[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:21

De vraag is wel type stalling je kiest: een paradijs in de zomer en modder in de winter, of 12 maand per jaar droog maar saai.
Het best zou natuurlijk zijn het paradijs 12 maand per jaar maar dat zal heel moeilijk te vinden zijn en waarschijnlijk onbetaalbaar. Want dan moet je een heel groot terrein hebben en er niet teveel paardne opzetten.

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:48

Tuurlijk is dat een process en niet in een keer perfect, maar dit bestaat al 4 jaar en er zijn 2 piepkleine afdakjes en 1 puinpad? En intussen wel 50 paarden erop zetten?

Als je dingen wilt verbeteren, zet er dan wat minder paarden neer en bouw eerst tenminste een droge schuilstal... Als je in zo’n gebied niets mag doen kwa verbeteringen, dan is het misschien een beter idee om alleen stalling te bieden in de zomer?

Een puinpad is toch is zo gelegd?

Nog los van alle nattigheid, de poep van 50(!) paarden kan er nu dus ook moeilijk tot niet uit gehaald worden, en mengt met alle modder. Die stank zal volgens mij echt overweldigend zijn over een paar maanden...

Ik denk dat het heus wel een heel mooi plekje kan zijn, met wat grote aanpassingen. Maar zoals het er nu bij ligt vind ik het grenzen aan dierenmishandeling

Sure_lee

Berichten: 10443
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-19 19:53

freetorun schreef:
Interessant volgtopic!

Zijn er vanuit de stal eigenaren intenties om meer puin-paden en/of zand plekken (onder overkappingen) te maken? Of misschien andere ideetjes?

Hier staan we op een PP op een kleigrond. Dat het modderig wordt.. Dat is helaas niet te voorkomen. Dus is hier een groot deel bestraat (en is er een ruime inloopstal met stro/zand). Ik moet zeggen dat de paarden zelf eigenlijk voornamelijk kiezen om droog te gaan staan en uit de drek. Dus vanuit dat gegeven is het fijn dat ze die keuze hebben. Ik ben benieuwd hoe je plekje er de rest vd winter uit gaat zien :)


Er zijn ideeën genoeg. Maar er moet ook wel tijd voor zijn.
Het is zowel een pensionstal als manege. Dus ze zijn ook bezig met bijvoorbeeld lesgeven.

En aanpassingen zijn ook niet gratis. Ik geloof dat er van de week iemand kwam met een soort borstelmachine om te kijken of die de track schoon kan vegen.

Maar mijn geultjes graven hielp ook wel goed. De plassen waren een heel stuk kleiner de volgende dag. Was mooi weggelopen.

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 20:09

Als jullie met alle pensionpaard eigenaren samen werken is er denk ik ook heel veel haalbaar.
Bij de eet stands lijkt het redelijk verhard. Kan daar geen overkapping en een laag zand op?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:26

Interessant topic!

Sure_lee schreef:
Ik geloof dat er van de week iemand kwam met een soort borstelmachine om te kijken of die de track schoon kan vegen.


Oeh, zou je willen laten weten hoe dit is gegaan? Erg benieuwd naar.

Lynn_Nikita

Berichten: 25569
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:20

Sure_lee schreef:
freetorun schreef:
Interessant volgtopic!

Zijn er vanuit de stal eigenaren intenties om meer puin-paden en/of zand plekken (onder overkappingen) te maken? Of misschien andere ideetjes?

Hier staan we op een PP op een kleigrond. Dat het modderig wordt.. Dat is helaas niet te voorkomen. Dus is hier een groot deel bestraat (en is er een ruime inloopstal met stro/zand). Ik moet zeggen dat de paarden zelf eigenlijk voornamelijk kiezen om droog te gaan staan en uit de drek. Dus vanuit dat gegeven is het fijn dat ze die keuze hebben. Ik ben benieuwd hoe je plekje er de rest vd winter uit gaat zien :)


Er zijn ideeën genoeg. Maar er moet ook wel tijd voor zijn.
Het is zowel een pensionstal als manege. Dus ze zijn ook bezig met bijvoorbeeld lesgeven.

En aanpassingen zijn ook niet gratis. Ik geloof dat er van de week iemand kwam met een soort borstelmachine om te kijken of die de track schoon kan vegen.

Maar mijn geultjes graven hielp ook wel goed. De plassen waren een heel stuk kleiner de volgende dag. Was mooi weggelopen.


mar 50 paarden x ?? stalgeld is ook geen verkeerd bedrag per maand Dan mag je best wat opzij zetten en investeren om het goed te krijgen. het idee vind ik echt goed, maar uitvoering is echt minimaal. Hoop dat ze daar nog een oplossing voor vinden

Mondy

Berichten: 11891
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:04

Ook ik zou hier nooit mn paard willen neerzetten...wat een modderbende. Dat er modder op bepaalde plekken ligt is imo niks mis mee... lekker smerig worden mogen ze wel. Maar dit is 1 en al drek.
Op zn minst bij de schuilplekken droge ondergrond is imo een must.
Waarom kiezen ze daar niet voor @ts ?
Want dat ze er wel gaan liggen wil niet zeggen dat ze dat fijn vinden. Als er niks droog is zullen ze wel moeten...

