2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 14:51

Het lukte me niet eerder om dit topic te schrijven, te moeilijk, te confronterend, te verdrietig.. Eerder heb ik wel topics geschreven over Anouar; vol plannen, doelen, toekomst en hoop. Helaas is dit heel anders uitgepakt.

Anouar is in 2015 op 3 jarige leeftijd bij mij gekomen. Hij was een extreem angstig paard, maar ook zó verschrikkelijk lief en eerlijk... In de afgelopen 4 jaar heeft Anouar veel geleerd, ging de ergste angst eraf, groeide het vertrouwen, werd hij veel makkelijker en tsjah, hij was gewoon een fantastisch leuk, lief en knap paard <3

Helaas had Anouar vanaf dag 1 al wel lichamelijke problemen. Alles wat hij meepakte leek bij hem heftiger uit te pakken. Daarnaast was de vorm van zijn heup mij voor de aankoop al opgevallen en heb ik hier extra aandacht voor gevraagd tijdens de klinische keuring. Hier kwam niets uit. Bij het beleren (in zijn 4e levensjaar) kwam ik erachter dat er mogelijk iets niet goed zat. Terugkijkend zijn we vanaf de eerste dag 4 jaar lang continue bezig geweest met revalideren.

Lang verhaal kort, de derde kliniek kwam erachter dat er een stuk van zijn heup afgebroken was, dat er afwijkingen in zijn SI gewricht zaten en ook licht in 3 ruggenwervels (achteraf waarschijnlijk in 1e levensjaar gebeurd). Hij had ook zenuwschade in zijn rechterbil. In december 2018 heeft hij spuiten in zijn SI gewricht en wervels gehad. In samenwerking met de fysiotherapeut ben ik wederom begonnen met de revalidatie. De fysiotherapeut was, ook voor de spuiten, elke keer verbaasd geweest over zijn vooruitgang, boven verwachting! Maar in juni 2019 niet.. En ook na die behandeling was ik niet enthousiast. Hij heeft na die spuiten eigenlijk alleen in december 2018 en van half januari tot half februari 2019 echt heel goed gelopen, daarna (halverwege maart 2019) verstapte hij zich lelijk. Ik heb hem niet meer op niveau gekregen..

Dat deed mij besluiten om uit te zoeken of hij zonder inspanning (als weidepaard) wel of geen pijn had door hem op Equipalazone te zetten. Wat een heftig, intens proces was dit... Voor mij was oprecht elke uitkomst goed; als het maar het beste voor hem was. Bij pijn; inslapen, bij geen (te bespeuren) pijn; pensioen en heerlijk het land in. Het is het laatste geworden. Alleen... heeft dit maar een maand mogen duren |( Hij liep op 2 september 2019 een klein wondje op, maar dit escaleerde direct in einschuss. Ik heb onmiddellijk de dierenarts erbij gehaald en hij kreeg antibiotica. De dag erna ook. Maar helaas ging het toen gruwelijk mis. Anouar raakte in een anafylactische shock en is ter plekke overleden |( Ik ben nog steeds ontroostbaar.. Mijn lieve Anouar. Het was gruwelijk om te zien, maatje wat had ik je dit graag bespaard.. Ik heb altijd alles op alles gezet om te zorgen dat je een goed leven had, dat ik jouw grenzen altijd bewaakte en geen stap sneller ging dan dat jij aan kon en dan dit.. Anouar is op een moment in mijn leven gekomen met een bedoeling die ik hier niet kan beschrijven, maar hij heeft een wereld van verschil voor me betekend. Lieve Anouar, dank je wel.. voor alles <3

En dan denk je dat het niet erger kan worden. Maar mijn andere maatje, mijn grote, stoere wolf x ijsbeer a.k.a. Higgins had het benauwd. De afspraak met de dierenarts stond al voor 2 dagen later. Ik ging uit van iets wat op te lossen was door antibiotica (waarvan de gedachten me nu de stuipen op het lijf joegen). Ik had alleen het idee dat Higgins het zwaarder kreeg, dus is de(zelfde) dierenarts vervroegd langs gekomen. Binnen 24 uur na Anouar.. Toch had ik van tevoren al wel serieuze zorgen over een goede afloop waardoor de mensen die het dichtst bij hem hoorden ook bij hem waren. En helaas.. Higgins zijn hart had het (te) zwaar. Het was wachten tot er iets zou escaleren, met grote kans tot lijden. Dat wilde ik absoluut niet |( Ik voelde me totaal niet in staat om zo'n zware beslissing te maken binnen 24 uur na het gruwelijke verlies van Anouar, maar lijden is geen optie voor mij en daarmee volgde het afscheid Y;(
Higgins kwam met een heel intens, bijzonder doel in mijn leven. Het is onvoorstelbaar en onbeschrijfelijk om uit te leggen wat voor verschil hij voor mij gemaakt heeft. Higgins heeft de week ervoor nog 12 jaar mogen worden, prachtige leeftijd, maar wat had ik hem nog graag bij me gehouden.

