Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selena

Berichten: 5001
Geregistreerd: 02-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:39

Ontzettend gaaf beest Cathy. Ben benieuwd, leuk is voor de verandering een ander ras!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 08:40

Ik ben heel benieuwd naar dit dier :j

Punz

Berichten: 8590
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:44

Hardstikke leuk, ik volg!!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:51

Volg je draver topic ook (die is wel stil trouwens, hint hint).

Dus ben ook heel benieuwd hoe dit vervolg loopt.
Zal vast wel goed komen :)

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:54

Leuk een fries! Wordt vast een schoonheid, zou de manen wel laten groeien, meeste friezen liefhebbers houden van een mooie lange bos manen.
Maar lijkt het nou zo dat ze mega oren heeft? :Y)

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:58

Aangezien deze dame pas op stal is, en nog wat jong in t hoofd, zal ook dit topic niet enorm snel gaan. Ze moet wel tijd krijgen om alles te verwerken :j
Maar Ruitje kennende zal ze de meest interessante ontwikkelingen zeker plaatsen :D

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:16

Straks stap je nog over naar de Friezen :p leuk dat je afwisseling doet.

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 06:29

Zoals Cer al zei, gaan we niet 'snel' , maar ergens ook wel weer sneller dan verwacht. Jada is wat onzeker maar wel eerlijk. De afgelopen week hebben we vooral besteed aan poetsen en wandelen. Ze loopt al steeds relaxter mee, nog een snurkje hier en daar maar ze is nu aan een los touwtje te stappen. Ook zijn we aan de slag gegaan met wat grondwerk, Cer en ik vonden beiden dat ze niet 'tegenviel maar ook niet meeviel' , het is raar om met haar te werken omdat ze wat scheef ontwikkeld is. Zo kan ze goed longeren en een singeltje om, maar ging ze de eerste keer dat ik mijn stok op de grond gooide zowat aan het rennen. Het is dus elke keer kijken of ze iets al wel kan of niet kan :)

We zijn dus vooral bezig met haar aan alles gewend laten raken en haar leren dat ze ook kan ontspannen( d.w.z. dat het ook prettig is om met je hoofd laag te zijn )
Daarnaast moet ze leren dat druk pas weg gaat bij ontspanning en niet zoals ze het afgelopen half jaar heeft geleerd: druk gaat weg als ik er voor vlucht :)

Zal zo kijken of ik nog wat filmpjes kan plaatsen van het grondwerk :)

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 06:49



Leren haar hoofd te laten zakken d.m.v. druk.



Wennen aan de stok en dat het blijft als ze vlucht en weg gaat als ze ontspant.



Leren dat je ook rustig kan lopen met dat enge ding op je rug( dat vind ze echt nog lastig, sowieso vind ze meerdere opdrachten tegelijk nu nog lastig)



Stukje loswerken, leren lang en laag te lopen :)

Dit is wat we gaan uitbouwen, er is al wel op haar gehangen bij haar vorige baas maar zolang ze nog zo reageerd met grondwerk gaan wij nog geen stap verder :)

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:30

Looks good Cathy!

Santos_05

Berichten: 3103
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:41

Succes met dit nieuwe project. Een hele uitdaging!

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 16:23

Hoe staat het met het project??

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:09

darkadia schreef:
Hoe staat het met het project??


Ben ik ook wel benieuwd naar :o

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:10

Ik wilde vanochtend updaten maar er is niet van gekomen nog :o . Zat zelf in Florida dus filmpjes zijn weer net gemaakt :)

We zijn verder gegaan met hangen maar we vermoeden dat daar iets in haar verleden niet helemaal goed gegaan is en dat dat ook de reden is waarom ze als ' zadelmak' aan de vorige eigenaar verkocht is. Logisch dat die niet verder kwam gezien het haar eerste paard was.

Ik zal morgen wat filmpjes plaatsen, het is een boeiend paard om te volgen want in plaats van redelijk blanco beginnen zijn we nu problemen uit het verleden aan het oplossen.

