Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:39

het lijkt erop dat ze steun zoekt ergens van. Zou het niet handig zijn haar een keer tegen de wand te zetten met het hangen. Heb ik wel goede ervaringen mee met paarden die het hangen eng vinden in het begin. Hebben ze de steun van een wand, blijven ze rustiger staan. Tenminste dat is mijn ervaring.

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:21

Ik ben opzich niet tegen een wand gebruiken, vroeger heb ik ze zelfs in een box beleerd zien worden :+ Maar gezien ze 'weg' wil zodra je gaat hangen is dat wat gevaarlijk. Je kan haar dan niet meer op de volte draaien zonder dat je die wand weer tegenkomt :) . En als je haar niet op de volte trekt zodra ze gaat lopen denk ik dat het
eindigt in heel hard lopen :') .

Andere kant is ze overigens net zo schrikkerig.

Je ziet inderdaad hele kleine stukjes ontspanning, maar zodra je verder gaat met hangen blijft haar reflex lopen.

We zijn nog niet klaar met de trukendoos hoor, komt vast goed, maar het is zo zonde dat het zo ver gekomen is voor haar :o .

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:08

Gister besloten dat we het 'hang' stuk echt moeten doorbreken, Cer kan alles behalve het echte hangen en we hebben het idee dat 'blijven wachten totdat ze het niet meer eng vind' bij haar gewoon niet werkt omdat ze vanuit het verleden een goede reden had om dit wel eng te vinden.

Gister dus een klein stapje boerenverstand/strengheid erbij gepakt en haar neus vast gepakt. Dit had de eerste keer een klein effect, ze wilde nog steeds weg maar was nu te controleren:




De tweede keer deed ze het beter en zijn we meteen gestopt:




Vandaag de eerste keer nog haar neus vast gepakt en toen opgestapt zonder neus:



Het zijn echt kleine babystapjes en ze krijgt nu weer een paar dagen rust, maar nu voor het eerst heb ik het idee dat we het weg willen als vlucht hebben doorbroken, vanuit dan kunnen we verder naar echt ontspannen tijdens het hangen.

Ze moest natuurlijk leren dat wegrennen niet de oplossing is, maar dat is een beetje moeilijk want je moet het 'renmoment' wel opzoeken om het te doorbreken en vervolgens tijdens dat renmoment het wel oplossen :+

Ik zeg overigens niet dat dit DE manier is hoor, probeer alleen maar onze overwegingen en ons pad te delen :o

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:15

Ga zo door. Heb een vermoeden dat dit voor haar de juiste manier is.

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:22

Ziet er super uit zeg!! Wat een verschil met de eerste keer hangen hè?! Heel knap van jullie en van het paard.

Dat komt wel goed.

Syrianda
Berichten: 1835
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:12

Nou Ruitje ik vind het er goed uit zien.

Rust die erbij is. En soms moet je inderdaad ff doorzetten. Wil niet zeggen dat dat bij elk paard is. Dat is iets dat je moet aanvoelen als je bezig bent.

Maar super hoor. Blijf je volgen :-)

mala26

Berichten: 5011
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:26

Ze reageert wel heftig bij het eerste filmpje. Vraagje : blijft ze wel ademhalen? Heb zelf een aantal keer met zadelmak maken gezien bij paarden die ook zo reageerden stopte met ademhalen en dan aan de ren gingen.
En nog een vraagje misschien heb ik er over heen gelezen. Maar waarom kiezen jullie ervoor om zonder krukje op te stappen? (vanuit het punt dat ze zo weg rent snap ik het) Maar zo komt de gene die erop wilt hangen in 1 keer een heel stuk omhoog, met krukje gaat dat al in stappen. Misschien ook minder abrupt voor het paard???
Ik ben gewoon nieuwsgierigheid hoor.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 21:37

Zo te zien ga je er wel uitkomen op deze manier.

