Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14348
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:27

Goh, het is net een standbeeld joh, zo stil staat ze. Geen oortje beweegt er.
Interessant om dit soort dingen te zien :)

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:31

En toch zie ik een grote verandering in haar houding.
Trok ze eerder soort van in zichzelf gekeerd, zie ik nu aandacht voor de omgeving.
Goed werk hoor

hynderfrou

Berichten: 138
Geregistreerd: 18-04-14
Woonplaats: gemeente de friese meren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:36

Interessant topic om te lezen en de filmpjes te zien. Het ziet er goed uit en gaat de goede kant op.

Ze schrikt wel aardig wanneer Cer haar hand verzet, maar wanneer ik goed kijk schrikt ze op het moment dat ze zelf haar achterbeen een pasje wil verzettten. Het hangen zelf gaat hardstikke goed, maar stappen met een ruiter aan het zadel is andere koek. Veel succes en ga zo door!

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:47

Uit het filmpje blijkt ook duidelijk dat een krukje in deze fase niet zo heel verstandig is.. :)
Op het moment dat ze wegschiet, en ik loslaat moet de handler zichzelf ook nog kunnen redden. Als daar een krukje staat wil ik niet weten wat er gebeurt..

Overigens is loslaten niet iets waar ik makkelijk voor zou kiezen, maar in dit geval kiezen we eieren voor ons geld. Waar wij daarna dan ook uitermate blij mee waren is dat ze zich gewoon weer liet benaderen en dat we het op konden pakken waar we gebleven waren. Dat was een periode ervoor wel anders :j

We hebben in dit filmpje idd een paar keer een paar seconden een teken van ontspanning en proberen dan ook meteen af te stappen. De laatste keer mocht ze ook naar het hok.

Verder doen we het met weinig geluid of extra prikkels, maar meer met de instelling 'dit is wat het is, als wij ons niet druk maken moet jij dat ook niet doen'.

@CarinaR: klopt.. meestal loopt ze een paar minuten los voordat we beginnen. Voorheen liep ze van me weg of keerde ze zich van me af. Nu draait ze naar me toe. Als ze dat een paar keer gedaan heeft, gaan we beginnen met opstappen. Je zou kunnen denken dat ze dat koppelt en dan dus niet meer komt want daarna wordt t echt spannend. Maar dat doet ze dus niet, ze blijft (tot noch toe) komen, en (heel filosofisch bedacht) kan dus zelf vragen om naar haar hok te mogen, als ze ons op laat stappen (maar zo zweverig willen we het niet maken ;-) ).

@hynderfrou: dat zie je goed :j Dat hebben wij ook al ingecalculeerd. Gisteren verzette ze ook een achterbeen en bleef staan. Dus weer een puntje erbij +:)+ het wandelen met gewicht heeft ze op zich natuurlijk al gedaan, alleen dan met een koleregang .. :') nee gekkigheid... We willen dat heeeeeel rustig aan oppakken. Ik denk nogmaals als t voor elkaar is, dat het dan ook voor elkaar is :j Maar dat het even duurt, en dat is op zich niet zo heel erg natuurlijk op haar leeftijd.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 19:09

Er zijn inderdaad kleine verbeteringen waar we het in moeten zoeken. Zo loopt ze op het erf nu met haar hoofd laag ontspannen mee, kan ze echt genieten van het poetsen en gaat ze niet meer in de hoek van haar box staan zodra je de deur open doet.