We hebben het hangen deze week doorgepakt, nu gaan we eerst een ander stuk grondwerk erbij pakken. Word geen snel topic dus :o

haitze

Berichten: 315
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:37

ruitje schreef:
[ Video ]

Ik wil wel een tweede Edelien van Blessum :')


ha,de speer van blessum,gefokt door Petra van den heuvel,machtig lieve merrie,harde werker,super edelien

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 12:42

Hier de filmpjes, zoals al eerder gemeld is het elke keer aftasten wat ze wel en niet kan. Zo is ze deze week voor het eerst beslagen, dit boeide haar niets ( en dat terwijl de oven van de smid in brand vloog :') ) . Het zadel op maakt haar ook weinig uit.


Waar het 'mis' gaat is bij het hangen, nogmaals hier moet iets verkeerd gegaan zijn in haar verleden. Op het punt dat je van de grond af wil, wil zij maar 1 ding en dat is 'weg'. Vandaar dat we daar een stap terug hebben gedaan en eerst het 'hangen' in kleine stukjes hebben opgeknipt. Je gaat in het volgende filmpje dus niks spectaculairs zien, maar wel hoe je een paard wat hangen erg eng vind voorbereid.

Wat doet Cer:
-Met je knie de beugel/buik aanraken, dit zodat ze de druk daar gewend raakt.
-Zadel vast houden/ernaast blijven staan zodat ze leert dat de druk pas weg gaat als ze ontspant.
-Idem voor ernaast staan/springen.
-Weer aan komen lopen en hetzelfde doen, dus uit haar ruimte stappen en er weer in lopen.
-Geluid maken op het zadel.

Het probleem lijkt te zijn dat we elke dag dit opnieuw moeten doen, niet dat je een paard niet de tijd wil geven maar het zou fijn zijn als er iets blijft hangen :) . We eindigen elke keer met dat dit stuk goed gaat maar ze het nog in haar systeem heeft om te gaan lopen zodra er iemand echt gaat hangen. We willen kunnen hangen en haar dan even 'vrij' geven qua zadelwerk, weer wat andere dingen doen en dan weer bij het hangen beginnen.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:48

Balen dat ze het hangen nog steeds heel erg eng vind. Lijkt me ook dat daar dan iets verkeerds mee is gebeurd. Anders zou het na een aantal keren niet meer eng moeten zijn. Groot gelijk dat als ze dat normaal gaat vinden, jullie even de nadruk van het zadel weg gaan halen.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:51

De vader van je paard had ook wel eens wat probleempjes met het opstijgen. Met rust en geduld komt het wel goed :) Succes!

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 12:52

Heb ruzie met het tweede filmpje, komt er aan :')

Ja weet je, je twijfelt zo waar je goed aan doet. Normaal gesproken zijn wij heel erg van 'wachten tot ze het niet meer eng vinden en dan verder gaan' , maar wat nou als gedrag er zo in zit dat dat punt nooit komt, dan moet je haar toch gaan vertellen dat het niet eng is zeg maar.

Soort van NH meets boerenverstand :+

Dus we gaan nu doorpakken om haar vervolgens rust te geven, je kan ook niet 3 weken ernaast blijven hupsen imo :)

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:54

Snap dat je gaat twijfelen. Zou ik ook doen. Maar denk dat je nu op de juiste manier bezig bent. :j

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:12

Lijkt me ook een moeilijk punt. Ben benieuwd hoe het uitpakt en wat bij jullie hielp.

ruitje

Berichten: 12380
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 16:12

Hier het 'saaie' hangen in stukjes filmpje :)


guusjew
Berichten: 824
Geregistreerd: 18-12-12
Woonplaats: best

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:31

Ik volg mee ben heel benieuwd wat dit gaat worden !!

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:45

misschien om de cirkel te doorbreken eens aan de andere kant gaan hangen en eventueel daar opstappen

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:51

Toch zie je wel dat ze aan het eind van het filmpje iets meer ontspanning laat zien...Wel lastig dat ze er zo in blijft hangen...toch een slechte ervaring, of miss pijn gehad in het verleden?