Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23060
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:56

Zoals ik het lees heb je het gewoon heel goed opgelost. Als het goed is heeft ze geleerd dat er consequenties zijn bij dat gedrag en dat lijkt me in deze situatie het hoogst haalbare. Als je alle controle kwijt was geraakt, dan had je nu een serieus probleem gehad, maar dat is gelukkig niet gebeurd. Ook heb je er niet af hoeven springen.
Op mij komt dit over als karakter: ze heeft gewoon geprobeerd hoe ver ze kon gaan en daarbij jou opzettelijk genegeerd, dat soort grapjes heeft mijn paard in het verleden ook wel eens uitgehaald namelijk.

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:58

Snap je goed in je 2 stellingen waarom, maar ook in dat haar reactie dan beide keren niet zo had mogen wezen! Ga zelf mee met Wendy dat het mij niet zou verbazen als ze je grenzen aan het opzoeken is.
Blijft een aparteling :')

Hopelijk heeft ze door dat ze zo niet meer moet doen! Zal wat wezen als het nu niet duidelijk genoeg is gemaakt :')

mij komt het ook over dat je gehandeld hebt naar je ervaring en dat het ook de juiste was op dit moment. Al is het makkelijk praten vanaf mijn computer ;)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 10:59

Ohja en het over 'op bokt' zetten, ik vind het persoonlijk niet eerlijk als je een topic opent en dan alleen de 'wow' verhalen deelt....

En ik heb daarnaast al zoveel gezien dat ik weet dat als iemand op Bokt alleen maar deelt dat er niks aan de hand is ik denk: 'jaja' . Ik heb bijvoorbeeld groot respect voor Bokkers zoals bijv Suelza en Lorette die beiden ook een ongeluk hebben gehad bij het werken met jonge paarden en dat ook gewoon delen.

Behalve dan dat je gewoon hebt dat het niet gebeurt hoor, maar als het nou eenmaal wel gebeurt, ja dan is dat maar zo is mijn mening :)

@ Wendy: Dat is ook wel het gevoel wat ik heb, de emotie die ik had toen ik haar in de sloot zag liggen was dat zij dacht: 'Ja, maar DIT was niet de bedoeling, haal me eruit!' . IPV paniek of pijn ofzo.

Maar ik probeer mijn 'eigen emotie' los te koppelen en gewoon weer verder te gaan met beleren een paar stappen terug( dus weer check op en een kar waarbij ik verder weg zit) en dan maar weer zien waar we eindigen. Redelijk 'blanco' instappen zeg maar.

EDIT:

Iedereen trouwens bedankt voor de reacties! Een van de redenen waarom ik ook alles blijf posten is omdat iedereen in dit topic zo open is, daardoor durf je ook dingen te delen. Bedankt!

Firegirl
Berichten: 954
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:51

Oh wat een boefje! Gelukkig allemaal goed afgelopen. Voorlopig toch maar weer even het check er losjes op?
Wat betreft zelf trainen is te doen als je een beetje geluk hebt met een baan waar je kunt trainen in de buurt. Mijn koerspaard kwam in het seizoen naast de koersen nooit op de baan, ik trainde ook op tempo in het bos. Moet wel zeggen dat ik een geschikt stuk pad hier voor had. In aanloop naar het seizoen nam ik haar wel eens mee naar een beroepstrainer om daar op de baan te kunnen werken. En een beetje overleg met een prof is ook wel fijn, al kwam ik daar ook zonder paard vaak zat. Dit was wel al een ervaren koerspaard, met een jonkie zullen toch wat meer meters op de baan gemaakt moeten worden.

En die staart vastbinden..... Deden wij ook in de koersen, aangezien mevrouw het fijn vond om haar staart in je gezicht te zwiepen. In het werk moest ik ook altijd opletten dat ze haar staart niet over de lijnen zwiepte. Ik ben inmiddels wel handig om het weer los te krijgen als het toch gebeurt ;-)

F_inley

Berichten: 6413
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:17

Jeetje dat is schrikken zeg! Gelukkig geen blijvende verwondingen voor jou. Hopelijk heeft ze er van geleerd en gaat het nu gewoon weer goed.

