De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 00:37

Wauw <3 Wat een mooi reportage. Ik heb die documentaire over Cloud ook eens bekeken.

Wat een littekens hebben ze inderdaad. Maar wel heel bijzonder en fascinerend hoe deze paarden in het wild met elkaar om gaan. Hele mooie dieren staan er tussen <3

Hoe zit het eigenlijk met Cloud zelf, loopt hij nog rond (of is die overleden oid?) Ik ben niet echt op de hoogte :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102059
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 05:01

Die leeft niet meer, staat ook in de OP.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 06:43

IsaCalixa schreef:
Wauw <3 Wat een mooi reportage. Ik heb die documentaire over Cloud ook eens bekeken.

Wat een littekens hebben ze inderdaad. Maar wel heel bijzonder en fascinerend hoe deze paarden in het wild met elkaar om gaan. Hele mooie dieren staan er tussen <3

Hoe zit het eigenlijk met Cloud zelf, loopt hij nog rond (of is die overleden oid?) Ik ben niet echt op de hoogte :D


Zijn overlijden is nooit officieel bevestigd, maar hij is na de winter 15/16 niet meer gezien. In de winter trekken ze vanaf de berg naar de wat lager gelegen gebieden, in het voorjaar was hij niet bij de paarden die terug omhoog kwamen. Onze gids gaf aan dat hij zelfs vermoedt dat hij nooit van de berg af is gekomen dat najaar, maar dat is persoonlijke speculatie. Niemand zal het ooit weten, ze vinden namelijk zelden restanten van overleden paarden. Zijn moeder, Phoenix, leeft nog wel en hebben we gezien in de verte.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:14

Hele gave foto's en wat leuk om de nakomelingen van Cloud te zien :D

Heb zelf alle 3 de films maar zoals hierboven al werd gezegd is dat zijn dood nooit verklaard is. Zo is namelijk de Hengst waarmee hij in de docu ook vaak samen is ook precies tegelijk verdwenen dus dat vind ik een beetje vreemd aan zijn verhaal van "verdwijning".

Is het voor deze paarden niet mogelijk dat er een aantal verder getrokken zijn ofzoiets? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:20

*\o/* de herd van Cloud <3 , volg het graag op FB en jij bent er gewoon geweest :oo


Prachtig verslag geworden :D


En tja Cloud is verdwenen, niet gespot dit jaar maar ook niks teruggevonden van hem

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:29

Wauw, prachtig! <3
Heel indrukwekkend ook hoeveel littekens die hengsten hebben, dat is inderdaad een zwaar leven!

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:31

Adembenemend! <3

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:46

Wat een mooie ervaring lijkt me dit, bedankt voor het delen er van.

De hengsten zien er echt ruig en wild uit vanaf de foto's, een bepaalde wijsheid in hun blik. Lijkt me vooral voor hun een hard leven met continu vechten, merries verdedigen etc.

Ik ga de docu van Cloud ook eens opzoeken.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 08:29

OutOfTheWood schreef:
Hele gave foto's en wat leuk om de nakomelingen van Cloud te zien :D

Heb zelf alle 3 de films maar zoals hierboven al werd gezegd is dat zijn dood nooit verklaard is. Zo is namelijk de Hengst waarmee hij in de docu ook vaak samen is ook precies tegelijk verdwenen dus dat vind ik een beetje vreemd aan zijn verhaal van "verdwijning".

Is het voor deze paarden niet mogelijk dat er een aantal verder getrokken zijn ofzoiets? :)


Zeg nooit nooit natuurlijk :) maar gezien de gids de paarden jaar in jaar uit dagelijks ziet en observeert, ben ik wel genegen hem te geloven als hij zegt dat Cloud er niet meer is. Het jaar van zijn verdwijning kwam hij slecht uit de winter, nadat hij in 2014 zijn merries was kwijtgeraakt aan een andere hengst. Gedurende en eind van de zomer bleef Cloud een beetje in het bos hangen en kwam hij niet meer bij de andere paarden.

Ik weet niet of verder trekken een mogelijkheid is voor de paarden die ze kunnen overleven. In de winter trekken ze naar de Dryheads, aan de voet van de bergen. Buiten dat gebied is de omgeving een barre, droge vlakte. Aan de andere kant liggen de Bighorn Mountains, een ruiger gebergte dan de Pryors. Ik weet dus echt niet of dat een mogelijkheid is voor paarden. Wie weet. :)

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:11

:wow: Prachtig ! <3
Wat moet dat een onvergetelijke belevenis geweest zijn !

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:00

Wauw! Dan voel je je toch maar klein he, temidden van al dat moois :o

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:57

Wauw! :oo <3 Wat een prachtige plaatjes, wat moet het gaaf zijn geweest om daar zelf te mogen staan!

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:43

Leo schreef:
OutOfTheWood schreef:
Hele gave foto's en wat leuk om de nakomelingen van Cloud te zien :D

Heb zelf alle 3 de films maar zoals hierboven al werd gezegd is dat zijn dood nooit verklaard is. Zo is namelijk de Hengst waarmee hij in de docu ook vaak samen is ook precies tegelijk verdwenen dus dat vind ik een beetje vreemd aan zijn verhaal van "verdwijning".

