Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 13:26

Meet Gracia!

Afbeelding

Gracia is een jaarlingmerrie die ik afgelopen vrijdag gekocht heb. We gingen naar de veiling en ik had van te voren al het idee dat als er iets voor weinig zou gaan, ik wel voor het eerst in mijn leven aan een eigen jonkie wilde beginnen.

Meerdere paarden op afstamming bekeken en in de box geweest, Gracia liet zich overal aanraken, was nieuwsgierig én beet een keer in mijn kont :+ . Er waren er nog 5 die ik qua afstamming en paard goed vond, maar Gracia bleef toch wel het meeste hangen :o

Even eerder op de veiling gingen er twee hele mooie vosmerrie's voor onder de 500 euro, toen moest ik op mijn handen zitten, maar die had ik niet aangekruist op afstamming, dus sterk blijven, heb je niet voor niets niet gedaan :D

Uiteindelijk kwam Gracia als eerste van de 5 die ik op mijn lijst had, en ze ging voor weinig weg dus mijn hand op gestoken. Gelukkig maar goed, want de andere 4 gingen voor bedragen die ik niet kan betalen :o .


En nu ben ik dus de trotse eigenaar van mijn eerste puppy-paard. Ze liep die avond zo de vrachtauto op en af. Het is echt een beetje een brutaaltje :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze kan hard draven, maar ook hard in galop -O- :D . Verder heeft ze iets met water, of heeft ze nu al geen respect meer voor mij :Y) :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jullie hebben tot nu toe mijn koersdravers kunnen volgen, ik dacht dat het misschien leuk was om het leven van jaarling naar koerspaard te volgen. Ik weet dat ik daar een risico mee neem, omdat wij vroeger beginnen dan andere sporten. Toch wil ik graag open zijn over mijn sport en hoop ik daarmee vooroordelen weg te nemen. Ik hoop daar voor terug te krijgen dat jullie alles vragen met respect :o , dan wil ik alles uitleggen. Op die manier krijg je denk ik een kijkje in een wereld waar je anders niets van ziet :o

Dravers worden vroeger beleerd, dit omdat de mening in onze sport is, dat dat op latere leeftijd blessures voorkomt( voor leerzame onderzoeken over deze materie verwijs ik je naar o.a. dit onderzoek: http://edepot.wur.nl/21943 en in mindere mate dit artikel: http://edepot.wur.nl/34086( daar staat het wat meer in normale mensen taal beschreven) ) . Kort samengevat staat daar in dat korte dagelijkse training het lichaam sterker maakt. Eigenlijk moet je een jaar dit soort training doen voordat het resultaat heeft. De filosofie vanuit de drafsport is dus dat je een veel langere aanloop neemt met rustige training, voordat je hardere training vraagt. Het nadeel daarvan is echter, dat de belangrijkste koersen op driejarige leeftijd zijn en je dus op tweejarige leeftijd begint met die training.

Op dit moment ga ik met Gracia aan de gang met het voorwerk van beleren, ze krijgt tot januari( of later als dit nodig is, in principe heb ik geen planning, meer een richting :') ) de tijd om de volgende zaken te leren: vast staan, afspuiten, trailer/vrachtwagen op en af/ grondwerk( wijken voor druk, meelopen/stilstaan), goed naar de smid gaan, halster op en af, balkjes lopen, tuig op en af, bit in, lopen aan de lange lijnen.

Mochten we daar wat verder mee zijn zal ik weer een topic openen, dan kunnen jullie het hele proces volgen :)

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:31

Wat leuk Cathy! Prachtige dame, ik ga jullie zeker volgen :-)

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:32

Wat een plaatje heb je gekocht zeg <3 Ik ga jullie volgen!! :D
Laatst bijgewerkt door Bonjour op 28-10-14 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:33

Leuk Ceet! Vind het een mooi dier, ben benieuwd hoe ze het gaat doen. Ontzettend leuk dat je het aandurft om een topic te beginnen ;) maar draagt wel bij aan openheid en hopelijk ook meer begrip voor de sport.

Roepnaam Graasje?

Flabbergast
Berichten: 7534
Geregistreerd: 21-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:33

Leuk, ben erg benieuwd!

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:35

Ik ga jullie zeker volgen, wat een schoonheid!

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 13:35

Bedankt voor de complimenten!

Ik ben er zelf ook echt heel erg blij mee, voel mij net een 12 jarige die voor het eerst een pony heeft gekocht :') . Terwijl ik toch al meerdere koerspaarden heb gehad :+ .

Roepnaam is een beetje lastig inderdaad, ze heet Gracia Eden, dus het werd hier al Graatje of Edje, maar dat is allemaal niet zo vrouwelijk :') . Dan is Graasje al weer een verbetering :D

Odetje92

Berichten: 2681
Geregistreerd: 12-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:39

Wat leuk, tuttie!
Gracia heeft de 7 weken voorafgaand aan de veiling bij ons op stal gestaan om klaar te maken.
Erg lieve merrie in de omgang, met inderdaad, een eigen karakter. Maar dat heeft haar grote broer ook :')
Pikt alles ook heel gemakkelijk op, liep altijd zo de douche in en genoot van haar was beurten, oortjes knippen vond ze ook prima. Wij vonden het een fijne jaarling

Veel plezier met haar en leuk om haar zo een beetje te volgen :)
Laatst bijgewerkt door Odetje92 op 28-10-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

LOVESUSHI

Berichten: 1561
Geregistreerd: 21-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:40

Leuk zeg! Heel veel geluk! Ik ga jullie zeker volgen

Goof

Berichten: 28941
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:41

Wat een mooierd! Ze lijkt erg op mijn oude draver. Wie is haar vader?

