Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:42

Hoi bokkers.

Ik heb vorige week iemand leren kennen die samen een hele zware tijd hebben moeten doorstaan,
samen met hun paard Pacha. Ik heb hun toestemming gevraagd om hun verhaal online te publiceren, omdat de hele wereld het mag weten wat deze mensen voor Pacha gedaan hebben. En ze heeft me hiervoor ook de toestemming gegeven.

Afbeelding

Mijn man is een braziliaan uit een gezin van de lage middenklasse. Hij kreeg de paardenvirus ginder te pakken en toen hij 18 jaar was heeft hij pak en zak genomen en is naar Europa gekomen omdat hij wist dat de paardensport hier te doen was. Hij heeft een tijdje in Duitsland en Italie gezeten en dan is hij naar Belgiƫ gekomen. Hij heeft 3 jaar voor de familie Pessoa gewerkt en dan is hij bij Michel Haelterman, Haras de Laubry in 2000 begonnen. Daar heeft hij 7 jaar gewerkt en ik heb hem tijdens die periode ook ontmoet. Wij woonden daar in een groot, mooi appartement in een prachtig domein. Mijn bankkantoortje was zeer renderent op dat moment en alles draaide zoals in een droom. Maar mijn man wou iets anders proberen, hij was een beetje uitgekeken en wou voor eigen rekening beginnen, maar spijtiggenoeg in de paardenwereld kom je er niet met een paar tientallen duizend eur spaargeld... Vanaf dat moment is mijn zakencijfer ook beginnen dalen en onze kosten enorm gestegen (huis moeten betalen en alle kosten daarbij, paarden onderhouden...) Ik had al een dochter uit een eerste huwelijk (ik heb een vechtscheiding gekend waar ik veel centen in heb verloren maar voor mijn dochtertje heb ik alles daar gelaten) en in 2007 was ik zwanger dus ook geen gemakkelijke periode met al die veranderingen in ons leven.

Mijn man is toen gaan samenwerken met een italiaanse kennis en die heeft ons bijna de dieperik ingestuurd. Het was een echte valsspeler... hij is met ons centen gaan lopen, heeft anderhalf jaar op ons kosten geleefd en ondertussen heeft hij ook paarden die wij samen hadden achter onze rug verzekerd en hij zei dat ze verkocht waren voor een klein prijsje maar hij deed ze dood en incasseerde 75.000 eur van de verzekering. Hij is ook nog een nieuwe camion gaan bestellen waarvan ik de leasing in mijn bvba heb gezet en toen eind 2008 is hij met de noorderzon vertrokken en wij bleven over met de afbetaling van de camion en 1 paard, Pacha de B'neville, een zeer moeilijke ruin van toen 5 jaar oud.

In de loop van de maand januari 2010 heb ik een stal gevonden kort bij huis en daar hebben we toen een paar stallen gehuurd. Er stonden 3 eigenaarspaarden van ons en onze Pacha. Op 7 mei s'morgens ben ik mijn aan de luchthaven gaan ophalen (hij werkt ook voor een italiaanse familie in milan en gaat bijna wekelijks op en af), we hebben ontbeten, ik ben naar kantoor vertrokken en hij is naar een stal waar hij toen ook nog paarden reed in Amougies (Kluisbergen) vertrokken. Om 13u30 had hij afspraak bij ons op stal met zijn beste vriend, die veearts is in Brazilie en die hem een bezoek bracht. Ik was rond 12 u naar de sporthal van het dorp gegaan omdat mijn dochter daar de loopcros van de school had. Opeens ringde mijn telefoon, het was de eigenaares van de stallen die schreeuwde en tierde dat ik direct moest komen... het brande !!!! Ik ben als een zombie naar ginder gereden en toen toen begon onze ellende maar echt...

Ik ben naar de stal gerend en wou naar binnen en op dat moment hebben ze mij er weg getrokken en hebben de deuren dichtgedaan... met de paarden erin... voor het vuur niet aan te wakkeren zeiden ze tegen mij en ik schreeuwde maar dat we zo geen enkele kans gaven aan de paarden... Op dat moment is er een vriend van Guilherme naar mij gekomen die zei dat Pacha uit de stal was weggelopen. Die jongen had de deuren van de stallen nog kunnen opendoen maar geen enkel paard wou de stal verlaten, bang van het vuur. Op het moment dat hij Pacha uit de stal wou halen is de isolatie naar beneden gevallen en is Pacha in luwer lade uit de stal gerend, naar de buitenpiste en daar heeft hij het vuur gedoofd door hem in het zand te rollen !

