Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 12:32

Ze was niet extreem op 'dieet' gezet, gewoon het krachtvoer eraf en op onbeperkt hooi i.p.v. (paarden)kuil. Dus ze zou daar normaal niet echt iets van moeten hebben. Ze ging alleen tegelijk ook de hoogte in dus ik dacht dat het daarom wat sneller ging :) .

Overigens waren haar eiwitwaardes juist enorm laag, denk dat die nog lager waren geweest als ze niet het gras in was gegaan?

Mestonderzoek is niet gedaan nu, ze weten ook nog niet of het leverbot is natuurlijk? Ik had wel verteld dat ze recent ontwormd is, 1 keer pyrantel en 1 keer die equest die pittiger is( ben even de naam van het werkzame bestandeel kwijt, denk moxidectine? ) zeg maar. Dat zou goed genoeg moeten zijn 'normaal' gesproken. Zij gaf ook aan dat dit soort verschijnselen ook kunnen van bijv. Jacobskruiskruid maar dat hebben we hier echt nergens.

Toen zei ze wel dat een infectie daarvan, of met leverbot bijv. ook nog mee kan komen vanuit de opfok. Dus dat het sluimerend aanwezig kan zijn.

Nouja, al met al: Eigenlijk weten we gewoon nog niks :o .

Ben toch enorm nuchter, maar op het moment dat de DA zegt dat je op moet letten of ze niet gaat zwalken of ergens tegenaan gaat lopen( blindheid/aantasting van de rest vh lichaam) besef je je dat het geen kattenpis is :( .

De dierenarts was wel positief over haar andere waardes! Ik denk dat als daar ook nog wat mee mis was het al 'verder' doorgezet zou zijn. Dus we hebben hoop op een niet al te ernstige diagnose!

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:47

Geen idee eigenlijk of de eiwitwaardes hoger zouden moeten uitkomen als de lever niet helemaal fit is :? Hopen maar dat er snel duidelijkheid is omtrent het probleem...kan mij wel inbeelden als de DA over zwalken begint, dat alle alarmbellen bij je afgaan... %)
In elk geval veel beterschap voor het beestje !

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 12:50

Weet ik ook niet, heb zoveel mogelijk gevraagd en heb de onderzoeken ook mee, maar zo'n papier is toch hogere wiskunde als je niet weet waar de afkortingen voor staan :') .

Iedereen nogmaals bedankt, doet me goed alle steun! Zodra er iets bekend is post ik het!

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:16

Citaat:
Eiwitgehalte en eiwitfractie
Bij het bepalen van het eiwitgehalte of de eiwitfractie in het bloed wordt gelet op het totaal eiwitgehalte van het bloed en de verdeling ervan in eiwitfracties (albumine, α-, β-, en γ- eiwit).

Het totaal eiwitgehalte kan verlaagd zijn door eiwitverlies (via de darm bij bv. diarree of via de nier bij een nierziekte), te lage opname van eiwitten met bijvoorbeeld het voer of problemen met de eiwitaanmaak in de lever.

Het totaal eiwitgehalte kan verhoogd zijn bij bijvoorbeeld uitdroging (dit is slechts een relatieve verhoging doordat er vocht is verloren) of doordat bij een ontsteking veel ontstekingseiwitten worden aangemaakt.

Bij beoordeling van de verdeling van het totaal eiwitgehalte in de verschillende fracties kunnen we denken aan de volgende afwijkingen: albumine, de bloedwaarde hiervan is verlaagd bij die nierafwijkingen waarbij albumine verloren gaat in de urine. α- eiwit, de bloedwaarde hiervan is verhoogd bij een ernstige acute ontsteking. β- eiwit, de bloedwaarde hiervan is verhoogd als het paard langdurig een worminfectie heeft. γ- eiwit, deze waarde is verhoogd bij een pussige ontsteking zoals bijv. droes. Met name afwijkingen in de laatste twee waarden komen vaak voor.

Komt van deze site paarden.dapbodegraven.nl/de-waarde-van-bloedonderzoek.html

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:41

Jeetje Cath, sterkte :(:)

Firegirl
Berichten: 954
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:34

Dat is schrikken zeg! Hopelijk weten jullie gauw wat er aan de hand is en knapt ze snel op.

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:33

goh wat schrikken! Beterschap voor Gracia, hopelijk knapt ze snel op

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:42

Ach die arme Gracia, wat sneu, sterkte voor jou en beterschap voor haar. :(:)

Ik heb hier op bokt gelezen over het paard van een bokker die problemen met zijn lever kreeg door het eten van (veel) klaver. Geen idee of dat het zou zijn en of dat er überhaupt klaver op je weide staat, maar misschien iets om op te zoeken c.q. met de DA te bespreken. :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:16

Iedereen bedankt voor het meedenken! Ik weet zeker dat ons weiland echt goed 'onderhouden' is, het is echt goed gras. Dus Jacobskruiskruid of bijv. teveel klavers o.i.d. is echt hoogst onwaarschijnlijk. Het is echt allemaal groen gras zover als je kan kijken :) .