Vandaag heeft ze balkjes gelopen, iets wat ze heel erg leuk vind. Helaas geen camera in de buurt :+

Het is leuk om te zien dat ze gewoon meer plezier krijgt in haar leven, dat ze ook geniet van dingen en trots is op wat ze wel kan :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:04

Ik geloof dat ik een trotse moeder over haar dochter hoor vertellen .... ;)

+:)+

EngeltjeS

Berichten: 16645
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:39

@EngeltjeS: Waarom is dit leuker om te volgen dan een draver? Vanwege het ras of omdat Jada een geschiedenis heeft :) ? , allebei :)
Een fries vind ik sowieso erg mooi maar haar achtergrond telt inderdaad ook mee.
Maar wat ik eerder zei: Ik "herken" er een paard in, en daarom ben ik ook geboeid :)

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 21:36

Even laten zien dat het ook gewoon een heel erg leuk paard is :')



En ze sommige dingen heel goed doet voor zo'n jonkie :)


Syrianda
Berichten: 1835
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:40

Leuk! :D

Vind het een leuk ding.

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:59

Hahaha, leuk beestje is het. Eerst even de balk goed leggen, die volgens haar verkeerd ligt. Hahaha

maralyn

Berichten: 10461
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:36

Ze kijkt ook echt van: Oh yeah!! Moet je zien wat ik deed!!!

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 09:27

Ja, zoals je in de filmpjes ziet is het eigenlijk gewoon een heel erg leuk paard :o Jammer dat ze zo geworden is want dat wil ze zelf ook niet denk ik :) We doen naast het hangen overigens ook veel andere dingen, zo zijn we gisteren tussen kuilbalen met wapperend plastic gaan staan. Dat boeit haar niks, ze begint zeg maar aan de hand redelijk bomproof te worden. Als ze nu iets eng vind snurkt ze nog wel maar loopt gewoon mee. Als ik bedenk wat we nu in een maand voor elkaar hebben qua ontspanning gaat ze nog best snel :) .

Hangen doen we niet elke dag overigens dus er is niet altijd film materiaal. Gister heeft Cer weer gehangen en ben ik met een braaf paard in de bak gaan staan om te kijken of een ander paard rust bracht. Dit maakte geen verschil, toen Cer er nog niet op zat was ze wel geboeid, toen Cer omhoog ging had ze weinig aandacht meer voor de omgeving :+

Waar ze wel in groeit is het 'zodra ik ontspan stappen ze af' deel. Zoals al eerder gemeld zit Jada snel in een vast patroon en dat is dan hierbij weer een voordeel, ze laat nu al veel sneller haar hoofd zakken.

Wat we zijn gaan doen om weer een stapje verder te gaan is haar verplaatsen tussen het hangen door, zodat ze minder lang op dezelfde plek standbeeld staat te zijn en de handeler laten we afstand nemen.

Dit pakt ze goed op :)

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:20

Fijn dat ze het zo goed doet, blijft erg boeiend Hoe jullie met haar aan het werk zijn.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:24

ruitje schreef:
[ Video ]

Ik wil wel een tweede Edelien van Blessum :')


Kijken ze uit het raam, denken ze, wat flitst daar voorbij?!

Haha, wat een droog commentaar :D

Ts: leuk paardje, is inderdaad nog erg puppyachtig, dus geef ze tijd om groot te worden :)

En ik zie nu pas dat er al 5 pagina's zijn.
Verloop ziet er goed uit!
Ik heb de ervaring met friezen en trekpaarden, is dat je ze in zon situaties soms echt effe moet dwingen (om bv stil te blijven staan) zodat ze kunnen ervaren dat dat zo eng niet is. Meestal is er daarna geen probleem meer.
De verstarde houding tijdens het erop zitten, leer ze idd wijken voor druk (hoofd omlaag en opzij), en als er een ruiter opzit vraag je gewoon die oefening terug. Paard zal het eerst niet goed vatten,maar zal vroeg of laat per ongeluk bewegen,en dat kan de perfecte trigger zijn om te laten vatten dat ze kan blijven ademen en bewegen.

Anoniem

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:41

Cathy met een fries met een westernzadel erop :')
Leuk om het proces te zien. Wat ik me afvraag, je werkt ook met het ontspannen op druk, gebruik je dat neit bij het proces? In het laatste filmpje staat ze stil, maar is ze nog erg gespannen, kun je haar niet de ontspanning laten op zoeken door de druk omlaag? Zodat ze in het heel lijf relaxed wordt?