Ik heb er ook een keer eentje gehad (Haflingertje alleen), die had een slechte ervaring met opstappen opgedaan. Die had alleen het stresspunt zitten op het moment dat je je been over de kont heen zwaaide. Blijft gewoon boerenverstand en gevoel gebruiken. Wij hebben toen twee weken geoefend met opstappen (wij hebben wel gebruik gemaakt van de wand, daar had hij wel respect voor), ik ben toen heel rustig op gaan stappen en zodra hij aanspande bleef stil (leuk voor je spieren, met been half omhoog etc). Zodra hij dan weer ademde, ging ik rustig verder of juist helemaal terug (om te belonen).
Na twee weken toen ik alleen bezig was op stal zonder hulp in het stalgebouw opgestapt en met die rust van 1 op 1 en goede voorbereiding was het ok. Beestje heeft daarna alles zonder problemen gedaan en is naar een mevrouw van 70 gegaan die er nog ontzettend veel plezier aan heeft beleefd. Was echt een braverd toen hij over die angst heen was.

Dat wachten en stilhangen zie ik bij jullie ook terug, komt wel goed zo. Geduld hebben maar haar niet in die angst door laten ijlen, dat doen jullie prima zo te zien. Top!

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 09:10

Bedankt voor de complimenten en ook voor de andere suggesties, houd het boeiend! We zijn inderdaad heel erg benieuwd wat er gebeurd zodra je een been er over zwaait of gaat zitten maar dat gaan we niet deze week proberen hoor :') . Ik geloof ook best dat het later een super tof paard word voor iemand, als ze ontspant is het echt een mooi dier om te zien :) !

Ademhalen heb ik niet op gelet, wel weet ik dat Cer zei veel spanning te voelen. Ook nog die lastste keer, wanneer ze ogenschijnlijk rustig staat :)

Ik snap de theorie met het krukje zeker, maar dan kom je naar mijn idee met hetzelfde probleem uit als met de wand: Je ziet hoe ze vertrekt dus je moet haar op de circel trekken en dan kom je later dat krukje tegen.Overigens zijn we er nog steeds niet uit 'welk deel' ze nou eng vind, want Cer kan best hoog hangen. We hebben ook een aantal paarden gehad die de hoogte eng vonden, het lijkt haar echt te gaan om het 'omhoog komen' zeg maar, want als je gewicht in de beugelriem legt maar je blijft laag boeit het haar ook niet.

En juist dat stukje, omhoog komen, kan je bijna niet anders oefenen dan het te doen, handig :')

Getty_Maan

Berichten: 2598
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:48

Super leuk om dit te volgen, ook al wordt het een erg lang topic, geen probleem!

mikitaxxx
Berichten: 31
Geregistreerd: 07-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 15:56

Heel benieuwd! ik volg :)
Ziet er al super uit.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:12

Ik volg ook!
Soms moet je ook gewoon even doorpakken om het te doorbreken als het niet met geduld en wachten lukt vind ik hoor. En zo te zien heeft het resultaat!

Vind dat het tot nu best goed gaat hoor! En een leuk beessie om te zien :)
Laatst bijgewerkt door ilaan op 07-02-15 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:13

In het verleden ook wel paardjes beleerd, die hetzelfde gedrag lieten zien. Vaak helpt de tussenstap om omhoog te komen naast het paard m.b.v. keukentrapje of stoel. Dus wel de beweging, maar geen belasting op de rug. Dit kun je uitbouwen door paard langs 'hoogstaand' mens te leiden en daarna tijdens het longeren iemand steeds omhoog en omlaag te laten stappen op het trapje als het paard op de cirkel langskomt. Soms zelfs een fase inbouwen dat paard mag stoppen bij krukje en beloning krijgt.
Bij het daaropvolgende hangen gebruiken wij wél een krukje, omdat je bij oplopende spanning letterlijk en figuurlijk sneller een stapje terug kan doen. Succes!

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:25

Ik vind het een beetje dubbel. Aan de ene kant zie ik absoluut de vooruitgang en daar heb ik alle respect voor, paarden die opstappen eng vinden zijn ontzettend lastig te corrigeren daarin. Aan de andere kant vind ik dat je het soms het paard erg lastig maakt.