Iemand zei vandaag ook dat ze leverproblemen kunnen krijgen door teveel verf, niet dat ik haar verf te eten heb gegeven maar ze is een echte 'voeler/bijter' , dus dat is ook nog iets wat ik in gedachte meeneem.

Ik vond haar vandaag al wat helderder! Gewoon net een tikkie brutaler, kan komen doordat ze weer in de nacht binnen staat of dat de kuur tegen leverbot toch de goede 'gok' was :) .

Ik probeer gewoon rustig het bloedonderzoek af te wachten zonder de 100 opties op internet door te lezen, is beter :')

Ben wel blij met alle suggesties hoor, stel er stond wel klaver in het land, dan had ik daar nooit aan gedacht!

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:06

Well, geen goed nieuws. Uitgebreide bloedonderzoek is binnen en leverbot is onwaarschijnlijk. Die kuur afwachten heeft dus geen zin. De waardes zijn zo hoog dat ik quote ' Mij niet alleen moet afvragen of ik er een sportpaard aan over hou, maar of ik er sowieso een paard aan over houd' .

Morgen dus naar de kliniek voor een algeheel onderzoek met o.a. een echo en een biopt.

Ze was ook weer erg duf vandaag.

Weet even niet zo goed wat ik moet, had toch niet verwacht dat ik mij zo snel aan haar zou hechten Sportpaard kan mij al niet meer boeien, wil gewoon dat ze er bovenop komt.

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:07

Hé jeetje, dit had ik nou niet verwacht. Wat ontzettend verdrietig zeg -O-

Anoniem

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:12

Dit is echt heel naar zeg.. Niet wat je verwacht van zo'n jong fit brutaal ding :( Heel veel succes morgen!

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:27

Wat rot voor je Ruitje , sterkte ermee.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 17:49

Ik denk dat ik mij juist te lang door haar 'fitheid en brutaalheid' heb laten misleiden. Ze viel al wel wat af, maar was nog zo brutaal. Pas sinds een week of 2 is ze echt heel erg duf. Nouja, heel erg duf, ze is nu eigenlijk qua karakter gewoon 'normaal' . Maar dat is voor Graasjes doen gewoon te duf.

Gelukkig hoeft ze voor die biopt niet onder narcose, dat had ik toch wel naar gevonden.
Volgens de DA is de functie van de lever ook echt afgenomen, hoop dus niet dat er echt al dingen onherstelbaar beschadigd zijn, maar dat is morgen afwachten.

Zo word het wel ineens een heel ander volgtopic dan ik in gedachte had :o . Iedereen weer bedankt voor de lieve berichtjes, doet mij goed!

gaucho

Berichten: 9568
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:50

Heel veel sterkte Ruitje, vind jou en graasje zo'n leuk team. Hoop dat het meevalt.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:55

Ohh nee Ruitje. Sterkte

Firegirl
Berichten: 954
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:17

Oh jeetje dat is naar nieuws! Ik blijf duimen dat ze er bovenop komt.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:29

Jeetje Cathy!! Gelukkig heeft de lever een groot herstelvermogen en gelukkig heeft Graasje genoeg karakter. Ik hoop dat die twee haar gaan helpen er weer bovenop te komen. Maar nu eerst maar uitzoeken wat ze heeft.... sterkte

Kimmie1974
Berichten: 433
Geregistreerd: 04-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:32

Wat ellendig. Hopelijk weet je snel meer, sterkte.

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:51

Heftig nieuws cath! Veel sterkte en hoop dat er uit de onderzoeken meer duidelijkheid komt!

fleur_yen

Berichten: 1524
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:56

Ik ben vanaf begin af aan een stille meelezer geweest, maar wat een naar nieuws zeg, heel veel sterkte en hopen dat ze haar goed kunnen behandelen en dat ze er weer bovenop komt!

xoranlover

Berichten: 6637
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:27

Oh nee bah wat een nieuws.
Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt en dat ze er boven op komt.

Heel veel Sterkte

F_inley

Berichten: 6413
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:57

Jeetje dit zag ik helemaal niet aankomen :( heel veel sterkte morgen en we duimen gewoon dat ze er weer helemaal boven op komt! :(:)

Whizz
Berichten: 1067
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:17

Hè wat een verdrietig bericht. Ik ben meestal ook alleen een meelezer maar nu wil ik je toch sterkte wensen! ik hoop dat het goed komt met Graasje. :(:)

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:00

Jeetje Cathy, ik hoop dat het snel goed komt met Graasje! Dit is natuurlijk niet wat je voor ogen hebt, en helemaal niet als je nagaat dat ze een topeigenaar heeft!
Heel veel sterkte voor jullie beiden!!