Ik denk dat het met de allerbeste bedoelingen is gestart en er een mooi beeld voor ogen is. Maar het niet aanpassen in normalere omstandigheden vanwege te duur of geen tijd snap ik echt niet. Dat is het risico van een stal hebben. Investeren in wat je hebt.
Je kan er echt wel iets moois van maken met wat tijd en moeite idd. Maar dit zou echt voor geen goud mijn keuze zijn.
(En ik hoef ook echt geen brandschoon paard... heb ik ook pech dat ie dat zelf ook niet hoeft :') )

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 00:40

Veel bizarre reacties zeg.. Ja het is wat anders dan opgehokt staan, en ja veel modder.
Super mooi plekje ts! Fijn dat jij en je paarden er naar jullie zin staan, ook ik zou hier denk ik prima op mijn plek staan. Heerlijk!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 08:09

De meningen zijn ook zo verdeeld :+
Ik heb wel ervaring met zoveel modder en dergelijke en ondanks de ponys het altijd doorstaan hebben... merkte je toch dat ze zich fijner voelen met tenminste goed droge plekken om te liggen en droge voer plekken.
Maar ik ben ook helemaal niet zo meer van 24/7 buiten meer.... omdat mijn ponys en paard dat van zichzelf ook niet zijn.
Die willen snachts rusten op stal en lekker languit liggen chillen :')

Sure_lee

Berichten: 10443
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 08:19

Mondy schreef:
Ook ik zou hier nooit mn paard willen neerzetten...wat een modderbende. Dat er modder op bepaalde plekken ligt is imo niks mis mee... lekker smerig worden mogen ze wel. Maar dit is 1 en al drek.
Op zn minst bij de schuilplekken droge ondergrond is imo een must.
Waarom kiezen ze daar niet voor @ts ?
Want dat ze er wel gaan liggen wil niet zeggen dat ze dat fijn vinden. Als er niks droog is zullen ze wel moeten...

Ik denk dat het met de allerbeste bedoelingen is gestart en er een mooi beeld voor ogen is. Maar het niet aanpassen in normalere omstandigheden vanwege te duur of geen tijd snap ik echt niet. Dat is het risico van een stal hebben. Investeren in wat je hebt.
Je kan er echt wel iets moois van maken met wat tijd en moeite idd. Maar dit zou echt voor geen goud mijn keuze zijn.
(En ik hoef ook echt geen brandschoon paard... heb ik ook pech dat ie dat zelf ook niet hoeft :') )


Er ligt zand klaar om in de schuilstallen te storten. Heb nog niet gevraagd waarom ze dat nog niet gedaan hebben. Ik verwacht tijd.

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:34

Saskia9 schreef:
Veel bizarre reacties zeg.. Ja het is wat anders dan opgehokt staan, en ja veel modder.
Super mooi plekje ts! Fijn dat jij en je paarden er naar jullie zin staan, ook ik zou hier denk ik prima op mijn plek staan. Heerlijk!



Ja want een alternatief voor een blubberbende zonder knappe schuilstal met droge ondergrond is 24 uur per dag op stal. :j

Mondy

Berichten: 11891
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:39

Fijn dat er zand ligt maar imo is tijd geen excuus hierin -O- het zorgen voor de paarden alsin voer water droge plekken ed heeft toch wel prioriteit op een stal.
Als ik hoor hoe goed ze het voeren doen snap ik niet waarom de rest niet net zo'n aandacht krijgt.

Saskia9 modder is niet erg. Alleen maar modder wel.

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:43

Ik hoop wel dat ze eerst afgraven. Zand op kapotgelopen klei is water naar de zee dragen. Zonde van het geld.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 12:24

Ik vind het alleen wel bijzonder ts als ik dat mag zeggen....
Dat er zoveel dingen klaarliggen maar er geen tijd voor is.
Ik vraag mezelf dan af van waarom neem je dan zoveel klanten aan waardoor het werk alleen maar meer word?
Maken ze de klanten lekker dat er dingen gaan veranderen maar hoe lang duurt het uiteindelijk? 1 maand nog ? 2? Een half jaar?
Ik snap het echt niet :=
Probeer het te begrijpen

Sure_lee

Berichten: 10443
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 12:53

Er worden geen mensen lekker gemaakt. Het is zoals het is en er zijn altijd plannen voor verbetering. Maar daar hangen geen termijnen aan.
Afgelopen weken zijn er ook nieuwe mensen komen kijken die er ook voor kiezen om hun paarden hier te zetten. Die hebben het gezien zoals het nu is.

Ik vind het zoals het nu is ook acceptabel. Net zoals de rest van de mensen die hier staan met hun paard(en).

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:02

Suzanne F. schreef:
Wendy_Komen schreef:
Nog even ter illustratie van mijn vorige bericht, zo trof ik mijn paardje in hrt naastgelegen dorp van ts, vandaag in diepe slaap aan in zijn 24/7 paddock:


[ [url=m/kXySUn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit zou een perfecte winterstalling zijn. Die andere ziet er s zomers wel echt geweldig uit.



