De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50161
Geregistreerd: 06-12-02

De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 18:58

Helaas had ik een hele uitgebreide post gemaakt met veel linkjes en achtergronden, toen mijn internet besloot de pagina leeg te gooien.. Ik ga mijn best doen het verhaal opnieuw compleet neer te zetten..

Afgelopen 3 weken ben ik voor een rondreis in de VS geweest. Tijdens deze reis hebben we een bezoek gebracht aan het Pryor Mountain Wild Mustang Center in Lovell, Wyoming. Tijdens dit bezoek zijn we met Steve Cerroni als gids de Pryor Mountains op gereden, een ruige rit maar als je eenmaal boven bent heb je adembenemende uitzichten. Die vallen echter in het niet bij de wilde paarden die van de berg hun thuis hebben gemaakt. Het was ontzettend indrukwekkend en leerzaam om deze paarden te observeren, ik heb in die ene dag ontzettend veel bijgeleerd. Deze paarden hebben een keihard leven, het is leven om te overleven. Toch kun je je dat bijna niet voorstellen op een mooie dag als wij hadden.

De mustangs van Pryor Mountain zijn bekend door de documentaires over Cloud. Cloud leeft helaas niet meer, maar zijn nalatenschap is duidelijk zichtbaar op de berg.

Ik wil graag een paar van mijn foto's van deze bijzondere paarden met jullie delen.
Voor de liefhebber; dit is de link naar het album met alle foto's: Pryor Mountain mustangs 2017

In a land, where wild horses run free

1.
Afbeelding
De eer van de eerste foto is aan Duke: een oudere hengst die dit voorjaar helaas zijn merries is kwijtgeraakt aan een andere hengst. Hij volgt nu een groepje bachelors maar wordt afzijdig gehouden.

Klik
Het is een prachtig gezicht, al die verschillende kuddes en groepen op de hellingen en in de vallei. Er leven totaal zo'n 120 paarden op de berg.

Op de achtergrond kun je de bergen van Yellowstone zien liggen.

2.
Afbeelding
Cloud's Pride, de laatste zoon van Cloud, samen met een van zijn kuddegenoten.

3.
Afbeelding
Een groep Bachelors.

4.
Afbeelding
Body language...

5.
Afbeelding
Quahneah, een prachtig merrieveulen van vorig jaar.

6.
Afbeelding
Een hengst waar ik zeer van gecharmeerd was, Mica (MatoSka) een zoon van Cloud. Mica heeft sinds kort een eigen merrie en stond op wacht. Het was net alsof hij voor ons stond te poseren. Op zijn lijf zie je de vele littekens die getuigen van het zware leven dat de paarden hebben.

Nog een foto van de prachtige hengst Mica


7.
Afbeelding
Deze bijzonder knappe verschijning is Nimbus (Encore), een dochter van Cloud. Steve noemt haar "Princess of the mountain" en dat straalt ze uit.

Nog een foto van Nimbus met op de achtergond haar hengst Knight (links) en mede merrie Outlaw Lady (rechts).

There comes trouble...
Knight neemt polshoogte.
Het blijft bij wat waarschuwend gegil vandaag.

Filmpje van de hengsten samen: Klik


8.
Afbeelding
Ook het lichaam van Knight toont de vele tekenen van het leven op de berg.

9.
Afbeelding
Gelukkig is het leven niet altijd hard, zeker niet op zo'n zonnige zomerdag als vandaag!

We mochten getuige zijn van een prachtig schouwspel toen meerdere kuddes vanaf de tegenoverliggende helling door de kom naar de vallei gegaloppeerd kwamen. Adembenemend mooi, een brok in mijn keel. Waarom rennen ze naar beneden? "Because they love it!"

Klik

10.
Afbeelding

In formatie
Klik.

Behalve diverse kuddes kwamen er ook diverse bachelors mee naar beneden. Dit is een recept voor wat opstootjes tussen de bachelor hengsten en de kudde hengsten.

Een foto met verschillende groepen: boven een groep jonge bachelors, linksonder bachelor Lobo en palomino(licht) Killian, tegenover donkere palomino-hengst Bolder met zijn twee zwarte merries achter hem.

11.
Afbeelding
Lobo besluit Bolder uit te dagen.

Bolder gaat in de verdediging.
Met succes!
Bolder gaat er vandoor met zijn twee merries.

Lobo is nog niet uitgevochten.
Klik

Een onderonsje van verschillende bachelors.


12.
En terwijl wij zo in beslag genomen werden door het schouwspel beneden tussen de hengsten, stond op een rots vlak boven ons de hengst Blue Moon (Flint) alles te bekijken:
Afbeelding

Ondertussen ging in de vallei de actie door.

