Nonius

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 00:14

Hallo iedereen,
Ik heb een Hongaars paardje, namelijk de nonius.
Hij is nu 7jaar en heeft een heel eigen (intelligent) karakter en is zeer observerend. Ik vroeg me af of er enkele zijn die ook een nonius hebben en wat jullie ervaring/ verhaal is.

Bij mij was het niet de bedoeling om een nonius te kopen, en was ik op zoek naar een sportpaard, maar hij doet het ook perfect in de sport (al is hij wel super sterk) en werd verliefd op zijn uitstraling. We hebben wel wat moeilijke tijden gehad in het verleden, doordat hij zijn eigen kracht kent en weet te ontsnappen aan verschillende soorten trucjes. Maar eenmaal je hem door hebt is het een van de eerlijkste en loyaalste (dit zeg ik met 1000% zekerheid) paard die ik ooit heb leren kennen in de paardenwereld. Denk ook wel dat dit komt omdat de Nonius vaak heeft gediend als militair paard.

Wel ben erg benieuwd naar anderen en jullie verhalen.
:)

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 00:36

Ik ben vooral benieuwd naar een foto van je paard

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 00:38

Ik ben ook benieuwd naar een foto, ik heb nog nooit van dit ras gehoord, dus ben zeer nieuwsgierig.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 01:14

Hier zijn enkele foto’s van hem :)
Heb wel al opgemerkt dat ze niet voor iedereen zijn (zeer moeilijke paarden als je niet veel/weinig afweet van hoe je zeer specifiek moet omgaan met hun. Ze zijn je vaak slimmer af dan andere rassen. Hij heeft me te veel tranen en twijfels gekost, maar er was altijd dat ene ding om nooit op te geven tot we samen alles konden. En nog een ander iets dat hij enkel en alleen erg gebonden is aan mij en niet wil gewerkt worden met een ander persoon dan mij. Elke keer als hij weg liep door eender welk reden kwam hij altijd terug naar mij, bij het kleinste zicht al dat hij mij ziet komt hij lopend aan. Een zeer moeilijk maar zo een eerlijk paard. Hij gaat LETTERLIJK door het vuur/water wat er ook staat en ramt mensen aan de kant om naast mij te staan (niet dat ik wil dat hij mensen ramt, maar dit heeft hij wel elke keer gedurfd). Al sinds zeer apart en nog nooit zo iets gezien in mijn hele paarden wereld. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 01:43

Wow wat gaaf zeg! Ik had nooit van dit ras gehoord maar heb zoekfunctie in AI er op losgelaten. Jou paard is duidelijk heel erg ras typisch zeg! Wat een mooi ras, geweldige aditude!

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:44

Leuk! Wij denken er ooit een gehad te hebben..30 jaar geleden.

Was ook zo'n zwarte met ramsneus, liep op de manege maar kon niet aarden als manegepaard. Dier kon goed springen maar kreeg zomerecxeem in een tijd dat er nog geen ecxeemdekens enzo bestonden. Het was ook een aparte, als je Ho zei stond ze direct stil maakt niet uit vanuit welke gang. En als je in de bak niet stuurde in de bochten dan sprong ze over de omheining. Zal eens kijken of ik nog foto's heb.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:11

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb nog wat foto's gevonden, let niet op de witte stippen..grapje van de instructeur tijdens een 3 daagse (alle paarden hadden s"morgens stippen) :D

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 14:25

Elisa2 schreef:
[ [url=m/7zseWq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jZpimf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HESqh3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb nog wat foto's gevonden, let niet op de witte stippen..grapje van de instructeur tijdens een 3 daagse (alle paarden hadden s"morgens stippen) :D


Wat een mooi paardje is dat! Lijkt veel op de mijn paardje, misschien zie je het niet echt op de foto’s maar de mijne heeft ook een lichte maar duidelijke ramsneus.
Precies hoe je het beschreef daarboven, als ik met de mijne aan de hand stap, dan wilt hij dat je naast hem staat en niet ietsjes ervoor, als je van hem iets vraagt dan doet hij dat zeer duidelijk maar dan moet jezelf ook zeer specifiek zijn om wat je vraagt want idd anders zijn ze je te snel af

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:32

Dankje! Ja ik zag wel al een vergelijkbaar hoofd op de foto's. Jouwe lijkt nog wat smaller/ luxer te zijn. Die van ons was daar al 17/18 ofzo dus geen idee of die ook smaller was toen ze jonger was.