Pacha werd overgebracht naar het paardenziekenhuis. De veearts vertelde dat we hem moesten laten inslapen, maar onze goede vriend vroeg ons of hij nog at, en dronk en nog recht stond. Zolang Pacha niet ging liggen, was er nog hoop. En moesten we het 48uur de tijd geven.. Ondertussen was Pacha's hoofd helemaal opgezwollen. Zo erg dat hij moeite had met ademen en niemand wist of Pacha nog kon zien omdat ook zijn ogen verbrand waren. Een dag later was zijn hoofd minder opgezwollen en later mogt hij ook naar huis komen. We hebben maanden lang, Pacha elke dag verzorgd. Met zalfjes, medicatie dat heel veel geld kosten. Onze goede vriend heeft de ziekenhuis kosten betaald van Pacha omdat we op dat moment ook met geldproblemen zaten. Pacha werd stilaan beter, ondertussen mogt Pacha ook elke dag 15minuten buiten stappen, ookal had hij het erg moeilijk maar het was goed voor hem. Pacha had moeite met gras te eten, omdat het verbrande vel steeds trok. Mijn man heeft toen een emmer met eten genomen en deze steeds lager en lager gehouden. En Pacha kon gras eten zonder dat hij pijn had!

2-3 maanden later heeft Pacha een stukje van zijn oor verloren. In augustus hebben we een speciale behandeling gedaan met bloedafname, bloedplaatjes eruit halen en die samen met slangegif op de wonden spuiten voor een betere en snellere genezing van de wonden want Pacha had toen nog enorm veel open wonden. Pacha is nu aan de betere hand, en heeft op 13 februari zijn eerste sprongetje weer gemaakt na 9 maanden.


*** OPGELET DEZE FOTO'S KUNNEN SCHOKKEND ZIJN! ***
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8BHG4AKA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SBXZPXKS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QGI37GUG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXJJYPWW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FIXHNHLZ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UTB6Z3ZL.jpg
Na 9maanden maakt Pacha voor het eerst zijn sprongetje!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HKE7EELR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VPHKS44H.jpg
En pacha ziet er al veel beter uit!

Gelieve vriendelijk te blijven, Pacha heeft geen pijn gehad en de zorg gekregen die nodig is.
Laatst bijgewerkt door Noeka op 24-02-11 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24318
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Het verhaal van Pacha, gered uit de brand! *SCHOKKEND!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:45

Wat een schokkende foto's, arm dier.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:47

Kippenvel! Arm dier dat hij dat mee moest maken...... Super wat zijn eigenaren voor hem gedaan hebben! Hopelijk geneest hij snel.

renate85

Berichten: 2466
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:48

oeh die foto's waren even schrikken voor de maag op de vroege morgen....

pfff maar wat een doorzettingvermogen heeft dit gekost.
Blij te lezen/zien dat het weer wat beter met haar gaat.

snikky

Berichten: 519
Geregistreerd: 24-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:48

wat sneu zeg! gelukkig heeft hij veel geluk gehad met jullie ;) en zo te zien komt hij er wel weer helemaal bovenop!

vraag me wel af of er nog haar terugkomt op die plekken? en zo ja...wat voor kleur het is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:49

Shocking! :oo

Heeft het dier geen last van die plekken als er een zadel en hoofdstel/haster op liggen?
Bij die eerste foto dacht ik dat het oog volleig weg was, maar de ogen zijn dus niet beschadigd?

Die plekken blijven altijd zo, neem ik aan?

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:49

Idd schokkende foto's, is het dan ookniet beter om deze in een link te zetten?

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:49

Excuzeer, ik had misschien de foto's even in link moeten zetten.
Ik vind het heel knap, zeker in de omstandigheden dat ze zaten.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:50

arm paard, ik had hem zo nooit meer laten staan :n

_Kimo_

Berichten: 2380
Geregistreerd: 09-07-07
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:50

Wat een bizar verhaal zeg! Arme dier.. Super dat die mensen zoveel over hadden voor hun beestje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:51

'Pacha heeft geen pijn gehad'? Serieus? Het ziet er nou niet echt fijn uit :=

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:51

Wat ontzettend goed van die mensen.

