Is een Curly paard echt hypoallergeen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:08

Dennis schreef:
BriPi: er bestaan ook gaited curly's volgens mij.
Dan heb je een gangen paard met krullen!

Ik ben zelf niet allergisch dus wat dat betreft geen ervaring, maar curly's voelen echt anders, vetter dan een gewoon paard.


Oh ja, helemaal vergeten. Toch maar eens naar de familie doorsturen hihi.

Ze voelen vetter aan? Ik las dat ze zachter waren dan de meeste niet-Curlies, maar dat van vet heb ik nog niet gehoord. Grappig, want alpaca's zijn juist minder vet dan bijvoorbeeld schapen (bij schapen ligt het allergische ook aan de lanoline, het vet in de vacht).

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Is een Curly paard echt hypoallergeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:14

De gene die ik ken vind ik vetter voelen. Durf niet te zeggen of ze meer huidvet op je handen achter laten, ik bekap ze en sta ze niet veel te aaien ;) .
Die staan 24/7 buiten, maar mijn shetten ook, dus dat zou het verschil niet moeten maken.

Ange1a

Berichten: 286
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: Is een Curly paard echt hypoallergeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 22:15

De Curlys die ik verzorgde hadden inderdaad ook een wat vettere huid dan de normale pony's die ik gewend ben :j

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 23:38

littlexannie schreef:
De Curlys die ik verzorgde hadden inderdaad ook een wat vettere huid dan de normale pony's die ik gewend ben :j

Hoewel het een hond is, mijn Labradoodle heeft dat ook wel :=

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 00:04

Wiste per ongeluk mijn hele post dus ik typ het even opnieuw in...

In dit onderzoek kijken ze naar talg ofwel huidvet als verklarende factor voor de hypoallergeniteit, omdat ze denken dat dit de huidschilfers enzo beter vast houdt. Dat onderzoekers hiernaar kijken vind ik nu niet zo gek als iedereen zegt dat ze inderdaad vetter aanvoelen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... al%20breed

Ik moest even wat dingen opzoeken ter verduidelijking, maar Curly horses hebben significant meer "horse dander" (huid- en haarschilfers), allergeen Equ c1 (allergeen in paardenspeeksel, -haar en soms -urine) en allergeen Equ c4 (proteïne op paardenhuid en in -speeksel) volgens dit onderzoek. Hengsten hebben significant ook hogere gehaltes van alledrie vergeleken met merries en ruinen.
Ondanks de verschillen, waren de individuele verschillen groter, waardoor ze de hoge concentraties niet als verklaring voor de hypoallergeniteit konden geven.

"Conclusion
Breed and castration status had a significant influence on the antigen and allergen levels of horse hair. However, these differences were smaller than the wide variability observed among individual horses. Compared to other breeds, Curly Horses were not associated with lower allergen levels in hair and in air samples collected during grooming. Our approach provides no molecular explanation why Curly Horses are considered to be hypoallergenic."

Edit: en de ICHO heeft ook veel informatie op de website zag ik, voor wie interesse heeft in de onderzoeken naar hypoallergeniteit.
http://ichopage.weebly.com/allergies.html

Bloesem21
Berichten: 112
Geregistreerd: 09-03-22

Re: Is een Curly paard echt hypoallergeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:53

Interessant Bripi! Dank voor het delen

moor

Berichten: 775
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Ruinen DR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:28

Er wordt al goed antwoord gegeven op je vraag, maar de curly is dus idd hypoallergeen.
Wij hebben momenteel 9 Curlys en nog een curly hengst met extra gang (foxtrot) op diepvries ;-)

Er komen hier best vaak mensen kijken en tot nu toe 1 iemand met een reactie..
Wij zeggen altijd: zelf testen, ieder paard en ieder mens is anders


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ange1a

Berichten: 286
Geregistreerd: 04-10-21
Woonplaats: Zetten

Re: Is een Curly paard echt hypoallergeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:06

@moor vind jou altijd zulke geweldige paarden hebben! <3
Aangezien jij ook weleens mixjes hebt gefokt met curlys, is een mixje ook altijd hypoallergeen?
Heb zelf alleen ervaring met de volle curlys van Yvonne waar ik nauwelijks last had van ze.

moor

Berichten: 775
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Ruinen DR

Re: Is een Curly paard echt hypoallergeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 13:07

dankjewel :)
Hier fokken we 50% of 75% curly tot nu toe allen gekruld.
Er komen hier ook mensen kijken en of testen en tot nu ook niet echt reacties gehad.
WEL moet ik zeggen dat er een reactie is geweest op de luchtwegen bij iemand die kwam toen ze tussen de koeien liepen.
Het zijn naar mijn idee meerdere factoren waar je altijd op moet letten..