[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110746
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:05

Er is toch ook eens een topic geweest over tapijt op modder leggen? Geen idee meer waar dat op Bokt was, maar dat beviel volgens mij ook goed?
Misschien kan dat ook op stukken waar ze eten.

Berdien

Berichten: 64536
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:07

Denk dat dat niet toegestaan is in het gebied plus... zie die volgelopen tapijten er maar weer eens uit te krijgen -O- Ik denk echt dat paddockroosters hier een goede optie kunnen zijn. Als je meer info wilt TS moet je maar een PB'tje sturen! :j

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:16

Voor verandering van de bodem (niet op een bouwblok).. dus ook puinpaden/paddockrooster is officieel een vergunning nodig.
Ze zullen niet gelijk op de stoep staan, maar als iemand een melding maakt of als ze via screening in de lucht er achter komen zal het alsnog moeten afgebroken/verwijderd worden.

Kendra

Berichten: 8757
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:03

Ik denk dat de eigenaren het onderhoud onderschatten. De eerste paar jaar (as ik het goed begrijp is het er 4 jaar) gaat het nog wel, maar daarna komt het onderhoud. Dat is bij een stal zo - maar ook bij een onderkomen zoals dit. Mest opruimen en zorgen voor droge ligplekken is wel het minste wat je moet bieden voor € 270 per maand.... 'Geen tijd' is niet het excuus voor alles, je kunt ook iemand dit laten doen. Dat kost geld, maar daar betaal je toch ook voor?

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:10

Brainless schreef:
Voor verandering van de bodem (niet op een bouwblok).. dus ook puinpaden/paddockrooster is officieel een vergunning nodig.
Ze zullen niet gelijk op de stoep staan, maar als iemand een melding maakt of als ze via screening in de lucht er achter komen zal het alsnog moeten afgebroken/verwijderd worden.

Dat is niet te zien vanuit de lucht...

Afbeelding

Paddockplaten zijn echt een uitkomst :j

Verder zou ik mijn paard hier nooit neerzetten in die modder, ik vind dat een paard droog moeten kunnen staan/liggen/eten/drinken, ook al moest die van mij er nog steeds voor om in de bak te gaan liggen, hij heeft wel de keuze om droog te staan/liggen.

simongek

Berichten: 5343
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:35

Kendra schreef:
Ik denk dat de eigenaren het onderhoud onderschatten. De eerste paar jaar (as ik het goed begrijp is het er 4 jaar) gaat het nog wel, maar daarna komt het onderhoud. Dat is bij een stal zo - maar ook bij een onderkomen zoals dit. Mest opruimen en zorgen voor droge ligplekken is wel het minste wat je moet bieden voor € 270 per maand.... 'Geen tijd' is niet het excuus voor alles, je kunt ook iemand dit laten doen. Dat kost geld, maar daar betaal je toch ook voor?



Moet je serieus 270 pm voor deze plek betalen? Klopt dat

Mariska_28

Berichten: 10513
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:57

Ik ben ook niet vies van wat blubber, krijgen ze niets van.

Maar door het grote aantal dieren dat er lopen, komt er gewoon heel veel mest vermengd door de blubber op de plekken waar ze veel rondhangen.

Want ze hebben dan wel zoveel hectaren, de meeste mest zal binnen 25 meter van de voerplekken liggen. Waar ook de blubber is, waardoor het allemaal vertrapt wordt en onmogelijk om te verwijderen. Waardoor het een nog grote bende gaat worden.

Het concept vind ik verder super, misschien kunnen de eigenaren voor de volgende winter een groot droog stuk maken waar dan geen diepe modder is. Dan kunnen ze daar staan en eten, en desnoods een deel van het terrein dicht zodat dat kan bijkomen.

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:27

@Mossel
Ze hebben speciale apparatuur waarmee ze oa de grondsoort en gewassen kunnen bepalen.
En ook is te zien of een gedeelte verhard is, waaronder roosters/puin.
Zelfs als daar nog een laag(je) zand overheen ligt.

Sure_lee

Berichten: 10420
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 22:31

270 euro klopt niet. Ik betaal 445 euro voor 2 paarden.

De mest wordt bij de voerplekken en op de track dagelijks weggehaald. Dus wat zich daar vermengt valt reuze mee.
In het gebied nu wel maar dat trekt wel de grond in met het opdrogen. Meteen weer goede meststoffen in de grond.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:04


Libera

Berichten: 3983
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 00:28

Sure_lee schreef:
270 euro klopt niet. Ik betaal 445 euro voor 2 paarden.

De mest wordt bij de voerplekken en op de track dagelijks weggehaald. Dus wat zich daar vermengt valt reuze mee.
In het gebied nu wel maar dat trekt wel de grond in met het opdrogen. Meteen weer goede meststoffen in de grond.

