het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:08

Haha ja, nou ze is beleerd voor de kar, maar mijn tuig mist 1 riempje dus ben aan het kijken voor een ander tuig.. dan nog even mijn kar nalopen en dan kunnen we ritten gaan maken :)

Wauw ziet er goed uit!

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:22

dan kun je beter 1 riempje kopen toch?

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:16

pillow schreef:
dan kun je beter 1 riempje kopen toch?


Ja maar dat is blijkbaar nogal lastig om die te krijgen hier in de buurt.. heb ook al gekeken naar alleen een nieuwe schoft met singels maar dan kan ik net zo goed een compleet tuig kopen

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:36

BianCatjee schreef:
pillow schreef:
dan kun je beter 1 riempje kopen toch?


Ja maar dat is blijkbaar nogal lastig om die te krijgen hier in de buurt.. heb ook al gekeken naar alleen een nieuwe schoft met singels maar dan kan ik net zo goed een compleet tuig kopen


Misschien even contact opnemen met een tuigmaker? Ik had bijvoorbeeld een langere broekriem nodig en die heeft de tuigmaker gewoon in mijn huidige tuig vervangen zodat ik niet een helemaal nieuwe nodig had.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:14

BianCatjee schreef:
pillow schreef:

Ja maar dat is blijkbaar nogal lastig om die te krijgen hier in de buurt.. heb ook al gekeken naar alleen een nieuwe schoft met singels maar dan kan ik net zo goed een compleet tuig kopen


Misschien even contact opnemen met een tuigmaker? Ik had bijvoorbeeld een langere broekriem nodig en die heeft de tuigmaker gewoon in mijn huidige tuig vervangen zodat ik niet een helemaal nieuwe nodig had.


Oh dat is wel een goeie ja, ga eens even informeren

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:02

Alle riempjes zijn indd makkelijk te vervangen/te maken door een tuigmaker :D
Ik maak zelf tuig maar volgends mij kom je niet uit de buurt dus dat is onhandig, anders had ik wel voor je kunnen kijken.

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:46

BianCatjee schreef:
pillow schreef:
dan kun je beter 1 riempje kopen toch?


Ja maar dat is blijkbaar nogal lastig om die te krijgen hier in de buurt.. heb ook al gekeken naar alleen een nieuwe schoft met singels maar dan kan ik net zo goed een compleet tuig kopen

Ik weet niet waar je woont, maar Harry van den Bosch in Nijeholtpade heeft een enorme voorraad aan tuig onderdelen. Die tovert zo het geen je moet hebben tevoorschijn, of anders maakt hij het wel. Wat mis je precies.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:58

Sasika wat gaaf dat je zelf tuig maakt! Ik zit in midden Nederland (odijk, utrecht) lief dat je het anders had willen doen! :o

Pillow ik denk dat ik uit de buurt zit want van die plaats heb ik echt nog nooit gehoord :')
Als ik het goed heb onthouden is het een van de singels, ik dacht de buitensingel maar begin nu toch te twijfelen.. zal deze week even voor de zekerheid nakijken

Echt super lief dat jullie mee denken _/-\o_

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 16:55

sasika schreef:
Wat fijn dat Megan zo goed gaat aan de longe, scheelt een hoop last aan de handjes inderdaad. Rustig opbouwen het rijden komt vanzelf weer :)

Zijn er trouwens meerdere fuchsen met sarcoiden? Moses heeft er een paar zitten bij zijn koker, maar dat kan iets erfelijks zijn.
Ik ben dus heel benieuwd of het vaker voorkomt bij de fuchsen.



Abel heeft inderdaad ook een sarcoid op zijn koker. Ik heb deze behandeld met zalf tegen koortslippen. De sarcoid is nu bijna weg.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 19:29

Naar aanleiding van de reactie over sarcoiden heb ik de plekjes die mijn merrie al jaren heeft eens beter bekeken. Ze heeft achter haar linkervoorbeen een soort puist, en bij haar oor en onder haar buik ook eentje. Nu ik dit zo lees, lijken mij dat ook sarcoiden!

Frebel
Berichten: 10
Geregistreerd: 29-08-16

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 11:57

Bianca je kan ook naar Fugers gaan in Soest of Letties peerdenwinkeltje in Veenendaal.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 23:12

Runa schreef:
Naar aanleiding van de reactie over sarcoiden heb ik de plekjes die mijn merrie al jaren heeft eens beter bekeken. Ze heeft achter haar linkervoorbeen een soort puist, en bij haar oor en onder haar buik ook eentje. Nu ik dit zo lees, lijken mij dat ook sarcoiden!


