[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48287
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:21

Oef wat is het nat zeg.... dat het zo kapot gelopen is, is in deze tijd van het jaar met deze nattigheid nog tot daar an toe, daar zou ik me niet door laten afschrikken. Maar dat ze op de voerplekken en schuilplekken helemaal in de drek zakken dat zou voor mij toch de reden zijn om er weg te gaan.

Dat is toch wel het minste, dat ze met droge benen moeten kunnen eten, drinken en slapen.
Echt 24/7 in de drek dat is gewoon te veel :(:)

Maar misschien dat er nog voer- en schuilplekken zijn waar ze wel fatsoenlijk kunnen staan...?

Een echt droog pad, droge schuil / voer / slaapplekken dan is het al een totaal andere situatie.
Of lekker een flinke zandpaddock erbij, stuk bestrating....dat ontbreekt echt zo vind ik. Zou je dat er bij hebben dan zou het super zijn.

Nu lijkt het toch wel op de hele dag ploeteren in de modder...

kimmie261

Berichten: 19228
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:19

Nu zou ik echt niet willen dat mijn paarden er zo bij zouden staan hoor , ik vind een droge en windvrije plek echt een vereiste als je paarden 24/7 buiten wil houden ( en ja 5 van mij paarden staan ook 24/7 buiten,maar met droge ondergrond + schuilmogelijkheid) , maar die winter.. als het gaat vriezen, die modder kunnen ze echt niet meer op lopen, wat dan met 50 paarden??

Dit kan echt gewoon niet... 24/7 op stal is zwart, maar dan is dit wel heel wit hoor... zijn echt 2 uitersten die je niet moet willen..

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:26

Ik snap in iedergeval nu wel waarom die ene bokker haar veulen daar weggehaald heeft, dit is uiteraard een aanslag op die kleine gewrichtjes.

Het zou nog steeds een uitstekende plek zijn als semi-verharde eetplekken en schuulplekken direct via puin of kiezel weggetjes met elkaar verbonden waren. Dan kunnen de paarden kiezen of ze de makkelijke of modderige weg kiezen.
Het is namelijk wel groot maar ook weer niet zo onoverkomelijk groot dat zulke paadjes niet haalbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 01-12-19 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:28

Ik heb niet het idee dat TS nog gaat reageren.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:32

Als stille meelezer volgde ik het topic omdat ik erg benieuwd ben hoe zo'n plek zich ontwikkeld, het concept klinkt prachtig en tussen de bossen en struiken door struinen lijkt me heerlijk voor paarden, maar de hoeveelheid modder nu vind ik niet oké.

Een paard kan heus wel tegen wat nattigheid en zaken als mok komen ook grotendeels vanuit binnenuit/door een lagere weerstand. Maar een paard moet wel de mogelijkheid hebben om ook droog te kunnen staan en liggen. Constant in de derrie staan is echt niet goed voor de conditie van de hoeven. Maar ook de zwaarte van de bodem is vragen om peesproblemen en spierpijn als ze daar constant in moeten ploeteren.

Ik denk dat het met een aantal goede aanpassingen echt wel te doen is, maar dan moet je wel investeren.

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 13:57

Cayenne schreef:
Ik heb niet het idee dat TS nog gaat reageren.


Wat is dit nu weer voor een aparte aanname?

Ik reageer op vragen die gesteld worden. Daarbij houd ik jullie op de hoogte van de seizoenen en hoe ze erbij staan.
Voor de rest lees ik alle meningen en trek verder mijn eigen plan.

Ik wil dit namelijk een volgtopic laten en ga heel bewust niet in discussie over mensen hun mening.

Als het voor mijn paarden niet meer werkt dan verplaatst ik ze zonder enige moeite.
Maar dat is voor mij nu absuluut nog niet aan de orde.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:01

24/7 buiten is echt niet persé slecht maar als je paarden houdt moet je dat in goede omstandigheden doen. Er zijn altijd wel mitsen en maren maar er zijn ook altijd oplossingen.
Als bestraten niet mag maar puin wel dan kan er best nog een laag puin bij. Of ophogen met zand en goede drainage er rond.