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:42

WendyBZ schreef:
Roepnaam Graasje?

_/-\o_ _/-\o_ Nee toch zeker?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:45

Wat leuk gefeliciteerd en ik ga zeker volgen!!!

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:46

Mooi paardje <3
Ik ga haar volgen.
Nu ben ik toch wel benieuwd naar haar afstamming :)

pien_2010

Berichten: 43706
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:47

Ruitje ik vind het erg leuk als je af en to update in dit topic of een nieuw topic opent. Hopelijk vind ik het dan. Want van de dravers sport weet ik 0,0 af en ik vind het altijd boeiend om te leren.
Zo vind ik het al heel erg leuk om te horen wat de denkwijze is achter het beginnen van vroege training en hoe belangrijk het is om dit langzaam aan op te bouwen. Wist ik niet.
Dus ik ga je volgen. Ik zal zeker niet vervelend gaan doen want ik weet echt te weinig af van de dravers sport en hoe en of het nu wel of niet belastend is voor een paard.
Proficiat met je leuke aankoop.

Yontheke

Berichten: 4435
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:48

Fijn topic ruitje. Ik hoop dat er zo ook wat taboes verdwijnen dat je paarden maar tot hun 3de in de opfok moet zetten en dan opeens binnen 3 maanden zadelmak moet zijn.. Want wee je gebeente als je langer dan 5 minuten iets doet met een enter of een twenter :)

Veel succes met haar.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:50

gefeliciteerd!

Es_ther

Berichten: 18724
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 13:51

Wendy, GEEN Graasje :').

Wat een dotje Cathy! Echt een knappe dame!
Ik volg :).

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:00

Wat leuk Odetje92, ik sprak inderdaad Eric en die zei ook dat hij het een heel erg lief paard vond.

Een andere trainer kwam vaak in het land waar ze stond en daar kwam ze altijd als eerste aangelopen uit de kudde.

Nu maar hopen dat ze dat brutale omzet in presteren i.p.v. mij lastig vallen :+

Haar vader is Ufo Kievietshof
Afbeelding

Van haar moeder Rosalyn heb ik helaas geen foto kunnen vinden.
Van de vader van Rosalyn wel, alleen niet online. Haar vader is Nevele Impulse, een van mijn favo hengsten ooit :o . Denk dat Wendy 'm nog wel online heeft O:)

Haar broertje Dimitri koerst( en wint):


Haar andere zusje, Every is rijpony:
http://www.bokt.nl/markt/ad/234573/liev ... ony-merrie

En First Eden is nog maar een jaar ouder, dus ik weet niet of die talent heeft.

Ik hoop dat ze op haar broertje lijkt qua talent >;)

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:02

Van Rosalyn heb ik denk ik nog wel ergens een foto, die stond bij Luit en Roos namelijk. Nevele Impulse heb ik sowieso wel wat van :j

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:03

Wat een beeldschoon koppie heeft ze. Erg interessant dat we haar voortgang mogen gaan volgen.

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:03

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gracia: Van jaarling naar koersdraver, het begin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:07

wat een leuke puntneus (alle dravers hebben puntneuzen in mijn optiek :D )

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 14:10

Mijn allereerste eigen koerspaard was van Nevele Impulse en vond zijn producten altijd fantastisch. Zou tof zijn als je nog een foto had van Rosalyn ook Wen, dan ben ik compleet :') . Heb wel wat van Seth( haar oom) , omdat die kortebaande tegen een van onze paarden.

Over het vroeg trainen, het is inderdaad zo dat er vaak te snel belast word, de botten hebben best een tijd nodig om onder gecontroleerde arbeid harder te worden.

Ook is de bodem erg belangrijk, wij trainen op een vrij harde bodem rechtuit.

Voor wie het onderzoek niet wil lezen, korte piekbelasting 5 a 7 dagen in de week, gecombineerd met coordinatietraining( bijv balkjes lopen) is eigenlijk het beste. Dus niet twee keer in de week een half uur iets doen, maar elke dag 10 minuten. En dan niet stappen, maar echt piekbelasting. Galopsprintjes zouden het beste zijn, maar dat gaat in ons geval even niet.( laten we dat maar niet aanleren he :+ ) Het mooiste zou natuurlijk zijn als je dit onbelast rechtuit kan trainen. Dus ik denk dat ik haar op de drafbaan ook voor de quad ga gooien :') .

Martie

Berichten: 2395
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:13

Hé, wat interessant! Ik weet inderdaad ook erg weinig van de drafsport dus ga lekker rustig meelezen om er meer over te weten te komen. Juist die achtergronden: waarom wordt iets op een bepaalde manier gedaan en hoe? Als er redenen zijn, kan je altijd nog bekijken of je dat een goede reden vindt en ja, mensen kunnen verschillen in argumenten maar je moet er eerst voldoende van weten. Een eerlijke discussie kan altijd interessant zijn.

En verder genieten van de foto's van een erg mooi paardje!
Wat dacht je van Grace, trouwens? Net als bij de actrice: in het ene land Grace, in het andere Gracia :D

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 14:14

Leuk dier Ceet, ziet er goed uit. Heeft dr aandacht zichtbaar gehad.
Ik volg.