Lieve Anouar en lieve Higgins, lieve maatjes... rust zacht en echt; bedankt voor ALLES! Jullie hebben beide alles gegeven. Hier zijn, als eerbetoon, nog een paar prachtige foto's van jullie <3

Eerste bezichtiging van Anouar in 2015;

Afbeelding

2015 door Kim van der Wal;

Afbeelding

2015 door Lisa Penninga;

Afbeelding

2015 door Cynthia Versluijs;

Afbeelding

2018, na ons eerste galopje :+:

Afbeelding

Maart 2019 door Michelle de Vries;

Afbeelding

Afbeelding

En achteraf onze afscheidsfoto's door Lisa Penninga in augustus 2019. Anouar genoot écht van deze shoot, waardoor de herinneringen onbetaalbaar zijn <3

Afbeelding

Afbeelding

Met Higgins heb ik onder andere gespeurd en pakwerk gedaan;

Afbeelding

Afbeelding

Hij had er soms zo zijn eigen ideeen bij... :o :') 8-)

Afbeelding

Prachtige, maar vooral fantastische hond!

Afbeelding

2015 door Cynthia Versluijs;

http://boktimg.nl/img/m/b4RqNT.jpg

http://boktimg.nl/img/m/lWwRLJ.jpg

En door mijn moeder;

http://boktimg.nl/img/m/aliu54.jpg

http://boktimg.nl/img/m/Q1OGPz.jpg

En dan het bizarre... Maanden was ik al op zoek naar een ander paardje, omdat het voor mij al wel duidelijk was dat ik met Anouar nooit zou kunnen wat ik zo graag zou willen; (onbezorgd) rijden. Voor mij is een klik zeldzaam en tegelijkertijd enórm belangrijk. Daar kwam nog een heel wensenlijstje bij. Iets met zoeken naar een speld in een hooiberg :') Maar ik vond mijn speld!! 2 weken voor het overlijden van Anouar en Higgins; mijn prachtige, lieve Muscarino! Wat ben ik dankbaar dat ik vóórdat Anouar en Higgins kwamen te overlijden hem al (na volledig klinisch en röntgenologisch goedgekeurd te zijn) gekocht had en ik al ervaren had dat Muscarino echt álles was wat ik een paardje zocht!

Doordat ik tijd nodig had om alles wat te kunnen verwerken en Muscarino ontzettend slim is, snel leert en erg energiek is, heb ik eerst zelf de tijd genomen om weer wat in balans te komen. Ik heb hem sinds kort wat opgepakt. De komende tijd zal in het teken staan van elkaar nog beter begrijpen en samen vertrouwen opbouwen.

Zowel Anouar als Higgins zijn met een duidelijke reden in mijn leven gekomen. Higgins al sinds 27 december 2011. Ze staan beide symbool voor een heftige periode en sluiten daarmee ook een heftige periode af. Ondanks het immense verlies en verdriet zie ik het ook als een nieuw begin, een nieuwe periode. Ik vind het spannend om nieuwe plannen, doelen, toekomst en hoop te hebben, maar ik ga er voor! 2020, here we go! En Bokt, hierbij stel ik jullie alvast aan hem voor; jullie gaan vast vaker wat over Muscarino horen ;)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 02-01-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links veranderd, max 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

tennan
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:05

Wat een mooi eerbetoon aan jouw prachtige dieren!

Monique1963

Berichten: 8653
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:25

Tjemig wat een ontzettend heftige tijd heb jij meegemaakt. Heel veel respect van hoe je de dingen hebt aangepakt. En wat een prachtige dieren waren en zijn ze allemaal. Heel veel geluk gewenst voor 2020 met je nieuwe liefde.

Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:42

Wat heftig zeg zo'n dubbel afscheid van zulke prachtige dieren.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:43

Wat ongelofelijk poedersuiker.
Heel veel sterkte de komende tijd :(:)

Amado7

Berichten: 10736
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:55

Wat ontzettend heftig joh, 2 in zo'n korte tijd. Dat wil niemand meemaken . Heel veel sterkte. En wat mooi dat je een nieuw maatje heb, Heel veel succes met hem!

