2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 17:38

2019, het jaar dat we samen echt een combinatie onder het zadel moesten gaan worden!
Ik had mezelf veel doelen gesteld voor dit jaar. Galopperen. Los in de bak rijden. Buitenrijden. Iedere maand aan een doel werken en dat behalen, dat werd mijn streven. En dat mislukte. 2019 werd het jaar waarin des te meer bleek hoe beperkend en verlammend angst kan werken. Maar ook dat doorzetten je veel verder brengt dan je ooit had gedacht.

Stukje achtergrond voor wie Rock niet kent; Rock is in 2015 bij mij gekomen als vierjarige, nooit in handen geweest en een doodsbang hoopje paard. Op de grond wisten we veel te overwinnen, maar toen het rijden in de picture kwam, kon ik dat niet oplossen. Hij is naar mijn instructrice in training gegaan, waar dit filmpje een samenvatting van is: Klik.
Rennen, blinde paniek onder de ruiter. Maar fantastisch begeleid door geweldige mensen, en gebracht tot waar hij nu is.

Voorgaande jaren:

2015: [ITP] Een jaar van overwinnen, afsluiten en een enorme uitdaging
2016: [RIJ-ITP] 2016 met Rock-it; vallen en opstaan (altijd weer doorgaan)
2017: [RIJ-ITP] Het 2017 van mijn kanjer Rock-it, leren loslaten
2018: [RIJ-ITP] Rock-it in 2018: we kijken vooruit!


1. Sneeuw in januari, altijd even sexy. <<)
Afbeelding
[ITP] Rock-it bouwt een sneeuwpop

In januari stapte ik los rond in de grote bak, geen longeerlijn meer. Doel behaald!
Februari: los draven in de grote bak, check! *\o/* Maart, galop!

2.
Afbeelding


3. We deden mee aan een Horse Agility clinic in april. Erg leuk en gezellig. Samen een onderonsje in het zonnetje.
Afbeelding

Helaas hield het rijden half april plotseling op. Ik vond mijn zadel op een dag niet optimaal liggen en ik kreeg het met geen mogelijkheid goed op zijn rug. Ook Rock gaf aan dat er iets niet lekker zat. Vreemd, we hadden eerder die week nog zonder problemen gereden.
Na verschillende pads zonder resultaat geprobeerd te hebben konden we alleen maar concluderen: zadel is niet oké. En dus moest er een nieuw zadel aangemeten worden. Dat werd de Freemax, maar deze was helaas niet op voorraad en moest besteld worden. Dankzij top service van Kifrahorse konden we wel een leenzadel krijgen om de tijd te overbruggen. En zo konden we het rijden weer op gaan pakken, maar na een paar weken niet gereden te hebben en allicht de combinatie met boomloos zadel (en dus meer voelen onder je), deed mijn hoofd ineens hele rare dingen met me. En ik sloeg op slot, letterlijk op slot. Ik werd fysiek ziek van de spanning als ik er op moest, bij iedere stap verstijfde ik en echt... Ik kon wel janken. Rationeel wist ik dat mijn paard niets maar dan ook niets raars deed of aanleiding gaf om spanning op te bouwen. Maar ik kon het niet meer. En moest weer bij nul beginnen. Boos, woest op mezelf. Schaamte. Ik heb zelfs geopperd om het rijden even te laten voor wat het was, maar mijn instructrice heeft me er wederom doorheen gesleept. Zo volgde een periode van heel veel kleine baby-stapjes. Terug de roundpen in, alleen maar er op en zitten en ademen. Stappen aan de longe. Ontspannen, ademen, kijken.

4. Mei: Het land seizoen mocht weer geopend worden door onze mannen. *\%/* Zoals altijd was Rock dolgelukkig en de mafste van allemaal.
Afbeelding
[ITP] Ready for take-off.... Rock-it!

Helaas kreeg zijn landseizoen na een ruime week een kink in de kabel: koliek. Na een avond en nacht vol zorgen, was Rock weer goed opgeknapt. Wel moest het land heel, heel rustig aan opnieuw opgebouwd worden. Gelukkig woont hij in een groepsstal en bleven de shetlanders hem gezelschap houden.
Als je dan niet op de wei mag, maak je er maar het beste van in het warme zand. :Z


5. Rock werd 8 jaar *\o/* En ondertussen oefende (ademde) ik met ondersteuning van mijn instructrice (niet zo) rustig verder...
Afbeelding


6. Juni, we gingen samen voor het eerst zwemmen / spetteren:
Afbeelding

7. Ik kreeg een waanzinnig hoofdstel voor mijn verjaardag in juli:
Afbeelding

8. Rock ging ondertussen waanzinnig vooruit als rijpaard.
Afbeelding

9. Eind juli: deze maand weer gaan oefenen in de bak, inmiddels kon ik er ook weer met een lach op zitten en mee rondsturen door de hele bak heen:
Afbeelding

We trainden verder deze zomer, om de hitte heen. Als het heel heet was, gingen we lekker zwemmen.

