Gelders Paard en Tuiger

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:19

Wat een ontzettend ruige toffe (toch ook sierlijke) paarden hebben jullie allemaal!! Wauw!!
Er zijn er ook echt een aantal bij waarvan ik enorm verbaasd ben wat hun schofthoogte is, ze ogen zoveel groter dan ze zijn.

Hoop binnenkort ook weer in het bezit te zijn van een gelderse alleen de zoektocht gaat nog niet erg soepel tot op heden.

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:22

Ik moet wel eerlijk zijn dat ik het juist zo jammer vind dat het meerendeel van de tuigers zo klein is. Sowieso met veel hackney bloed heb je al gauw rankere en kleinere paardjes, en de echte robuuste tuigers lijken minder te worden gefokt?
Ik heb aan 1.62 gewoon een te klein paard, maar vind ze juist zo onwijs gaaf. :P

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:26

Toffe paarden <3

Ik hoop dat onze Henkie x Ahoy x Nando ook een fijn, stoer paard wordt. Zij lijkt overigens ook niet groot te worden. Naar verwachting tussen de 1.60 en 1.65 m. Die van jullie lijken best aan de maat.

Dit is een foto van april (11 maanden oud):

Afbeelding

In haar model zie je duidelijk het tuigbloed terug, maar ze mist in haar beweging de bijbehorende actie.

Ze heeft een grondige hekel aan mensen en vindt geaaid worden verschrikkelijk. :+ Wel dapper en nuchter. Hopelijk maakt dat veel goed. Mijn andere veulen (gewoon dressuurpaard) is exact het tegenovergestelde, maar die hebben we zelf gefokt en die heeft geen eenkennige moeder.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:55

Prachtige paarden allemaal, als ik ooit overbodig geld heb wil ik nog steeds mijn pennydroom verwezenlijken en een stoere vos tuiger aan huis hebben staan <3 :D


_Lorette_ schreef:
Toffe paarden <3

Ik hoop dat onze Henkie x Ahoy x Nando ook een fijn, stoer paard wordt. Zij lijkt overigens ook niet groot te worden. Naar verwachting tussen de 1.60 en 1.65 m. Die van jullie lijken best aan de maat.

Dit is een foto van april (11 maanden oud):

[ [url=m/97JGGF.jpg]Afbeelding[/url] ]

In haar model zie je duidelijk het tuigbloed terug, maar ze mist in haar beweging de bijbehorende actie.

Ze heeft een grondige hekel aan mensen en vindt geaaid worden verschrikkelijk. :+ Wel dapper en nuchter. Hopelijk maakt dat veel goed. Mijn andere veulen (gewoon dressuurpaard) is exact het tegenovergestelde, maar die hebben we zelf gefokt en die heeft geen eenkennige moeder.


Grappig, ik dacht dat Henkie nakomelingen juist erg lief waren. Komt dan waarschijnlijk toch bij haar moeder vandaan.

Je omschrijving is trouwens 1:1 mijn overleden merrie, absoluut niets met mensen maar voor de duivel niet bang }> het zijn karakters voor de liefhebber, dat wel, maar dat pittige en dappere kan zo lekker zijn. Misschien blijkt die jouwe straks ook een eventer :)

Die van mij had overigens wel aardig wat knieactie maar qua bouw juist niets van een tuiger. Haar lelijke raamskop misschien :=


Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:57

Ik zie helemaal geen ramshoofd daar? :P

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:57

Dan is mijn tuiger ook heel anders. Die kruipt in je aura, in je broekzak en wil vooral zo ongeveer op schoot.

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:09

AlwaysH schreef:
Ik zie helemaal geen ramshoofd daar? :P


Misschien geen ramshoofd dan, wel erg grof en lelijk voor een rijpaard. Iets wat in dat geval duidelijk met het tuigerbloed te maken had.


Afbeelding

Ze was nog steeds het beste paard van de wereld, alleen niet het liefste noch het mooiste ;)

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:46

Dat vind ik ook geen ramshoofd, hoor! En ook niet grof of lelijk. Iets bol voorhoofd misschien, maar kan ook aan de foto liggen.

Onze Henkie heeft dat absoluut van haar moeder, ja. :j

Ze heet Rosie, maar dat werd al snel Bosie en nu noem ik haar dus Boos. :') Ze trekt namelijk al de oren in de nek als je van een afstand naar haar kijkt. Naast een Little Miss Sunshine is zo'n Mevrouw Donderwolk ook wel grappig. :P Vooral omdat ze prima te hanteren is als ze je kent. Het wordt alleen nooit een mensgericht knuffelpaard. Hopelijk wel een fantastische avonturier.

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:55

AlwaysH schreef:
Ik moet wel eerlijk zijn dat ik het juist zo jammer vind dat het meerendeel van de tuigers zo klein is. Sowieso met veel hackney bloed heb je al gauw rankere en kleinere paardjes, en de echte robuuste tuigers lijken minder te worden gefokt?
Ik heb aan 1.62 gewoon een te klein paard, maar vind ze juist zo onwijs gaaf. :P


Onze Indiana is wat je zoekt denk ik:


Afbeelding

Afbeelding


Groot, maar toch sierlijk. En een top karakter. Ze is alleen (nog) niet te koop.

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:59

Haha, ja ze bestaan! Heb er ook een verzorgd. van Larix. 1.82 m.
Maar je ziet ze wel minder, nu.

Indiana is heel leuk. <3

SophievdV
Berichten: 14758
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:16

Jeetje een Larix van 1.82.. enorm!