Sorry maar mest stoffen zijn nuttig voor de begroeiing, zoals een weiland. Op een kale paddock vermengt de droge mest juist met grond , het trekt er niet in. Gedroogde mest werkt vervolgens als een soort spons, het kan gigantische hoeveelheden water vasthouden. Dus zodra het mest/grondmengsel nat wordt, neemt het volume toe en heb je juist extra blubber. Daarnaast droogt het langzamer dan aarde, omdat het dus zoveel water vasthoud, en blijf je langer met je blubber zitten. Dus als het niet opgeruimd word, of kan worden omdat er al blubber ligt, neemt de zooi ieder jaar toe.

En het is natuurlijk niet heel hygiënisch want insecten en schimmels zijn ook dol op paardenpoep en verrot hooi...

Brainless

Berichten: 29752
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 00:38

Sure_lee schreef:
270 euro klopt niet. Ik betaal 445 euro voor 2 paarden.

Dat is omdat je voor een c/d pony betaald en 45E korting krijgt op je 2de pony.
Voor een E pony en paard is het wel 270

Sure_lee

Berichten: 10420
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 07:21

_Nelleke_ schreef:
Ook ik vind deze plek echt niet geschikt voor paarden. Je paarden zijn daar aan het overleven i.p.v. leven. Wat vind je er zelf van als je onderstaand artikel leest?

https://purehorse.nl/2019/11/11/slaap-t ... isvesting/


Ik ken dit artikel. Mijn paarden liggen, dat weet ik zeker.

Oh 270 voor een paard kan kloppen. Maar in mijn geval klopt het niet.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:37

_Nelleke_ schreef:
Ook ik vind deze plek echt niet geschikt voor paarden. Je paarden zijn daar aan het overleven i.p.v. leven. Wat vind je er zelf van als je onderstaand artikel leest?

https://purehorse.nl/2019/11/11/slaap-t ... isvesting/

Dit artikel slaat meer op groepsstallen of op paarden die met teveel op een beperkte ruimte gehouden worden. Hoewel er imo hier ook teveel paarden zijn is er geen sprake van beperkte ruimte. Voor ieder paard is er wel een rustig hoekje te vinden.
Ik denk dat we het allemaal teveel vanuit mensenstandpunt bekijken. We willen het allemaal netjes en droog hebben maar paarden hebben andere prioriteiten.
Dus ik denk dat paarden best wel blij zijn met deze plek.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:36

Dit artikel slaat op alle paarden, van paddock tot natuurgebied. Paarden die buiten leven hebben niet ineens minder behoefte aan slaap dan paarden die in een kleine paddock op stal leven.

Citaat:
Paarden rusten zowel door inactief te zijn, als door te slapen. Gemiddeld neemt dit ongeveer 5 á 7 uur van de 24 uur in beslag (niet aaneengesloten). De slapende minuten/uren brengen ze voornamelijk in het donker door, over het algemeen ergens na middernacht (al zijn middagdutjes ook erg geliefd bij sommige paarden).

Slaap is het meest relevant voor de herstelprocessen. Als er een slaaptekort ontstaat heeft dit vrij snel al een negatief effect op de gezondheid. Het lichaam wordt bijvoorbeeld minder weerbaar en sneller vatbaar voor ziektes. Paarden kunnen staand slapen. Echter, ze kunnen niet staand in de REM-slaap komen. Dat kan alleen maar als ze liggen, omdat het ontspannen van het totale lichaam hiervoor essentieel is en dat kan alleen maar liggend.

Dat betekent dat als paarden zich niet veilig genoeg voelen om te liggen, niet graag gaan liggen omdat opstaan zo moeilijk is of omdat ze geen prettige ligplek ter beschikking hebben, er een slaaptekort kan optreden. En dat betekent dat het lichaam inlevert op gezondheid.


Citaat:
Semi-wilde paarden slapen ergens tussen de 30 minuten en 2,7 uur per 24 uur. Deze paarden liggen over het algemeen op droge, zachte en schone ondergrond, op een open plek. Het weer, de leeftijd en de rangorde hebben allemaal invloed op het slaapgedrag.


Citaat:
Dit onderzoek geeft naar mijn mening duidelijk weer hoe belangrijk een fijne slaapplek is. Klaarblijkelijk willen vele paarden toch graag beschut en zacht kunnen slapen. Aangezien het vluchtdieren zijn heeft de hoeveelheid ruimte, de bodembedekking en het kunnen overzien van de ruimte een grote invloed op het slaapgedrag. Schijnbaar heeft het moeten uitwijken naar buiten om te slapen een minder gunstig effect (althans dat zou je kunnen concluderen uit dit onderzoek). Uiteraard zou ik wel graag zien dat ook hier een onderzoek aan gewijd wordt. Want in de praktijk zie je vaak dat paarden in het gras of in de paddock liggen, ook als ze de keuze hebben tot een goed opgestrooide, ruime rustplek.