Is het voor deze paarden niet mogelijk dat er een aantal verder getrokken zijn ofzoiets? :)


Zeg nooit nooit natuurlijk :) maar gezien de gids de paarden jaar in jaar uit dagelijks ziet en observeert, ben ik wel genegen hem te geloven als hij zegt dat Cloud er niet meer is. Het jaar van zijn verdwijning kwam hij slecht uit de winter, nadat hij in 2014 zijn merries was kwijtgeraakt aan een andere hengst. Gedurende en eind van de zomer bleef Cloud een beetje in het bos hangen en kwam hij niet meer bij de andere paarden.

Ik weet niet of verder trekken een mogelijkheid is voor de paarden die ze kunnen overleven. In de winter trekken ze naar de Dryheads, aan de voet van de bergen. Buiten dat gebied is de omgeving een barre, droge vlakte. Aan de andere kant liggen de Bighorn Mountains, een ruiger gebergte dan de Pryors. Ik weet dus echt niet of dat een mogelijkheid is voor paarden. Wie weet. :)


Het doet me heel erg denken aan de boeken van de Zilverhengst, ken je die? maakte als kind een onuitwisbare indruk op me.
Weet de gids hoe oud Cloud ongeveer was in 2014?

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:54

Prachtig! <3 Wat moet dat een geweldige ervaring zijn geweest!

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 13:01

Wat een leuke reacties allemaal, bedankt! Ja het was echt een onvergetelijke ervaring :)

@Elisa: die boekjes heb ik inderdaad ook verslonden en heb ik ook in de kast staan. Prachtig :+: als ik me goed herinner is de hengst uit die boeken ook 'verdwenen', net als Cloud. Ik denk dat het mysterieuze van de laatste hoofdstukken van deze paarden ook wel ergens heel passend is voor het soort leven dat ze leiden..
Ik weet niet zeker hoe oud Cloud is geworden, er staat me bij een jaar of 21? Maar pin me er niet op vast :o

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:20

Wat grappig..ja het klopt dat de hengst uit het boek ook verdwijnt als hij op leeftijd is, heel mooi beschreven allemaal en daarom deed het me hier ook heel erg aan denken.

21 zou nog best een respectabele leeftijd zijn..kan me ook wel voorstellen dat niemand dat zeker weet bij een wild paard.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:42

Cloud is dacht ik, vanaf veulen gevolgd, dus zijn leeftijd is redelijk accuraat. Is al weer een paar jaar geleden dat ik de docu zag, maar als ik me goed herinner is die al van veulen af aan gevolgd.
In de laatste docu is hij idd een jaar of 20/21 en toen was hij idd slecht de winter uitgekomen...dat zal dan de winter van 2014/1015 zijn geweest. Heb hem nog steeds niet afgekeken, dat laatste deel; steeds maar niet aan toe gekomen.
Mooi paard was dat, zn dochter Nimbus heeft zn schoonheid goed meegekregen.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 14:35

Klopt hij is vanaf veulen gevolgd. Ook hebben ze een alfabet systeem om de paarden een naam te geven, al zijn ze daar geloof ik pas later mee begonnen. Of in ieder geval later in gaan samenwerken, daarom zijn er paarden met 2 namen. Dit jaar krijgen alle veulens een naam met de letter R. In principe registreren ze ieder paard dat daar leeft. Ze weten dus hoe oud ze zijn.
Ik heb de docu's zelf nog niet gezien (alleen stukjes) ik heb ze besteld en krijg ze morgen binnen. :D

Anoniem

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:39

Cloud is uit 1995 zijn moeder Phoenix uit 1992 :o

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:22

Hoe heette de docu? Ben er erg benieuwd naar.

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 18:14

speedfiets_2 schreef:
Hoe heette de docu? Ben er erg benieuwd naar.


Cloud, wild stallion of the Rockies (eerste deel).

Rebecca schreef:
Cloud is uit 1995 zijn moeder Phoenix uit 1992 :o

+:)+ Thanks!!

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:04

OutOfTheWood schreef:
Hele gave foto's en wat leuk om de nakomelingen van Cloud te zien :D

Heb zelf alle 3 de films maar zoals hierboven al werd gezegd is dat zijn dood nooit verklaard is. Zo is namelijk de Hengst waarmee hij in de docu ook vaak samen is ook precies tegelijk verdwenen dus dat vind ik een beetje vreemd aan zijn verhaal van "verdwijning".

Is het voor deze paarden niet mogelijk dat er een aantal verder getrokken zijn ofzoiets? :)


Ik heb begrepen dat deze paarden heel weinig inmenging van buiten hebben gehad. Hierdoor is het belang van het voortbestan van deze groep zo belangrijk. De Cloud Foundation heeft veel onderzoek gedaan naar hoe deze groep het beste te beheren. De stichtster (Ginger Katrens) is recent ook als adviseur aan het BLM verbonden. Dat is een heel grote erkenning van de expertise en het werk van de Cloud Foundation.

Wat een mooie belevenis en ervaring is jouw reis geweest en een mooi verslag :)

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:20

Prachtig en indrukwekkend.

shaddy82

Berichten: 1881
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:21

Wauw wat een prachtige foto's !

Mica en Nimbus springen er voor mij uit, echt hele gave paarden om te zien en je hebt ze schitterend vast weten te leggen :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 22:27

Wow!!! Wat prachtig.

Gekke vraag, maar ben je niet een beetje 'teleurgesteld' terug gekomen? Zo van zo hoort het en dit kan in NL niet ofzo. Kan het niet zp goed uitleggen maar kan mij voorstellen dat je nu voor altijd anders naar paarden kijkt.