Het Connemara topic, deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 22:31

Mooi zadel, ziet er netjes uit! Inderdaad wel lang.. Vraag me ook af hoeveel inch het is?

Ik ben gek op bruin maar het lijkt me niet mooi staan op een valk :P

EDIT: zie het al, 17 inch

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:05

Ehmm.. wil niet heel vervelend doen. Maar het zou heel fijn zijn als we binnen dít bokt deel de deskundigheid daar laten waar hij hoort: bij de zadelmaker.

Die kan zien wat wij hier vanaf een foto niet kunnen zien ( foto is ook van een wat ongelukkige hoek genomen).. en er van uitgaande dat Saams een professional ingeschakeld heeft, moeten we er voor nu vanuit gaan dat het bestelde zadel goed is.

Zou zo zonde zijn als dit ook een topic wordt waarop mensen geen foto's meer durven posten uit angst voor commentaar...

gebokt
Berichten: 430
Geregistreerd: 22-01-13
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:28

Wat een prachtig zadel. Op wit vind ik bruin echt mooi staan.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:41

Gaaf zadel! Zit die ook zo lekker diep? En lijkt me inderdaad toch dat de zadelmaker echt wel weet of iets wel of niet past. :)

schirocco24

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 00:30

Punz schreef:
Ehmm.. wil niet heel vervelend doen. Maar het zou heel fijn zijn als we binnen dít bokt deel de deskundigheid daar laten waar hij hoort: bij de zadelmaker.

Die kan zien wat wij hier vanaf een foto niet kunnen zien ( foto is ook van een wat ongelukkige hoek genomen).. en er van uitgaande dat Saams een professional ingeschakeld heeft, moeten we er voor nu vanuit gaan dat het bestelde zadel goed is.

Zou zo zonde zijn als dit ook een topic wordt waarop mensen geen foto's meer durven posten uit angst voor commentaar...


Helemaal mee eens punz. Dit topic is bedoel zodat iedereen zich vrij voelt en dat de "overige" bokt metaliteit even vergeten wordt.
:D
Zoals al gezegd ik vind het een prachtig zadeltje.!! Ik ben gek op bruin en stiekem jaloers... Mijn houding wordt stiekem niet beter van het veelzeidigheids zadel wat in nu heb. :j

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 01:03

Ik wil ook graag een ander zadel, maar heb er zelf het geld niet voor en denk ook niet dat mijn ouders het nut zien van een nieuw zadel :')

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 05:34

Bedankt. Heel diep zit het zadel niet. Dit is nog de halve versie. Je hebt hem ook met diepere zit.
Ik heb het zadel inderdaad bij een goede zadelmaker gekocht, dus ik mag er vanuit gaan dat het past. Heeft hij me ook laten zien. Maar bedankt voor de oplettendheid. Hij is deze week op proef, dan kan bjuut aangeven wat ze er van vind.

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:50

Mooi zadel! Bruin is echt gaaf op een schimmel!!! <3

Ik zag dat er in augustus een keuringsdag is voor de Connie's? Wij hebben geen idee wat dat inhoud, wat je er aan hebt als je pony "goedgekeurd" wordt, en wat er van je paardje verwacht wordt daar?? :+
Kan iemand er iets over vertellen??

Of is een keuring alleen interessant als je wilt gaan fokken?

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 09:22

Wauw saams wat een mooi zadel!!!! Wel heerlijk dat je m mag uitproberen voor een week, dan weet je echt goed of hij ook na een paar x nog lekker zit.

Ik zit op een roze wolk! Net zooooo heeeeeeerlijk gereden op Melody

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:31

Marieke33 schreef:
Mooi zadel! Bruin is echt gaaf op een schimmel!!! <3

Ik zag dat er in augustus een keuringsdag is voor de Connie's? Wij hebben geen idee wat dat inhoud, wat je er aan hebt als je pony "goedgekeurd" wordt, en wat er van je paardje verwacht wordt daar?? :+
Kan iemand er iets over vertellen??

Of is een keuring alleen interessant als je wilt gaan fokken?


