Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:32

Leuk weer die ontwikkeling!
Mede met dank aan dit topic ben ik de aanschaf van een draver aan het overwegen, mag ik de rekening doorsturen? :+

Amparo

Berichten: 136
Geregistreerd: 28-10-14

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:46

Haha, niet zomaar een draver, deze draver, of niet, Rofah? ;)
Ik heb een draver gehad nadat hij "met pensioen" ging. Fantastisch paard!

Ik vind het ontzettend interessant om zo te lezen, Ruitje. Erg leuk dat je dit met ons wilt delen. Ga zo door!

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:51

Rofah schreef:
Leuk weer die ontwikkeling!
Mede met dank aan dit topic ben ik de aanschaf van een draver aan het overwegen, mag ik de rekening doorsturen? :+


Ruitje kan je wel helpen aan een leuke draver als rijpaard :j



Zie ik daar een bling bling roze halster? :D Past goed bij je dame! Wat ziet ze er trouwens blakend uit!

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 10:47

Iedereen bedankt voor alle reacties! Echt, ik had niet verwacht dat dit topic zo positief zou uitpakken :o . Dat er gewoon mensen zijn die nu overwegen een draver te kopen! Rijpaard of koerspaard Rofah ?


Overigens is dat wel een probleem in onze sport,er komen haast geen nieuwe mensen bij, want hoe kom je er nou bij om een koersdraver te kopen :o

Dat halster was heel erg goedkoop op de Equitana dus ik mocht even penny zijn :+

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:01

Koersen lijkt me fantastisch maar aangezien ik dat niet kan lijkt me een rijpaard verstandiger haha.

Je openheid en eerlijk zijn helpt een hoop, nu kun je pas een echt beeld vormen :j

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 11:08

Waha je moet ergens beginnen toch, als rijpaard zijn ze ook al fantastisch :)

Bedankt voor het compliment Rofah :o

Heb voor 7 april een afspraak bij de kliniek staan nu, tot die tijd volgen we gewoon dit pad :) . Ik twijfel zelf over haar hakken, andere mensen voelen niet echt verschil maar het kost mij in verhouding veel minder als ze OCD heeft om het er nu uit te laten halen, dan wanneer ik zou wachten tot het schade heeft aangericht. Dus maak ik liever nu een foto, dan dat ik over 3 jaar denk: Had ik maar.....

En misschien heeft ze wel niks, zit ik voor niks geld uit te geven :')

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:10

Geld gaat anders toch wel op, is mijn ervaring :D Leuk dat ze zo goed gaat. Die kopzwaai als ze stil moet staan is wel weer typisch hoor :') Je bent overigens niet de enige die het stilstaan oefent :) Heb ook nog ergens een filmpje van Appie als bijna tweejarige. Die moest braaf blijven staan als hij in draf ingehaald werd door een ander.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:45

Van mij ook complimenteb voor jou Ruitje! Heel tof om te zien hoe je het met Graasje aanpakt en onze kritische vragen wilt beantwoorden! +:)+

Vorige week was ik op Duindigt aan het rijden en toen kwam er een man met een jong dier in de buitenste singel rijden. Hij had de staart van z'n merrie vastgebonden aan de sulky, en ik vond dat hier best veel druk op kwam te staan... gebeurt dit veel/is dit normaal? En is het alleen om te verkomen dat de staart in het gezicht klapt?

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:57

ruitje schreef:
Overigens is dat wel een probleem in onze sport,er komen haast geen nieuwe mensen bij, want hoe kom je er nou bij om een koersdraver te kopen


Het nadeel van de drafsport vind ik ook dat het niet 'recreatief' kan.. ik zou t super leuk vinden om te gaan koersen.. alleen moet ik mijn paard dan al in training zetten want ik heb (nog) geen verstand van de manier van trainen.. en heb ook geen baan oid in de buurt om te trainen.. in de koers moet hij dan door iemand gereden worden etc.. en dan loopt het kostenplaatje snel op

Vandaar dat ik me ga storten op t alternatief.. de ponydraverijen haha

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:59

Je kan een paard wel zelf trainen, je hebt voor conditietraining op zich geen baan nodig (zandpaden in het bos :) ) en dan laten snelwerken door een trainer. Wordt genoeg gedaan :j Kost ook nog wel geld, maar als ik fanatiek zou starten bij de KNHS ben ik ook bakken geld kwijt :+

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:04

Ja dat is ook waar.. KNHS is ook niet echt heel goedkoop..
In de toekomst dan maar op zoek naar een trainer in de buurt :+

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 12:58

Over de staart, boeiende vraag weer!