10. Langzaam werd ik weer wat stoerder.
Afbeelding

11. En durfde ik zelfs uit te stappen met mijn teugels in één hand. Een paar weken daarvoor een echte nó go.
Afbeelding

Na heel lang wikken en wegen besloot ik Rock zijn lange maar deels weggeschuurde manen rigoreus te laten afknippen en hem een nieuw kapsel te geven.


12. Nog meer zwemmen in de warme dagen van de nazomer:
Afbeelding

13. September: Steeds meer zelf rijden, zonder toeziend oog van instructrice, wel altijd met mijn vriend er bij.
Afbeelding


14. Oktober, de herfst kwam en daarmee ook een lekkere pluisvacht:
Afbeelding


Klik.

Oh en dat buitenrijden? De kop is er ook af: Klik!

November, bijna het einde van het jaar en tijd om weer terug te kijken. En we hebben niet persé bereikt wat ik begin van dit jaar had bedacht te willen bereiken, maar ik ben wel heel trots op waar we nu staan. Ja ik baal van mijn angst die me wederom zo beperkt heeft, terwijl ik zo dacht er overheen te zijn. Maar ik ben er weer uitgekrabbeld. En ook al is het soms met zweethandjes of bibberbenen, de meeste keren dat ik opstap zijn die er niet en ben ik er ook niet mee bezig. En dat wordt mijn nieuwe doel voor 2020: gewoon lekker samen kunnen rijden zonder dat angst domineert. En dat zal niet iedere keer goed gaan, maar als die stijgende lijn maar blijft.

Afgelopen weekend mocht Rock uit logeren bij zijn oude stal, om een semi-vreemd terrein training te doen onder het zadel. Er zijn geen woorden om te omschrijven hoe trots ik op hem ben, hij deed het zó goed. Klik.

Stoer ventje, braaf ventje. Op ons eigen tempo komen we er ook. :+:

En daarmee sluit ik af: samen op 'vreemd' terrein, weer een overwinning rijker:
15.
Afbeelding

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:35

Jullie zijn een mooie combinatie :j

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:40

Als ik het zo lees mag je ontzettend trots op jezelf zijn, of je nou alle doelen behaald hebt of niet ;)

Op naar mooie stressvrije jaren en genieten van elkaar :D

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 19:57

Jullie blijven een prachtig setje samen :)
Vreemd eigenlijk dat Rock 'al' 8 is. Voor mijn gevoel blijft ie toch altijd die puppy :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:16

Ik weet zo hoe het voelt. Angst is idd een raar iets. Maar het is ook zo genieten als je wel die fijne momenten met je paard kan hebben en de band kan voelen die je met zo'n dier hebt. Die band zit echt wel goed als ik die foto's zo zie :j

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:24

Wat een mooi overzicht en wat fijn dat het stapje voor stapje beter gaat en vertrouwder voelt voor jullie beide. Op naar een prachtig 2020!

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:53

Veel doelen bereikt samen! Mooi jaar zo :)

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 09:14

_Sofie schreef:
Jullie zijn een mooie combinatie :j


Dankjewel! We werken er hard aan!


ClauH schreef:
Als ik het zo lees mag je ontzettend trots op jezelf zijn, of je nou alle doelen behaald hebt of niet ;)

Op naar mooie stressvrije jaren en genieten van elkaar :D


Daar gaan we voor :D bedankt!
Ik ben zeker trots op het afgelopen jaar. Het gaat niet altijd zoals je wilt, ook niet bij jezelf. Maar ook daar trek je weer lessen uit. :j


Oscar schreef:
Jullie blijven een prachtig setje samen :)
Vreemd eigenlijk dat Rock 'al' 8 is. Voor mijn gevoel blijft ie toch altijd die puppy :))


Is het stiekem ook nog hoor :)) al merk je steeds meer dat hij echt volwassen aan het worden is! Dankjewel!