Dat mensen rammen heeft de jouwe misschien door zijn achtergrond, dapper krijgspaard. Die van ons ramde vooral andere paarden haha. Was er zo een met een rood strikje in de staart. Mijn zus heeft er nog springwedstrijden mee gedaan.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 14:39

Elisa2 schreef:
Dankje! Ja ik zag wel al een vergelijkbaar hoofd op de foto's. Jouwe lijkt nog wat smaller/ luxer te zijn. Die van ons was daar al 17/18 ofzo dus geen idee of die ook smaller was toen ze jonger was.

Dat mensen rammen heeft de jouwe misschien door zijn achtergrond, dapper krijgspaard. Die van ons ramde vooral andere paarden haha. Was er zo een met een rood strikje in de staart. Mijn zus heeft er nog springwedstrijden mee gedaan.


Hahah ja dat zeker, loopt ook super mooi, netjes en is precies kalmer tijdens gietende regen en bliksem. Maar idd de mijne is een van de nieuwe modernere nonius. In de kudde is hij ook van de hogere rang, maar op zich kan hij super goed overweg met alle paarden (zelfs hengsten) kinderen en etc, heel sociaal als het gaat om aandacht en aaitjes, maar erg gebonden aan 1 persoon. Observerend, en nieuwsgierig maar ook erg koel in het hoofd. Heb ook opgemerkt dat de mijne zeer mooi en hoog kan springen. <3
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:43

Grappig, duidelijke overeenkomsten.

Als ik het mij goed herinner was de reden van verkoop bij die van ons ook omdat ze niet met zoveel verschillende mensen om kon gaan. Ik heb misschien ook nog wel ergens springfoto's..zal even moeten graven. Het was een prima braaf bosrittenpaard in ieder geval.

Suzanne F.

Berichten: 49225
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:44

Wat een leuk stoer paard! Nog nooit van gehoord verder. Maar imponerend sterk paard. Veel plezier met hem!

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 14:50

Elisa2 schreef:
Grappig, duidelijke overeenkomsten.

Als ik het mij goed herinner was de reden van verkoop bij die van ons ook omdat ze niet met zoveel verschillende mensen om kon gaan. Ik heb misschien ook nog wel ergens springfoto's..zal even moeten graven. Het was een prima braaf bosrittenpaard in ieder geval.


Heeft mij ook veel verrast hoe braaf hij is buiten tijdens de bosritten, op de weg, en zelfs alleen.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 14:51

Suzanne F. schreef:
Wat een leuk stoer paard! Nog nooit van gehoord verder. Maar imponerend sterk paard. Veel plezier met hem!


Bedankt! <3 <3

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 15:40

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is alles wat ik nog kon vinden, misschien hebben mijn ouders nog betere foto's.

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 17:33

Elisa2 schreef:
[ [url=m/CXZFfV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sqr0BU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/qel1Xu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is alles wat ik nog kon vinden, misschien hebben mijn ouders nog betere foto's.


Wat een knapperd!! Weet je toevallig zijn Nonius afstamming (vader/ vader van vader)?

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:06

Dankjewel! Nee er zat geen papier (meer?) bij.

Het Nonius gedeelte werd er bij verteld. Kennelijk waren er in die tijd veel paarden uit die kant van Europa want wij hadden ook een Pools warmbloed even later.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:15

Wat een prachtig paard! Vond het altijd al een heel aansprekend ras. Leuk dat je er eentje hebt! (Zelf geen ervaring mee, maar daarom juist leuk om te lezen.)

Hoe oud is hij? En hoe lang heb je hem?

Rule_Breaker

Berichten: 43
Geregistreerd: 30-01-22
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:07

Wat een mooi paard!
Hoe is hij op je pad gekomen?