Wat mij opvalt is dat je naar mijn mening haar weinig beloont voor het stilstaan. Vooral op het eerste, langere filmpje ga je bijna iedere keer dat ze eindelijk even stil staat, een stap verder. Dat is heel logisch maar voor het paard een bevestiging dat stilstaan niet prettig is. In plaats daarvan kun je ook zodra ze stilstaat even een aantal meter weglopen. Dat kan je in hele kleine stapjes opdelen, eerst alleen naar het paard toelopen en weer weg, dan ernaar toelopen en het zadel vastnemen en weer weg, etc etc. Lukt dan één stapje even niet, heb je in ieder geval het vorige stapje zodanig bevestigd dat je daar weer op verder kan bouwen.

Ook vraag ik me af waarom je zoveel druk aan de zijkant geeft. Het meest oncomfortabele deel van het opstappen is wanneer de ruiter aan één kant hangt. Juist dit deel duurt telkens erg lang, zelfs met afstappen lijkt er veel druk op de beugel te blijven. Dit kan heel simpel worden opgevangen door even iemand te laten helpen die jou een /duwtje of voetje geeft en terug opvangt. Scheelt enorm in het comfort voor het paard en daardoor misschien ook wel in de stress die ze ervan ervaart. Ik begrijp wel dat je wilt dat het paard leert dat je ook van de grond kan opstappen hoor, dat hoort er ook bij. Alleen de combi van de spanning die ze er sowieso al bij heeft met het beginnen met direct volle druk, daarvan vraag ik me af of het misschien simpeler zou kunnen. Zomaar wat ideetjes, wie weet heb je er nu of later nog wat aan.

Rex_Rolfo

Berichten: 5385
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:48

ruitje schreef:
het lijkt haar echt te gaan om het 'omhoog komen' zeg maar, want als je gewicht in de beugelriem legt maar je blijft laag boeit het haar ook niet.

Wilde suggestie: ruiter hurkt op een stoel (of kruk) en geeft het paard een snoepje. Komt omhoog, snoepje, weer laag enz. Dan kunnen jullie het omhoog komen oefenen zonder het paard fysiek te belasten en het is tevens een mega oefening voor de beenspieren van de ruiter :D

Veel succes met dit nieuwe project :)

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 15:15

Ik zal later uitgebreid beantwoorden maar ik vermoed dat ze op die manier weer gaat leren ' weg' te kunnen van wat ze eng vind, krukje beweegt niet mee natuurlijk?

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:58

Gewoon beginnen met persoon bij en later op het krukje staand en het paardje daar langs leiden. Dan vervolgens stoppen bij het krukje, brokje aan laten pakken van helper en weer doorstappen. Zo wordt het stilstaan beloond en is het doorstappen gewoon het 'werk'.

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:04

Oke, hier een wat langer antwoord. Over het in kleine stapjes uitvoeren/rust geven. Zoals al eerder gezegd blijft er niks 'vanzelf hangen' , zoals zou zijn bij een 'blanco paard' , vandaar onze keuze om door te pakken ( wat dus, zoals ik al eerder schreef normaal gesproken ook niet altijd onze keuze is) . Bij haar lijkt dit veel beter te werken dan blijven wachten tot ze ontspant, want ze ontspant niet uit zichzelf :) . Dat is ook waardoor we bij dit paard ( ben namelijk niet tegen het krukjes idee opzich! ) niet voor een krukje kiezen.

Als we namelijk het hele traject met het krukje voltooien zoals beschreven( er vanuitgaande dat het lukt, want ik vraag mij bij haar af of ze gaat ontspannen naast het krukje, snoepjes of niet) dan komt het moment weer dat je van het krukje naar het paard moet, of van de grond omhoog. Ik schat haar zo in dat ze dat dan weer eng vind en ze dan dus weer leert van het krukje weg te kunnen draaien. Dan zijn we kwijt wat je er nu net bijna uit heb :) .