Onze merrie is een dochter van Indiana, ze heet O-Jidee :)

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:16

De mijne is ook groot, 1m80. Is een Atleet x Jochem. Een echte grote vriendelijke reus. :)

Afbeelding

stitchlover

Berichten: 2611
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:18

@Dreamguide, jouw merrie blijft ook een kanon zeg!


Mijn Dylano x Saffraan is 1,67 hoog, maar wel een stuk smaller dan mijn halve tuiger Democraat x Fabricius van 1,73.

Dylano x saffraan
Afbeelding

Democraat x fabricius
Afbeelding

Je ziet inderdaad veel type verschillen in de tuigers terug. De klassiekere types met meer bot en maat en de types waar veel hackney in zit. Hoe ranker, hoe minder mooi het staat met een langere ruiter. Mijn vos had ook echt niet kleiner moeten zijn :j

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 00:21

Ja precies. :j

Murphy is zo leuk. <3

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 00:45

DreamGuide schreef:
De mijne is ook groot, 1m80. Is een Atleet x Jochem. Een echte grote vriendelijke reus. :)

[ [url=m/9LKJA8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh my, deze is perfect <3

Ik zou zo'n ouderwetse tuiger willen, veel maat, maar vooral veel bot en stoere, wat stevigere uitstraling. Geen iele hackney kruising :o ook met lekker veel pit, nog meer actie, wel nuchter en ietwat brutaal.

Die lijken helaas niet meer gemaakt te worden :n op zich niet raar gezien ze meestal inteeltkindjes zijn met minstens 5x Fabricius in de lijn :')

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:49

Mijne is nu 3, zit rond de 168. En ik hoop echt dat ze er nog 3-4 cm bij krijgt in de hoogte maar ook wat ruimte in de breedte. Ik ben zelf lang en niks te smal. Ze is 1/4 hackney, waarbij vm grote geweldig stoere dame was.

Ik hoop dat de mijne echt op een paar van jullie gaat lijken, met massa en hoogte.

xVera94

Berichten: 131
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:58

Wat een leuke tuigers zie ik voorbij komen!! Zoo tof, heb wel eens naar dit topic gezocht, maar toen kon ik het niet (actief) vinden.

Ik heb inderdaad zo'n kleine tuiger :') Jippie is 8 en een Eebert x Manno. Toen ik hem als 3-jarige kocht was ie nog pony :o Inmiddels uitgegroeid tot 1.63 en hij is behoorlijk fors, wat voor mij ideaal is met mijn 1.65 met lange benen. Lekker handzaam formaatje :D

Afbeelding

Afbeelding

AlwaysH

Berichten: 11289
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:01

Manno geeft ook wel veel body, heb ik gezien. :j

Die van jou is niet zo rank. Vind hem erg knap!

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:33

Wat heerlijk om deze topic weer eens tegen te komen. Zo veel prachtige stoere Gelderse en Tuigers <3.

Ik heb een 12 jarige merrie (v. Sirius).
Afbeelding
Ze heeft zo haar hobby's :')
Afbeelding
Afbeelding

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:57

Ik heb hier ook een Fabricius merrie.
1.74m en absoluut geen makkelijke.

Zeg er eerlijk bij dat haar gedrag een gevolg is van ruim een jaar lang flinke mishandeling in haar 1e levensjaren.
Als 1,5 jarige voor €250,- gekocht (anders zou ze naar de slacht gaan) met ernstige gedragsproblemen,ondervoeding en gebrek aan hoefverzorging.

Dat paard is van heel ver gekomen, lange tijd agressief en onbetrouwbaar geweest. Eigenlijk nu, na 19 jaar, is ze pas liever en iets zekerder van zichzelf maar nog steeds extreem onzeker en angstig in nieuwe situaties.

Afbeelding

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:17

Wat een heerlijke paarden komen er voor bii, leuk dat ze zo breed in gezet worden! :j

Ik heb een tuiger en een half Gelderse.


Afbeelding

Links mijn tuiger een Torino x Harald, 1.80m hoog en Z1 dressuur.

Op rechts mijn toen nog 3 jarige Edmundo merrie uit een Jazz moeder, ook zij gaat inmiddels al goed over de 1.70m heen.

Saaams

Berichten: 13293
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:34

Oh de linker. Wauw.
Kom maar brengen als je die ooit kwijt moet. :oo

different1
Berichten: 3651
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:16

xVera94 schreef:
Wat een leuke tuigers zie ik voorbij komen!! Zoo tof, heb wel eens naar dit topic gezocht, maar toen kon ik het niet (actief) vinden.

Ik heb inderdaad zo'n kleine tuiger :') Jippie is 8 en een Eebert x Manno. Toen ik hem als 3-jarige kocht was ie nog pony :o Inmiddels uitgegroeid tot 1.63 en hij is behoorlijk fors, wat voor mij ideaal is met mijn 1.65 met lange benen. Lekker handzaam formaatje :D

[ [url=m/0AJfKg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/s6EjDP.jpg]Afbeelding[/url] ]


Serieus maar 1.63??
Ik voelde me echt een ukkie naast jullie vorig jaar op concours _O-
Maar ja, onze hackney is ook maar 1.53 en heeft een hoge schoft, rug is D-maat...
En ja, als we aan een lang teugeltje stappen is ze idd te klein, maar eenmaal aan het werk en dus bij elkaar valt dat toch behoorlijk mee gelukkig.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:17

Zo gaaf als ze zoveel wit hebben! <3

Bullebeest
Berichten: 3243
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Gelders Paard en Tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:51

Afbeelding
Mijn Gelderse die nietGelderser kan
Parcival x Elegant. Ondertussen 21 jaar jong