Ben bang dat het er volgende zomer ook niet meer zo mooi uit ziet.... volgens mij is alle bast al van de bomen gegeten, dat komt niet meer goed.... of zie ik dat verkeerd?

Modder blijft een uitdaging in een PP. Ik heb de schuilstallen en rond de voerplekken verhard met roosters. Er zijn 2 heuvels die aardig droog blijven, daar liggen ze graag tegenaan. Het grootste gedeelte van de track heb ik laten keren, geel zand boven. Dat deel wordt wel nat maar niet blubberig, ze zakken er niet in weg. Komt ook door de samenstelling van het zand hier zit wat klei in wat mooi wat stevigheid geeft. Op het zwarte gedeelte voer ik niet als het zo nat is.

Autumnn

Berichten: 8094
Geregistreerd: 26-03-10

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:04

Ik ben ook wel benieuwd hoe het van de zomer is. Want waar groeit het gras? Het land heeft geen kans om te herstellen en te groeien of is er een apart grasland?

Christiene
Berichten: 7744
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:24

Daarom krijgen ze hooi lijkt mij gras om grnoeg van te eten krijg je niet als ze erop lopen. En misschien zijn er stukken wei wat in de winter afgezet word? Zolang hooi of kuil de vervanger is van gras heb je genoeg om ze op conditie te houden. Zal vast hier en daar wel wat groeien.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:30

Ik bedoel het heus ook niet zo zwart wit maar geen tijd etc lijkt mij dat je teveel hooi op je vork neemt en het werk niet bij kan houden :)
Maar goed daarom zei ik ook, ik probeer het te begrijpen :)
Het is inderdaad ieders eigen keuze er wel of niet te staan, maar daar had ik het ook niet over :D

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:34

Ik zie de laatste tijd op bokt soms foto's voorbijkomen van particulieren die de paarden aan
huis hebben en waar ze net zo in de modder staan...
Daar roept iedereen dat het zo'n fantastische plek is :+

Sure_lee

Berichten: 10443
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 13:37

Autumnn schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe het van de zomer is. Want waar groeit het gras? Het land heeft geen kans om te herstellen en te groeien of is er een apart grasland?


Er zijn in de zomer 2 weides die af en toe open zijn om te snacken. 1 ervan kun je nu ook je paard even in zetten als je dat wilt.
Ruwvoer is hooi en gras af en toe.
Ik wil mijn paarden ook niet op gras. Dus prima. En het gras moeten ze ook zoeken. Het staat vol met kruiden en distels. Dit eten ze trouwens ook liever dan het gras.

ellepel

Berichten: 47497
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 13:38

gras is ook helemaal niet belangrijk vind ik.
ruimte wel, en dat is er bij jullie genoeg.
en zeker op de 2 e foto van jouw laatste serie staan ze toch echt op een heel droog stuk zo te zien.
ieders wens is toch anders wat stalling betreft .de een wil het zo en de ander zo :j

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:47

Zag op de website dat ze twee binnenbanen van 20x60 met een restaurant gaan bouwen, zijn ze daar eigenlijk al mee bezig? Hoe zit dat met de vergunningen, lijkt me lastig als verharden al niet mag? Zou wel ideaal zijn als ze dat af kunnen krijgen, dan kunnen de paarden droog staan in de binnenbak.

Berdien

Berichten: 64589
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 19:51

Zouden paddockroosters niet wat voor ze zijn? Ik kan me voorstellen dat je in een natuurgebied geen betonnen platen oid mag plaatsen, maar paddockroosters zijn niet vast. Wij liepen door de natte winters ook tegen de enorme bende rondom de voerplekken aan. Het was echt hopeloos. Staleigenaren hebben toen paddockroosters bij de hooiplekken geplaatst. Ze moeten wel elke dag schoongeveegd worden omdat je altijd van die viezerikken hebt die erop poepen, maar ze staan dan tenminste niet tot hun kogels in de drek.

In de tweede paddock hebben we nu betonnen platen bij de hooiplek, dat is toch wel het mooiste. Maar dat zal hier denk ik niet mogen? Dan zou ik echt de optie van paddockroosters aandragen. Wij hebben nog een stapel over, daar valt vast wel wat mee te regelen :))

Sure_lee

Berichten: 10443
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-19 20:02

Libera schreef:
Zag op de website dat ze twee binnenbanen van 20x60 met een restaurant gaan bouwen, zijn ze daar eigenlijk al mee bezig? Hoe zit dat met de vergunningen, lijkt me lastig als verharden al niet mag? Zou wel ideaal zijn als ze dat af kunnen krijgen, dan kunnen de paarden droog staan in de binnenbak.


Nee, daar zijn ze niet mee begonnen..er zijn ook geen pensionklanten die daar behoefte aan hebben. Dat plan was er 4 jaar geleden. Nu niet meer.

Ik zal dat van paddockroosters eens opgooien als idee.