Eigenlijk is de staart vast maken net zoiets als met een slagtouw( het oranje touw van Graasje, over haar kont) rijden: het zorgt ervoor dat ze niet hoog kunnen bokken. Op het moment dat ze gaan bokken( kont omhoog gooien dus) trekt de staart aan, omdat de staart aan de kar vast zit. Daar worden dus weinig paarden mee gereden en als het zo is is dat meestal een teken ;) . Ook daarin moet ik zeggen dat ik zo 2 trainers kan opnoemen die vaak met een staart vast rijden( misschien een keer iets heel erg naars meegemaakt? ) en daar weer veel trainers tegenover kan zetten die het niet doen. Ik moest in de afgelopen koersdagen hard zoeken naar een met een staartvast, daaropafgaand kom ik bijna op een getal van 1 op de 100 paarden denk ik die dat heeft.

Het is dus niet omdat we last hebben van de staart, dat maakt ons niks uit zoals je ziet op deze twee:
Afbeelding

Afbeelding

Meestal is dit ongeveer de staarthouding:

Afbeelding

Afbeelding

En ik vond er een met zijn staart vast: zoals je ziet hoort hij los te zitten, hij gaat pas aantrekken op het moment dat het paard zelf zijn kont omhoog gooit. De staart volgt dan wel ongeveer de natuurlijke weg van waar hij anders ook zou hangen.
Afbeelding

Edit: bedenk mij zojuist nog een reden om met staart vast te rijden, soms heb je er die met hun staart je lijn grijpen en dan hun staartwortel aanknijpen. Is een risicovol grapje kan ik vertellen als je onderweg in gevecht ben om je lijn terug te vissen :')

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 13:02

@ WendyBZ: ik geloof dat dat inderdaad echt een belangrijk deel is van de opvoeding.

Als je zelf een koerspaard zou trainen heb je in principe niet echt een baan nodig, het schema van een van mijn koerspaarden bestond maar uit 1 keer in de 5 dagen snelwerken voor de kar en verder veel conditietraining op andere manieren. Als je dan dus 1 keer in de 5 dagen een trainer 'm snel kan laten werken, of zelf het strand/bospad tot je beschikking heb moet het lukken. Maar het zou voor je eerste paard wel handig zijn om iets vaker met een trainer af te spreken denk ik. Maar het is niet zo dat je per definitie een baan nodig hebt, je zult alleen voordat je de puntjes op de i krijgt een aantal keer moeten trainen op een baan :)

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:14

Goed om te horen dat het niet vaak voorkomt :) dit was een jong beestje die ook nog met een trainingssulky gereden werd dus denk dat het inderdaad voor het bokken was! Zag van de week dezelfde man langskomen en bij dat paard had hij de staart gewoon loshangen! Bedankt voor de uitleg :)

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:14

Ze doet het echt fijn zeg! Als je zo even door het topic bladert is het net of je er bijna niets voor hoeft te doen om haar te beleren haha! Vlekkeloos verhaal!
Wel blijven posten he, vind het erg leuk om te volgen.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:00

Geen dank Tutti Frutti, dan zal het inderdaad nog voor de zekerheid zijn geweest!

Ik zeg inderdaad elke keer tegen iedereen heel erg verbaasd: ja maar ze doet voor de kar echt niks ( ze staat in haar box namelijk regelmatig recht omhoog, of bokt alle planken los in de buitenbak :'), ik wacht nog op het buitenbakverbod van mijn vader >;) ) . Maar voor de kar is het echt heel erg goed verlopen ja!

Vandaag weer heerlijk 3 rondjes baan gedaan zonder check, ze ging 1 keer vol op de rem voor een plas, lag zelf bijna naast de sulky := . Maar in dezelfde seconde dat ze stilstond besloot ze er zelf toch maar doorheen te lopen.

Daarna meteen maar even de weg op gegaan, maar een metertje of 500 gedaan maar ze vond het machtig mooi. Denk dat ze het voor de afwisseling wel leuk zou vinden om t.z.t. ook zo af en toe buiten haar kilometers te maken, dus is handig als ze dat nu alvast gewend is.

