere merken in beheer heeft, probeer wat verschillende zadels uit. Ik zelf zit beter/lekkerder in de Symbion dan in de Fairfax, maar gezien dat Pleun nog behoorlijk in ontwikkeling was wilde ik een aanpasbaar zadel (en sowieso persoonlijke voorkeur voor geen blok/wrong op het zweetblad, maar er onder) en van de verschillende merken die ik getest heb; K&M, Wintec, Bates & Fairfax, vond ik de Fairfax veruit het beste.


Bedankt voor je uitgebreide reactie! K&M heb ik op mijn jachtpaard gehad, vond dat een fijn zadel. Er ligt nu een Thorowgood op de tank, maar die ligt niet goed. Geen ruimte op haar schoft. En ze heeft niet eens veel schoft :+ Maandag komt de zadelpasser weer, die neemt dan weer meerdere zadels mee. Hoop er uit te kunnen komen, zadel ligt er net een maand op -O- Ze is 5,5 en nog vol in de groei. Een aanpasbaar zadel is dus een harde eis. Pas als ze 8 is durf ik te gaan denken aan iets wat op maat is gemaakt :=

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:28

Heerlijke foto's en prachtige machtige paarden :~

BloemBloem

Berichten: 16608
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Shires in de herfst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 14:38

Wat een brok geweld :D

Geweldig!