Die grote zandpaddock paar berichten eerder is gewoon perfect droog.
Het kan ook simpeler en goedkoper als dat een issue is.

1 van die pp's die ik vermelde is ook laaggelegen, heeft er een riviertje door lopen (drinken de paarden uit) en is geklasseerd als weiland dus mag niet zomaar op gebouwd worden etc.


Afbeelding

Begon toch ook wel goed zompig te worden op de tracks en voederplaatsen.


Afbeelding

Opgelost.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:01

Wendy_Komen schreef:
Nog even ter illustratie van mijn vorige bericht, zo trof ik mijn paardje in hrt naastgelegen dorp van ts, vandaag in diepe slaap aan in zijn 24/7 paddock:


[ [url=m/kXySUn.jpg]Afbeelding[/url] ]



Waar is dit Wendy?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:02

Ok excuus, dan sprak ik voor mijn beurt :)
Ik ben wel benieuwd wat voor jou reden zou zijn om te verplaatsen?

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 14:07

Als ik merk dat mijn paarden vermoeid raken omdat ze niet meer gaan liggen. Als in hun ogen zie dat ze niet meer blij zijn of als ze blessures of ziektes krijgen die te wijten zijn aan het gebied waar ze nu lopen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:08

Dus eigenlijk als het al te laat is? Beter voorkomen dan genezen..

Marcella

Berichten: 36845
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:12

Tja sommige paarden zijn nu eenmaal happy met heel veel modder (helaas voor menig eigenaar). En zoals ik al eerder gezegd heb kan het veel slechter en val dit echt wel mee.

En gewoon goed kijken naar je paard die weten zelf wat ze het fijnst vinden. :j

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:14

Een beetje spierpijn vind ik ook niet gelijk een drama als van het paard verder niets verwacht wordt. Die van mij heeft ook spierpijn van het skieen op de natte helling, maar tegelijk hebben ze ook een ingestrooide stal en een gedeelte dat bestraat is waar het hooi staat.
Ze hebben dus wel een keuze om het ook een dagje rustig aan te doen en de modderklonten staat eigenlijk nooit boven de vetlok. Als het te veel regent gaat de berg wei dicht en staan zo op een vlak stuk tot het weer droger is uit blessure bescherming.

Als je je paard goed kent dan kun je dat inderdaad het beste zelf inschatten. Dat kan bokt niet op afstand bepalen. Het is ook sterk afhankelijk van wat ze moeten presteren. Als ze niets hoeven kunnen ze veel meer hebben als dat er ook nog sportief wat verwacht wordt, dat zou dan niet eerlijk zijn.

Suzanne F.

Berichten: 49413
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:29

Maar rijd je er ook mee? Want je moet ze letterlijk uit de klei trekken om ermee te kunnen gaan rijden. Gaat dat wel goed dan? Er is daar geen bak toch of wel?

Anoniem

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:37

Dat is toch gewoon kwestie van laarzen aan, paard zoeken, opzadelen, rijden? Dat kan ook gewoon buiten een bak met een paard waar blubber aan hangt :+

Achterom
Berichten: 23061
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:42

idinn schreef:
Dat is toch gewoon kwestie van laarzen aan, paard zoeken, opzadelen, rijden? Dat kan ook gewoon buiten een bak met een paard waar blubber aan hangt :+

Nou, inderdaad. Sommige mensen doen hier wel heel dramatisch hoor...

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:50

In de openingspost dacht ik 'Wow! Is dit in NL? Supergaaf!'
Ik denk dat mijn haf het heerlijk zou vinden om de hele dag rond te struinen en te socializen in zo'n kudde tussen de bomen en struiken.

Wat ik mis als ik zo door alle posts heen blader is:

- Goede wind en waterdichte, stevige schuilstallen waarin rekening gehouden is met wind en regen uit alle richtingen. Wat eerder al genoemd is, zijwaartse regen of sneeuw met een flinke winterwind waait hier zo doorheen.
- In de schuilstallen een permanente droge bodem waar de paarden altijd op kunnen gaan liggen, ongeacht de weersomstandigheden buiten. Denk aan verhoogd zand of vlas, matten oid. Ik snap wel waarom dat niet is toegestaan in een natuurgebied ;)
- Een droog pad waar de paarden zich via kunnen verplaatsen, nu zie ik inderdaad alleen maar modder.


