Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 10:54

Hoi bokkers.

Sommige onder jullie kennen het verhaal van Pacha d b'neville al wel, sommige onder jullie misschien nog niet. Maar dat kan je lezen in de twee volgende topics:

[ITP] Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*
[ITP] Pacha het paard dat gered is uit de brand terug op wedstrijd

Omdat ik heel veel privé berichten krijg, met de vraag hoe het gaat met Pacha. Plaats ik een topic, ik wil hier wel mee zeggen. Dat het niet de bedoeling is dat het topic uit de hand gaat lopen, de meningen over Pacha zijn verschillend. Sommige hadden Pacha laten inslapen, en sommige hadden er ook voor gevochten. Ik kan jullie zeker en vast vertellen dat Pacha zelf heeft aangegeven om te blijven vechten. Hij heeft heel veel goede zorgen gekregen, behandelingen, massages voor de doorbloeding goed te laten stromen, pijnstilling zodat de pijn draagbaar werd.

Pacha is al een hele tijd weer op jumping en doet het uitstekend goed. Hij krijgt nog steeds zijn massages voor zijn brandwondes, en nog steeds de verzorging die hij nodig heeft. De brandwondes op zijn hoofd zijn stilaan goed aan het genezen, en er komt ook weer wat vel over. De vraag blijft of het vel ook nog terug zal komen op de grotere brandwondes... Maar dat is voorlopig afwachten.

Hier foto's van de afgelopen maand. (De oudere foto's, waar zijn brandwondes pas '' nieuw '' waren kan je vinden in de oudere topics. Zo zie je zelf ook het verschil)

Afbeelding
Op jumping 26 september.
Afbeelding
Pacha is een beetje zenuwachtig!
Afbeelding
Tijdens het parcour.
Afbeelding
Pacha op CSI Bonheiden.
Afbeelding
Volle concentratie!

Filmpje van Pacha op jumping in Augustus.



Van 23 september:

http://www.facebook.com/video/video.php?v=2416586970915
(Indien de link niet werk, moet je '' vind ik leuk '' aan klikken. Is de Facebook groep van Pacha.

Begin september op CSI Bonheiden parcour 1m35.

http://www.facebook.com/video/video.php?v=2344651212566

Afbeelding

Groetjes, van Pacha! :wave:

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:56

Wauw! Wat prachtig dat het zo goed met haar gaat!
Nog veel succes!
PS: In welke klasse springt ze nu?

DaiskeLover

Berichten: 677
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: Almeree!

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:01

Ziet er goed uit!!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:02

Tja, wat moet men hier van vinden>?
Knap dat dit niveau weer is bereikt na alle ellende?
Persoonlijk zou ik me als eigenaar van dit paard rot schamen dat ik op het kritieke moment meer aan mezelf heb gedacht dan aan mijn dier.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:02

Prachtig dat hij zo goed opknapt.. Jammer dat er op gereden word..

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:02

Ik kende het verhaal van Pascha niet, dus ik heb even de andere topics gekeken.
Echt super, zoals het nu met hem gaat.
En ook de mensen die zich er voor hebben ingezet om hem te helpen na de brand.
Hij ziet er nu heel goed uit!

ailovejason
Berichten: 8
Geregistreerd: 05-11-11

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:04

Super dat het nu zo goed gaat!

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:04

Dit heeft niets met niveau te maken Wildgirl. Ze hebben genoeg top paarden bij hun op stal staan, Pacha is daar één van. Maar er zijn er nog, Pacha springt zelf heel erg graag. En om hem meteen op pensioen te gaan zetten vanwegen de brandwondes zou hem enkel maar oud maken. Beweging is niet slecht, en ook niet voor de brandwondes. Daarbij, zijn er weken, maanden voorbij gegaan dat Pacha heeft moeten revalideren. Alles is stap voor stap gebeurd, ze hebben er niet zo maar een zadel op gegooid en meteen mee zitten springen. Alles werd op een rustig tempo gedaan, en enkel wanneer Pacha er klaar voor was.

