Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyKim

Berichten: 896
Geregistreerd: 09-02-15

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:31

Blijf dit topic met ontzettend veel plezier volgen ! Ook erg leuk en fijn dat je alles toelicht en uitlegt ! Zo leren wij hier allemaal wat !

Die graasje met "achteruit voetballen " hilarisch ! Dat hoofd er ook bij :')

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 21:37

Citaat:
het geeft toch een ander beeld dan wat gebruikelijk is :j

Of liever: anders dan wat gedacht wordt gebruikelijk te zijn

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:16

Hahaha met die voetbal met dr achterbenen :P Hilarisch! Maar ach ze heeft duidelijk lol erin ;)

Love_Rosie

Berichten: 1502
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:33

Cathy, wat gebeurt er precies in een kwalificatie? Moeten ze dan binnen een bepaalde tijd lopen?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 09:01

Ja, per leeftijd is vastgesteld hoe hard een paard moet lopen voordat hij mee mag doen met de koersen. Gaat verder hetzelfde als een echte koers, ook met meerdere paarden, dus het is voor je paard ook meteen een mooie test om te kijken hoe hij zich gedraagd.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 10:43

Wat Judith zegt dus. Als je paard niet hard genoeg kan lopen mag je niet meedoen aan de wedstrijden. Dat geld overigens ook voor teveel galop, onregelmatig( sommige paarden kunnen bijv. rechtuit heel hard maar moeten bijstappen in de bochten) of wanneer je paard gevaarlijk is voor andere deelnemers. Je moet dus eerst je paard voor elkaar hebben.

Het is vaak een mooie test, het is een soort 'nepkoers' , mensen geven elkaar net wat meer ruimte, je kunt oefenen een paard inhalen, hoe de startauto is. Als het goed is heb je dit al eerder in het werk geoefend maar het is toch altijd fijn.

Als een koerspaard gevaarlijk gedrag vertoond of een tijdje niet gelopen heeft moet hij weer opnieuw kwalificeren trouwens :)

Ohja en alle kwalificerende paarden word van gecontroleerd of de chip en entingen kloppen.

Denk dat ik zo het nut van een kwali helemaal uitgediept heb :') .

Overigens zijn sommige banen 'sneller' of heeft makkelijkere hoeken dan de ander, dus ook daar kun je als trainer rekening mee houden :)

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 11:15

Wat voor gevaarlijk gedrag kan een koerspaard vertonen? Wegdrukken van andere paarden ofzo? :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-15 12:36

Ohjee haha :+

Eerlijk gezegd kom je dat heel erg weinig tegen. In onze sport zijn vooral professionals en als ze echt gevaarlijk zijn komen ze daar in de training al achter. Dus echt paarden die onbestuurbaar zijn er weinig. Sommige paarden zijn wel heel erg 'heet' , die trekken enorm. Maar dat is geen reden om te zeggen dat ze echt gevaarlijk zijn, de baan is rond en als ze dan druk zijn maar rechtuit blijven gaan is dat niet zo erg :)

Een paard krijgt een startverbod( en moet dan eerst weer kwalificeren) als hij bijvoorbeeld uitbreekt/over de railing heen gaat/onbestuurbaar is/meer dan 5 koersen achter elkaar in galop springt.

mirjamalvaro

Berichten: 14659
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 13:45

Duidelijk. :D

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:21

:j heel duidelijk verteld!

(kan de endurance in Abu Dhabi wat van leren :') )

Anoniem

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:32

:')

Klinkt logisch :) , voor wanneer moet graasje klaar zijn? Of maakt dat niet uit?

Selima

Berichten: 633
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 01:36

Heel interessant om te volgen, dit topic!

En wat een geweldig leuk paard, die Gracia van jou--eentje die je lekker 'bezig' houdt en een flinke eigen mening heeft. Dat had je goed gezien, op de veiling. :j <3

Heel mooi ook dat je er zo eerlijk over bent en ook de minder 'bokt-proof' foto's plaatst en rustig alle vragen en eventuele kritiek behandelt. :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:00

Sinds de 11e( de laatste keer dat ik wat gepost had over het rijden) heb ik nog een keer met iemand samen gereden en toen een keer iemand halverwege af laten stappen.

