Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirror666
Berichten: 7339
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:56

Arabiertje* schreef:
Gelieve vriendelijk te blijven, Pacha heeft geen pijn gehad en de zorg gekregen die nodig is.

Ik vind het bewonderenswaardig dat deze mensen zoveel moeite hebben gedaan voor dit paard enzv
maar bovenstaande.. dat paard is vergaan van de pijn, brandwonden zijn vreselijk, zeker op zo'n oppervlakte en bewegende delen etc.. dus pijn heeft het dier wel degelijk gehad...

hoe gaat het nu verder? mensen die verbrand zijn moeten herhaaldelijke operaties omdat het vel niet ''meegroeit'' enzv.. Gaat dat bij dit paard ook moeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:56

Waar liefde voor het paard doorslaat begint de waanzin.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:57

Verhaal zelf vind ik beetje moeilijk te volgen met al die namen enzo maar wat een verdrietige toestand...gelukkig heeft hij een kans gehad

Maar die ander paarden?

klotshtiduj

Berichten: 438
Geregistreerd: 31-07-07
Woonplaats: Mijn auto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:57

Met alle respect wat jullie voor Pacha gedaan hebben.
Maar dat je durft te zeggen dat hij geen pijn heeft gehad....... Ik weet uit ervaring dat brandwonden ENORM pijn doen, juist als deze genezen en de huid dus heel strak komt te staan en deze niet meer flexibel is... Dit paard moet nog steeds veel pijn hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:58

Ik kan me het bericht nog herinneren. Volgens mij heb ik hier iets over geplaatst op de voorpagina van bokt?
Maar imo moet dit paard pijn gehad hebben, dat kan gewoon niet anders :n
Wanneer mensen zulke brandwonden hebben, vergaan ze van de pijn. Bij een paard is dat niet anders.

Wel mooi dat ze er weer bovenop gekomen is! Ik had haar in laten slapen, maar dat is natuurlijk weer een ander perspectief :) Fijn dat het weer goed met haar gaat.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-02-11 11:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:58

Vreselijk zeg.
Persoonlijk had ik het paard de lange lijdensweg bespaard en hem in laten slapen. Het paard zal zeer waarschijnlijk voor de rest van zijn leven zwaar getraumatiseerd zijn en ik vraag me af of dat zijn huid ooit bestand is tegen zonlicht. Kan hij ooit nog wel op de weide?
Doordat ikzelf ook al het nodige leed heb meegemaakt met ongevallen bij paarden ben ik door schade en schande wijzer geworden en zou dus mijn eigen paarden geen lijdensweg meer laten ingaan.

Hoe goed bedoeld ook van de eigenaar om een paard met deze verwonding en geestelijk leed, op te willen knappen, je moet je afvragen of je het paard hier echt mee geholpen hebt.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:59

Juliette86 schreef:
Waar liefde voor het paard doorslaat begint de waanzin.



wat een onzin post zeg

Dat Pacha geen pijn gehad heeft dat kan doordat de zenuwen blijvend beschadigd zijn en op het moment van heeft een dier vaak geen pijn daarna zal hij wel flink morfine gehad hebben en de natuurlijke stof endorfine is ook een pijnstiller.
Ik denk iid dat de pijn acceptabel is geweest
Laatst bijgewerkt door tita op 24-02-11 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:59

Pacha heeft pijnstillers en medicatie gehad. Dat is ook de reden waarom hij in de kliniek lag, enkele uren na de brand was zijn hoofd er opgezwollen. Dat hij moest geholpen worden met buisjes voor hem te doen ademen. Toen hebben ze hem nog 48uur de kans gegeven, en een paar uur later was Pacha zijn hoofd al minder opgezwollen. Of Pacha ooit pijn heeft gehad, kan ik niet met 100% zeggen. Wel weet ik, dat Pacha nooit zal opgegeven. Hij is altijd blijven eten, blijven drinken en is niet gaan liggen. Een paard dat heel veel pijn heeft, zal niet meer eten. Pacha wordt verzorgd met zalfjes (lees de beginpost) en heeft ook een speciaal deken op gehad.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:00

Brandwonden zijn enorm pijnlijk.... en als het eenmaal geheeld is dan kan het alsnog pijnlijk zijn.
Ik ga in elk geval de site checken van het brandwonden centrum en de verhalen van mensen die getroffen zijn door brandwonden.... Ik kan mij heugen dat er ooit een keer een uitzending is geweest over mensen die zeer ernstige brandwonden hebben. Er werd verteld hoe dat werd behandeld enzo dus ook of de mensen na heling nog pijn hebben....
Puur om te weten te komen wat dit paard gevoeld zou hebben of nog zou kunnen voelen.,...
Laatst bijgewerkt door Freedom007 op 24-02-11 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