We werden ingehaald door twee wielrenners, daar ging ze woest achteraan. Ze heeft in ieder geval de goede mentaliteit :D .

Haar zusje heeft trouwens vandaag haar eerste koers op Wolvega gelopen, was nog iets te geleerd voor haar, maar er was een valse start en ze liet in ieder geval zien dat ze rustig bleef en ze een goed karakter heeft. Of ze dan verder ontwikkeld weet ik niet( merrietje staat in Belgie, dus weet er verder ook weinig van)

Dimitri, haar oudste broer, doet het in Duitsland de laatste tijd erg goed. Vooral zijn koers op 1 maart vind ik hem echt enorm karakter tonen, hij vecht zichzelf dan echt goed terug terwijl ik in de bocht al dacht dat hij geklopt was. Rijder moedigt hem ook echt aan zonder klappen( zit alleen te duwen) , echt een karakterpaard.

Voor wie dat wil zien:
http://www.trabhamburg.de/index.php?page=99

Hij loopt op beide dagen, gewoon even scrollen totdat je Dimitri W Eden ziet staan en dan op 'Das Rennen' klikken :) ( op 1 maart is het de tiende koers en hij heeft startnummer 4, is degene die vooraan loopt met zijn oren naar voren :j )

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:35

Fijn om te lezen dat ze het zo vreselijk goed doet! Wanneer ga je haar voor het eerst op snelheid testen?

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:40

Fijn dat ze zelf bedenkt dat zo'n plas niét eng is haha.
Gaaf om dat filmpje te zien :j

Bonte
Berichten: 6056
Geregistreerd: 02-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:26


ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 10:25

Ja, dan hou je een topic bij en dan gaat het mis, ga je dat dan posten?

Nou vort maar :')

Afgelopen maandag ging ik lekker Graasje rijden, ik zeg nog tegen mijn moeder: ik doe eerst even twee rondjes baan en daarna de weg op, wil jij dat dan filmen voor op Bokt( dat zou dan de tweede keer op de weg zijn)

Dus wij gaan op pad op de baan en na een meter of 300 gaat ze toch aan het slaan -O- . Niet een klein vreugdebokje, nee 'zichzelf uitspannen' zoals we dat noemen :oo . Echt zoals ze hier op de losgooifilmpjes ook wel eens tekeer is gegaan...En dan niet stoppen, nee rodeo.

Ik geprobeerd haar vooruit te krijgen maar ze reageerde eigenlijk nergens meer op, uiteindelijk ben ik ergens tussen de kar beland en vast komen te zitten, toen haar eerst maar het schriklint in getrokken wat niet hielp en toen ging ze een beetje aan het lopen,( en ik moest mee want mijn been zat vast :\ ) waarnaar ik haar maar de slootkant in heb getrokken( voorzover ik nog precies kan beschrijven wat ik dacht hoor, want het duurde misschien 1 minuut en je bent vooral aan het oplossen op dat moment) . Uiteindelijk stopte ze net voor de sloot, maar door het zetje van de kar eindigde ze half in de sloot :wave: .

Haar in de sloot uitgespannen en eruit geholpen, naar voren gelopen en weer ingespannen. Toen wilde ze de baan niet meer op, dus weer even met zijn tweeën de baan op gegaan, doorgezet en niks aan de hand >;) :roll:

Ik ben zelden zo kwaad geweest, ben de keer ervoor nog de weg op geweest, hele beleerproces is gegaan zoals zou moeten en dit zag ik qua beleren niet aankomen. Qua karakter heb ik altijd wel gedacht dat ik er nog wat mee te stellen zou krijgen, maar dit ging mij echt te ver...

Waar ik 'blij' mee ben is dat ik niet van de kar af gevallen ben en zij er met kar en al vandoor is gegaan maar dat ik haar eigenlijk de sloot in getrokken heb, omdat ze nu voor mijn gevoel 'actie reactie' heeft gehad in de zin van: Zij deed naar en ze kreeg daarna als reactie meteen de sloot.

Ze vond de sloot echt niet tof.

Zelf voor de zekerheid even naar de huisartsenpost gegaan, maar dat lijkt alles mee te vallen, had rotter kunnen uitvallen :o .

