[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:56

Ik zie ook veel onkruid wat ze niet eten staan, waar leven ze van?Echt enkel van het hooi en wat ze hier en daar aan onkruid vinden?En zijn er ook hooi bakken voor die shetjes?
Wel handig die anti morsrand op die houten voerkist, kunnen ze het hooi niet zo buiten gooien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 07:59

En dat is pas na 1 dag slecht weer?
Dat gaat wel een flinke prutboel worden ben ik bang.
Is er met rennen geen gevaar dat ze uitglijden?

Sure_lee

Berichten: 10413
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 08:08

Ze leven inderdaad van hooi en kruiden die ze vinden.
Er zitten gaten in de bakken voor de shetten. Heb net niet die kanten gefotografeerd zie ik.

Hier heeft het wel meer dan 1 dag geregend hoor haha. Maar goed. Ik houd jullie op de hoogte dmv foto's en verhaaltjes. Ja er is modder en ja ze gaan ook liggen. Er is ook een zand/rol plek. Die fotografeer ik de volgende keer wel.

Maar ik wil wel meegeven dat ik van mening ben dat dit een hele fijne plek is die bij mij en mijn paarden past. Ik denk wel dat dit niet voor heel veel paardeneigenaren is weggelegd. Wij zijn en blijven hier gelukkig. Mocht dat anders zijn dan ben ik de eerste die toegeeft dat ik het verkeerd heb ingeschat. Maar daar ga ik voor nu absoluut niet vanuit.

Tuurlijk is er een risico dat ze uitglijden. Maar waar en wanneer is er geen risico dat je paard iets kan overkomen?

Ze zijn zich heel bewust van hun benen en wat ze ermee doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:12

Het zal idd niet voor alle eigenaren zijn, maar fijn dat het jullie past!
Ik ben benieuwd hoe de grond is wanneer het flink heeft gevroren. Het is dan natuurlijk een en al hobbels en bobbels en dat lijkt me lastig lopen voor de paarden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:19

Ik zie modder ,maar ook mogelijkheden om er omheen te kunnen.Hier regent het nu vanaf verleden week woensdag heftige buien waarvan twee dagen continu.Voor mijn stal ,de plek waar ze het meeste komen heeft zich ook een modderplek gevormd,maar zodra het droog is ,is die plek ook zo weer weg.Dus zolang ze er nog meer als genoeg droog is ,is er toch geen probleem.Ik zie dat bij de ts de meeste hooibakken ook onder een afdakje staan,dus ze kunnen in ieder geval droog eten.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:24

ik vind het wel mooi hoor,zie zat plek om droog te staan.
als het een paar dagen droog is zakt de regen ook wel weer weg :j

Lynn_Nikita

Berichten: 25489
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:27

Heel mooi plekje erg maar voor de grootte van het perceel ivm aantal paarden voorzie ik wel problemen. Dat er nu modder is is logisch maar wat als het vriest. Blijven de paarden dan ook daar lopen? En zijn er ook voorstellen mocht het nodig zijn ivm ziekte?

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:33

Goh, wat een interessante plek! Ik volg ook graag :j

Sure_lee

Berichten: 10413
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 08:45

Als het vriest dan krijg je kuilen en hobbels. Dat had ik ook toen ik ze aan huis had. Gingen ze gewoon in rengalop overheen. Nooit iets gebeurd. Ik had in de winter ook plassen met ijs. Gingen ze ook op staan en aan likken.

Er is in ieder geval 1 aparte paddock met schuilstal voor als er een paard ziek is.

Wendy_Komen

Berichten: 6312
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:56

Blij dat je er nuchter in staat, en goed je paardje in de gaten houdt. En ook eerlijk wil toegeven als het niet gaat.

Ik ben met deze foto's wel weer extra blij met de stal waar die van mij staat. Groot bestaat voorplein, grote "binnenbak" wat schuilstal is en waar een dikke laag vlas ligt waar ze kunnen liggen. En een zeer grote zeer droge paddock die er zo bij ligt met dit weer :
Afbeelding
Dus wel de 24/7 los lopen, onbeperkt hooi. Maar niet de modder. Denk ook dat ik hier nooit meer weg ga <3

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:11

Als het voor jullie werkt is het goed toch. Daar gaat het om. :j

Ik mis een knappe schuilstal met bodembedekking in het verhaal en het is pas oktober. Blub zal nog veel erger worden.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:22

Wat een interessant concept zeg! Ook ik ben wel wat bang voor later in de winter, als het er nu al zo uit ziet.

Ook denk ik bij een PP meer aan tracks en delen die open en dicht kunnen, zodat ze worden getriggerd om veel te bewegen. Dit is meer een groot zanderig weiland met bomen, hooibakken en wat schuilstallen? Hoe worden de paarden zo gestimuleerd om meer te bewegen dan in een traditionele wei?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:31

Ik denk net dat in dit concept de paarden veel meer bewegen dan in een klassieke PP. Hier zullen ze wel overal gaan zoeken of er nog ergens iets eetbaars te vinden is. Een PP is een nabootsing van een plek zoals dit.
Met maar de helft van de paarden, een paar degelijke en grote schuilstallen, een paar stukken echt weiland en droge plekken om hooi te eten zou ik het helemaal perfect vinden !

