Wat kost een...? Help!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Wat kost een...? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 16:27

Hallo allemaal,

Kan iemand mij een prijsindicatie geven van wat voor prijs ik kan verwachten voor de aanschaf van de volgende rassen waar mijn voorkeur ligt? Ik probeer er online uit te komen, maar ik kom er even niet meer uit.. Ik ben aan het oriënteren!

Ik zoek een onbeleerd of licht bereden paard, tussen de 2 en 7 jaar oud +/- 1,65m (of uitgeoeien tot). Hoeft niet van hoogstaande kwaliteit, maar geen mislukking :') (als je begrijpt wat ik bedoel).

Wat kosten de volgende rassen ongeveer met deze omschrijving?

-groninger
-irish draught
-noriker
-freiberger
-stonewall sporthorse
-cleveland bay

Alvast bedankt voor jullie input :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:34

Een Groninger hoeft niet veel te kosten, zeker niet als ie onbeleerd is. Moet echt wel lukken beneden de 3000. Maar je noemt ook een aantal rassen die hier amper voorkomen, zelfs eentje waar ik nog nooit van gehoord heb (zit al 22 jaar in de paarden) dus dan wordt je zoekgebied wel heel specifiek en dan is het eigenlijk gewoon wat de gek ervoor vraagt (verkoper) en geeft (jij)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:41

Dat is wel hele summiere informatie, en uiteraard is het echt per dier afhankelijk.
Ik denk dat je al snel rekening moet houden met ergens vanaf zo'n 4000 en 15.000 euro (en dan hoe meer kwaliteit, hoe mooier, hoe gezonder etc. zal het oplopen uiteraard)

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:45

Wat is de reden dat je specifiek voor deze rassen kiest? Het zijn namelijk best wel zeldzame rassen (Irish Draught valt mee). Stonewall sporthorse heb ik nog nooit van gehoord en ik heb toch redelijk wat jaren paardenervaring. Cleveland Bay komt volgens mij bijna niet meer voor, ook niet in Engeland. Noriker en Freiberger zijn beiden moeilijk aan te komen in Nederland en relatief dure rassen in aanschaf. Er was een tijdje terug nog een heel informatief topic over de aanschaf van een Freiberger (en hoe lastig dat is). Groninger is wel Nederlands, maar ook niet goedkoop voor zover ik weet, ook een relatief zeldzaam ras. Ik zou niet weten waar je die onder de 3000 euro vindt hoor. Als het wat robuustere type rijpaard je aanspreekt wat nog een beetje betaalbaar is, zou ik eerder voor iets Gelders gaan. Die komen hier wel veel voor.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:52

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat algemeen.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 16:55

saarie schreef:
Wat is de reden dat je specifiek voor deze rassen kiest? Het zijn namelijk best wel zeldzame rassen (Irish Draught valt mee). Stonewall sporthorse heb ik nog nooit van gehoord en ik heb toch redelijk wat jaren paardenervaring. Cleveland Bay komt volgens mij bijna niet meer voor, ook niet in Engeland. Noriker en Freiberger zijn beiden moeilijk aan te komen in Nederland en relatief dure rassen in aanschaf. Er was een tijdje terug nog een heel informatief topic over de aanschaf van een Freiberger (en hoe lastig dat is). Groninger is wel Nederlands, maar ook niet goedkoop voor zover ik weet, ook een relatief zeldzaam ras. Ik zou niet weten waar je die onder de 3000 euro vindt hoor. Als het wat robuustere type rijpaard je aanspreekt wat nog een beetje betaalbaar is, zou ik eerder voor iets Gelders gaan. Die komen hier wel veel voor.



Ik ben inderdaad op zoek naar een robuust type rijpaard (zwaar warmbloed/licht trekpaard) met daarbij ook vooral de goede mindset. Natuurlijk verschilt dat altijd per individu, maar ik heb de afgelopen tijd veel research gedaan naar bovengenoemde rassen en deze komen het meest overeen met wat ik zoek.

Ik ga er zelf ook vanuit dat een Groninger of een Irish Draught makkelijker verkrijgbaar is dan de andere rassen, maar ik sta ook niet negatief over tegen import. Een Gelder zie ik inderdaad nog vaker voorbijkomen, maar als ik de groningers en gelderse paarden die ik ken vergelijk passen de gelderse gewoon minder goed bij mij.