Heb je hier een foto van?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 19:58

Nu wist ik al dat Dailey een flink groot hoofd had, maar echt he, hij is over de winter gewoon uit zijn bit gegroeid. Maat 14,5 is gewoon echt te klein nu. Ook even nog zijn menhoofdstel om gedaan (dat is een 15,5" liverpool). Nou, eigenlijk ook gewoon te klein :')


Meneer bakkus enormus... :j :')

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:25

Ok. Maat 17,5 is het geworden :') :')

Maandag de eerste kennismakingsgesprek met een meninstructrice :D

Afbeelding


Wordt nu alleen even goed zoeken wat ik ga doen qua bit voor de dressuurmatige trainingen. Ik had een Billy Allen bit voor hem wat goed beviel. Maar die gaan maar tot maat 14,5 :+ Myler hetzelfde verhaal.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:50

Oooo zo herkenbaar! Moses heeft ook een trensbit van 16 cm

En dan het leed dat Hoofdstellen heet.... Niks paste. Bakstukken zaten standaard in zijn ogen te prikken. Kopstuk veelste krap, maar qua lengte wel goed. Dus toen moest ik zelf maar aan de bak 8)7

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:20

De mijne heeft een Full hoofdstel met cob bakstukken

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 15:21

Qua gewoon hoofdstel heb ik een Micklem XFull en dan zonder frontriem, dan gaat dat goed. Ben nu ondertussen aan het rondzoeken qua bitjes, maar is nog niet zo makkelijk niet om iets te vinden wat aan mijn wensen voldoet :o . Ik wil eigenlijk gewoon weer een max 14mm dikke bustrens met eenzijdige inwerkmogelijkheid. Tja. Succes in maat 16,5.... Niet te doen.

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 18:58

k ben blij dat moses goed loopt op een ongebroken trens. Die zijn gelukkig wel in grote maten te vinden.

Myler kan volgends mij wel via de fabriek groter besteld worden. Evt een dealer aanschrijven?

Micklem vind ik de kwaliteit van het leer niet echt best. Zeker voor het prijskaartje wat er aan hangt. Misschien inmiddels verbeterd?

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 19:27

Een fijne ongebroken trens heb ik ook nog niet echt in deze maat gevonden, maar moet nog maar even verder zoeken haha.

Ik had ook al een dealer van Myler aangeschreven, maar die gaven gewoon de al bekende maximale maten op. Maar zou eventueel inderdaad Myler zelf nog eens kunnen aanschrijven.

Met de Micklems varieert het enorm per hoofdstel (of misschien dat het inmiddels standaard beter is?). Ik heb een eentje tweedehands overgenomen waarvan ik goed heb nagevraagd of het een soepele was. Een vriendin van mij heeft echter een nieuwe gekocht en dat was net karton :+ . Beetje belachelijk voor dat geld inderdaad!


Latere edit;
Even nog verder gezocht door jouw post, en kwam er achter dat Myler zelfs een hele aparte website toegewijd heeft aan het maken van custom bitten. Heb ze even een mailtje gezocht. Vrees dat de prijs erg gaat tegenvallen :+ . Maar hey, je kan het maar weten....

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:28

Heeft de amerikaanse Myler niet nog grotere maten?

Ik ben sinds 2-3 week aan het rijden met een Myler level 2 bustrens. Hij was altijd heel erg onrustig met z'n mond maar aangezien hij dat ook zonder druk (wandelen ofzo) ook doet en altijd alles vast pakt dacht ik dat het daar aan lag. Toch een level 2 genomen om te proberen, maar is echt flink verschil. Veel stabieler in aanleuning en lang niet zo overactief meer met z'n mond. Blijkbaar vond ie die druk op z'n tong gewoon teveel.

Hier past de 13,5 myler nog net. Qua hoofdstellen passen alleen de HB xfull hoofdstellen, die zijn net wat breder op de neus. De rest loopt allemaal over dat bot aan de zijkant heen. Ik heb dus uit 2 hoofdstellen keuze :+ :D

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:40

Amerikaanse Myler gaat qua standaard aanbod tot 15cm (alleen voor het 'correctiebit').