SusanH schreef:
Ik weet zo hoe het voelt. Angst is idd een raar iets. Maar het is ook zo genieten als je wel die fijne momenten met je paard kan hebben en de band kan voelen die je met zo'n dier hebt. Die band zit echt wel goed als ik die foto's zo zie :j


Heel erg raar... Ik wist niet dat iets mentaals zo verlammend kan werken. En ik ben hartstikke rationeel aangelegd, maar je houdt het gewoon niet tegen.
Genieten doen we absoluut, het is een top pony :j


xChanelx schreef:
Wat een mooi overzicht en wat fijn dat het stapje voor stapje beter gaat en vertrouwder voelt voor jullie beide. Op naar een prachtig 2020!


Dankjewel!


AnnetteFlame schreef:
Veel doelen bereikt samen! Mooi jaar zo :)


Bedankt! :)

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:20

Wat fijn dat jullie toch weer zoveel stappen hebben kunnen zetten!
Grappig, ik vind Rock altijd zo groot en stoer ogen. Maar als je er dan op zit is hij een stuk kleiner ofzo :+
Ik vind je hoofdstel echt waanzinnig trouwens :+:

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 09:28

Daihyo schreef:
Wat fijn dat jullie toch weer zoveel stappen hebben kunnen zetten!
Grappig, ik vind Rock altijd zo groot en stoer ogen. Maar als je er dan op zit is hij een stuk kleiner ofzo :+
Ik vind je hoofdstel echt waanzinnig trouwens :+:


Haha ik hoor vaker verbaasde reacties als mensen hem voor het eerst echt zien, maar hij is echt maar 1,46m _O-

Ik ben vreselijk blij met dat hoofdstel :+: ik ben aan het sparen voor een borsttuig er bij.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:44

Hij is echt zo tof he!

Angst is zo verschrikkelijk verlammend...... ik voelde de angst in je verhaal door mij heentrekken en zag mezelf weer staan huilen bij een weiland, bang om mijn shetlandmerrie eruit te halen.
Angst is verschrikkelijk en voor anderen moeilijk te begrijpen. Hulde aan fijne instructrices die je er doorheen weten te slepen en fijne ponies die toch wel braaf zijn

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:46

Ik heb echt zoveel bewondering voor je doorzettingsvermogen, Lon! Ik weet (helaas) maar al te goed hoe het is om bang te zijn om op je eigen paard te stappen, en ook al wéét je dat dat onzin is, loslaten is zo ontzettend moeilijk. Fijn dat je zulke goede begeleiding hebt, want ik vind jullie echt een superleuke combinatie! :j

(enneh: Kinkmerch! *\o/* )

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:54

Wat een leuk dier! Volgens mij vindt hij alles gezellig :)

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:23

Wat een doorzettingsvermogen! Knap van je hoe je met je angst omgaat! En knap mooi paard ook :)

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 19:52

Keet schreef:
Hij is echt zo tof he!

Angst is zo verschrikkelijk verlammend...... ik voelde de angst in je verhaal door mij heentrekken en zag mezelf weer staan huilen bij een weiland, bang om mijn shetlandmerrie eruit te halen.
Angst is verschrikkelijk en voor anderen moeilijk te begrijpen. Hulde aan fijne instructrices die je er doorheen weten te slepen en fijne ponies die toch wel braaf zijn

Absoluut hulde! Zonder haar had hij geen rijpaard geworden (maar was hij uiteraard nog steeds bij mij geweest!)
Angst is vreselijk..


Imre schreef:
Ik heb echt zoveel bewondering voor je doorzettingsvermogen, Lon! Ik weet (helaas) maar al te goed hoe het is om bang te zijn om op je eigen paard te stappen, en ook al wéét je dat dat onzin is, loslaten is zo ontzettend moeilijk. Fijn dat je zulke goede begeleiding hebt, want ik vind jullie echt een superleuke combinatie! :j

(enneh: Kinkmerch! *\o/* )


Dankjewel! Ik kan altijd jaloers zijn op mensen die onbevangen overal opstappen, maar aan de andere kant leer ik zo veel.