Pentax

Berichten: 2948
Geregistreerd: 16-09-10
Woonplaats: Achter mijn neus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:06

Ik dacht er van de week nog aan!
Misschien een rare vraag, maar is pacha nou compleet kaal of? En doen die brandwonden die nog niet genezen zijn geen pijn?

Bazinga

Berichten: 493
Geregistreerd: 21-06-11
Woonplaats: Pasadena California

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:09

Arabiertje* schreef:
Dit heeft niets met niveau te maken Wildgirl. Ze hebben genoeg top paarden bij hun op stal staan, Pacha is daar één van. Maar er zijn er nog, Pacha springt zelf heel erg graag. En om hem meteen op pensioen te gaan zetten vanwegen de brandwondes zou hem enkel maar oud maken. Beweging is niet slecht, en ook niet voor de brandwondes. Daarbij, zijn er weken, maanden voorbij gegaan dat Pacha heeft moeten revalideren. Alles is stap voor stap gebeurd, ze hebben er niet zo maar een zadel op gegooid en meteen mee zitten springen. Alles werd op een rustig tempo gedaan, en enkel wanneer Pacha er klaar voor was.


Ik denk dat je Wildgirl verkeerd begrijpt arabiertje*.
Zij bedoelt niet dat men Pascha pakt omdat men geen andere toppaarden heeft.
Zij bedoelt dat er weer op dit niveau gesprongen wordt, na de ernstige brandwonden.
Ik vind dat ook...bijzonder....en ik weet ook niet wat ik er van moet vinden eerlijk gezegd. Dan bedoel ik niet dat je het paard met pensioen moet laten gaan.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:12

Wat bedoel je met kaal? Hij heeft op de ergere brandwondes momenteel geen vel/haar. Ze hebben ons daar nooit een antwoord op kunnen geven of dat ooit terug ging komen, maar we verwachten van wel. Want de brandwondes op zijn hoofd zien er ook al stukken beter uit. En daar is ook wat vel over gekomen, het is donkerder als zijn eigen kleur. En ook wat anders, maar ik denk dat het na verloop van tijd er wel nog veel beter uit gaat zien.

Sommige brandwondes van Pacha waren bijna tegen 3de graads brandwondes. Vanaf de 3de graad voel je niets meer, omdat ze zenuwen enzo dan ook zijn verbrand. Pacha had wel degelijk pijn, na dat de brand gebeurd was. Hij heeft dan ook maanden in de kliniek gestaan, waar ze 24/24 en 7/7 voor hem zorgde. Een soort van slangenvergif, deden ze regelmatig op de brandwondes. Om ze uit te kuisen, (Dit doet absoluut geen pijn) vervolgens maakte ze Pacha helemaal nat, en nadien deden ze er een zalf op.

De wondes doen nu al lang geen pijn meer, omdat er vel over gekomen is. Je zal het altijd wel wat blijven zien, dat Pacha een brand heeft moeten doorstaan. Maar zelf is hij herboren, hij springt, doet gek, is blij... Als eender elk ander paard. Hij moet alleen een iets andere verzorging krijgen als andere paarden, hij mag bijvoorbeeld niet op de weide als de zon schijnt. (Ik bedoel dan bij heel warm weer) Hij gaat dan enkel s'avonds of s'morgens buiten. En natuurlijk de verzorging, die gebeurd nog steeds.

Zonder al deze zorg, zou Pacha inderdaad wel veel pijn hebben.

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:14

heel mooi om te lezen dat het zo goed gaat.
Ik heb toen der tijd alles gevolgd en ik denk ook dat het paard super veel pijn moet hebben gehad, toch vind ik het weer jammer dat er mensen vanachter hun computer weer alles beter moeten weten door te zeggen dat je voor jezelf hebt gekozen.. Hier kan je alleen over oordelen als je er zelf bij bent geweest. Je kan hierdoor zien of het paard ervoor wil vechten en nog genoeg levenslust heeft ofdat hij het zelf ook niet meer ziet zitten, ik weet ook helemaal niet wat ik zelf zou hebben gedaan maar sommige reacties in dat topic vind ik echt overdreven.

Echt top dat het zo goed gaat met het paardje!