Poosje81
Berichten: 21228
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:00

Ook met veel interesse dit topic aan het volgen en laatste filmpjes uitgebreid bekeken :j
Hebben jullie met hangen niet de neiging om been er over te slaan en gewoon te gaan zitten? Kan me namelijk niet voorstellen dat de eenzijdige belasting op de rug voor haar echt plezierig is en dat daardoor de ontspanning ook minder makkelijk te vinden is. Ze moet nu zich echt een beetje schrap zetten om rechtop te blijven staan. Je ziet ook aan de beugels dat links aanzienlijk lager hangt wanneer er gehangen wordt.
Just my 2 cents ;)

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 16:30

Joolien, we doen dat inderdaad met grondwerk wel( zoals te zien op de eerste filmpjes) . Ik moet er even over nadenken over of ik dat tijdens het hangen handig vind, enerzijds heb je zeker een punt want zo kun je haar eerder de ontspanning in krijgen, aan de andere kant weet ik niet helemaal of ze het dan de druk van de ruiter nog koppelt aan de ontspanning of dat je dan dus de focus daar vanaf haalt en ze dus uiteindelijk niet ontspant vanwege de ruiter maar vanwege de druk? Hoe moet ik dat uitleggen, snap je wat ik bedoel en wat is jouw gedachte?

Leonoor, wat jij beschrijft, dat hoor ik de laatste paar keer terug van Cer, alleen dan niet wat betreft 'het schrapzetten' , maar eerder vanwege het feit dat we eigenlijk steeds meer het gevoel krijgen dat dat misschien beter bij haar werkt, dus zeg maar gewoon doorzetten i.p.v. nu blijven hangen in dit stuk.

Maargoed, dat is leuk gezegd maar jullie zien wat ze soms nog doet tijdens het hangen, om nou te zeggen dat je daar met je volle verstand even op gaat zitten zonder dat goed te overdenken en af te wegen hoe gehecht je bent aan jezelf :') . En voorlopig valt er nog heel veel te behalen in de ontspanning met het hangen, eigenlijk willen we dat ze meer ontspannen is voordat we gaan zitten, het zou zonde zijn als we weer te snel gaan en weer een heleboel stappen terug gaan.

Zoals jullie zelf door hebben, zijn wij ook constant in overleg hoor, het is heus niet zo dat we een 'vast schema' volgen, maar we weten wel waar we eerst naartoe willen: ontspanning tijdens het hangen. Vanuit daar willen we over het zitten gaan nadenken, en zolang er nog verbetering te zien is in haar ontspanning gaan we nog niet andere trucs bedenken :)

Poosje81
Berichten: 21228
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:19

Ben er van overtuigd dat jullie verdomd goed nadenken over alles wat jullie doen, welke stappen jullie volgen, hoe snel en wanneer, absoluut :j
Maar ik vraag het, omdat ik er zelf ook wel eens tegen aan gehikt heb. Tijdje terug nog een jonge tinkermerrie, compleet groen. Vond alles naast haar best eng, zelfde reactie. Maar erop zitten was dan weer geen enkel probleem en gaf dus eigenlijk dat belonings-ontspanningsmoment van het hangen/opstijgen. Zodra ik dus zat kreeg ik meteen die zucht, ademhaling, en de beweging in de hals, achterom kijken. Dus qua wennen met opstijgen ging ik dus echt zitten en er weer af. Afstijgen is overigens vaak moeilijker en enger dan opstijgen natuurlijk :=
Anyway, ik blijf volgen en hoop binnenkort weer beeldmateriaal te zien van een vordering!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58029
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:03

Is er een speciale reden dat jullie voor een westernzadel kiezen of rijdt een van jullie twee gewoon western? :)