3timesmom

Berichten: 1324
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:01

jee petje af voor jullie. Dat wordt een paard dat erg dankbaar is voor het krijgen van deze kans van jullie. Als ze inderdaad geen pijn heeft gehad vind ik het knap dat je dit dier een kans hebt geveven.
Ik heb ook al een paar keer het advies gehad mn pony te laten inslapen, maar ook zij is zo een vechter dat ze overal weer bovenop kwam. En als ik ze nu zie lopen kan ik heel erg van haar genieten en ze is een vriendin voor het leven. Dus geniet van dit paard.

renate85

Berichten: 2466
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:02

Mensen stop eens met zeuren over de pijn die het paard heeft gehad.
Deze mensen hebben het beste met het dier voor.
En als de zenuwen stuk zijn dan zal ze weinig pijn hebben gehad.
Een kreupel paard heeft toch ook pijn, en daar dokteren we allemaal toch ook mee door ;) :j

Als er een mens brandwonden heeft dan wordt hij toch ook niet platgespoten/ingeslapen.....
Laatst bijgewerkt door renate85 op 24-02-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xirisx123

Berichten: 89
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:02

Wow, ik heb het verhaal gelezen, en alleen de fotos van na de 9 maanden gezien, Wat een dapper paard is dat :)

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:03

Arabiertje* schreef:
Pacha heeft pijnstillers en medicatie gehad. Dat is ook de reden waarom hij in de kliniek lag, enkele uren na de brand was zijn hoofd er opgezwollen. Dat hij moest geholpen worden met buisjes voor hem te doen ademen. Toen hebben ze hem nog 48uur de kans gegeven, en een paar uur later was Pacha zijn hoofd al minder opgezwollen. Of Pacha ooit pijn heeft gehad, kan ik niet met 100% zeggen. Wel weet ik, dat Pacha nooit zal opgegeven. Hij is altijd blijven eten, blijven drinken en is niet gaan liggen. Een paard dat heel veel pijn heeft, zal niet meer eten. Pacha wordt verzorgd met zalfjes (lees de beginpost) en heeft ook een speciaal deken op gehad.

Sorry, maar dat is zo'n onzin. Een paard wil overleven, dat is nml. zijn oerinstinct. Ik heb zelf een paard gehad die van de pijn niet meer kon lopen en niet meer op het achterbeen kon staan. Toch is zij tot het moment van inslapen blijven eten alsof haar leven er van af hing. Het is dus een fabeltje dat paarden die veel pijn hebben stoppen met eten. natuurlijk zijn er gevallen die niet meer eten maar het zit hem gewoon in de genen van een paard om te willen overleven en daar hoort eten absoluut ook bij.

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:04

Ik heb hier ook nog een filmpje van Pacha op wedstrijd voor dit alles gebeurd is.
Pacha is op 1 mei nog het belgische kampioenschap voor 7jarige paarden in Lummen geworden.

http://www.youtube.com/watch?v=rVvZOhfmmrU

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:05

@masada het zijn brandwonden dat is niet te vergelijken met een paard wat niet meer kan lopen. Hij kan lopen,eten en het is te genezen wat doe je nou moeilijk...als ik het goed begrijpt het is moeilijk en zeldzaam tevens apart en eng dus................... geven we hem een spuitje :roll:
duhh zal wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:05

tita schreef:
Juliette86 schreef:
Waar liefde voor het paard doorslaat begint de waanzin.



wat een onzin post zeg

Dat Pacha geen pijn gehad heeft dat kan doordat de zenuwen blijvend beschadigd zijn en op het moment van heeft een dier vaak geen pijn daarna zal hij wel flink morfine gehad hebben en de natuurlijke stof endorfine is ook een pijnstiller.
Ik denk iid dat de pijn acceptabel is geweest

Jouw mening, mijn mening. Maakt het nog geen onzin post.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:06

Wat een verhaal,en wat een brrrr foto's zo op de vroege morgen......
Mijn gevoel is er dubbel bij,aan de ene kant denk ik bij het zien van de eerste foto,wat zal dat paard geleden hebben.....is het niet beter om hem in die toestand de hemelse rust te gunnen?
Maar aan de andere kant als ik dan de laatste foto zie denk ik: Wauw!
Wat een liefde en kracht moet je in je hebben om dit {sterke} paard door deze ellende te helpen en te verzorgen zodat hij weer een paarwaardig bestaan kan leiden.