De keuring is zeker niet alleen interessant als je wilt fokken. Het is altijd een leuke, gezellige dag waarop je je pony kunt tonen aan de jury.
Clooney is, denk ik, nog niet in Ierland naar de keuring geweest dus ze is nog opgenomen in klasse 3 (het veulenboek zeg maar).
Als je haar meeneemt naar de keuring voor stamboekopname kan ze opgenomen worden in klasse 1 (het hoofdstamboek) of klasse 2 (mocht ze te groot zijn of niet helemaal voldoen aan de rasstandaard). Mocht je ooit fokplannen hebben dan is het wel van belang dat Clooney in het stamboek in klasse 1 of 2 is opgenomen.
Als ze in klasse 1 opgenomen wordt mag ze meedoen aan de keuring voor haar leeftijdsrubriek. En verder zijn er de rubrieken "bestgaande dressuurpony" en "bestgaande springpony". Dit zijn zadelrubrieken.
http://connemara.nl/fokkerij/merriekeuring/ Hier vind je nog iets meer info.

Maar ook zonder fokplannen is het leuk om een keer je pony voor een jury te tonen en een "oordeel" te krijgen.
Onze keuring is altijd heel informeel, heel anders dan bij het KWPN bijvoorbeeld.
Zie het als een leuke gelegenheid om je pony mee te nemen naar vreemd terrein en aan het eind van de dag mag je altijd de leukste en liefste pony weer mee naar huis nemen, ongeacht wat de jury van haar vindt!

Als je het leuk lijkt is het misschien ook een idee om naar de themamiddag over de keuring te komen. Deze is op zondag 24 juli
http://connemara.nl/activiteit/themamid ... keuring-2/

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:43

Dank Bar!

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:21

@Marieke33 ik denk dat de keuring voornamelijk is als je wilt dat je paard wordt opgenomen in het Nederlandse stamboek en dus officieel een Connemara genoemd mag worden. Vaak moet je dat opnieuw in Nederland doen als je een paard uit het buitenland koopt. De paardjes hoeven alleen aan de hand te stappen en draven voor die keuring :)

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:47

@silverfox. Ik denk dat jij importeren/op naam zetten en keuren door elkaar haalt.
Als je een Connemara uit het buitenland koopt dan heeft die pony, normaal gesproken, een paspoort van het Ierse Connemarastamboek of van een van de andere Europese Connemarastamboeken. Afhankelijk van uit welk land je pony komt. Wil je de pony op je naam zetten dan is dat een administratieve handeling waarmee de pony op je naam gezet wordt en wordt ingeschreven in het Nederlandse stamboek. Als de pony al in het buitenland in klasse 1 of 2 is opgenomen dan neemt het Nederlandse stamboek dit over.
Dat is dus wat anders dan de keuring/stamboekopname waarbij je je pony aan de hand laat zien aan de jury.
Om met je pony naar de keuring te kunnen moet deze al op je naam staan en moet je lid zijn van het stamboek.

In Nederland is het niet verplicht overigens om een pony op je eigen naam over te schrijven.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:03

Keuring is echt superleuk en zowel voor het dier als eigenaar een hele ervaring. Ik heb ook geen plan om te fokken... Hooguit worden deze met gebrek aan enige vorm van subtiliteit aangemoedigd. :')
Maar toch was het superleuk om te doen en mocht ze ooit meer body hebben wil ik haar nogmaals voorbrengen. :D

Link naar mijn verslag van vorig jaar. :))

http://iersehumor.nl/heksje-op-connemarakeuring/

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:07

THANX Bar voor de info! Klinkt leuk! Moet Clooney optimaal gespierd zijn/ op haar allerbest voorkomen wil ze een beetje goed door de keuring komen? Of kunnen we zoals ze er nu uitziet ook gewoon meedoen? (het klinkt vrij ontspannen allemaal) En als ze nu niet de beste score zou halen, kan ze dan later weer herkeurd worden? Of heb je maar één kans?

Moet ze dan ook een speciaal halster of hoofdstel aan, of gewoon met hoofdstel voorbrengen?? :+

Silver Fox, ook bedankt voor je reactie! Clooney is al overgeschreven naar Nederlands Connemara stamboek (nouja...de schetser is geweest, en we wachten nog op het oranje papiertje) Dus Clooney kan aan haar inburgerings-cursus gaan beginnen! :)F

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:08

We hadden de info dag voor de keuring ook al gezien op de fb pagina, maar ik heb dan avonddiens en moet om 15u beginnen helaas....