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:16

RoMaReToFel schreef:
Arabiertje* schreef:
Dit heeft niets met niveau te maken Wildgirl. Ze hebben genoeg top paarden bij hun op stal staan, Pacha is daar één van. Maar er zijn er nog, Pacha springt zelf heel erg graag. En om hem meteen op pensioen te gaan zetten vanwegen de brandwondes zou hem enkel maar oud maken. Beweging is niet slecht, en ook niet voor de brandwondes. Daarbij, zijn er weken, maanden voorbij gegaan dat Pacha heeft moeten revalideren. Alles is stap voor stap gebeurd, ze hebben er niet zo maar een zadel op gegooid en meteen mee zitten springen. Alles werd op een rustig tempo gedaan, en enkel wanneer Pacha er klaar voor was.


Ik denk dat je Wildgirl verkeerd begrijpt arabiertje*.
Zij bedoelt niet dat men Pascha pakt omdat men geen andere toppaarden heeft.
Zij bedoelt dat er weer op dit niveau gesprongen wordt, na de ernstige brandwonden.
Ik vind dat ook...bijzonder....en ik weet ook niet wat ik er van moet vinden eerlijk gezegd. Dan bedoel ik niet dat je het paard met pensioen moet laten gaan.


Ik begrijp wel wat Wildgirl bedoelt. Maar ik snap niet wat het verschil maakt? Pacha is een vechter. Een doorbijter, hij heeft zelf aangegeven dat hij wou blijven leven. Hij bleef eten, ging niet liggen na dat de brand gebeurd was. Hij hield zich enorm sterk, de eerste 24uren waren dan enorm kritiek. Ook omdat een deel van zijn hoofd verbrand was, en dat begon op te zwellen waardoor hij moeilijk kon ademen. Maar Pacha heeft zich daar zelf wel doorheen geholpen. Er is niets mis met dit niveau waar Pacha nu op springt. Pacha kan dit met gemak aan, zelfs na deze ernstige brandwonden. En zeg nu zelf, welk paard gaat zo hoog springen met brandwondes die nog pijn zouden doen? Geen enkel paard. Want als een paard pijn heeft, en dan bedoel ik ernstige pijn gaat die bokken en steigeren. En gaat die volgens mij echt wel weigeren om te springen. Pacha voelt zich goed in het parcour, hij lijkt een jong veueln als hij mag springen. Omdat hij het zo graag doet! :)

MamboBeachJarig

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:17

Wat fijn dat het goed gaat met Pascha! Leuk om te zien!

Charaz

Berichten: 24292
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:20

Wow die ziet er goed uit! Ik had niet verwacht dat het zo goed zou gaan.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:21

Arabiertje* schreef:
Wat bedoel je met kaal? Hij heeft op de ergere brandwondes momenteel geen vel/haar.

De wondes doen nu al lang geen pijn meer, omdat er vel over gekomen is.


Kaal= geen haar.

Ik snap niet of dit paard nu wel of niet vel/ haar heeft omdat je twee verschillende dingen zegt??
Ik mag hopen dat het dier wel vel heeft, anders is de bovenste laag zijn vlees...

Pippelinos

Berichten: 286
Geregistreerd: 14-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:22

wat goed om te zien dat het zo goed met Pascha gaat!

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:22

Inderdaad, foutje. Vraag verkeerd begrepen denk ik, op de brandwondes heeft hij natuurlijk wel weer vel. Maar op de ergere brandwondes, nog geen haar. Dat komt, beetje bij beetje.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:25

Bij dit soort situaties is het altijd erg lastig om er een oordeel over te vellen. De een zou het paard meteen hebben laten inslapen, en de ander had er voor gevochten hem weer helemaal goed te krijgen.
Ik denk dat deze mensen heel erg veel van hun paard houden en hem zò nìet kwijt wilden, dat ze bereid waren deze lange weg met hem te gaan. Die hun zelf uiteindelijk behoorlijk wat centen en zorgen heeft gekost. Daarom denk ik dat je als buitenstaander niet echt een oordeel kunt vellen over deze mensen. Ze hebben een keuze gemaakt uit hun liefde voor het paard.