Anoniem

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:43

Cathy, het gaat erom dat het paard in het hele lijf ontspant en gaat ondervinden dat ze een keuze heeft en dat ontspanning ook prettig kan zijn. Wij ondervinden bij dantes dat hij steeds sneller en eerder de keuze maakt om zelf uit de spanning te komen door bewust ontspanning op te zoeken. Ik denk dat het dus zeker kan helpen bij dit paard.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 19:58

Nee dan hebben wij daar een iets andere gedachte over, zal later uitgebreid reageren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:09

Ik heb er bewondering voor hoe rustig je het allemaal op pakt bij dit paard.
Het lijkt mij erg lastig om te beslissen wat je nu het beste kunt doen bij een paard wat zo in haar angst blijft hangen.

Puur even gedachten gang waarbij ik benieuwd ben wat je er van vind.

Wat ik aan de fries zie is dat ze nog niet overtuigd is dat wat jullie met haar voor hebben veilig is.
Ze staat nu inderdaad stil maar is dat een stap vooruit of een vervangend patroon waarin ze blijft hangen?.
Ik bedoel ze kwam er achter dat ze begrenst werd toen ze weer naar voren ging bij het hangen, dus als vluchten met haar lijf niet meer kan sluit ze zich nu dan maar af (vluchten in haar hoofd).
Qua uiterlijk beeld lijkt er veel verandering maar het lijkt mij eigenlijk een beetje van het zelfde.
Je zou denken ze beweegt haar oren dus dat zou een verbetering zijn maar ik zie die oren ook bewegen op het filmpje waarbij ze dus weg loopt bij het hangen.
Misschien zie ik dit verkeerd hoor maar ik vraag mij dus af of ze wel registreert wat er met haar gedaan wordt.
Ik heb ook eens gehoord van een lesgeefster in parrelli dat een paard niets kan leren als ze angstig zijn.

Ik ben benieuwd wat je van die gedachten gang vind.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:46

Ik zal kijken of ik 1 en ander een beetje kan beantwoorden..

Vwb die druk en ontspanning, dat is iets waar we aan werken. Aan de hand leert ze nu wijken voor druk, en drukrelease als ze doet wat er gevraagd wordt en ontspanning toont. Dat was bijv met wijken voor druk (ga een stapje opzij) in het begin moeilijk, maar doet ze nu super. Ook met wijken voor druk omlaag, hetzij aan het halster, hetzij voor mijn hand, hetzij voor het bit. Dat pakt ze ook goed op. Wel is het nog 1 ding tegelijk omdat ze veel moet verwerken.
Ook moet je hierbij goed opletten dat het geen kunstje wordt: "als ik een ontspannen houding laat zien (maar het niet ben) krijg ik release", waar ze in eerste instantie wel naar neigde. Daar moeten we dus doorheen kijken en niet alleen op houding maar vnl op oogopslag letten en spanning/ontspanning voelen. Dat is dus ook heel lastig te zien op film. Dat is iets wat je voelt..

Met opstappen maakte ze enorm drama (wel of niet terecht laten we nu in het midden).. het aankunnen van de handeling op zich vergt voor haar concentratie. Op het moment dat ze dat aankan, en op dat punt zijn we nu, kunnen we iets erbij vragen. Er wordt nu ook aan haar gevraagd om uit de starheid te komen. Denk hierbij toch nog steeds aan het bewegen van het oor (het is niet dat ze ze beweegt, maar HOE ze ze beweegt), maar ook smakken, verstappen (voor evenwicht, dat durfde ze voorheen niet goed), oogopslag en spierontspanning. Waar ze eerst een hele starre hals had, heeft ze nu een soft-feel. Dan beweegt ze nog niet enorm maar de spieren zijn ontspannen. Als we te vroeg hadden gevraagd of ze iets wil doen in een stressvol moment, kunnen we de spanning naar de verkeerde kant overtippen en een explosie creëren. Hierbij zeg ik 'kunnen' omdat we niet in haar hoofd kunnen kijken. Maar een stap die genomen is, kun je moeilijk terugdraaien en heeft wellicht herstelwerk als consequentie. Alles draait om timing en feel.
Tevens vragen we nu tussen twee opstapmomenten door, of ze wat meters verplaatst, waar we haar voorheen in een semi-comfortzone lieten. Dat pakt ze nu goed op.
Dit alles ook om, zoals hierboven gezegd wordt, te zorgen dat ze niet in zichzelf gekeerd raakt.
Hou in het achterhoofd dat het een 'zadelmak' paard zou zijn (of wij hebben iets niet goed begrepen, dat kan ook :) )