Opvallend veel Kink en Rumag in dit topic idd _O-


Susanne schreef:
Wat een leuk dier! Volgens mij vindt hij alles gezellig :)


Klopt, het is echt een gezelligheidspony geworden. :D hij maakt graag een babbeltje met andere mensen of klimt de kantine in als hij de kans krijgt :')
Voor echt wat aan hem vragen is hij ook steeds minder eenkennig geworden gelukkig. Wel voorzichtig en hij heeft z'n voorkeuren, kijkt ook graag wat de kat uit de boom, maar als het goed is is het goed. Hij is het laatste jaar steeds brutaler geworden :D


Em_ schreef:
Wat een doorzettingsvermogen! Knap van je hoe je met je angst omgaat! En knap mooi paard ook :)


Dankjewel! :)

maras

Berichten: 2344
Geregistreerd: 04-06-06

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:07

Wat een schitterende pony! En wat heerlijk dat hij pas 8 jaar is, jullie kunnen nog zolang groeien met elkaar, je angst zal dan hopelijk steeds minder worden omdat je hem dan door en door kent. Lekker blijven oefenen met je instructrice en dan komt alles goed!

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:20

Hij wordt wel heul stoer hoor , mooi nekkie <3 <3

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:19

Wat heb jij al super veel bereikt met Rock! En wat hebben jullie een bijzondere sterke band! Super, zo! Leg de lat voor jullie niet te hoog. Niet het doel is belangrijk maar de weg er naar toe. Jullie doen het super goed zo!

Succes en geniet van elkaar! *\o/* :D{ *\o/* :D{ *\o/*

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 21:49

maras schreef:
Wat een schitterende pony! En wat heerlijk dat hij pas 8 jaar is, jullie kunnen nog zolang groeien met elkaar, je angst zal dan hopelijk steeds minder worden omdat je hem dan door en door kent. Lekker blijven oefenen met je instructrice en dan komt alles goed!


Precies, we hebben nog minimaal 30 jaar om van elkaar te genieten en te leren! :)
Dankjewel!


kimmie261 schreef:
Hij wordt wel heul stoer hoor , mooi nekkie <3 <3


Heerlijk hè, ik hou er zo van <3


Riel schreef:
Wat heb jij al super veel bereikt met Rock! En wat hebben jullie een bijzondere sterke band! Super, zo! Leg de lat voor jullie niet te hoog. Niet het doel is belangrijk maar de weg er naar toe. Jullie doen het super goed zo!

Succes en geniet van elkaar! *\o/* :D{ *\o/* :D{ *\o/*


Dankjewel <3

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 00:12

Eerst en vooral, dat hoofdstel: <3

Jullie zijn een leuk duo! :D Ook al heb je niet alles bereikt wat je wou begin dit jaar, je hebt toch al mooie vorderingen gemaakt als ik het zo lees. :)

En Rock zijn korte coupe staat hem geweldig. :))

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 21:03

Bedankt! :D korte coupe ben ik idd helemaal weg van dus die houden we er (voorlopig) in :))

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:23

Ik heb echt eindeloos veel bewondering voor je, de weg die je af hebt gelegd en alles wat je nog gaat behalen. Ik vind het zó knap hoe eerlijk en hoe dicht je bij jezelf bent gebleven. Wat dat betreft heb ik echt veel van je geleerd de afgelopen jaren. Met Flynn kende ik weinig tot geen angst. Ik vond mezelf best een dappere ruiter :)) En toen kwam er een nieuw paard, die niet zo steady en safe was. Ik viel er af, leerde hoe een paard kon schrikken en ineens was 'gewoon even lekker rijden' niet meer zo vanzelfsprekend. Dan kom je jezelf wel even tegen. En alsof dat nog niet genoeg is, is er dan nog je omgeving. 'Je moet er gewoon even doorheen' 'maar ze is toch braaf' 'je moet haar aanpakken' of de leukste: 'misschien moet je haar maar gewoon verkopen'. -O-

Het zijn de kleine en grote momenten die het waard maken. Houd dat vast! Ik weet nog hoe Rock bij je kwam, waar jullie door heen zijn gegaan en moet je zien wat jullie nu al samen doen. Zó gaaf! Ik vind jullie echt een prachtig duo :+:

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: 2019 met Rock-it: samen een combinatie worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 12:05

En die reactie maakte dat ik toch wat traantjes weg moest vegen. Wat een bijzonder groot compliment, dankjewel. :*

Het zijn absoluut misschien nog wel meer de kleine momenten naast de grote. Het is het bloed zweet en tranen allemaal waard.

Wat weet de omgeving nou, zoek en vind het bij jezelf uiteindelijk.
Ook jij hebt enorm veel klaargespeeld afgelopen jaar met je knappe grote bruine merrie. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, tot dat het niet is. Dan kun je opgeven, of doorzetten en nog veel meer bereiken bij jezelf.
Ook jullie zijn zo'n leuke combinatie!