Murgese Mila ~ Één jaar samen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lilopippa

Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 20:12

Hallo :D

Bizar hoe snel de tijd is gegaan! Mila is zondag alweer 1 jaar bij mij <3
Even nog een klein paspoortje:

Officiële naam: Melissa di Sorangelo
Roepnaam: Mila
Geboren: 29/4/2016
Hoogte: 1.71
Ras: Murgese
Instagram: murgesemila

Mila is een Murgese merrie. De Murgese is een Italiaans ras en komen van oorsprong uit Zuid Italië. Ik heb Mila uit Italië over laten komen. Ze is momenteel de enige goedgekeurde merrie in Nederland.
In mijn zoektocht naar een geschikt paard ben ik veel rassen af gegaan maar uiteindelijk gevallen voor de Murgese. Ik ben nog steeds erg blij met die keuze. Het zijn zeker niet de makkelijkste paarden maar langzaam aan leren Mila en ik elkaar beter kennen. :j

Maart

[ITP] Murgese merrie Mila
Begin februari zag ik een advertentie van Murgese paarden voorbij komen. Ondanks dat ik nog niet opzoek was toch een berichtje gestuurd. 4 weken later was ik de eigenaar van mijn allereerste paard. En wat voor een <3
Een vriendin is deze maand langs geweest om foto's te maken. Mila heeft de beste opfok gehad die je kan bedenken! Bijna 3 jaar lang in een gemengde kudde in de bergen van Italie. Ze is alleen de kudde uit geweest voor de keuring. Hierdoor kende ze eigenlijk helemaal niks en was het maar de vraag hoe ze zou reageren op het verkeer en bos. Ze was gelukkig erg braaf en liet het allemaal maar over zich heen komen. Knap paard!
Afbeelding

April

Mila kende nog erg weinig (eigenlijk niks) Dus we begonnen met voetjes geven, vast staan, mee lopen aan een touwtje en dat soort dingen. Ze kwam er graag in je ruimte en liep letterlijk over je heen. Gelukkig ging het steeds beter. We begonnen deze maand met longeren en hebben haar verjaardag gevierd! Want ze werd deze maand 3 jaar! Haar wintervacht liet langzaamaan los en maakte plaats voor een glimvachtje vol met appeltjes <3

Afbeelding

Mei

Geralda van Winnie Photography kwam weer langs met haar camera. Deze keer ging een stalgenootje mee naar het bos. Verder kwam de tandarts deze maand en mochten de paarden de andere wei op! Lekker veel gras dus :j
Afbeelding

Juni

[ITP] Murgese Mila ~ 3 maanden in Nederland
In Juni heb ik Mila vrij laten springen. Mila is erg introvert en om haar zo blij en enthousiast te zien gaf echt zo een goed gevoel! Je zag echt een hele andere kant van haar *\o/* Het was ook weer tijd voor wat mooie foto's van SharonZwart

Afbeelding

Juli

[ITP] Murgese Mila ~ Samen op pad
Deze maand haar lekker vrij gegooid in de bak. Showen kan ze wel!
Afbeelding

Augustus

[ITP] Murgese Mila ~ Een half jaar samen
Een spannende maand. Ik ging een weekje op vakantie en besloot na heel lang twijfelen Mila naar de 24/7 weide te doen. Dit had ik veel eerder moeten doen, ze bloeide helemaal op en heeft het zo lekker gehad daar! Vaak als ik aankwam lag Mila heerlijk te slapen in de wei. Of ze kwamen met zijn drieen aangedraafd <3
Verder kwam Geralda deze maand een paar dagen. We hebben een schiktraining gedaan. Terwijl wij de ballonnen aan het opblazen waren hoorde we Mila achter ons met het zeil in haar mond wapperen :') Ook kwam mijn barebackpad binnen en deze hebben we meteen getest. Zo bijzonder om voor je eerst op je paard te zitten! De dag afgesloten met een hele gave shoot.

Afbeelding

Afbeelding

September

Mila toverde zichzelf deze maand om in mijn droom paard! naja een poging tot...Ze leek wel roan maar had gewoon liggen rollen in de klei :o snel van weiland gewisseld want ik kreeg haar niet schoon en ze kreeg er allemaal wondjes van...

Afbeelding

Oktober

De maand begon heerlijk. Ik heb wat vrij gewerkt met Mila maar vooral lekker geknuffeld. De hond ging bijna elke dag mee en die vond het heerlijk. Ook begon ze een lekker wintervachtje aan te maken. Aan het einde van deze maand werd Mila haar vriendje ingeslapen. Ze was er echt kapot van...