13.
Afbeelding
Klik
Blue Moon met zijn kudde in een prachtige weide vol zomerbloemen.

Slimmheid van wilde paarden: ze zochten de resterende sneeuwvelden op, zowel om af te koelen als om te ontkomen aan de vliegen.

Een ander wondermiddel tegen vliegen: het modderbad!
Gevolgd door het welbekende zandbad.


14.
Afbeelding
Vlak voor we de berg weer af zouden dalen, stuitten we op een groepje bachelors die stonden te soezen in de zon. Dit is Killian (Echo), een zoon van Bolder en kleinzoon van Cloud. Hij was één van de eerste paarden die we zagen toen we 's morgens de berg op kwamen en gedurende de dag hebben we hem op verschillende plekken en op verschillende afstanden kunnen zien. In het album kun je veel foto's zien waar hij ook op staat.

Killian stond samen met oa. Lobo


15.
Afbeelding
De laatste blik op deze prachtige en bijzondere paarden voor we weer aan de afdaling begonnen. Ik ben dankbaar dat ik een kijkje in een willekeurige dag van hun leven heb kunnen nemen.

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:01

Wow! Wat een prachtige foto's en paarden <3

Larissa___

Berichten: 313
Geregistreerd: 19-10-08

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:04

Wauw! Ik snap dat het erg indrukwekkend en leerzaam is geweest, maar wat een mooie plek zeg! Je hebt het erg mooi vastgelegd :wow:

Goof

Berichten: 28834
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:05

Wat is het daar prachtig zeg. Heel mooi vastgelegd.

prugelpiet

Berichten: 12572
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:07

Zo, die hebben flinke littekens.

Hele mooie foto's! Ik blijf er naar kijken.

Letizia

Berichten: 12149
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:08

Prachtige foto's! Leuk verslag, moet een ervaring om nooit te vergeten zijn geweest :)

Emoreoa
Berichten: 217
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:09

<3 <3 <3 wat een mooie foto's zeg!

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:10

Prachtig!! Echt een droomreis <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:14

Wauw wat schitterend. Die hengst in dat bloemenveld vind ik echt supermooi <3

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:17

Prachtige foto's! Ik blijf het altijd wel bijzonder vinden om dieren in de natuur te zien die zo overduidelijk niet oorspronkelijk wild zijn, ziet er toch altijd een beetje vreemd uit. Met duiven heb ik dat toch minder omdat die voornamelijk in de stad leven (al een menselijkere omgeving) maar met zulke paarden in 'the middle of nowhere' blijft het apart. Aan de ene kant dat verwilderde en aan de andere kant al die typische gedomesticeerde trekken.

gaucho

Berichten: 9534
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:19

Wat een Once in a lifetime experience!

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:22

Prachtig, ik heb de documentaires van Cloud gezien en zie inderdaad Cloud in deze paarden terug. Ik raad iedereen aan om deze documentaires te bekijken. Je leert enorm veel over het paard en hun sociale leven.

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:22

Wat ontzettend gaaf zeg *\o/*

Cloud heb ik gevolgd toen, zo indrukwekkend om ook te zien hoe de paarden met elkaar om gaan en hun leven daar.
Hele,hele gave foto's _/-\o_ _/-\o_

7ofhearts

Berichten: 2827
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:23

Zo........dat zijn forse littekens!!
En enorm sterke paarden.........mooie reportage al mochten sommige platen van mij wel wat meer zoem hebben ;-)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101822
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:32

Oh wow! <3 Onbeschrijflijk!! Wat moet dat een gaaf gevoel gegeven hebben...om daar zo tussen te mogen rijden. Jij hebt mijn droomreis gemaakt...ooit..ooit ga ik dat ook doen. :+:

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:46

Wauw wauw en nog eens wauw!

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:09

Wat een prachtige foto's! Wat een ander soort paarden dan we hier gewend zijn! Adembenemend <3
Is het nou zo dat de meeste hengsten 2 eigen merries hebben? Zo lijkt het in je verhaal iig, nooit echt over nagedacht eigenlijk! :)

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:19

Wat een schitterende foto's Lon, wat een voorrecht dat je ze zo hebt gezien en zo hebt kunnen vastleggen.

Wordt er nog wat gedaan aan beperking? Of regelt de natuur dat zelf? Ik kan me zo voorstellen dat er niet onbeperkt eten te vinden is op de berg.