Ook lijkt mij het voeren van 50 paarden met her en der specifieke wensen een hele opgave, respect voor hoe hier mee om wordt gegaan _/-\o_
Daarnaast vind ik 50 paarden op 7 hectare ook nogal wat, hoe ga je dit oplossen als het gebied in de winter door bevriezing of sneeuwval (deels) onbegaanbaar wordt?

En wat ik me afvraag, is er acute noodopvang mogelijk voor een ziek paard wat per direct naar binnen of van de wei af moet? Denk aan boxrust bijvoorbeeld.

Over het rijden, ik moet op mijn huidige stal soms ook een flink eind lopen om mijn paardje op te halen. En hij krijgt het zelfs in een uurtje los in de buitenbak voor elkaar om compleet onder de modder te raken, dus daar zou ik met niet zo druk om maken :+

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 15:09

Er is een buitenbak. Maar ik rij eigenlijk alleen in het bos.
Ik heb idd laarzen aan en heb geen enkele moeite om ze eruit te halen.
Soms loop ik wel 1,5 km voordat ik ze heb. Dan ben ik precies de verkeerde kant op gelopen van de track.
Ik houd van wandelen en heb nooit haast en moet ook niet rijden.

Voor zieke paarden is er een aparte paddock met schuilstal. Boxrust is niet mogelijk. Maar ik ben van mening dat dat ook echt maar voor heel weinig aandoeningen een oplossing is.

Rizette
Berichten: 4417
Geregistreerd: 11-06-09

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:14

Niet alles gelezen. Maar nu 2 gortdroge jaren met zeer laag grondwater nu al zo nat. lijkt me niet goed. Hoeveel schuilstallen zijn er eigenlijk? Is dat alleen zo'n plaatje en is dat wel hoog zodat ze daar wel geheel droog kunnen staan en liggen?

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 15:20

Er zijn 2 schuilstallen. En nee die zijn nu niet 100% droog. Maar droog genoeg dat ze daar gaan liggen.
De schuilstallen zijn voorzien van een dak en zijkanten van takken. Ze mogen geen wanden plaatsen in het gebied.

ajesca123

Berichten: 1933
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:54

Als de aanpassingen die gedaan moeten worden, om de paarden op een goede manier de winter door te laten komen niet gedaan mogen worden is het naar mijn mening geen geschikte plek om paarden te houden.
Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten maar wel op een plek die zo is ingericht dat ze er in alle seizoenen een fijne plek hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 01-12-19 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:57

Ziet er super uit Ajesca123!

Wat mij persoonlijk ook tegen zou houden is het ontbreken van stromend water en elektriciteit op stal waar TS staat. Ik werk overdag, en ben 's avonds op stal, in het donker.
Plus stromend water vind ik vanwege hygiëne ook wel een pré, even handen spoelen, toilet bezoekje, of bij blessures paard bijvoorbeeld benen afspoelen :)

Sure_lee

Berichten: 10427
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 16:04

Er is geen kraan/drinkwater.
Maar wel een bron waar je, als je de generator even om laat zetten ook uit kunt sproeien.
De bak en poetsplaatsen worden ook op die manier verlicht.
Het gebied is wel donker.
Als je dan je paard nodig hebt, heb je 2 opties.
Of je vraagt of ze je paard met licht uit het gebied halen en in de paddock zet. Of je gaat met een (hoofd) lampje je paard halen.

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:13

Ik moet wel eerlijk zeggen, de diensten en service die ze aanbieden is wel super!

Ze doen er duidelijk wel alles aan om je van de nodige gemakken te voorzien, binnen wat er mogelijk is.

Rizette
Berichten: 4417
Geregistreerd: 11-06-09

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:34

Is daar ook helemaal geen toezicht in de nacht?