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:00

Wat een ellende..gewoon 2 vrienden kwijt. Prachtig waren ze. En mazel hadden ze, met zo'n topmens

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:04

Sjonge wat een pech kan een mens (en dier) soms hebben zeg, sterkte met het verlies van je prachtige dieren. Heel erg sneu hoe het gegaan is.

Ik hoop dat je van je nieuwe aanwinst langer en onbezorgder mag genieten.

MerleSimone

Berichten: 5729
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:06

Wat heb je dit prachtig omschreven! En ondanks dat je het heel moeilijk hebt (gehad) vind ik dat je ontzettend positief kan denken! Heel veel geluk met je nieuwe vriend, hopelijk mogen jullie lang van elkaar genieten! <3

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:23

Vreselijk, je twee beste maatjes binnen 24 uur weg. Sterkte! Y;(

Wat een mooi dier is Muscarino. <3

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 18:56

Binnen 24 uur zoveel verdriet, wat verschrikkelijk. Ik wens je alle sterkte de komende tijd!

Probeer ondanks het (intense) verdriet toch door de gaan, speciaal voor je nieuwe maatje! Je zult zien dat hij je er doorheen sleept!

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:14

Wat een pech en wat zwaar om in zo'n korte tijd je 2 maatjes te moeten verliezen!

En toch ook gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en hopelijk die zorgeloze ritjes in de toekomst!
Leuk om te zien dat Muscarino zo een goed thuis heeft gekregen.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 19:20

Heel veel sterkte met 't verlies van beide

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 20:05

Jeetje.. Wat een hartverwarmende reacties.. Jullie berichtjes raken me dieper dan jullie misschien door hebben. Heel erg bedankt allemaal! Jullie lieve woorden doen me goed <3

@amanda09, even nieuwsgierig, maar jij kent Muscarino?

pien_2010

Berichten: 43457
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:30

Heel heftig afscheid van zo'n lieve mooie dieren. Maar wat fijn je mooie nieuwe paard. Ik gun jouw heel veel geluk in 2020. Ik vind je sterk overkomen!
Knuffel van Pien

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:54

Wat ontzettend ellendig voor je, wat heeft het allemaal tegengezeten. Ik hoop dat 2020 een fantastisch jaar voor je wordt. Veel sterkte en veel succes!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 20:57

Wat een pech! Sterkte met het verlies.....Een fijne tijd gewenst met Muscarino!

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:36

Ik ken zijn vorige eigenaresse:)

Birmaantje

Berichten: 1242
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Onder de Kastanjeboom

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 16:40

Wat een heftig verhaal en zo verdrietig om je 2 maatjes te moeten verliezen en dan ook nog zo snel achter elkaar |( . Heel veel sterkte en geluk in 2020!

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 19:52

Ontzettend bedankt allemaal! Heel erg lief! Ik hoop dat het vanaf nu makkelijker wordt en ik met Mus en mooie toekomst tegemoet ga.. :)

@amanda09,z wat leuk! Zijn vorige eigenaresse is echt een fantastisch mens <3

MariskadeJ
Berichten: 79
Geregistreerd: 18-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:45

Wat verdrietig en heftig om je 2 beste maatjes zo kort achter elkaar te verliezen.. heel veel sterkte en een mooi 2020 gewenst met je nieuwe maatje!

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 12:05

Dat is het zeker.. Heel erg bedankt!

En beheer van Bokt; bedankt dat jullie Anouar in uitgelicht hebben geplaatst! <3

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:17

Heel veel sterkte met deze grote verliezen! Je topic raakt me echt.

Mooi geschreven ook, en heel veel mooie momenten met je nieuwe paard gewenst.

SvS88

Berichten: 320
Geregistreerd: 28-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 12:39

Heel erg veel sterkte met je grote verliezen. Moet echt vreselijk zijn.. En wat knap hoe mooi je het hebt opgeschreven!

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: 2019; mijn maatje gevonden en binnen 24 uur 2 verloren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 13:20

Goh, wat ontzettend naar en moeilijk. Heel goed dat je een nieuw paard hebt. Hij zal nooit de plaats van jouw prachtige Anouar kunnen innemen, maar dat hoeft ook niet. Je hebt in elk geval iets om je af te leiden en naast heel veel sterkte, wens ik je veel geluk met je nieuwe paard.