November

Mila was helemaal van slag na het verlies van haar vriendje. Ze hinnikte heel hysterisch als ik aankwam en als ik weg ging. Was alleen maar aan het zoeken zat niet goed in haar vel. Toen de andere ruin waar ze mee stond ook nog verkocht werd kon ze niet langer op de wei blijven en is ze terug gegaan naar de kudde. Helaas was het niet meer de happy en vrolijke Mila en had ze moeite met het vinden van haar plekje... Wel hebben we deze maand lekker een stuk gewandeld. We waren verdwaald dus uiteindelijk 2.5 uur onderweg geweest :D
Afbeelding

December

We zijn deze maand weer begonnen met wat grondwerk en longeren. Zo leerde ze crunches, begonnen we met de spaanse pas en pakte we het inparkeren weer op. Erg leuk om weer aan het werk te zijn!
Afbeelding

Januari

Deze maand kreeg ik een bericht dat Mila flink te grazen was genomen door een paard uit de kudde. Het filmpje was echt hartverscheurend -O- Hier heeft ze mentaal ook best een klap van gehad. Deze maand is mijn nichtje weer lekker mee geweest en ook de hond moest er weer aan geloven. Mila was zo ontzettend geduldig met haar <3
Afbeelding

Februari

Weer een leuke shoot gedaan in het bos met SharonZwart. Ze heeeel ongeduldig. Deze maand zat ze nog steeds niet 100% in haar vel. Zo liep ze weg als ik haar wilde pakken en bleef elke keer stil staan als haar mee wilde nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Maart

En dan maart! Mila is deze maand dus alweer een jaar hier. Ik kreeg een berichtje van een stalgenootje of ik mee met Mila en haar bijrijdpaard mee ging rijden. Dan kon ik haar zadel wel lenen. Uuuhm nee? Mila is onbeleerd en heeft nooit een zadel opgehad. Maar een paar dagen later kwam de zadelmaker dus oefenen met en zadel zou wel fijn zijn. Dus Mila het zadel opgedaan, deze leek eigenlijk wel heel goed te passen! Na wat stappen en draven ben ik toch opgestapt! Ze was echt super braaf maar stond liever stil. Stalgenootje wilde toch nog even naar buiten maar ik vond het wel goed geweest. Dus ben te voet er achteraan gegaan. Maar in het bos aangekomen was ze zo braaf dat ik toch maar ben opgestapt. En zo was onze aller eerste keer rijden meteen een buitenrit *\%/* Zo bizar en ongepland. Het gaf mij wel echt weer een boost weer verder te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Wat een jaar al! Zo leuk om het allemaal terug te zoeken. Ik ben heel benieuwd wat aankomend jaar gaat brengen. Ik kijk er naar uit :D

Ontzettend bedankt voor het kijken en tot de volgende keer :wave:

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:17

Hopelijk komt Mila er nu weer snel helemaal bovenop. Ik vind dat je op de foto's wel ziet dat ze niet helemaal goed in haar vel zit, na de dood van haar vriendje en daarna. Wel prachtig om haar zo te zien groeien van puppy naar weer wat meer paard. Wat een praaaaaaaachtige kop zit daar op trouwens, jezus zo mooi! Heel veel plezier samen!!

Mand

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-04-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:24

Ik volg jullie trouw op instagram en vind haar zo leuk! Echt helemaal mijn ding qua paard. Zo fijn dat het zo goed gaat qua inrijden en hopelijk voelt ze zich ook snel beter <3

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 20:33

Sneu dat ze zo uit haar huisje is na het verlies van haar vriendje :( je ziet het ook echt aan haar...


Blijf het een prachtig paard vinden :) op naar een mooie lente :) de zon het verse gras zal haar goed doen :)

lilopippa

Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 20:43

@neile
Bedankt voor het compliment! Ze was echt gebroken na het verlies. Ik wist dat het veel impact kon hebben op een paard maar zo veel had ik niet verwacht. Ze is echt ruim een maand in de stress geweest en heeft alleen maar gehinnikt. Lijkt heel lief als ze hinnikt als je aankomt maar ze doet het echt alleen in periodes van stress. Dit deed ze namelijk ook nadat ze aangevallen was :(:)
Dat ze afgelopen week opeens zo vrolijk was was dan ook echt ontzettend fijn. Ik weet zeker dat als ze het nog niet gewild had ik niet op had kunnen stappen. Maar zelf in het bos draaide ze perfect naar het opstapje (boomstronk :Y) ) Toe en bleef keurig staan.

@Sheehan
Bedankt! Zo leuk dat je ons op insta volgt!