Overigens, het is een open paard. Waarom ze nu zo is weet niemand. Dat kan een oorzaak hebben maar dat hoeft niet perse. Hier plaatsen we eigenlijk alleen beelden die met opstappen te maken hebben, maar ze laat grote stappen zien met poetsen (voorheen kromp ze ineen, nu vind ze het gezellig), opzadelen/optuigen, losgooien en rondwandelen. Waar ze voorheen alles vol spanning argwanend bekeek, staat ze nu op t gemakje in de rondte te kijken, als het paard wat ze hoort te zijn.

Het lijkt nu alsof het een heel drama is, maar dat valt alles mee. Ze heeft wat kleine onhandige flaws die met een beetje tijd goed komen. Maar omdat we haar veel variatie willen geven (eigenlijk zoals met ieder ander paard :) ) en niet alleen focussen op het willen rijden, lijkt het misschien alsof er niets gebeurt. Het is nog een jong paard en heeft alle tijd. Verder is het nl een prima diertje, ze is niet bang voor harde geluiden of wapperend zeil en met andere zaken is ze gepast voorzichtig maar niet abnormaal. Dit geeft onder andere aan dat het een heel leuk rijpaardje kan worden en zeker geen hopeloos langdradig 'geval' is.

Dan het hete hangijzer 'een westernzadel' :') (in welk topic wordt het niet genoemd :D ). Dat is mijn persoonlijke afwijking. ALLE paarden die ik voor het eerst rij, gaan onder een westernzadel. Stukje zekerheid, stukje veiligheid. Ik kan simpelweg niet uit de voeten met een plat pannenkoeken#&@^#%@zadel waar ik geen houvast aan heb.
Daarbij komt ook dat de drukverdeling anders is, het singelsysteem anders is, het gewicht anders is en het gevoelsmatiger gewoon steviger is. Als ik ze longeer hoef ik geen beugels op te steken, singel hoeft niet op standje kan-je-nog-ademhalen EN op het moment dat we boven zijn, dus nog met 1 voet in de beugel maar niet zitten, kan ik vrij eenvoudig de druk bovenop houden en niet alleen op 1 beugel. Ook zijn de beugels groter en is het risico op erin blijven hangen klein (alles kan natuurlijk).

Dat we nog niet zijn gaan zitten heeft meer te maken met risicocalculatie dan met onmogelijkheid (we worden allemaal een dagje ouder misschien) en we willen escalaties voorkomen. Ook ik denk dat het binnen aanzienlijke tijd gewoon zal lukken (zo bijzonder is ze nl ook weer niet :) ) en dat daarna alles wat er voor het zitten gebeurd (opstappen) een veel minder groot tot geen issue meer is. Maar ze is nog jong en zolang er niks mis gaat hoeft er ook niks hersteld te worden, denken wij dan maar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:10

Bedankt voor de uitgebreide reactie.
Dit geeft inderdaad een completer beeld van de fries.
Fijn dat ze in alle andere activiteiten die jullie met haar ondernemen de ontspanning weet te vinden is.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ruitje doet raar: Fries in de omscholing!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:19

Zou het zin hebben om haar naast een wel ontspannen paard te zetten en daar dan een paar keer op/af stappen, rondje om de wereld, etc. te doen?