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 16:58

Sky_As schreef:
Dat is wel hele summiere informatie, en uiteraard is het echt per dier afhankelijk.
Ik denk dat je al snel rekening moet houden met ergens vanaf zo'n 4000 en 15.000 euro (en dan hoe meer kwaliteit, hoe mooier, hoe gezonder etc. zal het oplopen uiteraard)


Ik snap inderdaad dat de informatie die ik geef vrij summier is, haha. Ik ben voor nu ook vooral op zoek naar een inschatting of een ervaring in een soortgelijke situatie. Dit zodat ik deze bedragen in mijn achterhoofd kan houden tijdens mijn fysieke zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:59

Cleveland bay is inderdaad ook hier in de UK een zeldzaam ras. Je vindt wel regelmatig kruisingen (met volbloed of andere warmbloedrassen), maar zuivere CBs zie je maar heel zelden.

Als je op zoek bent naar een zwaarder rijpaard, zou ik gewoon kijken naar dat soort type paarden en niet per se naar het ras. Hier zie je bijvoorbeeld ook veel kruisingen omdat veel mensen meer op type fokken dan op ras - zo fokt mijn stalhoudster exact het type paard dat jij zoekt, maar zij fokt echt puur op dat type en niet voor een stamboek. Als import uit Engeland je niet tegenstaat (ook qua kosten), en je houdt van bont, zou je best eens kunnen kijken, want ze verkoopt ook: https://www.facebook.com/waterbeachstud/

Er loopt hier op Bokt ook een topic met fokkers en liefhebbers van zware warmbloeden: [F-AM] Zwaar Warmbloed fokkers?

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 16:59

Freiberger met die specificaties gaan richting de 8 a 10.000, en dan heb je gewoon een braaf basisdier. Wel zelf importeren uit Zwitserland, hier in NL zijn ze bijna niet te koop.

Noriker zit op de 6 tot 8.000 ook hiervoor geldt; in NL bijna geen aanbod dan moet je echt naar Duitsland of Oostenrijk.

Een fijne Groninger is ook geen makkelijke opgaaf om te vinden. Vaak zitten die ook eerder naar de 8.000 voor een braaf/hard basisdier.

Cleveland/Irish Draught/Stonewall kom je hier zelden tot nooit tegen. Die moet je echt uit de UK halen en zelf dan is het een flink lastige opgaaf. Dan ben je met import/vervoerskosten kosten vanuit de UK(iets met geen europa meer) alleen daarvoor al minimaal 2500/3000 kwijt en moet je het paard nog kopen.

Vraag me wel af hoe je op specifiek deze rassen bent gekomen? Je weet ze namelijk qua zeldzaamheid wel uit te zoeken zeg maar ;)

Edit; ok opzich snap ik het maar een fijn ouderwets type Gelder of paard ingeschreven in het heavy warmblood register valt daar vaak ook onder qua type/karakter.
En er zijn er genoeg met KWPN spring papier die prima dat karakter hebben. En ken aantal Norikers die denken dat ze het volgende miljoenen paard zijn op de racebaan :+
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 03-11-22 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 17:03

Mkango schreef:
Cleveland bay is inderdaad ook hier in de UK een zeldzaam ras. Je vindt wel regelmatig kruisingen (met volbloed of andere warmbloedrassen), maar zuivere CBs zie je maar heel zelden.

Als je op zoek bent naar een zwaarder rijpaard, zou ik gewoon kijken naar dat soort type paarden en niet per se naar het ras. Hier zie je bijvoorbeeld ook veel kruisingen omdat veel mensen meer op type fokken dan op ras - zo fokt mijn stalhoudster exact het type paard dat jij zoekt, maar zij fokt echt puur op dat type en niet voor een stamboek. Als import uit Engeland je niet tegenstaat (ook qua kosten), en je houdt van bont, zou je best eens kunnen kijken, want ze verkoopt ook: https://www.facebook.com/waterbeachstud/

Er loopt hier op Bokt ook een topic met fokkers en liefhebbers van zware warmbloeden: [F-AM] Zwaar Warmbloed fokkers?