Whizz
Berichten: 1067
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:40

Jeetje, wat een verhaal! En wat een type zeg, Graasje.... ~~}> nou maar hopen dat de grenzen duidelijk zijn maar ik heb zo'n idee dat je nog wel wat met haar te stellen krijgt. Toch vind ik haar super leuk, of het nou door jouw verhalen komt of door Graasje zelf weet ik eigenlijk niet maar dat maakt ook niet uit! :D

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:51

Het duiveltje kwam even uit het doosje ! Ik herinner mij nog in het begin van het topic dat je je afvroeg wanneer ze nu eens wat ging uithalen...

Gelukkig geen gewonden en geen op hol geslagen peerdje !

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:02

Dat was even schrikken voor jou en voor Graasje. Misschien zat het er ook gewoon een keer aan te komen een explosie? Maar handig en veilig is het natuurlijk niet....

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:07

Dat is even heel anders dan de vrolijke updates! Maar ergens had ik ook wel een explosie verwacht anders dan alleen een vreugdebokje eigenlijk := Ook ik denk het wel grotendeels haar karakter is en het verkennen van haar grenzen. Maar dat zal ook wel uit de check bij de dierenarts moeten blijken.

Hopelijk heeft ze in elk geval geleerd dat een dergelijke explosie uiteindelijk een nare bekrachtiging is voor haar (sloot) en verloopt het proces nu weer zoals het zijn moet!

Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:06

Meelezer post ook eens :
Citaat:
Waar ik 'blij' mee ben is dat ik niet van de kar af gevallen ben en zij er met kar en al vandoor is gegaan maar dat ik haar eigenlijk de sloot in getrokken heb, omdat ze nu voor mijn gevoel 'actie reactie' heeft gehad in de zin van: Zij deed naar en ze kreeg daarna als reactie meteen de sloot.

Het is te hopen dat ze dat goed begrepen heeft , en voortaan het naar doen uit haar hoofd laat.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:22

Ja je was er zelf al bang voor dat er toch wel een reactie van haar zou komen. >;)
Maar gelukkig redelijk goed afgelopen.
En even afwachten of ze hier van heeft geleerd.
Slim om even een stapje terug te doen.
En idd fijn dat je ook post als het even minder loopt als zou moeten.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 17:42

Vandaag weer voor de kar gezet, check op en half gesloten( dus geen hele oogkleppen, maar alleen oogkleppen die er voor zorgen dat ze achter zich en een beetje opzij niks ziet) .

Van half gesloten worden ze iets 'vlotter' omdat ze niet zien wat er achter ze is, ook reageerde ze veel beter op een aanraking met de zweep. Ze ziet 'm dan niet aankomen natuurlijk.

Ze was wat alerter dan anders, maar het klinkt wat raar om te zeggen, dat zag ik graag. Wat ik op maandag had, dat ze gewoon compleet haar eigen feestje aan het vieren was en mij negeerde sloeg nergens op. Je wil gewoon wel dat een paard reageert als je aanspoort . Nu wil ik graag weer terug naar het 'midden' , dat ze niet meer zo alert is, maar wel even weet wat respect is.


We komen er wel hoor, ik maak mij niet zo snel zorgen zeg maar :+

Had vandaag ook niet het idee 100 stappen terug te zijn, klinkt gek, maar eigenlijk heb ik misschien wel het idee dat ik 100 stappen vooruit ben. We hebben strijd gehad en nu accepteert ze de uitkomst.
Was anders geweest als ze vandaag weer van alles geprobeerd had, dat had ik minder grappig gevonden ;)

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:46

Oei, dat zal wel even schrikken geweest zijn, maar helaas gaat het inderdaad soms weleens mis met een jong paard. Gelukkig dat t mee valt met je been, en dat het vandaag wel weer goed ging! Nu hopen dat het zo blijft, 1x is wel genoeg en zo te lezen heb je goed gehandeld hoor.