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:13

Halster/ hoofdstel is allemaal oke.
Op en top id bespiering hoeft niet, maar des te mooier ze zijn des te hoger ze scoren.
Maargoed ik kwam met een kale schrielkip en hebben het met minder dan 0 ervaring prima gedaan. :)

Misschien leuk voor de nieuwe site om alle tips en truuks van de themamiddag te verzamelen? Vorig jaar had ik dezelfde vragen en zou een mooi medium zijn voor de antwoorden. :)

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:16

Clooney hoeft niet perfect in de bespiering te zitten voor de keuring. Qua model is het fijn als ze niet (veel) te dik of te dun is.
Mocht ze in klasse 2 opgenomen worden dan kun je altijd het jaar erop weer terug komen en nog een poging voor klasse 1 doen.
Wordt ze klasse 1 dan mag je ook vaker komen voor de keuring. Als ze heel goed in het type staat en ook nog eens goed kan bewegen dan kan ze bijvoorbeeld stermerrie worden.

Speciaal hoofdstel is niet perse nodig. Witte broek voor de voorbrengen wordt wel op prijs gesteld.
Het is inderdaad allemaal heel ontspannen.
Ik heb destijds onze 4-jarige ruin meegenomen puur voor de ervaring op vreemd terrein.

Jammer dat je net dienst hebt op 24 juli!

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 14:45

Is er toevallig iemand hier die op het onck ook een dekje heeft besteld bij de dunsborg? Heb je hem al ontvangen of contact met ze?
Ze lezen het allemaal wel, maar reactie krijg je niet. Telefonisch ook niet. Baal ik van.

Edit; zul je net zien, krijg reactie. Er is schijnbaar wat fout gegaan.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:10

Voor degene die dachten dat het zadel te lang was even een foto. Wel met dekje. Dekje is inderdaad wel te groot :') de kussens lopen breder uit vanwege de vrijheid van de rugwervels of zoiets.
Valt reuze mee en ik heb even in de spiegel van de bak gekeken en je kan er heerlijk recht in zitten, zonder stoelziteffect. Nu kan ik leren mijn bekken te kantelen :D
Afbeelding

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:22

@Bar dat is raar, want wij moesten dat doen (12 jaar geleden) anders hadden we dat niet gedaan :P Zou ook kunnen dat ze gewoon nooit gekeurd was geweest, dat weet ik niet meer.

Marrit13

Berichten: 3383
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: een Friezin in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:35

Mooie kleurencombi zo Saams! Dat limoen, bruin en wit!

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Het Connemara topic, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:52

Ziet er heel anders uit zo Saaams, ik neem mijn woorden terug :)

Marieke33

Berichten: 382
Geregistreerd: 31-07-13
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 17:39

Bedankt weer voor de antwoorden! :D Langzaamaan worden we wijzer! :+
Het lijkt ons wel heel leuk om mee te doen! Heb al wel weer nieuwe vragen bedacht: :D
-is een witte rijbroek (uiteraard zonder lange sokken) ook goed? ( met netjes wit wedstrijdshirt erbij)
-mag een kind (10 jaar) ook zelf een pony voor brengen, of moet een volwassenen dat doen?
-ze moet dus alleen een beetje stappen en draven aan de hand?
-mogen de voetjes opgeschoren zijn of mag dat juist niet?
-mag je knotten of moeten de manen los?

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:22

Marieke33 schreef:
Bedankt weer voor de antwoorden! :D Langzaamaan worden we wijzer! :+
Het lijkt ons wel heel leuk om mee te doen! Heb al wel weer nieuwe vragen bedacht: :D
-is een witte rijbroek (uiteraard zonder lange sokken) ook goed? ( met netjes wit wedstrijdshirt erbij) Dat is helemaal prima!
-mag een kind (10 jaar) ook zelf een pony voor brengen, of moet een volwassenen dat doen? Het mag wel maar de vraag is of het handig is. Vooral met draven is het misschien wat veel gevraagd voor een 10-jarige
-ze moet dus alleen een beetje stappen en draven aan de hand? Ze moeten een aan de hand in stap en draf getoond worden, 1 a 2 rondjes. Daarna opstellen voor de jury voor de beoordeling op stand. Het is wel handig om het aan de hand lopen en het opstellen een paar keer thuis te oefenen.
-mogen de voetjes opgeschoren zijn of mag dat juist niet?
-mag je knotten of moeten de manen los? Er is geen voorgeschreven voorkeur wat dat betreft in het reglement. Het is een beetje persoonlijke voorkeur. Vlechten wordt meestal niet gedaan maar mag wel. Opscheren hoeft niet maar wordt ook niet afgekeurd.



Heb in je quote zo goed mogelijk antwoord proberen te geven. :D

Prachtig zadel Saams. Heel veel plezier ervan!