Liefde en dankbaarheid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Liefde en dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 13:01

Bokt vraagt om valentijns eerbetonen aan je paard of pony... Nou, daar hebben we eigenlijk geen oproepje voor nodig, maar het is altijd een leuk excuus :Y)

In 2019 begon mijn serieuze zoektocht naar een eigen paard, dat vooral bombproof en lekker makkelijk moest zijn voor buitenritten. In juni 2019, op de heetste dag van het jaar, ging ik kijken bij een leuke "mini fries" zo'n 3 uur verderop in Duitsland. Eerst anderhalf uur met de trein, dan nog een uur met de bus, en dan nog eens een half uur lopen :') Nouja, je moet er wat voor over hebben.

En daar stond ze dan, zo dik dat je haar vormen bijna niet eens kon zien, en lui... Maar ik was verliefd :')

Afbeelding

Ze werd goedgekeurd, en diezelfde week werd ze gebracht. Vele buitenritten volgden, maar ook het continue zoeken naar een geschikt(er) zadel, want die rug die was toch wel een geval apart..?

Na duizenden euros uitgegeven te hebben aan verschillende zadels die toch steeds niet passen, ben ik me gaan verdiepen in de anatomie en biomechanica van een paard. Inmiddels grap ik dat ik niet alleen een paard gekocht heb, maar ook heeeeeeel veel kennis. Het moeilijke is ook nog, dat ze nog nooit een pas verkeerd, verkrampt, of kreupel heeft gezet onder welk zadel of met welk tuig dan ook. Het is dus puur de theorie die zegt dat het zo niet verder kan/moet.

In het begin vervloekte ik het, en op een onbewaakt moment betrapte ik me er zelfs op te denken "als ik dit van tevoren had geweten, dan had ik haar nooit gekocht!" Ik wilde ten slotte een paard om mee buiten te rijden, niet om naar te kijken en te piekeren...

Maar ze heeft me nu al zoveel geleerd. Hoe ik assertief moet zijn en duidelijk moet maken wat ik wil, zonder daarbij over haar grenzen te gaan. Hoe leuk het kan zijn om ernaast te lopen in plaats van erop te zitten, vaak zelfs wel leuker! Wat er allemaal nog meer mogelijk is. Hoe en wanneer een zadel past. Hoe je alles opmeet en controlleert. Wat er eigenlijk allemaal gebeurd met een paard als wij erop rijden. Dat (correcte!) dressuur (of aan de hand of onder het zadel) niet alleen maar "mooi dansen voor de ruiter en de toeschouwer" is, maar goed voor het paard. Met andere woorden, dat de dressuur er is voor het paard en niet andersom. Als zij een "perfecte" pony was geweest, waar het eerste het beste zadel op gegooid kon worden en waar ik zonder verder nadenken mee had kunnen buitenrijden, had ik dit allemaal nooit geweten. Dan had ik dit allemaal niet hoeven weten.

Maar dit topic staat bij itp, niet bij klets-maar-wat-af, dus hierbij mijn eerbetoon aan mijn pony in foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat de toekomst brengt? Joost mag het weten. Misschien zit ik er ooit weer op, misschien ook niet. Misschien knallen we binnenkort als dressuur aan de hand duo, misschien ook niet. Misschien mag ze binnenkort gas geven voor de kar, misschien ook niet. Maar wat gaan we zeker wel? Kilometers maken en van elkaar genieten <3

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Liefde en dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:45

Ze is prachtig, en vast heel erg blij met een baas die zoveel van haar houdt......

Mirjam79

Berichten: 1735
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:46

Zo, een mooie inleiding voor nog mooiere foto's.
Een bijzondere band hebben jullie zo te zien. Ik kan mij voorstellen dat je in één klap verliefd was <3

Lelie2021

Berichten: 8
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Liefde en dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:12

Hele mooie foto's hoor ts

Anomien

Berichten: 7418
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Liefde en dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:15

Leuk beestje. Moest wel goed lezen na het zien van de eerste foto. Dacht er een shet in te zien.

Mooie lach heb je zelf trouwens!

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 14:23

Knert schreef:
Leuk beestje. Moest wel goed lezen na het zien van de eerste foto. Dacht er een shet in te zien.

Mooie lach heb je zelf trouwens!


Thanks! En ja, ze is ook wel een giga shet :') Ze is al vaker "Maxi Poow" genoemd _/-\o_

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Liefde en dankbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 09:40

Wat een knappe pony en hele mooie foto's van jullie samen. Jullie boffen met elkaar! Zit er wat Merens in?

tinkergirl89

Berichten: 1121
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:14

Op die eerste foto dacht ook ik eerst: "ach een shettie"
Maar <3 waauw wat een mooi dier zit daar onder!

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 10:35

nikysa90 schreef:
Wat een knappe pony en hele mooie foto's van jullie samen. Jullie boffen met elkaar! Zit er wat Merens in?

Ze is als 3 jarige uit een kudde Mérens in Frankrijk geïmporteerd ja :D maar helaas zonder papieren.


tinkergirl89 schreef:
Op die eerste foto dacht ook ik eerst: "ach een shettie"
Maar <3 waauw wat een mooi dier zit daar onder!


Dankjewel! <3

pien_2010

Berichten: 43657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:50

Prachtige foto's en de foto met de rode jurk van Nikki vd Kerf springt er voor mij bovenuit. Hang die maar boven je bed→ prachtige Nala met baasje <3

Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:57

Wat grappig, ik kwam vandaag je berichtje nog tegen op Facebook dat je iemand bedankte die jullie samen hadden gebracht :D jullie zijn een mooie combi <3