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:35

Ik denk dat ze wel meer zullen bewegen zolang er nog flinke eilandjes groen zijn die het zicht belemmeren op de rest van het perceel :j Ze willen dan toch graag op pad om te zien of het verderop interessanter is.

Bij een perceel met een track lopen ze ook meer als delen aan het oog onttrokken worden door bosjes :)

Ik denk alleen dat hier zoveel paarden op een gegeven moment bijna al het groen verwoesten.... denk dat het best interessant zou zijn om luchtfoto's te zien van het perceel van elk jaar sinds het een paar jaar geleden in gebruik werd genomen, ik verwacht dat je dan ziet dat er steeds meer groen verdwijnt....

Citaat:
Met maar de helft van de paarden, een paar degelijke en grote schuilstallen, een paar stukken echt weiland en droge plekken om hooi te eten zou ik het helemaal perfect vinden !


Eens :j

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:49

Ik blijf ook volgen! Vind het echt wel een heel interessant gebied en ik denk dat de paarden zich hier niet snel vervelen (kijkend uit het raam naar mijn eigen PP, die overigens wel kurkdroog is, maar waar mijn paarden toch wel vaak redelijk verveeld overkomen :+ ).

Ben vooral benieuwd hoe het zich houdt in de winter, dat het in het voorjaar en in de zomer een 5-sterren plekje is dat lijkt mij wel duidelijk <3 Blijf vooral foto's delen!

charootje
Berichten: 404
Geregistreerd: 09-05-10

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:24

Vind het een prima plek. Heerlijk de hele dag een beetje keuvelen en eten op zn tijd!! Weet niet of je er op let( vast wel) maar hou je rekening met teken, staan zoveel bomen en groen onkruid , dat dat wel een dingetje is om op te letten.

Sure_lee

Berichten: 10413
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 13:36

Roos had er gisteren toevallig nog 1! Lekker plekje in haar lies. Dus daar let ik wel op ja.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:48

Ik vind het een mooi concept maar heb inderdaad ook wat twijfel bij de hoeveelheid paarden op het perceel. Ik volg graag mee om de ontwikkelingen te kunnen zien. Qua afwisseling in groen vind ik het juist erg mooi, helemaal als er ook voldoende kruiden en eetbare bomen staan waar ze uit kunnen kiezen.
Begreep ik goed dat krachtvoer ook dagelijks gegeven wordt?

Sure_lee

Berichten: 10413
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 18:28

Er wordt inderdaad dagelijks krachtvoer gegeven. Je kunt standaard kiezen uit 8 soorten. Supplementen en dergelijke kun je klaar zetten en dat wordt dan ook gegeven.
Als je het zelf gegeven hebt die dag, stop je een blokje hout met de naam van je paard in een bak. Dan weten zij dat jouw paard niet meer hoeft.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:30

Netjes dat ze dat doen.
Hoe doen ze dat? Met een emmer om het hoofd, of in stands?

Sure_lee

Berichten: 10413
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 18:59

Ze hebben een 'voerstation'.
Als het paard daar gaat staan dan vullen zij de bak die daar hangt. Als een paard niet geweest is die dag dan halen ze hem op als je dat wilt.

Voor mij hoeft dat niet. Dus als mijn paarden komen dan krijgen ze en anders niet.
Behalve dan als ze bijvoorbeeld een zandweg kuur nodig hebben dan moet dat natuurlijk wel iedere dag.

xxMIERxx
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-04-07

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:09

Hoi @Sure_lee!

Sta ook op deze plek met mijn pony. Bevalt ons erg goed :) Leuk om alle verschillende reacties te lezen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:03

Hebben de paarden een chip of een nr aan? Hoe houden ze 50 paarden uit elkaar en hoe weten ze wie er niet geweest is? Dan moet je toch ook een vast persoon hebben die voert? Lijkt me toch lastig met bv een cushing patiƫnt of zo

Sure_lee

Berichten: 10413
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 21:47

Hoi Miranda! :wave:

De eigenaar voert altijd. Zij kent alle paarden. En als er een paard geweest is dan gaat het blokje hout met de naam van het paard in een bak.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:58

Interessant topic!

Het lijkt me wel een enorme klus om iedere dag met de kruiwagen uit te mesten voor 50 paarden.

Het afzonderlijk voeren en dan ook nog eens verschillende soorten lijkt me ook erg arbeidsintensief op deze manier.

Maar 50 paarden uit elkaar houden zou me wel lukken :Y).


De modder zou ik niet erg vinden. De keuze om droog te kunnen staan en liggen zou wel mijn prioriteit hebben.

Het idee is leuk, ik hoop dat de uitvoering ook geslaagd blijkt!