Ik hoop dat ik duidelijk uitleg hoe en wat, we gebruiken krukjes en de wand en andere tactieken wel bij andere paarden hoor, dus ik snap de theorie, maar dit is nou net een paard waarbij dat niet echt werkt imo :) . Wel bedankt voor alle suggesties, houd je scherp en het boeiend, dus wie er nog aanvullingen oid heeft, blijven posten hoor :)

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:53

Het gaat ook niet om het gebruik van het krukje, maar om het omhoog komen naast het paard. Waarschijnlijk vindt ze dat eng. Een paar andere opties: naast een ander paard zetten en ruiter laten opstijgen, laag blijven en andere kant af glijden. Uiteraard tig keer herhalen. Kijken of het lukt als handpaard en na verloop van tijd afstappen via de rug van het friesje. Opstapje voor haar stal (niet erin) en elke keer als er iemand langs komt via het opstapje lopen, zodat de beweging omhoog plaatsvindt, bij al het grondwerk iemand aanwezig die op ruime(re) afstand gewoon een beetje voor zich steeds maar op en afstapt van het krukje, beetje huppen e.d., bakje voer leeg laten eten uit handen van iemand die hoger staat/zit (op het hek bijvoorbeeld, langs hek lopen waarop iemand zit en daar leren halt houden (heel even) en dat uitbouwen tot je van het hek kan opstappen, oploopplank maken waar de geleider zelf op- en afloopt, terwijl paard er langs geleid wordt

Het blijft leuk om te puzzelen!

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:11

Daar zitten leuke suggesties bij! Bedankt!

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:29

Hoewel generalisaties mank kunnen gaan, raken Friezen sneller in een freez reactie. Protest is niet altijd goed te herkennen bij een koppige binnenvetter. Doordrukken werkt dan juist averechts.
Iets anders:mogelijk ziet het paard het been van de ruiter als een kans op een schop (gezien de achtergrond)?! Dit kun je ook als apart deel oefenen.
Ik snap het idee om door te pakken, maar Friezen zijn soms alleen met vertrouwen over te halen.

odilia1
Berichten: 110
Geregistreerd: 22-11-11

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:48

Zeer interessant topic! Ik ga zeker volgen. Succes met alles!

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 22:56

Ik heb het idee dat 'men' denkt dat we niet meer weten wat we doen, of dat wat we doen niet werkt :') . Ik lees alles door, omdat je nooit ergens dommer van word maar volgens mij laten de filmpjes genoeg vooruitgang zien?

Ter info, ons team beleerd ook niet voor het eerst een paard dus vertrouwen is iets wat we natuurlijk altijd meenemen :)

FriesWytske
Berichten: 9907
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:13

ruitje schreef:
Ik heb het idee dat 'men' denkt dat we niet meer weten wat we doen, of dat wat we doen niet werkt :') . Ik lees alles door, omdat je nooit ergens dommer van word maar volgens mij laten de filmpjes genoeg vooruitgang zien?

Ter info, ons team beleerd ook niet voor het eerst een paard dus vertrouwen is iets wat we natuurlijk altijd meenemen :)


Ik denk dat je daar een waar iets zegt, ruitje.

Ik vind juist dat je op de goede weg bezig bent.

En senna21, weet niet waar jij dat vandaan hebt. Maar kan je zeggen dat ik wat jij zegt nog nooit heb meegemaakt met het beleren. Een fries is net als andere paarden met een eigen karakter. En de 1 moet je het rustig en met vertrouwen doen. En de ander moet je echt direct al op een duidelijke manier vertellen wat je van haar/hem wilt. En zoals ik het lees, doet ruitje dat. Die geeft duidelijk aan haar paard aan wat de bedoeling is.

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:23

@Ruitje: wellicht ten overvloede: ik denk dat jullie prima weten wat jullie doen. Maar omdat je vroeg om ideeën heb ik gereageerd (doe ik heel weinig...). Meestal zit ik op m'n handen, maar juist omdat jullie het weloverwogen aanpakken, geef ik wat tips waarmee wij in het verleden goede ervaringen hebben opgedaan. Echt bedoeld als meedenken!