Zorro - een half jaar verder

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Zorro - een half jaar verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 19:37

In maart (2015) kocht ik Zorro. In dit topic lees je wat meer over Zorro en onze doelen. De verzorgster/bijrijdster van Zorro had ook nog een topic gemaakt, waarin zij met hem een wandeling heeft gemaakt in het bos. Inmiddels heb ik Zorro een halfjaar en vond ik het tijd om weer een topic te openen.

Hoe staat het met onze doelen (een paar genomen van het eerste topic)?

• Optillen van de benen: Gaat goed, we werken nu aan het zelfstandig dragen van het been en verantwoordelijkheid nemen voor zijn benen op o.a. de hoefstandaard.
• Weer gevoelig zijn op het been: is ook veel beter geworden, been is nog maar heel licht nodig.

Onze doelen:
- Opstappen en Zorro blijft staan
- Ontspanning wanneer ik er op zit
- Ontspannen buitenwandeling

Een tijdje terug (eind juli) ben ik van Zorro afgevallen en daarom pakken we het rijden weer langzaam op, zodat we allebei weer vertrouwen krijgen. Wat betreft zijn horsenality: hij heeft het allemaal, dus dat is behoorlijk switchen voor mij tijdens de sessies.

Deze zomer hebben Zorro en ik meegedaan aan een Natural Horsemanship cursus van 3 dagen. Ontzettend leerzaam voor ons allebei en hier hebben we ook een begin gemaakt met er weer langzaam aan terug op gaan. Zonder nog echt iets van hem te vragen, gewoon een fijne tijd samen terwijl ik er op zit. Hij wilde nog constant aanlopen als ik net zat dus daar wel veel aandacht aanbesteed (automatische piloot van hem). Ook was het iedere keer als ik opstapte veranderde zijn blik, op de grond was hij relaxt & zacht en zodra ik op stapte werd zijn blik onzeker. Nu kunnen we ook een sneller drafje (kon ik eerst nooit uit zitten zonder balans te verliezen).

1. Alvast wennen aan de omgeving
Afbeelding
2. Circling game (change of direction)
Afbeelding
3. Benen masseren
Afbeelding
4. Achtje maken
Afbeelding
5. Sprongetje maken
Afbeelding
6. De draak
Afbeelding
7. Samen zijn
Afbeelding


Op 19 augustus hadden we een doorbraak: opstappen en hij bleef staan + hij bleef zacht in zijn ogen!
21 augustus nog een doorbraak: ontspannen door de wei rijden :D Stil staan is inmiddels geen dingetje meer voor hem. We zijn nog bezig met de teugelvoering (indirect, direct en buiging), maar om het voor hem niet te saai te maken moet er wel iedere keer iets nieuws ingebracht worden (Anders gaat hij weer op standje verzet). We maken steeds meer vooruitgang, Zorro wordt enthousiast en ik krijg weer meer vertrouwen.

Om terug te komen op de doelen:
- opstappen en stilstaan gaat goed;
- ontspanning komt terug zowel bij Zorro als bij mij;
- ontspannen buitenwandelen hebben we niet veel meegedaan, gaan we nog mee aan de slag.
Doel wat er bij komt: meer variatie en nieuwe dingen tijdens het rijden en een buitenrit :D.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Zorro - een half jaar verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:34

Ik heb het je al gezegd, maar hij gaat echt goed vooruit! Zowel fysiek als mentaal.
Blijf volhouden, dan komt het allemaal goed :)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Zorro - een half jaar verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:09

Echt super knap wat je met hem doet. Volgens mij zeker niet altijd de makkelijkste :).
Ziet er echt super uit zo vanaf de foto's :)

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:24

JudithO schreef:
Ik heb het je al gezegd, maar hij gaat echt goed vooruit! Zowel fysiek als mentaal.
Blijf volhouden, dan komt het allemaal goed :)


Dankjewel :) Ben blij dat het te zien is die vooruitgang *\o/*


sanne1992 schreef:
Echt super knap wat je met hem doet. Volgens mij zeker niet altijd de makkelijkste :).
Ziet er echt super uit zo vanaf de foto's :)


Hij is inderdaad niet altijd de makkelijkste, dat heeft hij vandaag maar weer eens bewezen.. de boef ~~}>

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Zorro - een half jaar verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 14:36

Heb ook een filmpje toen we de eerste keer weer langs de bosrand reden (dat was afgelopen week). Je ziet hem nog wel even kijken maar toch weer focussen op zijn job.
http://youtu.be/yK5VVWjfhKg
kan even duren voor hij online staat, hij is namelijk nog aan het uploaden ;)