Amparo

Berichten: 136
Geregistreerd: 28-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:11

Goed om te lezen dat het nu wel goed ging! Was flink schrikken voor je (eer)gister :\
Hopelijk heeft ze nu haar respect voor je gevonden. Succes!

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:49

+:)+ Dat klinkt goed!

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:59

Nou gelukkig is het goed afgelopen!

Wat wendy bovenaan deze pagina schrijft over karakter komt mij idd ook wel bekend voor. Ik heb ook zo'n merrie die zich soms ineens bedenkt: laat ik vandaag baas eens testen. Vaak is het echt 1 malig in lange tijd en als ze merkt dat het geen nut heeft staat ze er doodleuk bij te kijken. Afgelopen zomer nog. Ze was al wat vervelend. In een lange zandweg liet ik haar galopperen. Meestal is het dan wel klaar met het vervelende gedrag. Ineens vanuit volle galop ging ze in een noodstop en tegelijk 180 graden om. Ben er hoog overheen gevlogen. Dacht in m'n val nog, teugels vasthouden (anders liep ze los, was alleen op pad). Had ook geen nut want ik had het hoofdstel in mn handen en paard stond me op 25 m afstand heel stom aan te kijken. Is echt genant joh, sta je daar met een hoofdstel en een los paard verderop :+ .
Moet wel zeggen dat dit het leukste paard is wat ik ooit heb gehad, ik moet om dr lachen en het is nooit saai.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:08

Oef, dat klinkt niet fijn! Gelukkig is het goed afgelopen.
Ook erg fijn dat het goed gaat en je er zo positief in staat!
Ik blijf het een enorm boeiend topic vinden. :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 07:09

Ondertussen is Gracia alweer twee keer voor de kar geweest( voor de zekerheid nog even met een begeleider mee) . Vanaf vandaag gaat ze weer alleen voor de kar, wel met check op en half gesloten, wil graag voor het landseizoen nog een aantal keer goed rijden, zodat ze goed bevestigd het land op gaat.

Gisteren zijn we naar de kliniek geweest, voor het eerst reizen met de trailer en daar op vreemd terrein( buiten de veiling waar ik haar gekocht heb dan) . Ze deed alles keurig, brutaal zijn is dan wel weer een voordeel :) Eerst even haar helemaal laten checken i.v.m. het sloot incidentje. Zat zeer los in de rug >;) . Zag er volgens de DA prima uit, nog wel de opmerking dat ze niet te dik moet worden( lijkt op haar baasje :D ) en dat ze waarschijnlijk nog wel een stuk gaat groeien dus dat ik daar met voeren rekening mee moet houden.

Toen helemaal op de foto laten zetten( alle 4 de benen) en gelukkig:

Helemaal OCD vrij!

Scheelt mij een hoop centjes, risico's en ellende qua boxrust( iets zegt mij dat dat niet Graasjes ding is namelijk :') ) .

Nu dus nog even 2 weekjes genieten van haar en dan gaat ze de grote kudde in, kan ze daar eens wat antwoord krijgen van wat paarden i.p.v. de baas zijn in de kudde :D

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 07:38

Hartstikke fijn

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:22

Top dat ze helemaal los is en ook OCD-vrij kan je met een gerust hart aan het werk met haar straks :j

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:35

Super fijn voor je ruitje! Dat is super nieuws!

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:07

Super nieuws *\o/*

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:42

Wat een fijn nieuws ruitje! :D

F_inley

Berichten: 6413
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:06

Dat is fijn nieuws!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:16

Wat een super nieuws!
Wel jammer van het ongelukje eerder, gelukkig alles goed afgelopen, en je weet wat ze zeggen he: vaak zijn de paarden met een eigenzinnig (door sommige als moeilijk omschreven) karakter de beste paarden!

Ik heb ook een eigenzinnige merrie die al 14 jaar bij me is en mij nog steeds probeert uit te testen :+
Het heeft wel wat hihi.

En respect dat je ook de mindere dingen plaatst, vind ik ook dat er in dit topic heel respectvol met elkaar om word gegaan en denk dat dat mede komt om je manier van vertellen en je fijne uitleg +:)+