Maar heb zowaar ook al reactie terug dat het op maat maken inderdaad mogelijk is. Moet zeggen dat het me nog mee valt wat het kost (ten opzichte van wat ze toch kosten). Maar moet zeggen dat ik het wel een beetje spannend vind. Want qua maat kunnen de mylers nog wel eens anders vallen. Dus wat bestel je dan? En de kosten voor het bit zelf is 1 ding, maar dan moet het nog verzonden worden. En met een beetje 'mazzel' krijg je dan ook nog douanekosten er overheen.

Wat fijn dat je zoveel verschil hebt met de level 2 myler! Mijn Frederiksborgermerrie bliefde niveau 1 ook absoluut niet, met level 2 was ze gelijk veel beter te pruimen. En een maat 14,5 is nog wel eens te vinden :D

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 21:45

Kun je niet doorgeven wat qua breedte goed zit? Dat ze je daar advies in geven wat dan te nemen voor de Myler? Neem aan dat ze dat wel vaker doen dus daar ook wel advies in kunnen geven..

Ja, had em via marktplaats gekocht, dacht als het niets is dan verkoop ik hem weer en ben ik hoogstens de verzendkosten kwijt. Maar deze gaat niet weer weg. Ben ook van watertrens naar bustrens gegaan. Was goede investering.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met iets van glucobalance of iets wat daar op lijkt?
Manenkam is weer zo hard.. Staat al minder in het gras en krijgt al minder hooi.. ben bang dat er verder niet zo veel te minderen meer valt (niet eigen paard + pensionstal)

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 23:22

pillow schreef:
De mijne heeft een Full hoofdstel met cob bakstukken

Ik heb het dus over het menhoofdstel. Voor onder het zadel heeft ze een normaal Full.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:08

Love_Rosie schreef:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met iets van glucobalance of iets wat daar op lijkt?
Manenkam is weer zo hard.. Staat al minder in het gras en krijgt al minder hooi.. ben bang dat er verder niet zo veel te minderen meer valt (niet eigen paard + pensionstal)


Glucobalance deed voor mijn merrie echt helemaal niks. Uiteindelijke en andere vitbrok + extra zinc bijvoeren wel. Als je meer precies wil weten mag je wel even een berichtje sturen, dan schrijf ik het even wat verder uit. Welliswaar geen Fuchs, maar barok paard met ook flink aanleg makkelijk te dik te worden. Nu doen ze het beide echt perfect, maar aan huis is het ook erg makkelijk dat je echt alles zelf kan bepalen (ze hebben nu ruim 700 meter track, krijgen Duits kruidenhooi, goed vit/min supplement en paar uurtjes langer gras, waar het weer het toelaat).

En ik heb nu voor beide dit jaar voor het eerst toch graasmaskers. Heel lang niet aan gewild. Maar blij dat ik ze nu toch heb! Dat scheelt écht enorm!


Hier vandaag de men-instructrice voor het eerst geweest, dat klikte goed! Echt zo trots op hoe hij het heeft gedaan <3 . Het was dik windkracht vijf hier, tuig wapperde alle kanten op (nog niet helemaal lekker gesteld weer met hoe hij weer veranderd en gegroeid is het afgelopen half jaar). En dan met een voor hem helemaal vreemd iemand, die dan toch altijd weer net anders werkt dan je zelf doet. Het was even zoeken, maar hij gedroeg zich perfect! En dan is hij toch nog behoorlijk groen. Maar kreeg wel complimenten dat hij een fijne basis al had gehad, dus moest vooral zo verder gaan en heb nog wat concreet huiswerk meegekregen :D En dan rustig aan samen met haar begeleiding samen verder beleren.

Afbeelding

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 13:35

Love_Rosie,
Ik heb goede ervaring met glucobalance voor mijn paard, maar wel in combinatie met de juiste brok. Ze krijgt al een hele tijd vitalbix en ik merk dat de glucobalance daar een waardevolle toevoeging op is, maar ik zie ook dat de andere ponies op stal die wel glucobalance krijgen maar een andere brok dan vitalbix minder goed door hun vacht komen bijvoorbeeld.

MarliesR, wat leuk dat het zo goed gaat! Altijd mooi om ook zulke complimenten over de training mee te krijgen! En wat heerlijk is het toch als je zo'n makkelijk paard hebt :)