Vervolgens nog 2 keer alleen met check en proppen gereden en vanaf vandaag kan ik zeggen: Ze is beleerd :+ .

Het is dus in totaal de derde keer dat ik haar alleen rijd voor een gewone uitrijkar. Mijn moeder heeft een stukje gefilmd:

Op dit moment zijn de watten er uit, want het liefst rijd ik ze thuis zonder proppen. Op die manier kun je ze in de koers nog dover maken, anders zijn ze al gewend om 'doof' te zijn. Ook is het check voor het eerst af, ik merk dat ze daar nog heel erg zoekende in is nu, soms krult ze haar hoofd helemaal diep en soms gaat ze duiken. Maar dat is ook nog niet zo gek :) .

Het enige wat er nu nog af moet voordat ze helemaal 'klaar' zou zijn is het slagtouw, maar dat laat ik nog even zitten aangezien ik weet hoe enorm hoog ze kan bokken :') .

Nog even mijn moeder opwachten( leren stilstaan vind ik erg belangrijk) , en even het laatste puntje op de i laten zien: op een kwartje keren. Iets wat voor ons heel erg belangrijk is thuis. De baan is heel erg smal dus als er ergens verderop een rijpaard compleet uit zijn schuivert gaat omdat hij ons ziet, kun je eventueel dat nog vermijden. Keren is gewoon lastig met een sulky omdat het niet scharniert, dus ik wil dat altijd goed bevestigd hebben :) .



Hier nog even haar favo hobby: tinkers die veel groter en ouder zijn pesten >;)



Ze gaat van de zomer in een grote groep, hoop dat er dan een paard is wat haar een beetje kan opvoeden. Waarschijnlijk ga ik daarvoor nog even met haar naar de kliniek, een check up voordat ze het land in gaat. Ik laat eigenlijk al mijn paarden preventief checken, daarnaast vind ik het fijn om een bloedje te laten trekken en daar te laten staan, op die manier heb je vergelijkingsmateriaal als je denkt dat er iets niet klopt :) .

Anoniem

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:05

Zo wat gaat ze goed ! , en keren ziet er al netjes uit :j . Altijd fijn als dat er 'gewoon' inzit :)

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:09

Elke keer krijg ik zulke toffe reacties, vind het zo leuk om dit topic bij te houden en daarbij mijn sport wat beter begrijpbaar te maken :o !

Hier nog even het tuig en de kar van nu:

Afbeelding

En het hoofdstel, eigenlijk alles zo los mogelijk en geen check meer :)


Afbeelding

( halster zit normaal prima hoor maar Graas wil mijn camera in en dan trekken de kettingen het omhoog :+ )
Laatst bijgewerkt door ruitje op 23-03-15 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:11

vind het supergaaf om te volgen en wat gaat het al goed zeg! echt chapeau!

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:17

Oh wat gaat ze onwijs goed en wat leuk om de filmpjes te zien <3

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:20

*\o/* *\o/* *\o/*

Ziet er super uit!! +:)+ Volgens mij geniet jij met volle teugen.
Hoe hoog is ze inmiddels? Volgens mij heeft ze een beste groeispurt gemaakt!

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:00

Ziet er al heel ontspannen uit.
Jullie gaan lekker.
Straks lekker het land op en bijkomen van alles.
Fijn dat ze dat mag.
Ik vind het er nog steeds erg vriendelijk uitzien.
En ik vind haar echt een zeer aantrekkelijk merrie.