@Neon
Inderdaad weer tijd voor de lente! Als alles goed gaat kan ze weer naar de 24/7 weide. Ik hoop dat dat haar goed gaat doen :)

chriske

Berichten: 2781
Geregistreerd: 14-03-11
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:22

Oh Mila, wat is ze prachtig <3

wessel6

Berichten: 52
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Twente

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:38

Een jaar alweer? Ik weet nog dat ik vorig jaar jullie topic aanklikte en dat ik meteen een screenshot maakte van haar prachtige hoofd met de naam van het ras erbij, een Murgese. Wauw! dat moest ik onthouden voor een verre toekomst. En hier zijn jullie weer. Ik vind jullie mooi bij elkaar passen, en ik wens jullie heel veel plezier en gave avonturen toe :D

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:50

Ongelofelijk, wat een machtig mooi dier is het.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:10

Prachtig dier!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:29

Wat een bijzonder paard. Het klinkt alsof jullie een goede band hebben.

Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:44

Prachtig dier! Volg je Jolanda Adelaar op YouTube? Zij heeft een murgese hengst waarmee ze dressuur rijdt.

lilopippa

Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 08:39

@wessel6
Ahh zo lief <3 Mocht je zelf toe zijn aan een paard en echt voor een Murgese willen gaan dan ben je welkom om een keer te komen kijken!

@Renee1991 @Def
Bedankt :D

@senna21
Jaa echt wel! We zijn er alleen nog lang niet. Ze heeft echt een heel eigen karakter wat soms moeilijk te lezen is.

@Nettie007
Jaa zeker. Hoop ooit nog op een veulentje <<)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:53

lilopippa schreef:
Ze leek wel roan maar had gewoon liggen rollen in de klei :o snel van weiland gewisseld want ik kreeg haar niet schoon en ze kreeg er allemaal wondjes van...



Deze opmerking moet je even uitleggen..
Kreeg je paard wondjes van klei? Of van het wassen?

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 18:56

Hé wat leuk om je weer langs zien te komen! Wat gaat de tijd snel joh, lijkt nog geen paar maanden terug dat je op zoek was. Wat een mooierd <3

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 19:00

Wat een prachtig paard zeg! Heel veel plezier samen! Ik snap wel dat je daar blij mee bent!

lilopippa

Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 21:36

Nielojram schreef:
lilopippa schreef:
Ze leek wel roan maar had gewoon liggen rollen in de klei :o snel van weiland gewisseld want ik kreeg haar niet schoon en ze kreeg er allemaal wondjes van...



Deze opmerking moet je even uitleggen..
Kreeg je paard wondjes van klei? Of van het wassen?


Ze kreeg allemaal wondjes van de klei. Die zat zo vast op haar huid... dus haar hoofd, borst en schouders zaten onder de wondjes en kale plekken. Ze heeft echt een gevoelige huid

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 21:55

Oke.
Sta jij dan op een stal waar je kan kiezen uit de grond?
Liggen klei en zand zo dicht naast elkaar?

lilopippa

Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 23:38

Nielojram schreef:
Oke.
Sta jij dan op een stal waar je kan kiezen uit de grond?
Liggen klei en zand zo dicht naast elkaar?

Nou ze stonden even 2 dagen op de wei waar ze de tractorpulling houden. Ik denk dat die grond daardoor beschadigd is en er klei grond naar boven is gekomen. De rest is gewoon zand. Geen idee verder. Weet alleen dat het echt verschrikkelijk was :o

lilopippa

Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 10:21

@amador7 en @esaqar
Bedankt <3

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:12

Zo gaaf hoe ver jullie gekomen zijn al! Kan niet wachten om jullie weer voor mijn lens te hebben :)

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:38

Wow! Ik weet het eerste topic nog van jullie. Wat is ze toch prachtig <3

Djini
Berichten: 498
Geregistreerd: 31-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 16:55

Wat een prachtig paard! Ik heb een groot zwak voor zulke convexe hoofden <3 heel mooi!
Ik zie in de verte ergens ook een bekende.. Champie de singlefooter is mijn grote vriend :D

lilopippa

Berichten: 836
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 18:13

@gerdjee
Jaa snel weer wat plannen!

@Cerosa
Wat leuk dat je haar nog herkent :)

@Djini
Wat toevallig! Wat een prachtig paard die Champ! Hij was echt een goede leermeester voor Mila :D

Anoniem

Re: Murgese Mila ~ Één jaar samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:51

Wauw, gewoon wauw <3
Jullie (jij en Mila) hebben dezelfde uitstraling vind ik :D

_Anna
Berichten: 953
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:05

Jeminee wat een ontzettend gaaf paard! <3
En wat stoer dat je er zo bent opgestapt buiten.
Heel veel plezier nog met deze knappe dame!