Leo

Berichten: 50161
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 20:31

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

RaafSmits schreef:
Zo........dat zijn forse littekens!!
En enorm sterke paarden.........mooie reportage al mochten sommige platen van mij wel wat meer zoem hebben ;-)


Haha ja het was erg jammer dat mijn lens niet nog verder in kon zoomen. Sommige paarden stonden redelijk in de buurt (maar het zijn echt wilde paarden, je kunt dus niet dichtbij komen. Ze kunnen namelijk ook gevaarlijk zijn) en konden we vanuit de jeep of al staande achter de jeep vastleggen. De actiefoto's zijn allemaal vanaf een rotsrichel waar we achter / op zaten vast gelegd, maar dan merk je helaas wel dat het nét te ver is om echt mooi in te kunnen zoomen.


Goldie schreef:
Wat een prachtige foto's! Wat een ander soort paarden dan we hier gewend zijn! Adembenemend <3
Is het nou zo dat de meeste hengsten 2 eigen merries hebben? Zo lijkt het in je verhaal iig, nooit echt over nagedacht eigenlijk! :)

Nee het wisselt heel erg, er was zelfs een hengst met 10 merries en er zijn er met één of twee merries. In gevechten met elkaar stelen ze soms een of meerdere merries van een andere kudde, of verliezen ze die.


Berdien schreef:
Wat een schitterende foto's Lon, wat een voorrecht dat je ze zo hebt gezien en zo hebt kunnen vastleggen.

Wordt er nog wat gedaan aan beperking? Of regelt de natuur dat zelf? Ik kan me zo voorstellen dat er niet onbeperkt eten te vinden is op de berg.


Nee ze doen aan geboortebeperking. In round-ups worden de merries gevaccineerd met een anticonceptiemiddel. Ze worden wel hengstig, dus de 'natuur' gaat door (en de merrie loopt geen gevaar op afstoting), maar ze kunnen niet bevrucht worden. Ze vaccineren de jonge merries om hen te beschermen tegen te vroeg zwanger worden, en de oudere merries (ook om te beschermen). Verder vindt op basis van andere factoren selectie plaats (bijvoorbeeld als een merrie in de kudde van een directe bloedverwant loopt). Dit jaar zijn er tot nu toe maar 4 veulens geboren, waarvan er 2 zijn overleden. De laatste is vlak na ons bezoek geboren, de merrie hebben we hoogdrachtig gezien. Ze weten niet of er nog meer veulens zullen komen dit jaar, maar soms worden ze zelfs heel laat in het jaar nog geboren.
Er is vastgelegd hoeveel paarden er in het gebied mogen lopen met oog op voedselvoorziening. Het 'overschot' wordt uit de jaarlijkse round-ups geselecteerd en ter adoptie aangeboden. Dit zijn vaak jonge dieren.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:35

Wat een prachtige ervaring en geweldige foto serie heb je daar aan over gehouden. Heel erg mooi, bedankt voor het delen!

Laureas schreef:
Prachtig, ik heb de documentaires van Cloud gezien en zie inderdaad Cloud in deze paarden terug. Ik raad iedereen aan om deze documentaires te bekijken. Je leert enorm veel over het paard en hun sociale leven.


Wat is de naam van de docu?

Leo

Berichten: 50161
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-17 20:38

djodjodjo schreef:
Wat een prachtige ervaring en geweldige foto serie heb je daar aan over gehouden. Heel erg mooi, bedankt voor het delen!

Laureas schreef:
Prachtig, ik heb de documentaires van Cloud gezien en zie inderdaad Cloud in deze paarden terug. Ik raad iedereen aan om deze documentaires te bekijken. Je leert enorm veel over het paard en hun sociale leven.


Wat is de naam van de docu?


Het eerste deel heet dacht ik 'Cloud, the wild Mustang'. Ik geloof dat er 3 delen zijn.

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:41

Goed om te lezen dat ze er zo bewust mee bezig zijn! Top!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:48

Supergaaf, daar ben ik ook een paar jaar geleden geweest. Helaas niet met een gids en het was vrij druilerig weer. We hadden ook niet superveel tijd, dus uiteindelijk 5 of 6 paarden gezien, was een bachelor band.

Berdien schreef:
Goed om te lezen dat ze er zo bewust mee bezig zijn! Top!

Dat 'darten' (vaccineren met anticonceptie) doen ze in meerdere gebieden daar, o.a. op Assateague Island (Maryland). Daar vaccineren ze tot het 4e levensjaar van de merrie. Daarna mag ze één veulen krijgen en daarna gaat ze levenslang aan de anticonceptie. Een round-up doen ze daar niet. Op het andere deel van het eiland (Chincoteague) hebben ze jaarlijks een pony-swim en round-up. Overigens zijn de paarden op die eilanden veel meer pony's qua uiterlijk en formaat.

amsterdam10
Berichten: 592
Geregistreerd: 03-05-16

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:28

Wat ongelooflijk mooi :#

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: De wilde mustangs van de Pryor Mountains

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 00:03

Gaaf hoor!