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:59

Ik heb er 1 gehad helaas overleden…
Hier een link naar zijn laatste topic… is wel een triest topic want afscheidshoot…

Was mijn once in a lifetime paard… ik kon er alles mee… anderen dreigden ermee te verongelukken… eiste respect en eerlijkheid, als hij dat niet kreeg was hij ronduit leip :+ ik vond het een geweldig paard :D ontzettend veel van geleerd en mee genoten :D


[IM] afscheidsshoot van mijn mooie stoere Nonius Neon

En deze 2 foto’s van in de gloriedagen :)

Afbeelding


Afbeelding



Wat leuk trouwens dat jij een Nonius hebt :) ik zie wel duidelijk dat het een moderner type is dan de mijne :)

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:34

Zo wat een herkenbaar hoofd Neon. Jammer dat hij overleden is.

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:13

Ooo en deze <3
Jeetje even een tripje door memory lane…

Afbeelding

Wat leuk ook om hier meer Noniussen te zien :D die zwarte van Elise heeft ook echt direct die Nonius uitstraling :)

Hoe oud is jouw paard TS, ziet er nog jeugdig uit :)

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 20:46

Hevonen schreef:
Wat een prachtig paard! Vond het altijd al een heel aansprekend ras. Leuk dat je er eentje hebt! (Zelf geen ervaring mee, maar daarom juist leuk om te lezen.)

Hoe oud is hij? En hoe lang heb je hem?


Hij is 7jaar, en ik heb hem al een goeie 2 jaartjes :)

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:17

Rule_Breaker schreef:
Wat een mooi paard!
Hoe is hij op je pad gekomen?


Ik was eigenlijk opzoek naar een kwpn of een duits ras. Maar dan heb ik een paardje gekocht voor mijn zus, een onbeleerde 4 jarige hongaarse sportpaard (geen nonius, stamboom onbekend) en de dag dat hij kwam waren mijn zus en ik opslag verliefd, zo kalm en bombproof letterlijk, doet alles wat je vraagt van hem!
Fast forward kwam ik de mijne tegen, ik wou ook dus eentje gelijk onze eerste, koel in het hoofd en makkelijk in de omgang. Nu weer een beetje verder kwam hij aan in november (twee jaar terug, hij is nu 7jaar), en hij was niks vergeleken met de eerste hongaarse die we hebben, zo veeeeel meer kracht dat hij had en zo intelligent! Het was letterlijk bloed zweet en veel tranen tot de dag dat ik hem door had! Hij doet echt alles en alleen alles voor mij en geen ander kan het hem dezelfde ding vragen. Ik heb in twee jaar tijd zo veel geleerd van hem, en nu lijkt geen ander paard moeilijk te zijn voor mij. Echt mijn gouden vriendje, misschien was het 2 jaar met hem - en wat een verhalen dat ik nog kan vertellen over onze gebeurtenissen :') - maar het leek op een goeie 10 jaar met mijn kameraadje :D <3

Semitjex
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 21:25

Neon schreef:
Ik heb er 1 gehad helaas overleden…
Hier een link naar zijn laatste topic… is wel een triest topic want afscheidshoot…

Was mijn once in a lifetime paard… ik kon er alles mee… anderen dreigden ermee te verongelukken… eiste respect en eerlijkheid, als hij dat niet kreeg was hij ronduit leip :+ ik vond het een geweldig paard :D ontzettend veel van geleerd en mee genoten :D


[IM] afscheidsshoot van mijn mooie stoere Nonius Neon

En deze 2 foto’s van in de gloriedagen :)

[ [url=m/oOFm6f.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/giSOA6.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wat leuk trouwens dat jij een Nonius hebt :) ik zie wel duidelijk dat het een moderner type is dan de mijne :)


Oh wat triest! Veel sterkte, is natuurlijk niet makkelijk om zo een lieverd los te laten! :(
Neon is zo een knapperd, heeft ook die echte nonius uitstraling.

De mijne is inderdaad de modernere, ze lopen dus ook mee in de sport. :) ik heb ook zijn volledige stamboom, wat mijn interesse echt trok! Ik kocht hem eigenlijk aan als een Hongaars warmbloed en had geen idee dat hij Nonius was, tot de fokker zei dat hij een Nonius was, zijn stamboekje toonde en mij vertelde dat hij de moderne nonius was, die ook voor de militair (dienen ook vaak als politiepaard) wordt gebruikt alsook voor in de sport. Ik had nog nooit van de Nonius gehoord, maar werd echt verliefd op hem en tot vandaag blijf ik ook over de Nonius zoeken. Wat een geweldige ras! :D