Chefke
Berichten: 873
Geregistreerd: 21-09-07
Woonplaats: Wartena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:51

Zo ik schrok ook echt even van de foto's. Wat een verhaal. Weheel super dat ze het gered heeft! De andere paarden hebben het niet overleefd neem ik aan?

nathe

Berichten: 1665
Geregistreerd: 20-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:51

wat een verschrikkelijke foto's.


heb wel een dubbel gevoel... paard moet verschrikkelijk geleden hebben. Brandwonden zijn zeer pijnlijk..

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:51

Jemig.. die is van ver gekomen zeg!!
Maar wat een verbetering, echt ongelofelijk :wow:

Ik wens de eigenaren nog veel fijne jaren toe met dit paard.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 24-02-11 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:52

Een klein vraagje, dat hoofdstel, schuurt dat niet op de wonden?
Heel erg knap dat je dit over hebt voor je paard, maar ben je zeker dat het rijden al goed is?
Nogmaals, echt goed van je dat je dit hebt gedaan voor je paard hoor, maar dat rijden lijkt me toch een beetje pijnlijk?

Tessaaa

Berichten: 801
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:52

Jeetje ik schrok me kapot van de foto's
Krijgt ze langzaamaan al haar haren alweer terug of heeft ze nog steeds plekken?
Zijn de overige 3 paarden overleden?
Wel knap dat ze weer zo opgelapt is

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:52

Wow dat is wel heel schokkend .
Gelukkig hebben de eigenaren goed voor hem gezorgd zeg. Super.

19LindA83

Berichten: 1856
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: daar waar mijn liefdes zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:52

verschrikkelijk zeg... arm dier.
Mensen hebben zeker veel over voor het dier, en hij ziet er ook uit alsof ie inderdaad de zorg heeft gehad die hij nodig had.
Maar geen pijn? >;)

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:52

De foto's zijn immers omgezet naar een link.

Pacha heeft geen pijn gehad, Pacha heeft zelf ook nooit opgegeven en is er altijd voor blijven vechten. Hij is inderdaad niet blind, of de plekken blijven dat weet ik niet. Er zal stilaan wel weer haar overkomen, zoals je ziet op de laatste foto. Daar is zijn hoofd ook al veel beter en zijn nek ook.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:53

OMG wat moet Pacha een pijn hebben gehad!!!!
Ik ben benieuwd hoe het dan met de andere paarden is gegaan? Wat ik uit jou verhaal haal is dat die zijn omgekomen in de brand?
Ik hoop voor iedereen die dieren bezit dat ze dit never nooit overkomt, het is ook mijn aller grootste angst.
Verschrikkelijk..... maar weten jullie zeker dat Pasha geen pijnen meer heeft? Ik ben namelijk benieuwd hoe dit is getest...
Heeft Pasha geen trauma overgehouden aan deze verschrikkelijke ervaring? :(
Hoe is het met het linker oog van Pacha?

PS de foto's vind ik persoonlijk erg schokkend.... in een link zetten zou prettiger zijn dan hebben mensen de keus ze te bekijken of niet....
Laatst bijgewerkt door Freedom007 op 24-02-11 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene_

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-04-10
Woonplaats: Diest (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:53

....
Ben even sprakenloos van de foto's te zien...
Dat paard mag geluk spreken met zo'n baasjes! +:)+
En zo te zien gaat alles terug goed komen!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:53

ongelovelijk! Wat moet dat dier een pijn gehad hebben zeg... en een verschrikkelijke angstige momenten... fijn dat hij zo goed opgeknapt is! Hefet hij er geen trauma aan over gehouden? Zijn ogen zijn dus niet beschadigd zoals ik begreep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:54

Ik kan me niet voorstellen dat hij geen pijn heeft gehad? Hoe weet je dat nou??

Noeka

Berichten: 1275
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Tienen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:56

De foto's zijn omgezet in link.

Pacha kan weer helemaal zien aan de twee ogen. En een trauma.. Ik denk dat Pacha dit moment nooit zal vergeten. Toch heeft hij geen bang om in de stal te staan, De andere paarden hebben het inderdaad niet overleefd. Er is nog 1paard mee naar het ziekenhuis gegaan, maar de eigenaars hebben besloten het te laten inslapen.