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:07

3timesmom schreef:
jee petje af voor jullie. Dat wordt een paard dat erg dankbaar is voor het krijgen van deze kans van jullie. Als ze inderdaad geen pijn heeft gehad vind ik het knap dat je dit dier een kans hebt geveven.
Ik heb ook al een paar keer het advies gehad mn pony te laten inslapen, maar ook zij is zo een vechter dat ze overal weer bovenop kwam. En als ik ze nu zie lopen kan ik heel erg van haar genieten en ze is een vriendin voor het leven. Dus geniet van dit paard.

Een paard kent niet de emoties net zoals de mens die heeft. Een paard leeft van moment tot moment en is tevreden of niet.
Het is onzin dat een paard kan nadenken en dat hij dankbaar is voor het redden van zijn leven.
Helaas is dat een pennygedachte. Klinkt erg mooi maar is niet waar.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:07

Waar is je mening op gebasseerd dan...jullie zien enkel het hoofd en voelen daarbij je eigen pijn grens en trekken daar een conclusie uit.

Een paard wat 48-96 uur loopt te vechten tegen koliek met helse pijn is normaal of een paard wat 3 maanden in een beugel ligt omdat de botbreuk 100% kan genezen is dus ook acceptabel

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:09

tita schreef:
@masada het zijn brandwonden dat is niet te vergelijken met een paard wat niet meer kan lopen. Hij kan lopen,eten en het is te genezen wat doe je nou moeilijk...als ik het goed begrijpt het is moeilijk en zeldzaam tevens apart en eng dus................... geven we hem een spuitje :roll:
duhh zal wel

:j ben beniewd hoeveel mensen hier daadwerkelijk iets weten over het proces..

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:11

tita schreef:
Waar is je mening op gebasseerd dan...jullie zien enkel het hoofd en voelen daarbij je eigen pijn grens en trekken daar een conclusie uit.

Een paard wat 48-96 uur loopt te vechten tegen koliek met helse pijn is normaal of een paard wat 3 maanden in een beugel ligt omdat de botbreuk 100% kan genezen is dus ook acceptabel

Nee, dat vind ik ook niet normaal.
Als mijn paard een botbreuk zou hebben zal ik hem ook uit zijn lijden verlossen.
Voor iedereen ligt de grens van hoe ver je wilt gaan ergens anders. Dat wil niet zeggen dat ik minder om mijn paard geef. Het kan nml. heel egoistisch zijn om maar te blijven dokteren met je paard.

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:12

Respect voor dit wonderpaard!!!

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 11:13

Pacha zal het ons nooit kunnen vertellen of hij pijn gehad heeft of niet. Het is in ieder geval een paard met veel lef, en durf. Wat de andere paarden durfde de stal niet verlaten. Pacha is zo slim geweest om te gaan rollen nadat de isolatie op hem is gevallen. Dat een paard geen emoties kent, dat weet ik nog zo niet. Ik heb hier een Arabische volbloed staan dat in de zomer heel veel pijn had aan zijn rug. Ik heb toen ook de keuze moeten maken om hem te laten opereren of de spier lam te laten maken. Ik heb voor het tweede gekozen, en als ik nu zie hoe gelukkig mijn paard is. Heb ik daar geen moment spijt van gehad, mijn paard heeft twee zomers geleden 3 zware koliek aanvallen gehad op een week tijd. De 3de was het ergste, zo erg dat hij twee dagen lang een sonde gekregen heeft. En een bakster, hij reageerde niet meer. Zijn ogen draaide maar toch wist ik, dat hij niet zou opgeven omdat hij een heel sterk paard is van karakter met een eigen wil. Mijn paard darteld nog steeds gelukkig rond op de weide, en ook ik bewonder de mensen van Pacha. Zeker in de omstandigheden dat ze toen zaten.

minime111

Berichten: 74
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:14

nu ik dit zie ben ik weer zo blij dat ons huis is afgebrand een week terug en dat de paarden heel zijn gebleven!!
pfff!
arm beest, maar zo te zien krabbelt hij er weer flink bovenop,, gelukkig!

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:14

Wauw, respect voor jullie en dit paard! Dat jullie Pascha zo goed hebben verzorgd, en dat ze weer overeind aan het krabbelen is +:)+