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:31

pfff wat een update :oo
blij te horen dat je geen ernstige verwondingen er aan hebt overgehouden dit had inderdaad heel fout kunnen aflopen.

pfff dan ben je toch wel blij dat je een sloot hebt want al had ze echt aan de kletter gegaan der zonder en je had er onder gehangen... weet nog uit ervaring dat dat geen pretje is :o

sterkte hiermee en hopelijk doet ze dit niet nog een keer...

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:32

Jeetje schrikken zeg, gelukkig lijkt met jou alles mee te vallen!

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:34

Niet leuk Ruitje :( Maar hopelijk heb je hiermee alles gehad 'wat nog moest komen' en gaan jullie vanaf nu weer gewoon vooruit (letterlijk en figuurlijk)

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 10:35

Heftig hoor ruitje! Knap van je dat je het alsnog gewoon op bokt plaatst, gezien hoe heftig sommige reacties wel eens kunnen zijn bij andere topics.

Gelukkig is het voor je meegevallen met je eigen schade. Enig idee of Graasje een reden vond dat ze dit "mocht" doen? Klinkt alsof je het schrijft dat het uit de lucht is komen vallen, maar denk vraag het voor de zekerheid.

Wat je zelf eerder ook al zei: ze is met losgooien zo wild. Ooit moet het eruit komen zou je denken voor de kar. Verschrikkelijk dat het zo moet lopen voor jullie! Maar hopelijk laat ze het hierbij!

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 10:50

Ik hing niet 'onder het paard' gelukkig, mijn been zat dubbelgevouwen onder een stang waar je je been op kan zetten, dus ik zat echt vast 'onder de zitting' zeg maar. Maar ik had de lijnen nog vast, dus was meer bezig met sturen dan met mezelf los krijgen, als ik had gedacht dat dat geen optie meer was had ik de lijnen losgelaten en mezelf los gemaakt denk ik.

Weet niet eigenlijk, achteraf doe je alles nog 10 keer en ook daarin kan ik zeggen dat ik qua oplossen ook niks 'anders' had kunnen doen. Ja, blijven zitten maar controle over de zwaartekracht heb ik gewoon niet :') .

Dat maakt het eigenlijk dat ik zo kwaad ben: dat je weer even beseft dat alles kan gaan zoals het moet, het hele proces goed gaat, je nergens domme dingen doet.... en het dan nog mis kan gaan.

Het zou zeg maar makkelijker zijn als ik zou kunnen zeggen: Ja, waarom heb ik dan ook 'dit of dit' gedaan, dat je iets de schuld kan geven zeg maar? Maar als je iets leert in het werken met jonge paarden is dat je nooit uitgedacht bent :+

Ik heb het aardig overdacht en het is of A: Het kwam inderdaad uit de lucht vallen en dit is dus onderdeel van haar karakter. Of B: er heeft iets verkeerd gezeten/zit haar iets dwars o.i.d. .

Maar mijn conclusie uit beiden is dan dat geen van beiden een reden is om dit te doen. Kijk als het optie A is is een vreugdebokje goed genoeg en als het optie B is had ze ook niet zo overdreven hoeven reageren :D .

Maargoed, we gaan haar tot de 7e een aantal keer voor de kar zetten, zoals ze was toen we haar voor de tweede keer inspanden zou ik er echt eigenlijk zo weer de weg mee op gaan, toen was ze weer helemaal 'Graasje' . Dus ik verwacht niet dat ik, of zij, het vertrouwen kwijt zijn. Dat is ook wel weer het aparte aan Graasje, ze is niet echt 'getraumatiseerd' te krijgen zeg maar, ook in de sloot was ze vooral een soort 'gelaten' en uit de sloot op de terug weg was ze boos. Ik heb haar natuurlijk ook hard geslagen( ja sorry, maar dat is gewoon zo :o ) toen ik nog wel op de kar zat en ze dit deed en dat boeide haar gewoon geen flikker.
Ik hoop gewoon dat ze hier van geleerd heeft en dat dit dan dat 'ene moment' is waar ik het eigenlijk de hele tijd in het topic al een beetje over heb, dan onderbuik gevoelletje wat ik toch al een beetje had, dat ik nog wat met haar te stellen zou krijgen....

En dat het dan vanaf nu klaar is graag :')

De 7e word ze natuurlijk bekeken op OCD, denk dat ik dan maar meteen even om een algemene check-up vraag. Dan hebben we dat ook 'uitgesloten' .