Mooi om te zien dat hij weer meedoet :D

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:28

Martine_R schreef:
Bij dit soort situaties is het altijd erg lastig om er een oordeel over te vellen. De een zou het paard meteen hebben laten inslapen, en de ander had er voor gevochten hem weer helemaal goed te krijgen.
Ik denk dat deze mensen heel erg veel van hun paard houden en hem zò nìet kwijt wilden, dat ze bereid waren deze lange weg met hem te gaan. Die hun zelf uiteindelijk behoorlijk wat centen en zorgen heeft gekost. Daarom denk ik dat je als buitenstaander niet echt een oordeel kunt vellen over deze mensen. Ze hebben een keuze gemaakt uit hun liefde voor het paard.

Mooi om te zien dat hij weer meedoet :D


Amen. :D

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:31

Sorry, ben misschien een beetje wreed. Maar ik vind dit dus ook een vorm van dierenmishandeling. Een paard wat er zo aan toe is, zou ik niet gaan rijden. En had hem in een eerder instantie al een spuitje gegeven. Wil niet weten wat voor een pijn dit paard moet hebben gehad. En misschien nog wel heeft.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:32

Ik heb er een dubbel gevoel bij... Sorry
Ik kan nou niet echt blij worden van de foto´s , eerder beetje misselijk .. niet dat jullie vreselijk voor hem zijn!
Die behandelingen , de aandacht allemaal super hoor! maar ik vraag me af hoe het paard het nog vind en of het hoofdstel bijv. (is redelijk dun) niet schuurt? en met springen het zadel over de rug heen (schuift altijd wel iets)

Maar ben blij voor jullie ,maar het paard? :)

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 11:37

FriesWytske: Akkoord, iedereen zijn mening. Maar om dit dierenmishandeling te gaan noemen, ik vind dit verschrikkelijk om te horen... Eerlijk gezegd, zouden er meer mensen moeten zijn zoals hun. Want sommige mensen laten hun paard al inslapen voor een peesblessure. Of verkopen het nadien weer... Pacha heeft pijn gehad, maar de pijn was wel draagbaar. Pacha kreeg pijnstilling, medicatie, massages... Zonder dit, zou hij inderdaad enorm af gezien hebben. Maar dat is het geval niet, want er waren zo veel mensen die voor Pacha klaar stonden om hem hier doorheen te helpen. En geloof me, als Pacha nog pijn zou hebben. Zou hij niet keer op keer zo een prestraties neerzetten, zou hij niet gek doen in de weide. Showen voor merrie's.. Nee, dan straalde dit paard geen levenlust meer uit. En dat doet die zeker en vast wel!

@Elin: Ik begrijp je mening, het hoofdstel en het zadel schuurt niet. Als je gaat kijken in het tweede topic, dan zie je dat hij daar een andere zadeldoek heeft als hier nu. Een soort wollige zadeldoek, + nog een doek er bij. Ze hebben hem altijd gecontroleerd of het pijn zou doen, of het zou schuren. Maar Pacha heeft vel op die brandwondes, alleen geen haar. Ik kan je zeker met volle 100% zeggen, dat Pacha gelukkig is. Hij leeft zoals eender welk ander paard. Hij is gelukkig, eet, bokt, steigerd, springt rond. Hij ziet er alleen anders uit. :)

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:38

Ik zie het probleem niet om het paard weer te laten springen als hij er plezier in heeft, waarom nemen jullie nou niet zo als het is, de eigenaren laten het paard weer springen en het paard heeft er lol in, hij stribbelt niet tegen en doet in de wei nog lekker gek, laat de eigenaren nu eens hun paard behandelen zoals zij zelf willen, bokt is niet de eigenaar van dit paard!

TS heb je dit topic gestuurd nadat ik jou gister hier een PBtje over stuurde?

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Hoe gaat het met Pacha? (Paard gered uit brand)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:40

Dan vind je het maar raar om dat te horen. Maar het is wel een vorm van mishandeling om een paard wat zo toegetakeld is te gaan berijden.