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:06

Ja echt, ik heb echt zoveel plezier van dit paard. Dit is in totaal mijn 4e zelfgekochte paard( daarvoor wel meerdere via mijn ouders gehad) maar ik heb nog nooit zo'n klik gehad.
Dit is werkelijk de eerste waarvan ik denk: 'Deze gaat nooit meer weg' . Hiervoor had ik altijd zoiets van: 'Enorm leuk paard, maar als die een leuk leven heeft bij een ander gun ik dat het paard ook' .

Maar dat zal ook wel komen omdat je nu alles samen bereikt en als ik qua karakter het ideale paard zou beschrijven zou dit pittig in de buurt komen. En dat dan toevallig omdat ze op de veiling in mijn kont beet en ze bleef hangen op weinig geld. Heb haar maar 5 minuten gezien voor ik haar kocht :') .

Ik zal haar binnenkort eens opmeten ja, ik wilde expres een niet al te groot paard omdat ik bang was voor OCD/een slap paard( schrijf ik nog in de openingspost ook) , maar ze gaat aardig de hoogte in -O- .
Misschien leuk om een lijstje te maken van wat ze nu kan als 1,5/2 jarige. Met tussenhaakjes wat ik hoop voor het weideseizoen nog voor elkaar te krijgen.

- Qua staan: vast staan tussen de kettingen en aan de muur, los staan als ik erbij ben( dit moet nog naar gewoon blijven staan als ik wegloop maar daar heeft ze teveel nieuwsgierigheid voor :+ ) .
- Qua vreemde plekken: Vrachtwagen op en af, trailer op en af, de dijk aan de hand( dit moet voor de kar ook nog gebeuren)
- Voor de kar: Ik kan zelf weg, dus ik maak haar los, dan blijft ze stilstaan en kan ik op de kar opstappen. Ze kan stilstaan waar ik wil, ronddraaien en ze is goed te sturen. ( ze neigt iets naar 1 kant voor de kar, wil haar dus nog iets rechter hebben)
- Verkeersmak: 100%, heb nog niets kunnen vinden wat ze eng vind, maar we blijven zoeken :')
- Grondwerk: Wijken voor druk, blijven staan waar ik het vraag, achteruit zonder druk en overal aanraken. Hier wil ik niet perse doelen in bereiken, ik gebruik dit meer om haar wat uitdaging en afwisseling te geven. Ze kan balkjes lopen en snapt het wegsturen voor longeren maar longeren doe ik verder niet omdat ik haar daar te jong voor vind.
- Andere zaken die nog beter moeten: Ze moet nog leren voor de quad te lopen en ze moet zich bij de smid nog ietsje beter gaan gedragen( ze vind het halverwege wel lang genoeg duren)

In principe 'verwacht' ik dit hele lijstje voor het weideseizoen af te werken en dan gaat ze dus 'compleet' het land op waarna ze alles weer kan vergeten terwijl ze paarden pest >;) :D

Edit: Ter info, ze komt nu 3 keer in de week voor de kar en loopt dan 3 kilometer afwisselend in draf en in stap. Hier komt denk ik binnenkort de quad bij :)

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:18

Wat leuk om te zien dat Graas het zo goed doet! Ziet er mooi ontspannen uit zo voor de sulky :)

Het pesten in de paddock: dat is inderdaad maar hopen dat er een paard in de groep staat straks die haar even op haar nummer zet :=

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:09

Stilstaan is stom }>

F_inley

Berichten: 6413
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:22

wat leuk om weer filmpjes te zien. ik vind het allemaal erg vriendelijk idd en zou zo niet zeggen dat ze nog geen 2 is. dat vaststaan als je er naast staat ken ik van mijn 2 jarige zodra ik wegloop begint hij de ouwehoeren denk dat de leeftijd is _O-

ik zie haar trouwens nog wel naar de quad toe lopen ipv ervan weg lopen }>

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:31

Gaat lekker zo te zien !! :j Superleuk om haar vorderingen te zien !
Ze wilde die tink gewoon als schuurpaal gebruiken...is toch wel handig met z'n dikke billen :D :+

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:50

Achter de Tinker aanrennen #ikhebtgezien >;)
:')