Aan de hand van de foto's die TS post kan ik concluderen dat er hier niet kan worden voldaan aan 1 van de basisbehoeften van een paard namelijk: schoon en droog kunnen slapen. Dat zou ook kunnen verklaren waarom 1 van de 2 veel spierpijn had/heeft, te weinig hersteltijd.

ellepel

Berichten: 47376
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:41

dan heb je niet goed gekeken.
op de 2 e foto van de laatste serie staan ze gewoon droog en schoon boven op die bult en dan is ruim genoeg, en ik zie wel meer plek
maar denk dat mijn reactie geen zin heeft.
als je nat en blub wil zien,dan zie je niks anders..

simongek

Berichten: 5343
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:47

Sclimpre schreef:
_Nelleke_ schreef:
Ook ik vind deze plek echt niet geschikt voor paarden. Je paarden zijn daar aan het overleven i.p.v. leven. Wat vind je er zelf van als je onderstaand artikel leest?

https://purehorse.nl/2019/11/11/slaap-t ... isvesting/

Dit artikel slaat meer op groepsstallen of op paarden die met teveel op een beperkte ruimte gehouden worden. Hoewel er imo hier ook teveel paarden zijn is er geen sprake van beperkte ruimte. Voor ieder paard is er wel een rustig hoekje te vinden.
Ik denk dat we het allemaal teveel vanuit mensenstandpunt bekijken. We willen het allemaal netjes en droog hebben maar paarden hebben andere prioriteiten.
Dus ik denk dat paarden best wel blij zijn met deze plek.


Dat vind ik zeker niet. Er is geen knappe achuilstal. Geen droge ligplekken. Voerplaatsen zijn ook niet netjes voor elkaar etc etc

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110746
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:15

Maar als er 50 paarden staan voor best een flink bedrag aan weidegeld, dan moet er toch wel een groot budget zijn om iets te knutselen zodat ze in ieder geval droog kunnen staan?

Libera

Berichten: 3983
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:20

Met die prijzen halen ze meer dan 10k per maand binnen, hooi per paard is misschien 100 per maand dus 5000 voor alle 50... zou je denken dat dat uit moet kunnen? Plus nog inkomsten van lessen ed?

Safiy93
Berichten: 383
Geregistreerd: 06-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:23

Jeetje wat een meningen allemaal... en dat terwijl velen er nooit geweest zijn. Ik zou (op basis van de foto’s en het concept) mijn arabier aka prinses er niet neerzetten, maar die wil sowieso niet 24/7 buiten staan. Dan is de keuze snel gemaakt.
Fijn dat jij er goed staat TS, daar gaat het om toch? Niemand kan van een afstandje zien hoe het daar gaat of oordelen over de financiële situatie van de eigenaren.
Er worden wel wat nuttige tips gegeven, dat is fijn! Misschien kunnen ze er wat mee. Blij dat jij daar fijn staat TS, daar gaat het om.

Sure_lee

Berichten: 10420
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 10:26

Libera schreef:
Met die prijzen halen ze meer dan 10k per maand binnen, hooi per paard is misschien 100 per maand dus 5000 voor alle 50... zou je denken dat dat uit moet kunnen? Plus nog inkomsten van lessen ed?


Ik houd me echt niet bezig met dit soort rekensommetjes. Maar mocht je toch willen rekenen.... volgens mij zijn er ongeveer 16 paarden die van hun zelf zijn.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:33

Voor de kosten van hun eigen paarden hoef jij als pensionklant toch niet op te draaien.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:42

Het maakt toch ook niet uit wat de TS betaalt?Als mensen het er voor over hebben is dat toch goed. Wilde dat ik die bedragen voor mijn stalling kreeg :-).
Ik verbaas me meer over de reactie's van de mijn willen snachts op stal staan en dan lekker chillen.Dat mensen blijkbaar niet weten dat paarden geen dag en nacht ritme hebben en s'nachts ook gewoon verder gaan met grazen. Wij hebben een grote schuilstal en daar zouden paarden kunnen slapen,de praktijk wijst uit dat ze meestal midden in de wei slapen in groep waar er 1 of 2 staand bij waken.

capopjekop

Berichten: 30669
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:50

Tja en die van mij maken juist wel weer veel gebruik van de schuilstal. Ze slapen er, schuilen tegen regen of hitte en als ik kom tref ik ze in deze periode vaak in de stal aan tenzij de bodem nog droog is. Zomers slapen ze buiten maar nu de grond nat is vind ik ze vaak met zijn 3e in een stal gepropt. Toch gezelliger dan over 2 stallen verdeeld gaan staan :')

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:05

Nou in zekere zin kan je voor een bepaald bedrag natuurlijk ook wel wat terug verwachten dus ik snap dat mensen daardoor uitkomen bij het bedrag wat TS betaald.