Ik ben inderdaad bekend met dat forum! Ik volg deze zeker.

Ik zal eens op de facebook kijken van je stalhoudster! Dankjewel :)

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 17:13

dieseltje09 schreef:
Freiberger met die specificaties gaan richting de 8 a 10.000, en dan heb je gewoon een braaf basisdier. Wel zelf importeren uit Zwitserland, hier in NL zijn ze bijna niet te koop.

Noriker zit op de 6 tot 8.000 ook hiervoor geldt; in NL bijna geen aanbod dan moet je echt naar Duitsland of Oostenrijk.

Een fijne Groninger is ook geen makkelijke opgaaf om te vinden. Vaak zitten die ook eerder naar de 8.000 voor een braaf/hard basisdier.

Cleveland/Irish Draught/Stonewall kom je hier zelden tot nooit tegen. Die moet je echt uit de UK halen en zelf dan is het een flink lastige opgaaf. Dan ben je met import/vervoerskosten kosten vanuit de UK(iets met geen europa meer) alleen daarvoor al minimaal 2500/3000 kwijt en moet je het paard nog kopen.

Vraag me wel af hoe je op specifiek deze rassen bent gekomen? Je weet ze namelijk qua zeldzaamheid wel uit te zoeken zeg maar ;)

Edit; ok opzich snap ik het maar een fijn ouderwets type Gelder of paard ingeschreven in het heavy warmblood register valt daar vaak ook onder qua type/karakter.
En er zijn er genoeg met KWPN spring papier die prima dat karakter hebben. En ken aantal Norikers die denken dat ze het volgende miljoenen paard zijn op de racebaan :+



Dankjewel voor je uitgebreide reactie!!:D Fijn om te lezen wat je bent tegen gekomen omtrent deze rassen.

Ik ben altijd al erg geïnteresseerd geweest in de verschillende en unieke rassen in de wereld, haha. Ik zoek ze graag fysiek op om ze te bekijken, maar ook online doe ik eigenlijk nonstop research ;) Vooral nu ik zelf een dier ga aanschaffen (en dus niet voor een ander zoek of voor een ander rijdt) vind ik het een leuke uitdaging om een voor mij 'perfect' ras te vinden. Per ongeluk zijn die dus vrij zeldzaam :P

Daarbij zou ik het ook erg leuk vinden om juist bij te dragen aan de fokkerij van deze rassen, vandaar dat ik wel echt naar een rasdier zoek en met voorkeur merrie.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wat kost een...? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:16

Moet wel zeggen dat ik deze zin: Hoeft niet van hoogstaande kwaliteit, maar geen mislukking

dan niet helemaal vind passen bij de fokkerij ambitie :-)
Zeker als je echt aan het ras bij wil dragen, is het belangrijk om dus wel op kwaliteit te selecteren......

Wel leuke rassen, dus ik ben benieuwd waar je mee thuis komt

Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-22 17:20

Sky_As schreef:
Moet wel zeggen dat ik deze zin: Hoeft niet van hoogstaande kwaliteit, maar geen mislukking

dan niet helemaal vind passen bij de fokkerij ambitie :-)
Zeker als je echt aan het ras bij wil dragen, is het belangrijk om dus wel op kwaliteit te selecteren......

Wel leuke rassen, dus ik ben benieuwd waar je mee thuis komt



Dat klopt! Ik denk dat ik het niet helemaal goed omschreven heb. Voor nu hoeft het dier wat mij betreft nog niet 'top of the line' te zijn, ik vind het juist ook leuk om er dan een meerjarenplan van te maken en zo de bloedlijn meer naar de rasstandaard toe te brengen en te verbeteren. Dus dit individu hoeft nog niet van hoge kwaliteit, als er maar net genoeg kwaliteit is om mee te 'knutselen' binnen het ras.

Als ik het dier gevonden heb zal ik deze uiteraard delen op Bokt!

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Wat kost een...? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:41

Freiberger rond de 10.000. en dan heb je een 3 jarige.........

anjali
Berichten: 15087
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat kost een...? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:50

Als je dus ook ermee wilt fokken dan moet je een stamboekdier hebben en zou ik de in dit topic genoemde bedragen nog iets ophogen. Je kunt misschien de websites van stoeterijen bezoeken?